Urbino ( Lusitano hengst ) eerste keer op Bokt @ work!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Urbino ( Lusitano hengst ) eerste keer op Bokt @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:30

Bedankt voor die info, maar cremellos en perlinos worden hier onder een noemer genoemd en heet hier ISABEL. Wat jullie isabel noemen heet hier palomino. Vandaar.
Meer benamingen zijn er simpelweg niet voor verdunde kleurtjes. Daar ligt geen interesse bij het stamboek.

Er wordt hier gewoonlijk ook niet bewust genetisch verdunt om een beaalde kleur te krijgen. Men fokt in de eerste plaats bruikbare paarden, geen mooie plaatjes.
De afstamming is niet geregistreerd.
De volle broer is iets donkerder met aftekeningen, en ze hebben beide een aalstreep.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:34

De benaming van de kleuren is anders land per land. Bijvoorbeeld in Nederland heet een palomino een isabel, terwijl eigenlijk voor de Stamboek 'isabel' alleen een kleur tint is van palomino, ook in Frankrijk wordt met isabel een valk bedoelt! :D

Citaat:
Er wordt hier gewoonlijk ook niet bewust genetisch verdunt om een beaalde kleur te krijgen. Men fokt in de eerste plaats bruikbare paarden, geen mooie plaatjes.

Zoals het hoort!! Kleur MOET altijd op de tweed, of zelfs de laatste plaats komen, maar het is wel altijd mooi meegenomen!!!

Citaat:
De afstamming is niet geregistreerd.

Is het wel bekend? Bepaalde verdunningen komen voor in specifieke bloedlijnen en zijnde de kleuren freak dat ik ben hou ik die (nou ja, probeer die) bij ... vandaar mijn vraag en interesse! Als hij geen stamboek papieren, afstamming niet geregistreerd, heeft hoe is hij dan geregistreerd/ingeschreven? Redenen van de vraag is ivm toekomstige mogelijke dekkingen. Mag ook via PB als je dat wilt.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Urbino ( Lusitano hengst ) eerste keer op Bokt @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:44

Gaat even deels per pb want het is mijn paard niet, maar ik ken zijn vorige eigenaar...
Algemeen:
Een Lusitano die niet twee bij het volbloed Lusitano stamboek geregistreerde ouders heeft, zoals deze, wordt NIET geaccepteerd als Lusitano in het stamboek.
Hij kan wél geregistreerd bij de "raças selectas" als "cruzado português", maar dat is GEEN stamboek.