Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lilly groeit langzaam naar rijpaard

 
Profiel   

In maart werd ik halsoverkop verliefd op een koppie dat op kwam duiken in een advertentie die op facebook voorbij kwam. Vrij snel daarna kocht ik Oilily, een 3 jarige Everdale x Scandic merrie want in het echt bleek ze zeker net zo leuk en ze heeft enorm leuke gangen. Het plan was een jaartje te wachten omdat ze nog erg schraal en jong aan deed, en komend jaar alle andere dingen te leren, want ze kende erg weinig toen ze kwam.
Maar het is echt een super fijn lief dier dat alles heel makkelijk op pakt, en bovendien is ze behoorlijk uitgezwaard afgelopen zomer en is het nu best een heel paard, dus het plan werd toch een beetje ruitermak zodat ik haar na de winterstop rustig op kan pakken. Wij hebben enkel een buitenbak, dus als het erg nat is kunnen we verder toch niet zoveel. We gaan wel regelmatig op straat wandelen van de winter en in het bos wandelen zit ook in de planning.
Ik heb er nu 5 keer opgezeten en enkel nog maar gestapt. Bij de vierde keer konden we al los door de bak, en vandaag de vijfde keer ben ik zelfstandig opgestapt en na even mee gestapt te zijn met iemand, daarna helemaal alleen door de bak gestapt en zelfs een slalom met pionnen kunnen stappen, heel trots. Van de laatste keer alleen helaas geen beeldmateriaal.
Voor wie het leuk vind wat filmpjes. Let niet op mijn slingerende benen, ik kan mijn lange benen niet helemaal lekker kwijt in dit zadel. Waarschijnlijk moet ze volgend jaar toch een ander, dus dan kiezen we we 1 die voor beiden lekker zit, voor nu zit deze prima op Lilly, dus we doen het er maar even mee.

De video die de verkoper mij stuurde, hier besloot ik dat ik moest gaan kijken al moest ik er zeker 2 en een half uur voor rijden


Toen het grondwerken allemaal goed bleek te gaan zijn we een keer gaan spelen met het zadel van mijn oudje. Ze liep er rustig mee rond, alleen galop vond ze toch wat van, maar na een paar sprongen was dat ook klaar en was ze zadelmak. Hierna een zadeltje voor haar zelf aan laten meten, wat 4 maanden later alweer 2 boommaten groter moest omdat mevrouw behoorlijk steviger en ronder was geworden.

Ook deden we wat schriktraining en liet ik haar vanalles zien

Toen kwam de eerste keer echt erop. Had natuurlijk al vaak gehangen en een paar stappen mee laten voeren, maar sprong na 3 stappen altijd eraf. Nu bleef ik langer zitten en dat vond ze toch wel wat raar en begon wat te springen. Maar ze was snel weer bij me en sindsdien geen stap verkeerd meer gezet, de knappe meid.
Deze video's zijn van de eerste keer. In ben dus tussendoor afgestapt en na even te ontspannen weer opgestapt.


De tweede keer

De derde keer


En de vierde keer

Tussen de eerste en de tweede keer zit twee weken, tussen de rest ongeveer een week steeds. Steeds iets langer ook, de laatste keer 10 minuten. Voor de rest doen we wat grondwerk, schriktraining, we trailerladen en wandelen. Maar ze heeft ook rustig een tijdje vrij en staat lekker buiten met haar vriendinnen, ze is nog zo jong dus alles heel rustig aan.
Ze heeft in mijn jaarling wel echt een maatje voor het leven gevonden, ze spelen, rennen, maken ruzie en knuffelen, zo mooi om te zien.



En ook met mijn oudje is ze dikke vriendinnen, ze past er zo goed bij, geniet iedere dag van mijn heerlijke kudde <3

[ img ]

De kwaliteit van de video's is niet allemaal even goed, excuses daarvoor. Hoop dat jullie het wel leuk vonden om te kijken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 01:18 



 
Profiel   

Superleuk dier hoor. Ze is echt een pretletter.
Ik denk wel dat ik je wil waarschuwen als jullie straks verder gaat. Ik vind haar met vlagen nog wat onrustig en gespannen, dus ik verwacht dan dat er nog wel een keer een uitspatting gaat komen onder het zadel.
En voor het sturen aanleren, zou ik toch een andere optoming gebruiken want nu snapt ze er echt niks van. Je ziet haar ook echt kijken van 'wat bedoel je nou?' Je hebt hier iets nodig waarbij je het hoofd beter mee kunt nemen opzij, dus ik zou werlen met teugels die aan de zijkant van het hoofd bevestigd zijn. Dat hoeft niet eens met een bit, met een gewoon halster kan dat zelfs als je geen bit in wilt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 12:52 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuk paard! Het enige waar ik de kriebels van krijg is dat tuinstoeltje met opstappen. Je zou niet de eerste zijn die er doorheen zakt en daarmee kun je weer zoveel verpesten. Dat zou zonde zijn. Verder vind ik het er goed uitzien.Verder ga ik met earth mee, koop een sidepull of desnoods een kaptoom. Dan is het net even duidelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 13:00 



 
Profiel   

De bedoeling is straks gewoon een bitje met bak rijden, maar de tandarts heeft pas doppen eruit gehaald omdat ze die blijkbaar niet zelf kwijt raakte. Dus vandaar even zo. Heb de laatste keer een zweepje erbij gepakt en die gebruikt zoals ik de stick zou gebruiken en toen werd het haar al snel duidelijker. Altijd fijn dat voorbereidende grondwerk. Ik heb er nu in totaal misschien 20 min op gestapt dus verwacht ook nog niet dat ze alles al snapt. Ik zag zelf ook op de filmpjes dat het touwhalster aardig ruis geeft, mijn oudje kan ik daar prima mee rijden maar die reageert ook vooral op mijn lijf. Dus had al een bloem besteld, die zal ik eerdaags aan een oud hoofdstel voor haar knutselen, hoop dat die iets beter werkt. Zolang er nog kiezen en snijtanden doorkomen en ze nog niet klaar is met wisselen vind ik zonder bitje aardiger.
Opstapkrukje had ik ook al in bestelling inderdaad :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 14:27 



 
Profiel   

Ja nou gelukkig is ze ook vrij duidelijk met haar blik _O- Dat vind ik altijd zo heerlijk aan paarden :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 14:30 



 
Profiel   

ChelseaAyLee schreef
De bedoeling is straks gewoon een bitje met bak rijden, maar de tandarts heeft pas doppen eruit gehaald omdat ze die blijkbaar niet zelf kwijt raakte. Dus vandaar even zo. Heb de laatste keer een zweepje erbij gepakt en die gebruikt zoals ik de stick zou gebruiken en toen werd het haar al snel duidelijker. Altijd fijn dat voorbereidende grondwerk. Ik heb er nu in totaal misschien 20 min op gestapt dus verwacht ook nog niet dat ze alles al snapt. Ik zag zelf ook op de filmpjes dat het touwhalster aardig ruis geeft, mijn oudje kan ik daar prima mee rijden maar die reageert ook vooral op mijn lijf. Dus had al een bloem besteld, die zal ik eerdaags aan een oud hoofdstel voor haar knutselen, hoop dat die iets beter werkt. Zolang er nog kiezen en snijtanden doorkomen en ze nog niet klaar is met wisselen vind ik zonder bitje aardiger.
Opstapkrukje had ik ook al in bestelling inderdaad :D



Goed bezig. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 14:44 



 
Profiel   

Ondanks dat ze zo braaf is zou ik toch iets veranderen in je gehele aanpak. Ik vind het hele proces vrij chaotisch. Van best ruw opstappen met te wild neerkomen tot dat tuinstoeltje tot je onrustige duwende zit en het continue drijven, je armen wijd en de niet begrijpende hulpen met oa sturen etc.

Basis basis basis. Zorg dat ze elke stap in alle rust begrijpt. Reageer op haar lichaamstaal (staart zwiepen en de onzekere passen oa) en houdt het stapje voor stapje. Zorg dat ze de hulpen (met evt gelijk stemcommando’s) al volledig begrijpt vanaf de grond zodat jij minimale hulpen hoeft te geven.

Ik vind het echt een supergaaf dier! Wat hoop je te bereiken met haar? Ze ziet er bovenal ook ontzettend lief en vriendelijk uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 14:58 



 
Profiel   

Chaotisch hoeft niet slecht te zijn. Zeker kwa op en af stappen. Niks zo irritant als een paard dat bij elke beweging spant en flauw begint te doen. Armen wijdt is juist iets wat veel jonge paarden helpt. Wijzen waar je ze naar toe wil. Touwhalster zou ook niet mijn keuze zijn (wel een sidepull als je het op deze manier wil doen maar niet op touwhalster) maar daar wordt al aan gewerkt lees ik.

Je gaat een jonkie toch niet vanaf de grond geheel beleerd krijgen. Grote hulpen betekent niet harde hulpen overigens.

Ik zou wellicht met deze een grondpersoon er bij willen die vanaf de gond "drijft" zodat ze op die manier kan leren dat been voorwaarts betekent. :) Dan kost het jou ook veel minder energie en moeite en kan je veel sneller je been gewoon stil houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 15:04 



 
Profiel   

Ik ben inderdaad juist groot met de hulpen zodat ze het wat makkelijker kan snappen, dan kan je ze later steeds kleiner maken. Soort wijzen en veel ruimte creëeren voor de schouder en dan in de buitenkant wat duwen. Het principe van wijken voor druk snapt ze prima op de grond, op de rug komt ook nog wel, voor nu het zweepje als stuur en daarmee kon ik haar ook beter aan het lopen houden door wat te kietelen achter mijn been. Ik werk toe naar zo snel mogelijk alleen kunnen omdat er niet altijd iemand hier is die ook handig met paarden is.
Ik ben inderdaad niet heel erg voorzichtig met opstappen, ik ben nu eenmaal soms beetje chaotisch en wil gewoon geen paard wat in ene verschiet als je een keer vergeet voorzichtig te doen. Als het haar te gek of teveel wordt merk ik dat snel genoeg, en ze krijgt heel veel tijd tussendoor om alles te verwerken. Maar ze komt altijd naar me toe en wil graag mee wat gaan doen, dus denk dat ze het tot nu toe allemaal best leuk vind.
Dit is het eerste paard dat ik gedeeltelijk bitloos in rijd, en eigenlijk was het ook niet in de planning, vandaar dat ik maar gestart was met touwhalster, simpelweg omdat ik mijn oudje daar ook meestal mee rijd. Had ook wel in de gaten dat dat niet de duidelijkste optoming is, dus daar komt zeker verandering in :D
Oh en wat ik in de planning had met haar, of de keuring volgend jaar of wat later misschien IBOP. Misschien wat dressuurwedstrijdjes als ik mezelf na 12 jaar weer zo gek kan krijgen, maar vooral veel lol hebben samen en fijne bosritjes maken en doen waar we allebei blij van worden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 21:53 



 
Profiel   

ChelseaAyLee schreef
Ik ben inderdaad juist groot met de hulpen zodat ze het wat makkelijker kan snappen, dan kan je ze later steeds kleiner maken. Soort wijzen en veel ruimte creëeren voor de schouder en dan in de buitenkant wat duwen. Het principe van wijken voor druk snapt ze prima op de grond, op de rug komt ook nog wel, voor nu het zweepje als stuur en daarmee kon ik haar ook beter aan het lopen houden door wat te kietelen achter mijn been. Ik werk toe naar zo snel mogelijk alleen kunnen omdat er niet altijd iemand hier is die ook handig met paarden is.
Ik ben inderdaad niet heel erg voorzichtig met opstappen, ik ben nu eenmaal soms beetje chaotisch en wil gewoon geen paard wat in ene verschiet als je een keer vergeet voorzichtig te doen. Als het haar te gek of teveel wordt merk ik dat snel genoeg, en ze krijgt heel veel tijd tussendoor om alles te verwerken. Maar ze komt altijd naar me toe en wil graag mee wat gaan doen, dus denk dat ze het tot nu toe allemaal best leuk vind.
Dit is het eerste paard dat ik gedeeltelijk bitloos in rijd, en eigenlijk was het ook niet in de planning, vandaar dat ik maar gestart was met touwhalster, simpelweg omdat ik mijn oudje daar ook meestal mee rijd. Had ook wel in de gaten dat dat niet de duidelijkste optoming is, dus daar komt zeker verandering in :D
Oh en wat ik in de planning had met haar, of de keuring volgend jaar of wat later misschien IBOP. Misschien wat dressuurwedstrijdjes als ik mezelf na 12 jaar weer zo gek kan krijgen, maar vooral veel lol hebben samen en fijne bosritjes maken en doen waar we allebei blij van worden :j

Dat begrijp ik, dat is hier ook het geval en juist daarom dus de grondpersoon die even mee drijft gelijktijdig met jou zodat ze de link sneller leggen. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 22:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen