Zafira met Gogue (of hoe het ook precies heet)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Zafira met Gogue (of hoe het ook precies heet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 17:55

Ik ben weer begonnen met het oppakken van de training, en dat pakken we rustig aan. Dit is overigens de 2e keer met deze opstelling. Ik gebruik een gogue omdat deze het lang en laag lopen stimuleert, er is geen sprake van in de krul trekken op deze manier. Voorheen longeerde ik alleen het hoofdstel. Ze is dit jaar 4 geworden, dus we gaan nu iets serieuzer aan de slag

Even losjes instappen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goed, knipjes vast en aan de slag!
stap
Afbeelding

draf
Afbeelding

Afbeelding
lekker losjes (stofzuigen)

Afbeelding

andere kant
draf
Afbeelding
ik wil niehiet

Afbeelding
oh okee

Afbeelding

Afbeelding

Galop hebben we ook wel gedaan, máár ik heb dan echt 2 handen nodig omdat ze galop op een volte nog erg moeilijk vindt, dus 1 volledig rondje op beide handen is (nu nog) ruim voldoende. Maar helaas dus geen mogelijkheid tot het maken van foto's.

Dus, wat vinden jullie er van? tips, trucs. kritiek mag maar dan graag goed onderbouwd. De longeerlijn loopt van de binnenste bitring naar de buitenste en dan weer aan de lijn zelf vast, wel zit er een knoop in de lijn zodat er geen slipketting effect ontstaat. Ik hou zelf meer van de longeerlijn door de binnenste bitring, over het hoofd naar de buitenste, maar dan loopt ze heel onrustig. Op deze manier krijg ik meer ontsapnning van haar. Vandaar dus dat ik het zo doe.

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Zafira met Gogue (of hoe het ook precies heet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:34

Het zier er netjes uit zo hoor. Je gogue zit mooi op maat.
De longeerlijn kan je misschien beter een keer om de binnenste bitring slaan en dan aan de buitenste vastklikken. Dan vraag je meer op de binnenkant in plaats van op de buitenkant. Over het hoofd vind ik helemaal niet prettig, dan gaat alleen de buitenste bitring maar richting de oren....

Af en toe lijkt ze nog wat traag te blijven, misschien wat meer tempowisselingen maken om haar sterker te krijgen.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Zafira met Gogue (of hoe het ook precies heet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:39

Kylan schreef:
Het zier er netjes uit zo hoor. Je gogue zit mooi op maat.
De longeerlijn kan je misschien beter een keer om de binnenste bitring slaan en dan aan de buitenste vastklikken. Dan vraag je meer op de binnenkant in plaats van op de buitenkant. Over het hoofd vind ik helemaal niet prettig, dan gaat alleen de buitenste bitring maar richting de oren....

Af en toe lijkt ze nog wat traag te blijven, misschien wat meer tempowisselingen maken om haar sterker te krijgen.


Dat zal ik eens proberen, maar er staat gelukkig maar weinig spanning op de lijn zelf, dat scheelt. Ik longeer juist om haar wat rustige rte krijgen, sinds ik weer ben begonnen met rijden is ze behoorlijk aan het scheuren haha. Maar ik maak wel veel overgangen en tempowisselingen, er gaan geen 5 randjes voorbij dat er niks gebeurd. maar ik probeer in draf dus het tempo wel overwegend lager te leggen om het scheuren 'af te leren'

bedankt iig!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Zafira met Gogue (of hoe het ook precies heet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:00

Ik vind het er super uitzien, ik zie een ontspannen paard wat lekker loopt.

Leuke pottekijker op de achtergrond trouwens Tong uitsteken

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Zafira met Gogue (of hoe het ook precies heet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 10:20

Haha ja, ik kan haar niet meer in de stal opsluiten, want dan breekt ze alles (incl. zichzelf) af Verdrietig
Dit werkt wel, maar ik weet niet hoe ik dat op moet lossen als ik ga rijden (ik vind dit bakje te klein en te zwaar om in te rijden en ik maag veel buitenritten met haar)
Dus tips om een slopend veulen in bedwang te houden... graag!

En bedankt Haha! ze is ook heel ontspannen, echt super

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Zafira met Gogue (of hoe het ook precies heet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:29

Ik had dezelfde tip als Kylan m.b.t. de bevestiging van de longeerlijn.
Over het hoofd vind ik zelf ook echt niets. Als het paard er aan trekt wordt zijn bit tot aan zijn oren getrokken (bij wijze van spreken) en dat lijkt me nou niet bepaald prettig voor een paard.

Mijn paard deed/doet precies hetzelfde met de galop als die van jou, dat komt vaak omdat ze het nog niet aankunnen om in balans te blijven op de volte. Die van mij is ook pas 4. Mijn instructrice heeft mij aanbevolen dan een andere hulpteugel te gebruiken, die het paard meer begrenst via de zijkant, zoals de touwtjes of de halsverlenger. Ik wissel het vaak af, soms stap-draf training met Gogue en als ik wil galopperen aan de longe pak ik de touwtjes of de halsverlenger erbij. Dit werkt bij mijn paard iig een stuk beter.

Succes met je paardje! Het ziet er leuk uit verder!

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Zafira met Gogue (of hoe het ook precies heet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:50

Bedankt. Ja ze kan wel galloperen zo, maar dan heb ik niet de mogelijkheid om foto's te maken haha. Overigens kan ze dat ook net zo moeilijk zónder hulpteugel, dan heb ik er net zo veel werk mee. Halsverlengers vind ik niet fijn omdat ze elastisch zijn en ik ben bang dat ze verleidt wordt om op touwtjes te gaan hangen, vandaar dus de keuze voor de gogue. We oefenen gewoon verder en naar mate ze sterker zal worden zal het steeds beter gaan, dat weet ik zeker. Dan maak ik nog wel een keer weer foto's Haha!
Dat met de longeerlijn ga ik proberen Ja, gelukkig trekt ze helemaal niet aan de lijn, ze is echt super braaf wat dat betreft.