Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

 
Profiel   

996981 schreef
Achterom schreef
Haha, definieer simpel. :D

Lijkt me niet aan mij :) van een simpel paard kun je met correct rijden een spectaculaire maken. Dat maakt dressuur juist zo leuk. Kan goed zijn dat de paarden die jij spectaculair vindt dat van nature niet zijn.

Ik kijk er denk ik toch echt anders naar: wat is nu eigenlijk het doel van dressuur? Er zoveel mogelijk spektakel in krijgen? Of gaat het om het correct rijden van de proef?
Als ik de commentaren hierzo lees, dan denk ik het eerste (in jouw commentaar zit het bijvoorbeeld heel duidelijk leesbaar, maar ook in de commentaren over de beste en slechtste gang van het paard, het is toch verdorie geen bestgaand rijpaard rubriek?) terwijl ikzelf altijd heb geleerd het tweede.
Het paard van mijn vriendin was van nature ook een voorbenenzwaaier, die is tijdens een proef zelfs een keer het hekje over gesprongen de ring uit en er weer in. Gewoon een winstpunt he. Want ja, de rest zag er zo mooi uit.
Ja, best mooi, maar zeker niet correct. Maar wel een winstpunt. Dat is maar een voorbeeld. Ik vind het bijzonder dat er zo naar dressuur wordt gekeken, het doel is blijkbaar om dat spektakel te realiseren, het is daarmee niet meer dan een kunstje. En er is in al die jaren dat er hier op bokt geroepen wordt dat het anders moet blijkbaar nog steeds niets veranderd. Sterker nog, jullie kijken er met die bril naar.

TS is heel gericht aan het trainen om met haar "simpele" paard hoger te scoren dan een paard die van nature al meer soepel is, dat is toch vreemd? Dat zou toch niet nodig moeten zijn? Het gaat om de uitvoering van het gevraagde en niet om de show toch?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 09:56 



 
Profiel   

Leuk! Ga zo door.
Die opmerking van de jury over meer buigen bij het wijken slaat kant noch wal. Wijken heeft geen buiging, alleen stelling. Ik blijf me verbazen over de (on)kunde van jury’s, maar goed dat heb ik al tig keer aangegeven bij de KNHS en daar wordt niks mee gedaan.

Maar ontopic: leuk om te zien hoe jullie groeien als combinatie! En zo zie je maar dat als je netjes rijdt en de basisvoorwaarden voor elkaar zijn, je ook prima punten kan rijden. Er is tact in 3 gangen, aanleuning is stabiel (af en toe mag het net iets nageeflijker) en je rijdt keurig op de letter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 10:16 



 
Profiel   

Achterom schreef
Ik kijk er denk ik toch echt anders naar: wat is nu eigenlijk het doel van dressuur? Er zoveel mogelijk spektakel in krijgen? Of gaat het om het correct rijden van de proef?
Als ik de commentaren hierzo lees, dan denk ik het eerste (in jouw commentaar zit het bijvoorbeeld heel duidelijk leesbaar, maar ook in de commentaren over de beste en slechtste gang van het paard, het is toch verdorie geen bestgaand rijpaard rubriek?) terwijl ikzelf altijd heb geleerd het tweede.
Het paard van mijn vriendin was van nature ook een voorbenenzwaaier, die is tijdens een proef zelfs een keer het hekje over gesprongen de ring uit en er weer in. Gewoon een winstpunt he. Want ja, de rest zag er zo mooi uit.
Ja, best mooi, maar zeker niet correct. Maar wel een winstpunt. Dat is maar een voorbeeld. Ik vind het bijzonder dat er zo naar dressuur wordt gekeken, het doel is blijkbaar om dat spektakel te realiseren, het is daarmee niet meer dan een kunstje. En er is in al die jaren dat er hier op bokt geroepen wordt dat het anders moet blijkbaar nog steeds niets veranderd. Sterker nog, jullie kijken er met die bril naar.

TS is heel gericht aan het trainen om met haar "simpele" paard hoger te scoren dan een paard die van nature al meer soepel is, dat is toch vreemd? Dat zou toch niet nodig moeten zijn? Het gaat om de uitvoering van het gevraagde en niet om de show toch?

En daarom vroeg ik je naar jouw definitie van spectaculair…

Een paard dat correct wordt gereden krijgt meer balans, schwung en afdruk. Daardoor wordt een paard spectaculairder. Het doel van dressuur is het paard verbeteren in de balans onder de man. Zodra die balans er is, krijg het paard automatisch meer schoudervrijheid en kracht waardoor de beweging verandert. Correct rijden is niet alleen maar precies van letter naar letter kunnen rijden. Het is óók een goede balans, en aanleuning. Een paard dat van nature meer balans heeft, heeft voorsprong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 10:26 



 
Profiel   

@996981: met jou kom ik er niet uit :n Verbeteren van balans onder de man prima, maar ik vind het vreemd dat de jury daar niet naar kijkt, maar vooral naar het spektakel. Je ziet namelijk overal dat paarden scoren die niet in balans zijn, maar wel het spectaculair zijn. Dat jij dat niet gelooft, maakt dat het ook geen zin heeft om deze discussie met jou te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 12:05 



 
Profiel   

Achterom schreef
@996981: met jou kom ik er niet uit :n Verbeteren van balans onder de man prima, maar ik vind het vreemd dat de jury daar niet naar kijkt, maar vooral naar het spektakel. Je ziet namelijk overal dat paarden scoren die niet in balans zijn, maar wel het spectaculair zijn. Dat jij dat niet gelooft, maakt dat het ook geen zin heeft om deze discussie met jou te voeren.

Lets agree to disagree then :) ts is het levende bewijs dat jury’s niet enkel naar spektakel kijken maar goed…

Ik zou zeggen zoek even de filmpjes op van Gio, het voormalig paard van Charlotte Dujardin. De transformatie van normaal bewegende “pony” naar een spectaculair paard van wereldklasse is daar heel mooi te zien. Sowieso is het fantastisch eens bij het losrijden te gaan kijken bij bijvoorbeeld Charlotte of Catherine Dufour. Echt niet allemaal bewegingswonders van nature, maar door correct te rijden wel bijzonder spectaculair te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 12:09 



 
Profiel   

Met 4 benen een gesloten ring uit is uitsluiting trouwens. Dus over het hekje en weer terug kan nooit een winstpunt hebben opgeleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 12:38 



 
Profiel   

996981 schreef
Achterom schreef
@996981: met jou kom ik er niet uit :n Verbeteren van balans onder de man prima, maar ik vind het vreemd dat de jury daar niet naar kijkt, maar vooral naar het spektakel. Je ziet namelijk overal dat paarden scoren die niet in balans zijn, maar wel het spectaculair zijn. Dat jij dat niet gelooft, maakt dat het ook geen zin heeft om deze discussie met jou te voeren.

Lets agree to disagree then :) ts is het levende bewijs dat jury’s niet enkel naar spektakel kijken maar goed…

Ik zou zeggen zoek even de filmpjes op van Gio, het voormalig paard van Charlotte Dujardin. De transformatie van normaal bewegende “pony” naar een spectaculair paard van wereldklasse is daar heel mooi te zien. Sowieso is het fantastisch eens bij het losrijden te gaan kijken bij bijvoorbeeld Charlotte of Catherine Dufour. Echt niet allemaal bewegingswonders van nature, maar door correct te rijden wel bijzonder spectaculair te krijgen.


Ik ben het hiermee eens en het is ook mijn ervaring dat ieder paard door goede training beter en meer 'spectaculair' wordt. En dat laatste is dan het resultaat van durchlassig bewegen met meer schwung en met meer kracht, buiging en afdruk gaan bewegen. Oftewel verzameling. En dat hoeft pas uiteraard een beetje vanaf Z niveau.

En ik denk dat het paard van TS hier ook nog wel meer naar toe gaat groeien. Negro,s zijn over het algemeen simpele bewegers. Maar zodra ze verzameld gaan lopen worden het indrukwekkende krachtpatsers met talent voor het sluiten en zitten en op zo,n manier 'spectaculair'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 13:18 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Met 4 benen een gesloten ring uit is uitsluiting trouwens. Dus over het hekje en weer terug kan nooit een winstpunt hebben opgeleverd.

Zou nooit moeten kunnen, maar is wel gebeurd. Maar gelukkig noem je mij geen leugenaar, dat scheelt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 14:31 



 
Profiel   

Boeiende discussie. Ik zie het toch minder negatief. Niet alleen bij mezelf, als ik op de wedstrijden en op stallen rondkijk zijn het ook gewoon de paarden die goed voor elkaar zijn die bovenin meelopen. Ja, soms zie ik echt wel iets waar ik het niet mee eens ben, maar ik zit niet in het juryhokje en weer dus niet waar het op gebaseerd is ennwat er allemaal meegenomen is.

Een spectaculair of goed bewegend paard betekent niet dat ze slecht gereden zijn. Voor mij is iets spectaculair als het ook correct is. Voorbeenzwaaiers zijn voor mij niet spectaculair enbzie ik regelmatig toch afgestraft worden erop bij de onderdelen waar dat van toepassing is. En het wil idd niet zeggen dat die mensen expres zo rijden, of dat ze ook gewoon hun best doen maar zoals elke combinatie hun eigen moeilijkheden hebben. Ik geef mensen graag het voordeel van de twijfel. En ik heb dus alleen maar goede ervaringen met juryleden de afgelopen 6 jaar dat ik met dit paard start. Met andere paarden ook geen slechte ervaringen, maar die waren niet te vergelijken dus houd ik het bij deze. Ja, er moet een hoop veranderen, maar het is toch positief dat juryleden correct gereden dus gewoon zo waarderen? Iedereen vindt van zichzelf dat ze goed of correct rijden en dat is ook meteen het lastige. Ik heb echt wel mijn eigen ideeën wat er verbeterd zou kunnen worden, maar vind het in de basissport qua jureren echt niet zo vreselijk als dat soms gedacht wordt.

Ik vond het ook echt geen belediging dat een jury tegen ons zegt dat het knap gereden is met een ouderwets type met niet zulke goede gangen. Dat is gewoon realistisch en dan is ze echt al verbeterd. Het gaat er niet om dat het spectaculair moet zijn, maar bepaalde dingen wil je toch graag hebben in een gang. Daarbij heb je ook gewoon een cijfer voor gangen, dus die tellen wel mee en worden naast tact en regelmaat beoordeelt op ruimte. Net als dat kwaliteit van de draf en galop meetelt in onderdelen in die gang. Balans telt daar ook in mee. Dus ik haal minder op het gedeelte kwaliteit, een ander op balans. Ik haal minder op ruimte, maar haal het op met tact en regelmaat bijvoorbeeld.

Dat iets een slechte gang is heeft ook niets te maken met bestgaand. Dat is de gang waar we de meeste aandacht aan moeten besteden om het klaar te krijgen voor het niveau en de volgende. Want haar natuurlijke manier van galoperen is niet fijn om oefeningen mee te rijden, daarvoor moest ze toch meer in balans komen, meer achterhand eronder en daardoor komt er ook meer sprong en schoudervrijheid wat andere dingen weer makkelijker maakt. Zoals verruimen, maar ook meer verzamelen. En wordt de gang weer beter van. Van correct rijden wordt een paard beter, ook qua gangen.

Maar bedankt allemaal! Ik ben idd extreem kritisch op mezelf. Dat vind ik ook helemaal niet erg, houd me scherp. Ik ben ook echt wel heel trots, maar vooral op paard. Haar karakter is goud waard en ik zou haar zo klonen en niks veranderen. Ik zeg altijd grappend dat een veulen een 100 procent kopie mag zijn en ik daar dolgelukkig mee zou zijn, ook al zou ik een lijst kunnen maken met verbeterpunten, ook qua bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 18:01 



 
Profiel   

Goed gedaan! Naar mijn idee worden goed gereden combinaties ook eerlijk beloond. Zie soms wel eens uitschieter. Maar zo is dat nu eenmaal met jury sporten :j
Uiteindelijk zijn er wel meer getalenteerde paarden dan ruiters naar mijn idee. Leuke beweger is prima, maar je moet er wel uit rijden.

Je schrijft trouwens dat ze al enorm is verbeterd in gangen? Dan ben ik wel benieuwd naar een ouder filmpje :D vind het vergelijkingsmateriaal vooral heel leuk om te zien, als je het wilt delen althans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 18:18 



 
Profiel   

Moet ik naar zoeken! Staan niet op deze telefoon en computer is stuk, dus even bij ouders opzoeken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 19:16 



 
Profiel   

Even in dit topic, omdat een heel nieuw topic een beetje overdreven is.

Op de laatste wedstrijd uit dit topic hadden we ons geselecteerd voor het team van de verening dat deel zou nemen aan de selectie voor de Chio Rotterdam zuid holland cup. Heel tof dus! Er kunnen 40 verenigingen meedoen met elk 3 tot 3 ruiters, 2 in het M en 2 in het Z / zz licht. De 1e 3 verenigingen mogen ook echr op het Chio rijden. Er doen dus altijd extreem veel professionals mee, dus ik had van te voren het doel om in de middenmoot te eindigen met fijne punten.
Helaas liet ik me met inrijden flink intimideren door alle grote namen waar we tussen reden en liet ik Flow te veel in de steek. De proef ging redelijk, geen fouten maar naar mate de proef vorderde raakte ik haar wat kwijt. Wat langer en wat minder in balans. Zonde en stom van mijn kant, maar merrie deed weer enorm haar best. En het was een hele goede oefening voor de regiokampoenschappen die we gaan starten.

We werden 15e van de 29 met 190,5 punten en bijna iedereen boven ons was ook een prof. Erg blij dus, ook al hadden we beter gekund. Maar als je de kwaliteit van de ruiters en paarden zag was dit echt een heel goed resultaat. Vooral met weer het compliment dat we heel vriendelijk gereden hadden. En met het team zijn we 9e geworden van de 24 verenigingen.

En we hebben er leuke foto's aan overgehouden. Ik ben vooral blij met de 2 draf foto's, de lengte in hals en oprichting, maar ook de activiteit en ruimte die we er langzamerhand in krijgen. Die lengte in de hals is het probleem niet als we minder oprichting hebben, maar opgericht, in balans / op achterbeen en tegelijk wel lengte is nog vrij zwaar.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 06:14 



 
Profiel   

Mooie foto's! Mooi gespierd op de boeg ook. Ik ben wel fan van vos met 4x witte benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 06:49 



 
Profiel   

Dank je!
Kont is ook weer goed gespierd, dat zie je op andere foto's goed, de spieren zie je dan helemaal lopen tijdens bewegen. Ben er heel blij mee hoe ze eruit ziet. Op de missende manen na :') Het grappige is dat mensen haar alsnog vaak dik noemen, want als ze niet aan het werk is heeft ze echt een hangbuik. Maar ribben zijn te voelen en zelfs wat te zien (wat ik dan weer niet wil) en onder het zadel is die buik ineens weg en zie je ook echt de spieren lopen en werken.

En ja, ik houd van vos met 4 keer wit en bles :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 07:29 



 
Profiel   

Hele mooie foto's, zo, toch een knap paard hoor!

Ze is niet dik, Negro's zijn altijd wat breder en zwaarder gebouwd. Ze heeft veel rompdiepte. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 09:38 



 
Profiel   

Mooie foto’s weer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 11:21 



 
Profiel   

Dank jullie wel!

Elisa2, ze is wel echt te dik geweest, maar het wordt idd nooit een smal paard om te zien. Zelfs met ribben zichtbaar is de buik rond en zonder aanspanning ook gewoon een hangbuik. Nu vind ik haar goed en moet zelfs opletten dat er niet nog neer afgaat :') Zelfs nu met weidegang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 17:47 



 
Profiel   

Ze ziet er mooi uit :) Ik vind je rijstijl ook super fijn om te zien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 20:47 



 
Profiel   

Wat een fijne plaatjes weer om te zien.
Prachtige combinatie zijn jullie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 20:49 



 
Profiel   

Wat een leuk dier en mooie combinatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 21:05 



 
Profiel   

Even alleen de titel gelezen en plaatjes gekeken, maar ik vind haar niet simpel hoor, wat een mooi beest! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 21:07 



 
Profiel   

Dank jullie wel! :+:

En niobe, voor mij is ze ook heel speciaal en niet simpel. Maar qua gangen was ze dat zeker wel. Vroeger helemaal, nu wordt het steeds beter, maar het is geen bewegingswonder haha. En ook geen hoogbenig elegant donker poppetje. Gelukkig heb ik liever een wat forser dier en vossen haha. Qua karakter en werkwilligheid is ze ook simpel, maar dat is juist een groot pluspunt.

Zou haar ook echt niet willen ruilen. Ik grap altijd dat ik graag een veulen zou willen en zelfs als het een 100 procent kopie zou worden en een hengst niets verbetert zou ik heel blij zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 21:53 



 
Profiel   

Beter laat dan nooit? Als 1 van mijn beste bokt vriendinnetjes wilde ik toch nog even reageren <3

Echt respect voor al je doorzettingsvermogen door die moeilijke periode en dat je altijd vooruit bleef kijken, vind het zo ontzettend fijn dat het nu zo beloond wordt! Prachtige punten en zulk mooi commentaar! Ben echt fan van jullie stabiele en fijne beeld, zo correct! Op naar nog meer mooie wedstrijden :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-23 16:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen