Grondwerkles met Shan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Grondwerkles met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:16

Ongeveer een maandje geleden had ik weer eens grondwerkles met Shan en het leuke is dat er een keer iemand anders bij was die wat beeldmateriaal heeft gemaakt. Die beelden wil ik graag met jullie delen.

Ik liep er de laatste tijd tegenaan dat hij niet meer achterwaarts wilde gaan als we in liberty gingen werken. Hij had dan al zo'n zin om te gaan cirkelen / rennen, dat hij alvast vertrok voordat ik zover was. Daarom was vandaag het grootste doel om het stukje achterwaarts in liberty voor het cirkelen te verbeteren.

We zijn daarvoor gewoon begonnen aan de lijn. Eerst langs het hek en daarna in het midden van de bak.


Afbeelding

Ik zal proberen wat uitleg te geven bij de filmpjes.

Hier zie je dat ik de stick wissel van mijn linkerhand naar mijn rechterhand. Ik ga daar rustig mee door als hij bijvoorbeeld naar achteren stapt of zou willen vluchten. Ik stop meteen als hij naar me toe komt.



We zijn begonnen met hem achterwaarts te sturen, als hij op de cirkel wil draaien, vraag ik hem nog een pasje en dan geef ik hem rust. Ik loop naar hem toe om hem te belonen. Hier krijg ik daar extra uitleg over. De eerste keer mag ik dat best voorzichtig doen, maar we gaan ernaartoe werken dat ik huppelend en zwaaiend met mijn armen en het liefst nog met een parasolletje boven mijn hoofd ( {:} ) naar hem toe kan lopen om hem te belonen en dat hij leert dat dat helemaal oké en leuk is.



Hier zie je de start van het cirkelen. Dat doen we altijd volgens hetzelfde patroon. Eerst een stukje achterwaarts, dan naar hem toe lopen om te belonen en dan weer zelf naar achteren stappen terwijl hij stil moet blijven staan. Als hij toch naar me toe komt, herhaal ik de hulp voor het achterwaarts gaan.



Hier zie je in het begin hetzelfde. Als hij wel stil staat, tel ik tot zeven. Daarna vraag ik hem om op de cirkel te gaan. Ik laat hem anderhalf rondje stappen en daarna draai ik mee. Als ik rechtdoor kan gaan, zet ik zelf drie stappen die richting op en daarna laat ik hem daar ook weer een rondje stappen voordat ik hem naar me toe haal en beloon.

De reden dat we dit doen is omdat het voor het type paard dat Shan is (right brain introvert voor de kenners) lastig is om het aantal rondjes tijdens het cirkelen op te bouwen, omdat hij op een gegeven moment denkt dat hij het niet goed doet omdat hij door moet gaan. Daar gebruiken we deze oefening dus voor.







We hebben ook het draven op de cirkel weer opgepakt. Dat doen we weer volgens hetzelfde patroon. Op zijn makkelijke kant, dus rechtsom. Eerst een rondje stilstaan en dan meedraaien. Voor nu is het goed om eerst de overgang naar de draf te perfectioneren. Je ziet dan dat hij al wat spanning gaat opbouwen (dat wordt hier ook uitgelegd). Voor die spanning vraag ik hem meteen weer naar het midden om te belonen.



Daarna vraag ik de overgang naar draf nog eens op de cirkel, weer rechtsom. Je ziet dat we hier allebei een beetje error hebben, maar we hebben natuurlijk niet voor niks les.



Bedankt voor het kijken! Reacties en tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Grondwerkles met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:04

Ik zie een paard wat heel duidelijk zijn aandacht naar jou toe heeft.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Grondwerkles met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:38

Ik vind het er allemaal heel fijn en rustig uit zien. Ook heeft hij echt veel aandacht en hij doet het heel netjes en braaf allemaal.

Ziet er echt goed uit *\o/*

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Grondwerkles met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 17:47

Dankjewel!

Dat vind ik leuk om te horen Morganlefay, zo’n type paard is het ook echt!