Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 11 [ 254 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Totale verrassing… shet X tinker

 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Zijn naam is bekend: Big Mac


Dit is toch best wel heel schattig! Ben benieuwd hoe hij er over een paar jaar uitziet :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 16:10 



 
Profiel   

Citaat
Als het nu een bewuste kruising was. Dan is het een ander verhaal.


Ergens in 1928 of daaromtrent hebben Schotse dierenartsen een groep van ik dacht 6 of 7 Shetmerries laten dekken door Shire-hengsten, en omgekeerd een even grote groep Shiremerries door Shetlandhengsten. Allemaal natuurlijke dekkingen, met behulp van verhogingen en greppels.

Als wetenschappelijk experiment. Naar de normen van die tijd, de paarden liepen dag en nacht buiten en de veulens zijn zonder mensen erbij geboren.

Er zijn geen merries overleden, geen veulens bij de geboorte overleden, geen problemen met zogen gerapporteerd.

Het onderzoek was bedoeld om te onderzoeken hoe groot de veulens zouden worden (en niet om te onderzoeken of de merries zo'n geboorte wel zouden overleven). De veulens van de Shet-merries werden groter dan de moeders, maar bleven kleiner dan wat het gemiddelde was tussen Shet en Shire (gemiddelde was 1.35m), en omgekeerd bleven de veulens van de Shiremerries wat kleiner, maar zaten ruim boven die 1.35m.

Kortom, die extreme kruising is sowieso ooit eens bewust gedaan.
Wil niet zeggen dat dit keihard bewijs is dat het altijd goed gaat, want zo werkt wetenschap niet, maar het is wel een aanwijzing dat dierenartsen in ieder geval in die jaren er geen probleem in zagen om het experiment uit te voeren en het ook nog eens niet nodig vonden te waken.

Oftewel, het risico werd toen acceptabel gevonden, onder de toen gehanteerde ethische principes die ongetwijfeld losser waren dan de huidige bokkers vinden dat gehanteerd hadden moeten worden ( :P ).

Anyway, tot zover de wetenschap.

TS: leuk dier, en briljante naam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 16:20 



 
Profiel   

Big Mac met of zonder uitjes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 16:35 



 
Profiel   

Big Mac, briljant :D Van harte TS! Ik vind het een leuk uitgevallen oepsje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 16:47 



 
Profiel   

O geweldig, die naam _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:00 



 
Profiel   

Stille meelezer. Heerlijk dit topic! TS geniet van dit geweldige oepsje. Ik vind hem prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:20 



 
Profiel   

Zo’n combi lijkt me echt amazing voor onze dochter <3 ze is gek op haar shetlander (die geen veulentjes meer mag krijgen) maar wil ook graag een pony met mooie sokken die wel een stukje groter wordt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:38 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Citaat
Als het nu een bewuste kruising was. Dan is het een ander verhaal.


Ergens in 1928 of daaromtrent hebben Schotse dierenartsen een groep van ik dacht 6 of 7 Shetmerries laten dekken door Shire-hengsten, en omgekeerd een even grote groep Shiremerries door Shetlandhengsten. Allemaal natuurlijke dekkingen, met behulp van verhogingen en greppels.

Als wetenschappelijk experiment. Naar de normen van die tijd, de paarden liepen dag en nacht buiten en de veulens zijn zonder mensen erbij geboren.

Er zijn geen merries overleden, geen veulens bij de geboorte overleden, geen problemen met zogen gerapporteerd.

Het onderzoek was bedoeld om te onderzoeken hoe groot de veulens zouden worden (en niet om te onderzoeken of de merries zo'n geboorte wel zouden overleven). De veulens van de Shet-merries werden groter dan de moeders, maar bleven kleiner dan wat het gemiddelde was tussen Shet en Shire (gemiddelde was 1.35m), en omgekeerd bleven de veulens van de Shiremerries wat kleiner, maar zaten ruim boven die 1.35m.

Kortom, die extreme kruising is sowieso ooit eens bewust gedaan.
Wil niet zeggen dat dit keihard bewijs is dat het altijd goed gaat, want zo werkt wetenschap niet, maar het is wel een aanwijzing dat dierenartsen in ieder geval in die jaren er geen probleem in zagen om het experiment uit te voeren en het ook nog eens niet nodig vonden te waken.

Oftewel, het risico werd toen acceptabel gevonden, onder de toen gehanteerde ethische principes die ongetwijfeld losser waren dan de huidige bokkers vinden dat gehanteerd hadden moeten worden ( :P ).

Anyway, tot zover de wetenschap.

TS: leuk dier, en briljante naam!


_/-\o_ _/-\o_

Er is wetenschappelijk gezien inderdaad tot nu toe nooit bewijs gevonden dat extreme verschillen in maat van de ouderdieren tot moeilijke of gevaarlijke bevallingen zouden leiden, foetus past zich over het algemeen aan aan de beschikbare ruimte in de baarmoeder.

Vandaar vind ik dit topic hét schoolvoorbeeld van zeuren om niets op zijn bokts :=

Super knap veulentje <3 en geweldige naam, past er perfect bij :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:24 



 
Profiel   

Oh, ik ben nog vergeten te melden dat de veulens bij de geboorte allemaal ongeveer even groot waren. De Shire merries kregen (veel) kleinere veulens dan bij volle Shireveulens, de Shetten kregen normaal formaat Shet-veulens.
Daar zou je voorzichtig uit kunnen concluderen dat een kleinere hengst dus idd voor een - bij de geboorte - kleiner veulen zorgt, terwijl een grotere hengst géén grotere veulens geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:31 



 
Profiel   

Hahaha, wat een leuk eigenwijs ding <3
En een fantastische naam!

Ik vind het ook gezeur om TS er op aan te spreken. De pony stond al jaren in de kudde met de hengst. Ze heeft het niet voorzien, het was een ongelukje met goede afloop, zoals we allemaal wel een paar keer goed wegkomen met beslissingen. Ze heeft ook maatregelen getroffen dat het niet weer gebeurt. Klaar dan toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:38 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Citaat
Als het nu een bewuste kruising was. Dan is het een ander verhaal.


Ergens in 1928 of daaromtrent hebben Schotse dierenartsen een groep van ik dacht 6 of 7 Shetmerries laten dekken door Shire-hengsten, en omgekeerd een even grote groep Shiremerries door Shetlandhengsten. Allemaal natuurlijke dekkingen, met behulp van verhogingen en greppels.

Als wetenschappelijk experiment. Naar de normen van die tijd, de paarden liepen dag en nacht buiten en de veulens zijn zonder mensen erbij geboren.

Er zijn geen merries overleden, geen veulens bij de geboorte overleden, geen problemen met zogen gerapporteerd.

Het onderzoek was bedoeld om te onderzoeken hoe groot de veulens zouden worden (en niet om te onderzoeken of de merries zo'n geboorte wel zouden overleven). De veulens van de Shet-merries werden groter dan de moeders, maar bleven kleiner dan wat het gemiddelde was tussen Shet en Shire (gemiddelde was 1.35m), en omgekeerd bleven de veulens van de Shiremerries wat kleiner, maar zaten ruim boven die 1.35m.

Kortom, die extreme kruising is sowieso ooit eens bewust gedaan.
Wil niet zeggen dat dit keihard bewijs is dat het altijd goed gaat, want zo werkt wetenschap niet, maar het is wel een aanwijzing dat dierenartsen in ieder geval in die jaren er geen probleem in zagen om het experiment uit te voeren en het ook nog eens niet nodig vonden te waken.

Oftewel, het risico werd toen acceptabel gevonden, onder de toen gehanteerde ethische principes die ongetwijfeld losser waren dan de huidige bokkers vinden dat gehanteerd hadden moeten worden ( :P ).

Anyway, tot zover de wetenschap.

TS: leuk dier, en briljante naam!


Interesting!
Is er ergens een paper te lezen van deze studie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:46 



 
Profiel   

Wat een mooie verrassing!
En ach het is gebeurd, kan je niks meer aan veranderen. Altijd weer die moraalridders hier.

Veel geluk met jullie BigMac!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:14 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Zijn naam is bekend: Big Mac


Geweldig!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:56 



 
Profiel   

Wat een superleuk ding.
Geweldig dit soort oepsjes….

Lekker genieten <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:23 



 
Profiel   

Fokker321 schreef
Ibbel schreef

Ergens in 1928 of daaromtrent hebben Schotse dierenartsen een groep van ik dacht 6 of 7 Shetmerries laten dekken door Shire-hengsten, en omgekeerd een even grote groep Shiremerries door Shetlandhengsten. Allemaal natuurlijke dekkingen, met behulp van verhogingen en greppels.

Als wetenschappelijk experiment. Naar de normen van die tijd, de paarden liepen dag en nacht buiten en de veulens zijn zonder mensen erbij geboren.

Er zijn geen merries overleden, geen veulens bij de geboorte overleden, geen problemen met zogen gerapporteerd.

Het onderzoek was bedoeld om te onderzoeken hoe groot de veulens zouden worden (en niet om te onderzoeken of de merries zo'n geboorte wel zouden overleven). De veulens van de Shet-merries werden groter dan de moeders, maar bleven kleiner dan wat het gemiddelde was tussen Shet en Shire (gemiddelde was 1.35m), en omgekeerd bleven de veulens van de Shiremerries wat kleiner, maar zaten ruim boven die 1.35m.

Kortom, die extreme kruising is sowieso ooit eens bewust gedaan.
Wil niet zeggen dat dit keihard bewijs is dat het altijd goed gaat, want zo werkt wetenschap niet, maar het is wel een aanwijzing dat dierenartsen in ieder geval in die jaren er geen probleem in zagen om het experiment uit te voeren en het ook nog eens niet nodig vonden te waken.

Oftewel, het risico werd toen acceptabel gevonden, onder de toen gehanteerde ethische principes die ongetwijfeld losser waren dan de huidige bokkers vinden dat gehanteerd hadden moeten worden ( :P ).

Anyway, tot zover de wetenschap.

TS: leuk dier, en briljante naam!


Interesting!
Is er ergens een paper te lezen van deze studie?


Yess,
Ik denk dat Inbel deze bedoeld: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... NDgxxOmgHe

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:24 



 
Profiel   

Yep, dat was 'm. Ik zat er maar 10 jaar naast met de publicatiedatum :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:30 



 
Profiel   

Wat een geweldige naam! Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van zijn groeiproces TS :D lijkt me superleuk om te volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 06:08 



 
Profiel   

Hoe gaat het ondertussen met hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 10:40 



 
Profiel   

Hoe ziet hij er nu uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 12:04 



 
Profiel   

ik ben ook heel benieuwd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 12:58 



 
Profiel   

Oeh ja ik ben ook benieuwd <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 17:36 



 
Profiel   

Wauw wat een verrassing! :wow: Mooi veulen zeg! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 18:21 



 
Profiel   

Big Mac, love him!!! <3 Wat een dotje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 18:27 



 
Profiel   

Ga morgen eens foto’s nemen, want deze hitte is niets voor mij en blijf vooral binnen.
Maar hij doet het fantastisch! Heel leuk en vrolijk veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 19:23 



 
Profiel   

Een heerlijke Big Mac zo te horen ;) :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 19:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 11 [ 254 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen