Het blijft een feestje met Sjoko!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Het blijft een feestje met Sjoko!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 13:09

Sjoko is een nu 4-jarige fjord met een hoop humor en een blij gemoed.
Dit voorjaar zijn we (bijrijder en ik) begonnen met zadelmak maken. Vorig jaar daar al een hoop voorbereiding in gedaan. Zo zitten de stuurknopjes er al op en heeft Sjoko geen moeite met iets op zijn rug (van brokschep tot stropop)

We hadden al in de stal geoefend met eerst over zijn rug hangen en dan een paar pasjes lopen en tenslotte echt gaan zitten. Sjoko vond dat allemaal wel prima en hij zag het meer als een goeie grap dat je op hem zat en dat hij heel makkelijk in je tenen kon bijten...

Ditzelfde zijn we in de rijbak gaan oefenen om vervolgens aan een longe een rondje te stappen, paar keer halthouden en een kort drafje proberen. We nemen kleine stapjes omdat we merken dat Sjoko nog wat zoekende is. Hij wil het graag goed goed, dus zorgen we ervoor dat het ook lukt en dat hij bevestiging krijgt.
En dat er iemand op hem zit neemt hij nu een stuk serieuzer en ziet het meer als werk.

Hier wat foto's van de tweede keer dat hij bereden werd.
Het zadel wat hij heeft is net wat te lang, maar het brugt niet en blijft ook op zijn plaats en zo voor een rondje stappen gaat het wel. Voor het echte rijden komt er een ander zadel.

Afbeelding
Eerst logeer ik hem altijd even, om te zien in wat voor een bui hij is en of er niets lichamelijks aan de hand is.

Afbeelding
Dat ging deze keer verrassend goed. Sjoko vind longeren tijdverdrijf, elke keer datzelfde rondje; geen moer aan! Maar hij zette zich goed in; bleef uit zichzelf lekker doorlopen en netjes op de de cirkel.

Afbeelding
Het logeren had toch veel concentratie gevergd, want toen ik hem losmaakte om even vrij te mogen lopen spoot hij weg...

Afbeelding
En er moest een hoop uitgegooid worden...

Afbeelding
Beentjes omhoog..., koppie leeg...

Afbeelding
En dan wordt hij weer rustiger, klaar voor de volgende stap.

Afbeelding
Komt braaf op commando naar me toe voor een snoepje.

Afbeelding
Voor Sjoko werkt het goed als we korte sessies doen van verschillende dingen na elkaar, maar wel in een vaste volgorde. dus voordat mijn bijrijder erop gaat doen we nog wat werk aan de hand.

En tenslotte gaat mijn bijrijder erop. Eerst aan de leadrope; linksom, rechtsom, halthouden, een paar keer aandraven. Dit doet Sjoko prima, zelfs een drafje houdt hij al een paar rondjes vol.
Vooral rechtsom is zijn balans nog wat wankel. De vorige keer ging hij er een paar passen vandoor omdat hij zijn balans kwijt was. Maar op een 'Hooo', van zowel zijn berijder als ik, stond hij meteen weer stil. En we hebben er verder geen aandacht aan besteed; kan gebeuren, geen probleem en hup weer voorwaarts.

Afbeelding
En dan klik ik Sjoko los. De eerste keer dat ik dat deed wilde hij niet meer voorwaarts, hij was letterlijk zijn veiligheidslijntje kwijt. Nu ging dat al wat beter, maar ik moest wel mee blijven lopen of pas op de plaats doen. Als mijn benen stilstonden hield Sjoko halt. Oftewel zijn berijder is nog passagier en niet degene die hem rijdt....

Afbeelding
Maar hij deed het allemaal superbraaf en aan zijn koppie te zien had hij er ook wel lol in.

Afbeelding
Dat bekkie! "Misschien krijg ik wel een snoepje..."

Afbeelding
Dat het voor Sjoko toch allemaal een hoop concentratie kostte bleek toen we terug waren in de stal. Na een borstelbeurt en een hapje hooi keerde Sjoko zijn hoofd naar de dichte kant van zijn box en ging in de 'verwerkmodus'.

Al met al een heel fijn dier om mee te werken.

belle_boef

Berichten: 10739
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het blijft een feestje met Sjoko!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:10

Het is een leuk dier om te zien.



Maar zet hem app dieet voor zijn gezondheid. Hij is echt veel te dik

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:12

Aah knappe Sjoko gaat nu echt aan het “werk” *D
Wat doet ie het leuk zeg! Hij maakt ook graag even gebruik van de ruimte die je hem geeft zo te zien +:)+

Saskiafjord
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:15

Net als met Morris, die jij dit rustig aan. Als Sjoko net zo mensgericht is als Morris, wordt dit een top rijfjord. Veel succes en plezier samen.
Afbeelding

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Het blijft een feestje met Sjoko!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:25

Ik werd nieuwsgierig door de naam Sjoko.
Ik had een donkerbruine verwacht. Wel leuke naam.

Toen las ik alles door.
Goed bezig zeg: kleine logische stapjes, geen poespas, respect voor het paard ... ik hou ervan.
Succes!

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Het blijft een feestje met Sjoko!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:47

Sjoko is leuk <3

Ziet er heel relaxt uit, jullie hebben volgens mij een goed plan gemaakt, wat bij jullie drieën past :j

Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 12:24

Dank jullie wel voor de reacties,! En de mooie complimenten. ( Ik heb meer paarden/pony"s beleerd in het verleden en weet nu wat ik toen niet goed deed.
Ze zijn er allemaal zonder kleerscheuren doorheen gekomen maar soms wel met meer geluk dan wijsheid en met de vergevingsgezindheid van de kant van het dier)

Belle-boef
Hij is inderdaad te dik, maar er is meer aan de hand. Hij staat maar 2 uur per dag op gras, maar komt er met een helemaal opgeblazen buik vanaf (en dat zie je op de foto's.) Hij krijgt een graasmasker, hopelijk gaat het dan beter.

Morrisje!
Sjoko lijkt in zijn karakter wel op Morris, dus ik heb hoop dat het een fijn paardje wordt/blijft.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het blijft een feestje met Sjoko!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:08

Zou hem op EMS laten testen, want die opgeblazen buik is niet goed, maar hij heeft ook echte appel billen/ vetophoping in de nek ed, wat hem helaas kandidaat maakt voor HB en dergelijke. Been there, done that.
Daar wil je niet doorheen.

Leuk dier verder! Mooie sprekende blik. En fijne manier van het beleren hebben jullie!

Furst
Berichten: 601
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Het blijft een feestje met Sjoko!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:05

Leuk dier! Maar zou hem inderdaad wel op dieet zetten. Gaat een prachtig beestje worden!

Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Re: Het blijft een feestje met Sjoko!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 16:23

MarliesV
Bedankt voor de tip, ik ga me er even verdiepen. HB ligt bijna altijd op de loer bij fjorden, vandaar dat Sjoko een graasmasker krijgt, maar dan blijft het nog steeds opletten

Anoniem

Re: Het blijft een feestje met Sjoko!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 19:59

Lekker bezig!
Leuk om te zien en volgens mij weten jullie wel wat jullie doen wbt het beleren. Ik ben dol op Fjorden <3 Hij heeft een leuke uitstraling!
Goed dat je oplet met het gewicht. Balen dat dit net in deze tijd vh jaar zo erg is. Lekker aan het werk kan geen kwaad ;)