Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:57

Sinds een paar weekjes ben ik met wat licht grondwerk bezig met mijn 2 jarige Belgisch Trekpaardruin Guus.
Hij is nog erg jong, dus we houden het voorlopig bij wat basiswerk als: halthouden, volgen, komen, enkele stapjes achterwaarts en stapje om. Gewone dingen die je dagelijks gebruikt bij het poetsen en het leiden aan de hand.
Guus heeft er volgens mij net zoveel lol in als ik en we houden het voorlopig bij een keer of 4 per week, 5 minuutjes per keer. De commando's begrijpt hij nog niet echt, wat hij nu vooral doet is mijn bewegingen spiegelen. Maar dat lijkt me al een mooi begin.

Als Guus wat ouder is, dan zou ik graag een stapje verder gaan met vrijheidsdressuur, maar daar vind ik hem nu nog te jong voor.

Meet Guus en mij Lovers
Afbeelding

Volgen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stapje achterwaarts
Afbeelding

Mijn fotografe wilde het ook wel even proberen
Afbeelding
Afbeelding

De slappe lach werkt aanstekelijk Haha!
Afbeelding

En nog even knuffelen met het baasje
Afbeelding
Afbeelding

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:35

Wat een heerlijke foto's Linda! Guus ziet er lekker op zijn gemak uit, super om nu eens foto's van jullie samen ' aan het werk ' te zien! Lachen

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:17

Ik zou zelf ter hoogte van het hoofd gaan lopen, in plaats van naast de schouder. Nu neem je namelijk geen dominante positie in. Lachen

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:22

Ziet er goed uit uit met plezier Knipoog

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:24

Oh, wat een leuk paard!! Heel goed dat je dit doet hoor, heb het zelf ook gedaan met die van mij. Je wilt over een jaar geen 800 kilo tegen je hebben... Maar wat een schat!!

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:33

Wat is ie moooooooooi!!! Ik heb jaren geleden ook op bruine trekpaarden gereden (zo heel veel komen die niet voor) en het was super! Jammer ergens dat ie geen hengst meer is, er is zover ik weet chronisch tekort aan bruine hengsten.

jokari

Berichten: 8764
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:38

hij is idd mooi ! Zo leuk dat ie je gewoon volgt, kan je later alleen maar profijt uit halen. Ga je hem ook onder het zadel beleren, ja toch hé ? Moet geweldig zijn, zo'n kracht onder je kont hebben.

Elianna_
Berichten: 3801
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Friesland

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:41

Ten eerste: Wat een enorm gaaf paard!
Het lijkt er echt op of hij er plezier in heeft. Lachen

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:01

met mijn verzorgpaard (haflingermerrie) was eigenaresse ook zo begonnen.
ze is inmiddels vier jaar en een maand of 2 onder het zadel en we doen het rustig aan, maar ze heeft nog geen stap verkeerd gezet! Ja
als je lekker zo doorgaat zal Guus als hij wat ouder is vast ook geen problemen geven, goed werk! Lachen

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:39

Ziet er leuk uit yorghos Knipoog.
Ben zelf ook precies zo begonnen, beetje spelen, beetje volgen, beetje manieren leren. Je zult er later veel plezier van hebben dat ze de basis al kennen als je er eenmaal op gaat zitten!

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:11

ziet er gaaf uit linda!! Haha! wat is het toch een kanjer he, die guus!

ijslandfan

Berichten: 604
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:19

OOOOOOOOOOw, wat een gaaf paard heb jij zeg!
Ziet er goed uit hoor!

liann15
Berichten: 174
Geregistreerd: 13-08-07
Woonplaats: Almere

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:26

dit gaat helemaal goed komen met jullie denk ik als ik jullie zo bezig zie !

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:29

Gaaf paard! Die bruine belzen zie je IMO veel te weinig!

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:54

stef schreef:
Gaaf paard! Die bruine belzen zie je IMO veel te weinig!


Helemaal mee eens. Ik heb er bij eentje gereden die ze wilde fokken, maar er zijn sec te weinig hengsten. Dus het wordt al snel inteelt helaas.

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:11

Leuke foto's Yorghos! Tof dat je hier nu al mee gaat beginnen, ben echt wel benieuwd hoe hij er uitziet als hij een jaar of 5 is en lekker uitgezwaard Haha! Guusje ziet er goed uit, hij krijgt wel een groot hoofd Knipoog Heeft de mijne ook, passen al die extra grote neusriemen alsnog niet...

Breghje schreef:
stef schreef:
Gaaf paard! Die bruine belzen zie je IMO veel te weinig!


Helemaal mee eens. Ik heb er bij eentje gereden die ze wilde fokken, maar er zijn sec te weinig hengsten. Dus het wordt al snel inteelt helaas.


Valt best mee hoor, er zijn een stuk of 5 bruine dekhengsten, uit verschillende lijnen. Kleuren fokken is echter geen prioriteit binnen het stamboek, goed beenwerk en variatie binnen de lijnen is belangrijker! Bovendien kan uit een combi bruin-/blauwschimmel x bruin vanalles komen! Dus een bruine hengst betekent niet perse een bruin veulen Knipoog

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:06

Hij ziet er echt goed uit Linda, en het grondwerk ook!!!!!
Tycho snapt het nog niet, dat als ik ga rennen, hij mee moet draven; Guus zo te zien juist supergoed! Gaef hoor!

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:33

Grobegni schreef:
Leuke foto's Yorghos! Tof dat je hier nu al mee gaat beginnen, ben echt wel benieuwd hoe hij er uitziet als hij een jaar of 5 is en lekker uitgezwaard Haha! Guusje ziet er goed uit, hij krijgt wel een groot hoofd Knipoog Heeft de mijne ook, passen al die extra grote neusriemen alsnog niet...

Breghje schreef:


Helemaal mee eens. Ik heb er bij eentje gereden die ze wilde fokken, maar er zijn sec te weinig hengsten. Dus het wordt al snel inteelt helaas.


Valt best mee hoor, er zijn een stuk of 5 bruine dekhengsten, uit verschillende lijnen. Kleuren fokken is echter geen prioriteit binnen het stamboek, goed beenwerk en variatie binnen de lijnen is belangrijker! Bovendien kan uit een combi bruin-/blauwschimmel x bruin vanalles komen! Dus een bruine hengst betekent niet perse een bruin veulen Knipoog


Diegene heeft ook alleen maar bruine merrie's (3 stuks), en wilde dus idd zowel op karakter, maar zeer zeker ook op kleur fokken. En wat ik van hem begreep waren er een aantal hengsten die teveel verwant waren aan die merries. Hij heeft ze vorig jaar laten dekken door hengsten met andere kleuren, maar veel meer weet ik er niet van want ik ga niet meer met ze om.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 17:58

@ Dorientjuh
Wat jij zegt over de positie heb ik meer gehoord. Op dit moment loopt Guus mij er in draf al uit, dus komt hij wat verder naar voren. Ik ben daar nu verder (nog) niet mee bezig. Over 2 weken heb ik mijn eerste lesje grondwerk en dan zullen we eens kijken wat ik daarmee verder kan / moet.

@Breghje
Ik ben niet zo thuis in de fokkerij, maar heb begrepen dat Guus juist niet geschikt was als dekhengst omdat hij 3 witte benen heeft. Ik heb me laten vertellen dat er niet graag met grote aftekeningen wordt gefokt. Een andere 2 jarige van dezelfde fokker gaat misschien wel een cariere in de fokkerij tegemoet. Dit was een zwarte hengst.
Guus is trouwens in België gefokt en heeft als papa Ultimo van de Akker.

@Jokari
Ik ben idd van plan om volgend jaar met Guus onder het zadel aan de slag te gaan Lachen

@Grobegni
Hij begint idd flink te groeien. Zijn hoofd wordt steeds grover en hij begint nu lekker de breedte in te gaan. Ook is zijn kont nu een flink stuk hoger dan zijn schoft. Hij doet het echt megagoed!

En verder iedereen bedankt voor jullie leuke opmerkingen. Voor mij is Guus de mooiste en de liefste, maar het is leuk als anderen dat ook af en toe zeggen Haha!

Om het verschil nog even aan te geven: hier nog een plaatje van mijn eerste ontmoeting met Guus. Deze foto is van begin april dit jaar
Afbeelding

yoda

Berichten: 603
Geregistreerd: 10-12-02

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:27

Linda de foto's zijn geweldig meid!!! echt super

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:19

GUUUUUS Vork

Lovers

Hij is gaaf, Linda, hij ziet er super uit!

Hij doet 't al enorm netjes, volgens mij komt het helemaal goed met jullie.. Jong geleerd is oud gedaan tenslotte Haha!

Ga je buiten VD en clickeren enzo, ook nog NH doen?
Wil je 'm straks - over 'n jaar zoals je zei - bitloos beleren of met?

Lachen Just interested Vork

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:23

Of ie nou wel of niet goed zou zijn voor de fokkerij, hij is gewoon gaaaf!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 20:37

@Ilse
In NH heb ik me nog niet echt verdiept, maar ik sta overal voor open. Alles dat het leren leuk maakt voor ons samen vind ik interessant!
Mijn bedoeling is idd om Guus bitloos te beleren. Mijn hoofdstel hangt al in de kast en met wat aanpassingen is het straks ook geschikt om wat lange lijnen werk te doen.

Breghje schreef:
Of ie nou wel of niet goed zou zijn voor de fokkerij, hij is gewoon gaaaf!!

Thanx!!! Haha!

Iris_W

Berichten: 94
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:29

Hey!

Wat een leuke foto's, wie heeft die nou gemaakt Haha!
Guus is echt een leuk maar ook lief paard.
Erg leuk om te zien dat jullie het zo gezellig hebben samen!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Guus (Belg 2 jr) @ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:09

Aaaah Guus is gaaf, en doet het ook al zo braaf Lachen Komt helemaal goed met jullie tweetjes.