Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 15:27

Hi allemaal,

Zondag werd er een clinic georganiseerd door het Kennis en Promotie Platform Fries Dressuurpaard, ook wel bekend als het K&PP. Deze organisatie zet zich in om door middel van kennis te bundelen het niveau van de dressuur met Friese paarden te verhogen en zo ook het Friese paard als dressuurpaard te promoten. Zo organiseren zij bijvoorbeeld jaarlijks het Europees Kampioenschap Subtoppen voor Friese paarden, maar ook regelmatig platformdagen waarbij zij professionals uitnodigen om de kennis te verbreden aan de platformdeelnemers.

Nu ben ik zelf erg geïnteresseerd in wat klassiekere vormen van de dressuur en ook werk aan de lange lijnen, dus toen zij een platformdag met Atjan Hop organiseerden kon ik dit natuurlijk niet laten schieten!

Atjan Hop is een expert op het gebied van barokke rassen en de klassieke rijkunst. Hij geeft daarin ook les en traint paarden (tijdens de theorie gaf hij aan vooral probleempaarden te krijgen :+). Daarnaast heeft hij enorm veel kennis over de geschiedenis en biomechanica van het (barokke) paard en jureert hij ook as fokjury voor Lipizzaners.

We gingen dus van start met een theorieles van ongeveer een uur. Atjan begint met uitleg over de geschiedenis van het rijden en het ontstaan van de moderne klassieke rijkunst. Hij vertelt o.a. over de biomechanica van een paard en noemt ons de 'personal trainer' van onze paarden, waarbij wij verantwoordelijk zijn om te zorgen dat deze ons met meer gemak kan dragen ongeacht wat we met onze paarden doen. We hebben het over natuurlijke scheefheid van een paard en hoe je nou vaststelt of je paard links- of rechtsgebogen is, en uiteraard hoe trainen vanaf de grond dan kan helpen. Kortom, met veel humor en een hele duidelijke, laagdrempelige uitleg, hebben wij in een uur tijd veel geleerd.

Hierna was het tijd voor de lunch en daarna ging het praktijkgedeelte van start.

De eerste combinatie was Bauke de Boer met zijn Friese ster AA hengst Alout fan Bokkum (Jehannes 484 x Tjalf 443). Hierbij legde Atjan vooral uit wat nu eigenlijk het doel is van het werken aan de lange lijnen met Friese paarden. Alout stapte trots door de bak met natuurlijk de bekende steppende gangen en hoge hals-houding, maar dit wilde hij juist vlakker maken en hem langer in zijn lijf te zien worden. Ook demonstreerde hij hoe je er nu door middel van bepaalde trucjes achter kwam hoe je nu constateert of je paard rechts of linksgebogen is.

1. De prachtige Alout.
Afbeelding

2. Zo stapte hij rond toen Atjan hem net had over gepakt, hij kropte zich vaak een beetje op.
Afbeelding

3. Na enige tijd ging hij zo door de baan.
Afbeelding

Na Bauke en Alout was de eer aan Harry van Middelaar van de bekende HvM Stal. Origineel zou hij met de KFPS goedgekeurde hengst Fryso 518 komen, maar door omstandigheden was dit niet mogelijk. In plaats daarvan heeft hij de 6-jarige hengst Lanto HBC (Delviro HBC x Patijn) meegenomen.

Lanto was lekker op een dagje uit en vond het rete opwindend allemaal. Je kon zien dat hij zich best wel in de krul krabbelde en zijn aandacht was duidelijk ergens anders. Desondanks was het super interessant om het werk aan de lange lijnen te zien met zo'n ander soort paard en kwamen er toch nog wel wat momenten naar boven waar je wel het effect van de oefeningen/tips kon zien (wanneer hij niet met al het spannends bezig was :D).

Ook vond ik het heel leuk om te zien hoe Harry met hem bezig was. Hij sprak vol trots en liefde voor zijn paarden en dat vond ik zijn houding ook uitspreken. Hij was erg geïnteresseerd aan het werk met de tips die hij kreeg.

4. De prachtige Lanto had veel te zien om zich heen.
Afbeelding

5. Met of zonder contact aan de teugels krulde hij zichzelf vaak op.
Afbeelding

6. Aan flexibiliteit geen gebrek :D
Afbeelding

Na Harry met Lanto was het de beurt aan dressuuramazone Marsja Dijkman met haar Grand Prix merrie Geke fan e' Beijemastate (Beart 411). Marsja gaf aan dat ze recent zijn begonnen met grondwerken nadat ze tegen een aantal problemen aan liep, maar had tot nu toe nog geen enkele ervaring met werken aan de lange lijnen, en Geke ook niet. Dit was dus een goede gelegenheid om te demonstreren hoe je met een groen paard zou beginnen.

Volgens Marsja heeft ze wat moeite om Geke bij elkaar te rijden. Atjan merkte op dat Geke best wel lang in de bouw is, wat overigens wel een compliment was aan Marsja dat ze haar dan toch op GP niveau rijdt. Ze hebben haar samen opgetogen en zijn toen, met Marsja naast het hoofd en Atjan aan de lange teugels, begonnen. Dit doen ze uit veiligheid zodat er toch iemand snel in kan grijpen mocht er paniek komen en ook dat Geke wat steun heeft.

In tegenstelling tot Alout en Lanto die juist achter de loodlijn krabbelde, had Geke vooral het hoofd wat hoger. De vraag kwam of Atjan dit bewust liet gaan. Het antwoord was ja, inderdaad! Door middel van de oefeningen was het doel dat ze juist uit zichzelf langer en lager (maar niet verder dan de boeg) zou zakken.

Nadat Geke de gist een beetje snapte heeft Marsja zelf de teugels in handen genomen en bleek het maar weer dat lange teugel werk niet zo vanzelfsprekend is als je wel kan rijden :D Gelukkig heeft Marsja veel tips waar ze mee aan het werk kan.


7.. Nadat Geke is gewend aan de lange lijnen gaat Atjan met haar aan het werk.
Afbeelding

8. Na een tijdje zakt ze dan van nature!
Afbeelding

9. Atjan legt Marsja uit hoe je het beste kunt sturen aan de lange lijnen.
Afbeelding

Hierna was het even pauze en ben ik nog een rondje door de stoeterij gelopen. Het is gegeven bij Stoeterij Het Swarte Paert, op een prachtige locatie in Hemrik met mooie faciliteiten en ook nog eens een hele mooie expositie met de geschiedenis van het Friese paard.

Na de pauze was de beurt aan de winnaar van een weggeefactie van een gratis les van Atjan. Hierbij kwam deze vijf-jarige Friese merrie aan de gang. Zij zal alleen aangespannen worden gereden, maar de eigenaar liep nog tegen wat moeilijkheden tijdens het sturen aan.

10. Atjan bespreekt met de deelnemer waar hij zoal tegenaan loopt en legt uit dat het principe van het Achenbach systeem juist wel een oplossing kan zijn voor deze problematiek.
Afbeelding

11. Later oefenen ze ook een stukje draf en demonstreet Atjan het verschil tussen wanneer je de merrie met één hand stuurt en twee handen. Met één hand zijn de hulpen een stuk kleiner en zachter, waardoor ze ook iets stabieler loopt dan wanneer je veel hulp geeft met twee. "Less is more", vertelt Atjan.
Afbeelding

Na deze combinatie was het alweer tijd voor de laatste deelnemers! Nu was de beurt aan Esther Liano, een bekende van het K&PP: zij is namelijk initiatiefneemster van de vereniging! Esther is een Grand Prix amazone die veel in de Friese paarden wereld te zien is. Zondag had zij met zich mee de grote, aanwezige Stal Liano's Doede (Lammert 260 x Dirk 298), een hengst waar ze GP mee start.

Het probleem waar Esther en Doede tegen aan lopen is dat hij een mooie piaffe kan laten zien, maar juist weer moeite heeft om netjes uit de piaffe de overgang te maken naar passage. Daarbij kwam ook hetzelfde waar Alout tegen aan liep, dat ze natuurlijk prachtige steppende gangen hebben maar die niet per se gunstig zijn voor de dressuur.

12. Esther stelt zichzelf en Doede voor en legt hun probleem uit, ondertussen kijkt Doede vol bewondering naar wat een hunk hij is :D
Afbeelding

13. Ook hierbij probeert Atjan Doede door middel van zijn technieken het lichaam te laten ontspannen en verruimen.
Afbeelding

14. Een overgang proberen... Zakken kan hij wel in ieder geval. Hij vond er wel het zijne van. :+
Afbeelding

15. Er ontbrak in ieder geval niets aan karakter bij Doede, volgens mij vond hij het prachtig om bewonderd te worden :D
Afbeelding

Nou, veel leesvoer maar kortom: het was een geslaagde dag met veel mooie paarden en ik heb weer veel wat ik naar mijn eigen trainingen mee kan nemen. Ook vond ik het super fijn om ook paarden van verschillende achtergronden en niveau's te zien, met verschillende bouwen en dergelijke. Atjan is ook nog eens een grappige instructeur. Zeker een aanrader. :D

Mocht je geïnteresseerd zijn in meer foto's, komen die hier te zien in de collectie. Het zijn even geen technische hoogstandjes, ik kwam vooral voor de kennis en heb ook een erg drukke week achter de rug. :D Wat helaas ook nog werd afgesloten met auto pech. :o

Hopelijk is het niet teveel geweest om te lezen en heb ik redelijk kunnen verwoorden waar het over ging. Dank voor het kijken!

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:48

Heel interessant! Waardevolle dag als ik het zo lees.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:41

Wat een mooie samenvatting en foto's. Wat leuk ook dat je erbij hebt geschreven waar de combinaties aan gewerkt hebben! Heel interessant!

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:50

Heb je geen foto's van de piaffe die hij Geke liet doen?

Wat wel een beetje jammer was dat het paard van de winnaar van de winactie doordat die nog erg slap en onbespierd was zo nu en dan onregelmatig liep.

Vond het een zeer leerzame dag. En hij kon het heel goed uitleggen.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 08-08-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:51

Wat een leuk verslag!

Klinkt als een leerzame dag!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:54

Wat super leuk! Lanto is en blijft heel gaaf!! De Friezen ook hoor.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:55

Heel leuk! Ik vind het zo mooi werk om te doen.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:56

SophievdV schreef:
Wat super leuk! Lanto is en blijft heel gaaf!! De Friezen ook hoor.


Die was erg heet en stond regelmatig met zijn voorbenen van de grond in het begin. Lag ook aan het feit dat hij nu zonder oogkleppen liep.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:57

Het is een tuigpaard FW, die ook nog in de tuigsport loopt. Dat is geen vergelijk met een Fries.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:12

Nee, dat weet ik. En heb ook genoeg tuigpaarden gezien die niet direct met hun voorbenen de lucht in gingen. En dan bedoel ik niet om te tuigen. Maar echt steigeren. Dat zelfs Atjan zei dat hij hem niet over ging nemen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:17

Wat een gaaf verslag! Je kunt zo bij de nieuwsredactie! :D

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:36

ja absoluut, heel mooi geschreven,mooie foto’s er ook bij!

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 17:45

Dank allemaal! Ik vond het erg leuk om er een verslag van te schrijven. :D

@FriesWytske, ik heb volgens mij geen foto’s van Geke’s piaffe maar ik heb nog heel veel foto’s door te gaan ook van zaterdag dus ik heb het nog niet echt alles goed doorgekeken.

Wat betreft de winnaar, tja ik vond het eigenlijk juist wel een goede les om hem ook met een wat onervaren combinatie te zien werken. En het was voor de winnaar natuurlijk hartstikke handig.

Lanto was inderdaad erg heet, maar ik vond er niet zoveel van eigenlijk. Hij steigerde niet echt veel vond ik, het was meer een soort ‘bunny hoppen’. Maar het was hartstikke logisch, hij is natuurlijk weer op vreemd terrein, ook zonder oogkleppen, met allemaal vreemde paarden om hem heen, hij is hengst en nog redelijk jong… Toevallig was ik vorig weekend op een tuig concours en daar heb ik sommige nog wel erger tekeer zien gaan :+

Het was inderdaad een zeer leerzame dag en zeker voor herhaling vatbaar!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:48

Tuigpaarden zijn heet en scherp, zeker als ze in de sport lopen. Nu is de ene de andere niet, en scheelt het of het een hengst of een ruin betreft, maar vaak is het ook vooral een uiting van spanning. Als je zelf rustig en geduldig blijft kom je het verst. Ga je je er aan ergeren of frustreert het je, dan kan je er beter mee op houden. Ze zijn dapper en stoer maar hebben vaak een klein hartje.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 10:42

Dat is mijn ervaring idd ook Sophie! Het zijn echte atleten op het moment dat ze in de sport lopen, met enorm veel energie en go. Ik vond het in ieder geval heel leuk om Lanto te zien in levende lijven, ondanks dat ik erg had uitgekeken naar Fryso.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:35

Dat klinkt als een hele interessante en leerzame dag! Erg leuk en mooie foto’s ook.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:08

Wat een fijn verslag! Je krijgt het gevoel erbij te zijn geweest.
Wordt dit vaker georganiseerd?

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:38

Gaaf hoor mooi verslag van een leerzame dag

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Clinic werken aan de lange lijnen door Atjan Hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:01

Wat een mooi verslag!