Natural horsemanship met Shandy!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:57

Dan weet je het in elk geval nu heel zeker...toch?

Nettieejj

Berichten: 1845
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:03

Ik vind het ook geen NH wat je doet, het is wel leuk, maar het is geen NH!
Het is gewoon VD, maar zeker wel leuk!

Puchje

Berichten: 5322
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:06

Maar... desalnietemin ziet het er heel gezellig uit wat je doet met je pony! Haha!

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:18

Goeie draw met je pony. Toch vind ik het geen NH, en niet om de snoepjes! Parelli gebruikt ook voedselbeloningen!
Ik vind het geen NH omdat je geen oefeningen doet waar de pony bij na moet denken, je doet teveel hetzelfde en hebt te weinig variatie naar mijn mening. Geef hem een uitdaging! Werk ook aan het rechtrichten (hij gaat scheef bij het achterwaarts omdat je teveel draw hebt op de voorhand, wss door teveel voedselbeloningen).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:21

alicia: Sinds wanneer? Ik heb 2x een clinic gezien en 1x een thuis clinic gehad, en daar werd echt geen voedselbeloning gebruikt.
Het wegblijven van de druk is nl de beloning.

daarbij moet een paard om te springen en naar het compliment to zakken écht wel nadenken

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:23

Sinds forever, hij praat er veeln over in de successeries (op de dvds van horsenality, natural attracktion en collection sowiesow) en ook linda heeft het erover in level 2. Je leert een paard dingen aan met als beloning het weghalen van de druk, om vervolgens een paard extra te motiveren (level 2), kun je voor bepaalde paarden voedsel als beloning gebruiken.

EDIT: ik bedoelde ook niet dat hij helemaal niet nadenkt, ik bedoelde dat het op mij overkomt dat dit een slim en gemotiveerd paardje is wat best wat meer uitdaging kan gebruiken, waarbij hij nóg meer moet nadenken. Eindeloos over een hindernisje springen kan ook hersendodend zijn.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:09

oke heel erg bedankt voor de reacties Haha!
Hier heb ik wat aan Ja
Ik begin nu eindelijk een beetje te begrijpen van NH dan ècht inhoud.. Alicia: Over dat rechtrichten heb je gelijk, daar moet ik aan werken. verder is er best veel afwisseling hoor, wat ik met haar doe, alleen in het filmpje, heb ik meer herhaling gedaan, en kan het inderdaad een beetje eenzijdig lijken. MAAR sinds kort kan ze: knielen, 2 rondjes om me heen lopen. Verder moet ik aan het halt houden wel goed blijven werken, want daar doet ze nu weer te makkelijk over Ja. En het is zeker een slim paardje. Maar springen vind ze juist geweldig, soms mag ze als ze niet goed d'r best doet, als straf NIET springen, en dan, ja dan vind ze het saai, en wordt ze veel minder gemotiveerd Knipoog. Maar over het springen: het was nu wel steeds hetzelfde hindernisje. Soms wisselen we het wel af, met hoogtsesprong, breedtesprong, een doek die wappert er over heen leggen, alleen over de tonnen springen, en dat soort dingen. Maar in ieder geval bedankt!

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:57

Ik tem sowieso even want dit moet bij Vrijheidsdressuur en longeren. Lachen

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:31

Ziet er leuk uit! Haha!

Maar wat deed je nou met die zweep?
(Dit bedoel ik niet negatief, ik ben gewoon benieuwd Knipoog )

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:13

Annetm: Dat is een vertrouwingsoefening, en om te laten zien dat ze niet bang voor de zweep is, en doordat ik dan zacht tegen haar praat, en met de zweep om haar heen sla (dus haar NIET raak), maar wel het zwiepende geluid hoort, is het de bedoeling dat ze rustig zonder spanning blijft staan. Knipoog

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:21

stef schreef:
nee, waar heb ik dat gezegt?

NH is (bijv)als je je paard dmv lichaamstaal bijv laat wijken voor druk.
Je hebt er veel verschillende stromingen in, maar geen enkel werkt met clickertraining.
Maakt verder niet uit, nogmaals, leuk filmpje en harstikke leuk wat je doet (probeer alleen in je compliment wat meer rust te krijgen, gaat wat schielijk nu), maar ik had wat anders verwacht op basis van je titel


Dus voor jou is NH enkel werken met negatieve bekrachtiging en de andere, o zo krachtige, positieve bekrachtiging negeren?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:23

mm, ik open maar eens wat NH nu echt is, want ik wordt nu wel benieuwd, maar snap het nog niet helemaal..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:25

Ik heb daar ooit eens een topic over gestart, werd niet echt een boeiende discussie.
Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen het verschil maken tussen een aai en een stukje wortel, beloning = beloning.
En wie er zich in verdiept weet ook dat de krachtigste manier van werken altijd gepaard gaat met afbouwen van de beloning. Parelli kan ze thuis dus mss wel trainen met voedsel en op show niks geven.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:28

Maar horen de oefeningen die ik doe nou bij vd of nh? of allebij?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:29

Zolang niemand mij kan uitleggen wat het ECHTE verschil is tussen beid, is er geen verschil. Bij NH werken ze ook met positieve bekrachtiging, niks anders dus. Clickertraining is gewoon het benoemen van een stimulus als secundaire positieve bekrachtiging, niks onnatuurlijks aan imo.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:31

poes schreef:
Zolang niemand mij kan uitleggen wat het ECHTE verschil is tussen beid, is er geen verschil. Bij NH werken ze ook met positieve bekrachtiging, niks anders dus. Clickertraining is gewoon het benoemen van een stimulus als secundaire positieve bekrachtiging, niks onnatuurlijks aan imo.


kun je dat uitleggen? Bloos dat snap ik niet helemaal die zin.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:33

Primaire stimulus is iets wat het paard vanzelf als belonend ziet zoals een aai, een stuk wortel, even mogen stilstaan, etc.
Een secundaire bekrachtiger zoals het geluid van je clicker heeft in eerste instantie geen betekenis voor je paard. Maar door die te koppelen aan een primaire beloner krijgt het ook een belonende waarde op zich (eerst leert het paard dat er na de clicker iets lekkers of iets leuks komt daarna gaat hij de clicker ZELF leuk vinden).

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:34

oke dankjewel Lachen

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:06

stef schreef:
alicia: Sinds wanneer? Ik heb 2x een clinic gezien en 1x een thuis clinic gehad, en daar werd echt geen voedselbeloning gebruikt.
Het wegblijven van de druk is nl de beloning.



Parelli maakt wel degelijk gebruik van voedsel, alleen noemt hij het motivatie. Hij en Linda gebruiken het bij LB paarden, die moeilijker te motiveren zijn zoals bv remmer. Omdat bij die paarden comfort en veiligheid al geen punt meer is en ze met voedselbeloning of motivatie net dat beetje extra geven en met meer plezier werken. Op die manier gaat het een stuk makkelijker om hen wat aan te leren.

Ze adviseren het ook bij degelijke paarden om van die motivatie gebruik te maken. Uiteraard moet dan wel al het leiderschap duidelijk zijn.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:50

oke, maar graag dan nu weer on topic Lachen

Anoniem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:34

Het maakt toch helemaal niets uit of dit nou NH is of VD Clown
Ik zie gewoon een pony die met plezier werkt. Jee, het is maar waar je je druk om maakt zeg..... En omdat 'de almachtige' parelli géén voedselbeloning gebruikt mogen wij dat dus ook niet doen? Nou, dat vind ik écht belachelijk.

Ga lekker zo door met je pony, jullie hebben er beide veel plezier in zie ik !! Lachen

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 11:35

dankjewel Haha!

panter1
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-05-08

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:29

Hb je hem nu wel of niet aan het halstertouw mee?

_BLOEMPOTJE

Berichten: 1402
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:05

charloet schreef:
En, dit hoort hier niet. Knipoog
Heb even getemt Lachen


Evatje schreef:
Ik tem sowieso even want dit moet bij Vrijheidsdressuur en longeren. Lachen


eerst even lezen misschien? Knipoog
En TS: wil je mij miss de titel van het filmpje geven? Want via de link doet ie het niet. En dan kan ik em zelf even opzoeken Bloos

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Natural horsemanship met Shandy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 16:56

panter1 schreef:
Hb je hem nu wel of niet aan het halstertouw mee?


nee, alleen bij het wijken even. Want ik heb de halstertouw er voor de zekerheid bij