Hersenwerk met Jim en Noura

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Hersenwerk met Jim en Noura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 08:54

Ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, maar ik denk dat hier de beste plek is.

Omdat mijn haflinger geblesseerd staat, maar wel een mentale uitdaging nodig heeft, ben ik op zoek gegaan naar iets dat wel zijn hoofd uitdaagt, maar niet zijn lijf.
Ik was hersenwerk al een keer tegen gekomen, ik heb al wat geprobeerd met doosjes en mijn lieve mams gevraagd een snuffelmat te maken.
Ik kreeg zowel de tip op Bokt als via mijn instructeur om hiermee aan de gang te gaan. Zowel met mijn haflinger, als met mijn jonkie. Hij is geen gecertificeerd begeleider, maar heeft me wel wat tips en tricks gegeven. En vooral de essentie: zelf leren en zelfvertrouwen opbouwen met behulp van eten (in mijn geval snoepjes of wortels)
Ik vind het een fantastische methode, dus ik ga me hier graag verder in verdiepen. Maar de eerste stap is gezet.

We hadden 4 dingen: de snuffelmat, 'wegwerkzaamheden', een paraplu en een plastic zeil. Mijn haflinger is bomproof, dus het was een beetje zoeken naar wat dan ook spannend zou zijn en uitdaging zou geven. Het waaide, dus de paraplu en het plastic waren een hit, ondanks dat ik ze had vastgelegd met stenen :D

De snuffelmat was een groot succes :D
Afbeelding

Dit is de mat. Ondergrond is een oude spijkerbroek (lekker stevig) met daarop wat stoffen uitdagingen gemaakt van een dweil, oud fleeceplaid en oude washandjes.
Afbeelding

De paraplu was iets spannender. Vooral omdat hij de steen had weggeduwd, dus hij bewoog door de wind :D
Afbeelding

De 'wegwerkzaamheden'. Bij gebrek aan afzetlint had ik 2 van die aluminium afdekdingen voor de auto gebruikt. Deze was best spannend :D
Afbeelding

Maar snoepjes helpen in de ontdekkingstocht :))
Afbeelding

En het wapperende zeil. Totaal niet spannend :O
(Lang leve de schriktrainingen :+ )
Afbeelding

Afbeelding

Na 2 rondjes was Jim er klaar mee en dan is het ook goed. Hij mocht terug de wei in en toen mocht Noura nog even op ontdekkingstocht. Ze is pas een jaar, dus ik hou haar goed in de gaten of ze geen overload aan informatie krijgt. Maar ze deed het dapper <3
Afbeelding

Afbeelding

Alleen plastic dat beweegt is echt heel eng.
Afbeelding

Gisteren heb ik weer wat opgezet. Weer de paraplu, die al een stuk minder spannend was. En andere 'wegwerkaamheden' met een plateau in het midden, zodat ze hun hoofd er tussen moesten steken voor de snoepjes. Dat deden ze super dapper!
Afbeelding

Jim had niet zo'n zin gisteren. Gelukkig geeft hij dat prima aan en dan stoppen we ook. Noura had wel zin en was heel onderzoekend. Super leuk om te zien! Ze is echt alles af gegaan en heeft alles uitgebreid geïnspecteerd en onderzocht. En een hoop geleerd denk ik :D
Afbeelding

Ik zat nog met het plastic en Noura in mijn hoofd, want ze vindt het echt heel spannend.
Maar hersenwerk zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik heb plastic van de hooibalen gepakt, goed vastgelegd met stenen, balken er omheen en maar eens kijken wat ze zou doen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt en in 2,5 minuut was het plasticprobleem opgelost. En het mooie is: ze heeft het zelf gedaan. Geen dwang, geen druk, ze heeft zelf de keuze gemaakt er naartoe te gaan en zelfs met een voetje er op te gaan staan. Zo trots op deze dappere dodo :+:
Afbeelding

En een filmpje van het hele onderzoek. De moeite waard om te kijken!
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 13-04-21 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hersenwerk met Jim en Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:56

Aaaaah super leuk!

Kleine tip: leg iets van een zeiltje onder je mooie mat :)
Anders happen ze per ongeluk veel zand mee en dat wil je natuurlijk niet!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 08:58

lies_sparkle schreef:
Aaaaah super leuk!

Kleine tip: leg iets van een zeiltje onder je mooie mat :)
Anders happen ze per ongeluk veel zand mee en dat wil je natuurlijk niet!

Haha, ja klopt! Volgende keer gaan we die ook alleen maar op de stenen gebruiken. Dat is wat veiliger inderdaad. Zelfde als halster af met de paraplu vanwege er achter hangen.
Gaandeweg leren we bij zeg maar :D

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 06:44

Wat leuk en origineel om ze zo bezig te houden :D

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Hersenwerk met Jim en Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:11

Heel leuk! De mijne is er ook dol op, alleen hij had op een gegeven moment door dat als je de nat oppakt en even goed schudt, alle snoepjes er zo uitvallen. En da's veul makkelijker. }>

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hersenwerk met Jim en Noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:23

Wat leuk dat je aan het hersenwerken bent gegaan. Ik doe dit veel met mijn honden, maar wegens gebrek aan paard nog nooit met een paard gedaan.
En gelukkig weet je precies wat je aan het doen bent +:)+ door goed naar je dieren te kijken.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:50

Oh wat stoer! Supertrots! Beterschap met Jim verder.
Dit geeft wel inspiratie zeg! :D


marley93 schreef:
Heel leuk! De mijne is er ook dol op, alleen hij had op een gegeven moment door dat als je de nat oppakt en even goed schudt, alle snoepjes er zo uitvallen. En da's veul makkelijker. }>


Ik had een paar maanden terug voor mijn opleiding een diergedrag project en we onderzochten snuffelgedrag/speurgedrag bij teckels met behulp van een snuffelmat. Maar een paar hondjes waren zo druk dat ze de mat omgooiden en inderdaad alle snoepjes eruit vielen. Daar gaat je onderzoek haha.