3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:39

Annetje: kleine zweep maakt hem niet uit hoor, die kan ik hem zelfs in zijn mond laten nemen enzo Haha!

Lotte_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Grathem

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:44

Tjalling is echt een leuk ding leen!

En dat bokken, tja het houd de spanning er natuurlijk wel fijn in Haha!

xannemijn

Berichten: 1444
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Leusden

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:17

wat een wilde zeg , mooi beestje
ik vind het er best wel goed uit zien Haha!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:24

Wildebras Tjalling in actie! Ach hij is jong en moet nog veel leren, hij zal er wel aan wennen zeker? Hij ziet er goed uit!

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:05

Leen, misschien heb je er wat aan als tip voor de longeerzweep.

Winston was eerst heel bang voor de longeerzweep, maar ik wilde niet dat hij er bang voor was maar gewoon als verlenging van mijn arm. Ik ben toen bij hem gaan staan, en hem rustig met de zweep overal zijn lichaam aan te raken. En als dat goed gaat rustig het touwtje over hem heen gooien (niet hard natuurlijk Tong uitsteken ). Daardoor is hij aan de zweep gaan wennen en er dus niet meer 'bang' voor, maar nu kan ik het gewoon rustig gebruiken.

Misschien iets om te proberen? Winston kon ik namelijk ook niet meer houden met zweep erbij...

Verder ziet tjalling er lekker uit!

xXGRIETJEXx

Berichten: 1829
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Sexbierum

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:08

Leentje_ schreef:
Melanie: bedankt hier heb ik zeker wat aan Lachen een longeerzweep had ik hoor Knipoog maar zo gauw ik ze in mijn hand neem is hij ervandoor bok bok en dan kan ik dat echt niet meer houden, maar ik ga er iig aan werken Lachen


Probeer anders gewoon de zweep op de grond te leggen en hem er allen bijpakken wanneer het paard naar binnen komt, zodra hij weer van je wegloopt leg je de zweep weer netjes neer.
Dat neem je elke keer een stukje op, de 2de keer hou je hem 5 minuten vast met de punt omlaag (paard ziet de zweep wel, maar krijgt dus niet het idee dat je hem gebruikt) en dat bouw je steeds met 5 minuten op.
Misschien ook nog wel een tip, wanneer hij zich heel sterk wil maken leg jij het uiteinde van de lijn achter je achterwerk langs het uiteinde in de ene hand en het andere einde in de andere hand, je hebt zo veel meer te zeggen over het en het kan je niet zo snel uitbreken.

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 17:15

@Emm: bedankt dat ga ik zeker proberen Lachen

@Grietje: aan de longe ben ik nooit op hem gestapt en dat ga ik ook niet doen Lachen ik heb er wel aan enkele keren op gezeten nu stap ik er 1x per week ofzo op en stappen we een beetje rond Lachen verder is hij wel al verkeersmak, zo gauw ik een zadel heb gevonden gaan we het langzaam aan beetje opnemen Lachen

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:24

Wat een lekkerding is dat geworden zeg!
De laatste foto's die ik toen van hem zag was hij net 2 geloof ik.

Tips voor het longeren:
(weet niet of het allemaal al gezegd is heb niet alle antwoorden doorgelezen)

* een longerzweep is erg belangrijk, niet alleen om je paard goed voorwaarts te houden maar dus ook om hem op te sluiten tussen je lijn en de zweep.
Zodat hij dus niet constant naar binnen kan vallen.

*Je lichaamstaal is volgens mij niet echt duidelijk tegenover je pony.
Het lijkt alsof je 'voor' zijn schouders staat tijdens het longeren, dit is voor je pony verwarrend.
Probeer een soort driehoek te maken, dus achter zijn schouders te gaan staan.
Zo blijft je pony beter voorwaarts (al heeft hij daar zo te zien geen problemen mee) en kan hij ook niet constant naar binnen vallen.

*zo te zien trekt hij ook onwijs veel aan de lijn, dit wil je natuurlijk niet zo houden.
Probeer hem eens met het hoofdstel te longeren (liefst met bitstukje) of haal de longeerlijn door de bitring heen en dan onder zijn kin door aan de andere bitring vastklikken.

Ook las ik ergens dat hij alleen stond??
Zorg ervoor dat hij een vriendje krijgt, dat is zo belangrijk voor een paardje.

Suc6 ermee!

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 17:27

Bedankt voor je tips Lachen
we zijn nu op zoek naar een vriendje voor hem, hij stond eerst alleen op aanraden van de DA omdat hij toen ik hem pas kocht een groeiachterstand ed had en niet van de dikste was enzo Knipoog van hem eerst even alleen te laten bekomen op de weide (hij had altijd de laagste rangorde dus kon ook bijna niet eten) dit is nu gelukt dus nu kan er een paardje bij Lachen

Miss_DJS

Berichten: 2585
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:38

Hij was lekker bezig zo te zien Vork
Hij gaat er wel steeds beter uitzien Ja
Tips zijn hier eigenlijk al gegeven.
Nog veel plezier jullie twee Lachen

Anoniem

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:52

Zack schreef:
*zo te zien trekt hij ook onwijs veel aan de lijn, dit wil je natuurlijk niet zo houden.
Probeer hem eens met het hoofdstel te longeren (liefst met bitstukje) of haal de longeerlijn door de bitring heen en dan onder zijn kin door aan de andere bitring vastklikken.



Suc6 ermee!


Daar zou ik niet mee beginnen, zeker het bitstukje niet. Zodra hij dan trekt (eigenlijk sowieso al) vormt het bit een punt in het gehemelte.

Misschien is het nog een idee om de zweep er wel bij te pakken, ook een driehoek te vormen maar de punt van de zweep op de grond te laten rusten. Zo is hij wat minder bedreigend maar kun je hem er sneller bij pakken als het nodig is.

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:23

Welshcobwelshcobwelshcob. Wat een sexy beest zeg!
Hij had er wel zin in haha Nagelbijten / Gniffelen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:31

Ik zou toch een ruime cirkel afzetten.
Zweep sowieso bij je nemen, handvat vasthouden maar zweep naar achter laten wijzen en zo op de grond laten rusten.
Als hij naar binnenkomt op vb. de rechterhand, draai jij meteen een kwartslag mee naar rechts zodat je schouders evenwijdig naar de zijne staan en dat je rechterhand die de longe vasthoudt verder van hem weggaat, zo houd je contact, ondertussen wijs of zwaai je de zweep richting schouder. Laat hem maar even razen voor die zweep, gaan ze niet dood van.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:58

Judith_ schreef:
Suc6 ermee!

Daar zou ik niet mee beginnen, zeker het bitstukje niet. Zodra hij dan trekt (eigenlijk sowieso al) vormt het bit een punt in het gehemelte.

Misschien is het nog een idee om de zweep er wel bij te pakken, ook een driehoek te vormen maar de punt van de zweep op de grond te laten rusten. Zo is hij wat minder bedreigend maar kun je hem er sneller bij pakken als het nodig is.

Niet als je bijv. een dubbel gebroken bitje hebt oid.
Ik heb zoiezo al een schijthekel aan enkel gebroken.

_Sundance_

Berichten: 226
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Eindhoven

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:31

wijs of zwaai je de zweep richting schouder. Laat hem maar even razen voor die zweep, gaan ze niet dood van.[/quote]

dit doe ik ook altijd met de longeerzweep langs mijn longeerlijn naar zijn schouder zwaaien gewoon zachtjes zo van nee je komt te dicht bij ga maar een paar passen weg. bij mij helpt het erg goed terwel het paard normaal met longeren als de dood is voor de zweep en daar dus ook als een gek voor weg rent maar als ik zo gebaar met de zweep snapt hij het wel en gaat dus niet als een gek renne;)

Martine_m

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-07

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:45

Leentje_ schreef:
Melanie: bedankt hier heb ik zeker wat aan Lachen een longeerzweep had ik hoor Knipoog maar zo gauw ik ze in mijn hand neem is hij ervandoor bok bok en dan kan ik dat echt niet meer houden, maar ik ga er iig aan werken Lachen


Mooi beesje hoor! en gaat lekker te keer Nagelbijten / Gniffelen

Over het naar binnenvallen heb je al een goede tip gekregen *LOL*

je moet het zo zien: als je een longeer zweep bij hebt (ik ben van mening dat dat hoort bij het longeren die heb je altijd nodig) je het paard in de driehoek heb lopen tussen de zweep aan de achterkant en bij de voorkant de longeerlijn. Zelf moet je er voorzorgen dat je achter het hoofd van je paard blijft staan. Jij staat zeg maar in het midden (als je het niet snap zal ik ff een goed plaatje zoeken). wanneer je de zweep achter het paard houd heb je drijvende hulp. het paard zal harden aan lopen.. dit is als ik het zo lees geen optie voor jou.. wanneer je het paard niet voorwaards wil drijven richt dan je zweep meer naar de buik van het paard en idd iets naar de grond. op het moment dat het paard naar je toe komt richt je je zweep naar de schouder. Probeer bij al die dingen een commando toe te voegen.. die van mij kent het gebruikelijke klikje als voorwaards, ga door kent hij als hijin het juiste tempo loopt en daar in moet blijven lopen, op het moment dat hij naar mij toe komt zeg ik meest daar blijven op dat moment wijkt hij weer naar buiten. Op het moment dat je de commando's er goed in hebt zitten zul je je zweep bijnaniet meer nodig hebben.. maar houd dezweep er dan wel bij.. et paard heeft heel snel door als jij hem niet zonodig kan corrigeren met je zweep.

Snapje? anders vraag maar Haha!

Suc!

Martine_m

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-07

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:50

xXGRIETJEXx schreef:
Probeer anders gewoon de zweep op de grond te leggen en hem er allen bijpakken wanneer het paard naar binnen komt, zodra hij weer van je wegloopt leg je de zweep weer netjes neer.
Dat neem je elke keer een stukje op, de 2de keer hou je hem 5 minuten vast met de punt omlaag (paard ziet de zweep wel, maar krijgt dus niet het idee dat je hem gebruikt) en dat bouw je steeds met 5 minuten op.
Misschien ook nog wel een tip, wanneer hij zich heel sterk wil maken leg jij het uiteinde van de lijn achter je achterwerk langs het uiteinde in de ene hand en het andere einde in de andere hand, je hebt zo veel meer te zeggen over het en het kan je niet zo snel uitbreken.


Dit zou ik dus echt niet doen
zweep gewoon erbij hebben! je moet alleen weten hoe je de zweep moet gebuiken.. je eigenhouding en de manier waarop je je zweep houd en waar je naar wijst heeft een bepaald effect..
Ook de mmanier waarom jij wil werken aan het sterkmaken vind ik vreemd.. qua kracht wil je het niet van een paard.. ik vind deze manier aardig link.. als ie even doorzet heeft hij je om..

Het is gewoon een kwestie van oefenen.. maar dan wel op de juiste manier!!

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:53

zo pittig beestje!! ben er wel verliefd op hoor!!! wat een lekker speels ding!!
veel succes met hem beleren!! haha

groetjes

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:35

Bedankt voor de reactie's Kusje

martine_m: ik begrijp het en kan er zeker wat mee Haha!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: 3jarige Welsh Cob Tjalling @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:35

Er zijn al een heleboel goede tips coorbijgekomen wat betreft ze zweep, toch wil ik hier nog wat aan toevoegen: je kunt de zweep ook 'verkeerd om' vasthouden, met het handvat vaar het paard zeg maar. Pas als hij naar binnen wil komen zwaai je de zweep wat naar hem toe, of strek je je arm (met zweep) naar zijn schouder. Zo is de zweep niet direct achter zijn kont (wat nog heel eng is).

Ik longeer 'mijn' 3-jarige pony ook op deze manier, het gaat nu steeds beter. Ik kan zelfs al stukjes de 'driekoek' maken. Ook hielp het bij mij een stemhulp erbij te gebruiken, "néé" of "door!".

Heb qua kunnen houden ook een probleem met mijn Waldi, vandaag weer even gelongeerd (voor het eerst) in de bak: ging even goed tot hij keihard begon te galloppere en 'uitbreken'. Heel hard naar buiten trekken dus. Normaal kan ik hem met halster redelijk goed houden, als ik met één draadje een longeersirkeltje/vierkant afzet. In het begin moesten dat echt een paar draadjes zijn, met veel verplaatsbare paaltjes. Nu (ook uit noodzaak na een vandalistisch veulen) kunnen we het met een slap draadje met maar een paaltje in een hoek van de wei. Gewoon zodat hij zich niet naar buiten kan 'gooien'.

Ik ga de volgende keer òf het touwhalster (ik heb zo'n dik) òf zijn hoofdstel gebruiken. Dan wel samen mat het halster of de longe door de neusriem en het bit. Ik ben totaal tegen longeerbitstukjes, vooral bij jonge paarden. Dan nog liever door het bit, over het hoofd en aan de andere bitring. Wel streng, maar heb je wel wat meer controle.
Succes met Tjalling, vind het echt een superpaardje!