Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 23:48

Voor een aantal die dit verhaal lezen, zal het een verhaal zijn die ze misschien al vaak aangehoord hebben (in dat geval: sorry Bloos ).

Ivanka heb ik in juli 2002 gekocht. Het eerste paard waar ik bij ging kijken, misschien niet het paard waarmee het gelijk "liefde op het eerste gezicht was", maar wel een paard waar ik gelijk vanaf het eerste moment vertrouwen in had. Een paard waarvan ik wist dat ik erop kon bouwen.
Ik wilde geen vos, ik kwam thuis met een vos. Achteraf ben ik op en top blij met mijn vosjes en kan ik me niet meer voorstellen dat ik vosjes ooit geen mooie kleur vond Haha!.
De eerste jaren waren er geen problemen. Ivanka was echt mijn allerbeste maat, kon er alles mee doen. Van lekker thuis tussen de koeien scheuren, in het bos hobbelen, een wedstrijdje rijden (wat daarmee ook gelijk onze enige wedstrijd in onze carrière was Clown ) en het meest gave natuurlijk onze vakantie op Texel. Daarna begon er nog wat te kriebelen... wat nu, als ik een baby uit Ivanka ging plukken Pling ?
Zo gezegd, zo gedaan. Hengst gevonden, paard geïnsemeneerd... paard niet drachtig. Domper. Nog maar een keer proberen dan... En nog een keer. Maar toen was het raak! En daar kwam mijn volgende toppaard, zo floep... uit mijn topmerrie! Een mannelijke kloon, een heerlijk paard.
7 maanden lang mocht Aidan lekker melk drinken bij haar, daarna werd het tijd dat hij naar de peuterklas ging. Ivanka wende er al snel aan dat ze weer rust had, maar toen begon ze te kwakkelen met haar gezondheid.
Maar wat het was? Geen idee. Mijn DA kon me verder niet helpen, dus ben ik overgestapt naar de DA die ik kende via Aidan's opfok.

Het was inmiddels zomer 2006 en hoewel het misschien op de foto niet zo opvalt, Ivanka kwam maar niet door haar haren heen. Ja, op haar hoofd zat een zomervachtje, maar vanaf haar kaaklijn stonden de lange haren er nog op. En dat was met 30 graden zogezegd geen pretje Knipoog .
Afbeelding
DA wist ook niet goed wat het was, bloedwaardes wezen misschien naar 'iets in de maag'. Daar medicatie voor gekregen, advies om paard te scheren. Zo gezegd, zo gedaan.
Maar toch ging het nog niet lekker. Ik had er geen goed gevoel bij, ze was niet meer de vrolijke Ivanka die ik kende. Geen zin om te werken. Geen zin in, niks eigenlijk. Nog een aantal tests volgde in een paar maanden tijd en toen kwamen we erachter dat ze de ziekte van Cushing had.

Wat nu? Welke medicijnen zijn er? Gaat ze dood? Is dit het einde? Ik haalde me van alles in mijn hoofd, de meest erge rampscenario's. Ik ging me inlezen in wat het nu eigenlijk precies was. Waar ik op de ene site van schrok als er stond: "(...) uitstel van executie", had ik toch weer hoop toen ik via Bokt bij bokker Cookies kwam en zij me een onderzoek stuurde over het gebruik van Pergolide bij Cushing.
Nog wat meer informatie opgezocht, uitgeprint en gegeven aan mijn DA. Ze kende Pergolide nog niet, maar wilde het ook wel proberen. In december 2006 zijn we ermee gestart. Het was even zoeken naar de goede dosis... Aangezien de typische Cushingkrulletjes nog steeds aanwezig waren.
En een héle dikke vacht, met lange haren:
Afbeelding

Ondanks de Pergolide, wilde het verharen nog niet echt op gang komen. Dan nog maar wat anders proberen, hoewel de DA er sceptisch tegenover stond. Ik liet iemand bij Ivanka komen die aan Reiki deed, er gebeurde die behandeling hele gekke dingen om me heen en om een lang verhaal kort te maken, hielp het bij Ivanka!
Opeens was ze zichtbaar hengstig, en hóe! (in al die jaren bij mij nooit zichtbaar hengstig geweest) en jawel... ze begon te verharen!!! Go jij! Go jij! De vlag ging uit Haha! , mei '07:
Afbeelding

Aidan kwam in die zomer ook weer thuis, ze zat hartstikke goed in haar velletje **KLIK**.

En nu het zo goed ging met Ivanka en mijn kudde weer herenigd is, vond ik het wel lief om mezelf te trakteren op een fotoshoot van Equestrian Photo (Antoinette @ Bokt) Lachen .
Afbeelding

Ivanka reed ik nog wel gewoon, minder intensief als vroeger. Veel buitenritjes, wat ze ook echt geweldig vindt Lachen .

En zo ging het een aantal maanden ook heel goed. Ivanka nam ik na 5 jaar, weer eens een keer mee naar een instructrice. Want na al die jaren hadden we behoorlijk onze eigen methode erop nagehouden Nagelbijten / Gniffelen . Eén keer in de twee weken hadden we een lesje. En dat ging ook goed Lachen .
Ivanka blij, Bluebell blij, Aidan blij... Sanne blij Lachen .

Opeens was de goede periode voorbij, november 2007. Ze wilde niet meer eten. Alles wat voor haar neus kwam weigerde ze. Geen krachtvoer, geen appels, geen wortels, geen snoepjes... Ik kreeg er niks meer in. Tsja, een plukje hooi.
Toen ging het opeens heel snel achteruit, Ivanka werd steeds magerder. Ze kwijnde zowat voor mn ogen weg en ik kon niks doen. DA was een aantal keer langs geweest, maar hoewel ze er aan de buitenkant niet goed uit zag, waren haar bloedwaardes wel sterk verbeterd en was er eigenlijk niks mis in haar bloed.
De volgende foto's maar in links gezet, want erg leuk om naar te kijken, zijn ze niet Clown
Mager 1
Mager 2

Hoe acuut ze stopte met eten, zo plotseling begon ze ook weer na een aantal weken op wat gras en een plukje hooi te hebben geleefd.
En al snel gingen de kilo's er weer aan Lachen . We begonnen ook weer een beetje met rijden, stilletjes aan wat thuis en bosritjes. Maar ik was heel blij dat het weer wat beter ging met haar! Inmiddels zijn we alweer beland in Februari '08.
Afbeelding

En toen het tijd werd om te verharen, ging ze ook verharen Go jij! Go jij! ! Ze ziet er in die periode dat ze verhaart dan ook altijd een beetje apart uit... Tong uitsteken . Deze foto is van april '08.
Afbeelding
Deze foto is gemaakt in een van onze laatste lessen. Het werd teveel voor haar, vanaf toen heeft ze lekker buitenritjes mogen maken en daarna een lange zomervakantie gekregen Lachen . In het voorjaar was de Reiki-mevrouw ook weer geweest, zij gaf ook aan dat Ivanka weer even een rustperiode moest hebben. Ze zal altijd door blijven gaan als ik wat aan haar vraag, nu moest ik degene zijn die haar moest terugfluiten... Ik had immers nog een paard staan, die inmiddels 3 jaar was geworden. Waarom gaf ik Ivanka geen rust en begon ik met Aidan?
Wat nu klinkt als een makkelijke keuze, was toen een hele moeilijke. Het voelde echt als verraad tegenover Ivanka als ik haar zou laten staan en met Aidan aan de gang zou gaan. Ik voelde alsof ik mijn maatje in de steek liet, alsof ik had gefaald. Achteraf heb ik er goed aan gedaan, maar toen zijn er behoorlijk wat tranen over mijn wangen gelopen Knipoog .

De zomervakantie deed haar heel erg goed:
Afbeelding
Toch kon ik het niet laten om haar zo nu en dan mee naar het bos te nemen, maar dat ging dan ook goed. Ze had er echt zin in, als ik haar op ging zadelen, stond ze echt letterlijk te trappelen van ongeduldigheid. Om vervolgens aan een lang teugeltje richting het bos te gaan, als ze maar lekker alles op haar gemak kon bekijken, om vervolgens als een klein kind ongeduldig te worden bij het bos-galop-pad... mag ik??? Mag ik??? Ja, jij mag Lachen .

Ondertussen begon ik Aidan zadelmak te maken... uiteraard onder toeziend oog van opperhoofd Ivanka.
Afbeelding

En tot nu toe, gaat het (met kleine probleempjes) goed met Ivanka. Het probleempje waar we nu vooral mee zitten is haar huid, door de verminderde weerstand krijgt ze allemaal kleine ontstekinkjes over haar hele lijf. Met name op haar rug en billen. Het jeukt verschrikkelijk voor haar. Heb haar in het meest afgrijselijke patroon geschoren, maar daardoor kan ik de plekjes wel goed behandelen. Ben nu nog bezig met een antibiotica kuur, maar ik zou bijna gaan denken dat het nu de goede kant op gaat.
Met behulp van allerlei smeerseltjes, supplementen en medicijnen komen we er ooit wel Knipoog .

Nu ziet m'n dotje er zo uit, lekker dik ingepakt voor het vriesweer Lovers
Afbeelding
Afbeelding
Het allerliefstebraafstegeweldigstefantastischetoppaard van de heeeeeeeeeeeeele wereld Lovers
Afbeelding

Ik wil echt niet weten hoeveel alle DA-bezoeken en medicijnen het me hebben gekost de afgelopen paar jaar. Het is een cliché, maar o zo waar... Als ik Ivanka zie, zoals ze er nu bij loopt, is dat het allemaal waard Lachen . De dipjes zijn er steeds minder en ze vecht zich er elke keer weer bovenop. Mijn überpaard, mijn übermaat Lovers . Zou geen dag zonder haar kunnen...

En ik moet ook eerlijk bekennen, als ik deze foto zie:
Afbeelding
dan kriebelt het overal. Dan zie ik mijn (hier iets te dikke Haha! ) paard, met haar geweldige front en nog heerlijk soepel. Mijn vrolijke paard, die zo genoot van het mama-zijn. Daar denk ik met ongelooflijk veel plezier aan terug, maar dat paard zal ze niet meer worden. Dat weet ik. En dat doet pijn, maar ook weet ik dat ik er nu net zo hard van geniet. Alleen dan op een andere manier.

Ivanka is nu een gepensioneerde dame van 18 jaar alweer. Die hopelijk nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel jaartjes meegaat Lovers . Mijn allespaard. Hoewel Aidan in alles op haar lijkt, zal hij nooit Ivanka's plek in kunnen nemen. En dat hoeft natuurlijk ook niet, maar hij is wel een hele goede opvolger Lachen .
Maar het paard wat je maar één keer in je leven tegenkomt, daar is dit hele lange verhaal op gebaseerd Haha!.

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:15

Wat een ontzettend mooi overzicht San! Ik hoop echt dat jij nog heel lang van Vank mag genieten, echt waar de band die jij hebt met haar in onbeschrijfelijk sterk en heel erg bijzonder!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:22

kijk... jij bent een paard waard!!! dubbeldwars!!!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:29

Godsamme, kippevel.... wat een prachtig verhaal en een heerlijk paard!
Je bent er 1 uit duizenden!

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:34

Hej Tinne, wat heerlijk dat je paard het zo goed doet. Ben echt blij voor je en voor Ivanka.

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:52

Mooi verhaal...
Hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:43

Wat een mooi overzicht Tinne, en ik hoop dat jullie nog samen een hele poos van elkaar mogen genieten!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 04:03

Wat een mooi verhaal zeg, prachtig.
Prachtige merrie ook, in alles, bouw, kleur, echt een plaatje!
En wat lijkt Aiden sprekend op d'r, ze hebben praktisch dezelfde aftekeningen.
Dat jullie nog maar lang met z'n 3tjes mogen zijn.

(misschien kun je in de toekomst buitenritjes maken op aiden met ivanka aan een touwtje ernaast?)

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 07:38

prachtige merrie! en een rakend verhaal! ik hoop dat jullie nog veel plezier hebben samen!

gerdad

Berichten: 134
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: geeste-dalum

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:11

Meid wat heb jij allemaal al niet meegemaakt. Wat een emotie's het spat van het scherm. geweldig dat je je paard in alles hebt bijgestaan en kosten nog moeite bespaard hebt. Dat heet liefde!

Voor mij fijn om nu even het hele verhaal zo te lezen en jouw weg met Ivanka nu heb mee gekregen.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:20

ahhh ik vind jou paarden altijd zo bijzonder, moet altijd even je topic lezen!
Echt respect!

Sylvia80
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-08-08

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:57

Helaas heel herkenbaar jouw verhaal! Mooi omschreven en gedocumenteerd met foto's! Het moeilijke met cushing is dat door de verminderde weerstand er elke keer weer nieuwe problemen de kop op steken, soms om wanhopig van te worden he? Veel sterkte en hou goede moed! Geniet lekker van je paardjes en sterkte met alle zorgen!

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:35

Wauw Sanne wat mooi gemaakt zeg, echt je maatje en wat anneliesdj schrijft wie weet wel met zn drieetjes het bos in!

debje18

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:33

Klop het dat je in Bit hebt gestaan met dit paard? Ik had het toen gelezen en vond het een bijzonder verhaal, maar nu ik dit lees is het nog mooier met al die foto's!

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:46

wat een geweldig verhaal! Mooie foto's. Die van dat ze zo mager is geweest zijn best shocking. Maar wel erg fijn dat ze nu lekker met pensioen mag bij jouw!! Je bent haar echt waard!!!

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:50

Goh Tinne, mooi geschreven. Ik had helemaal niet in de gaten dat Ivanka in de jaren heen zo ziek geworden was. Geniet er nog maar van meid.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:54

Wat een prachtig verhaal! Ik hoop dat je nog heel lang van haar mag genieten!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 16:42

Zou idd best kunnen dat ik ooit met Ivanka en Aidan samen op stap ga Ja .

Sylvia, het is idd echt om wanhopig van te worden af en toe. Gelukkig weet ik dat ik niet de enige bent die zich zo voelt Knipoog . Dan is Bokt echt heel handig, heb er al heel veel van opgestoken!

Debje, heb idd met Ivanka in de Bit gestaan (het vorige nummer) Lachen .

Dank voor alle leuke reacties, geeft de mens ook weer een beetje moed om er nog harder voor te vechten Lachen .

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31330
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:20

Ondanks dat ik het verhaal al kende toch weer kippevel bij het lezen, jullie zijn gewoon een super stel +:)+

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:09

Wat een indrukwekkend verhaal Tinne! Ivanka is een prachtpaardje met veel uitstraling :) hopelijk mogen jullie nog lange tijd van elkaar genieten, zonder al te veel problemen!

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:45

Wat heb je super mooi verhaal geschreven :)

Ik herken jullie er helemaal in, dat jullie zo in een dip hebben gezeten heb ik wel even gemist :oo wat was ze mager...

Maar ik vind het super hoe jullie er nu bij staan en dat het zo goed gaat
en ik hoop ook voor jullie dat jullie nog jaren van elkaar kunnen genieten!!

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:56

Ook hier kippies over mijn hele lijf, ik hoop dat ze nog heel lang en zo gezond als maar mogelijk is, van haar pensioen mag genieten bij jullie !

Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:00

Je hebt dit heel mooi geschreven en gemaakt.
En ik hoop dat ook dat je nog heel veel jaren van haar mag genieten!

Famke_93

Berichten: 863
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:03

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Meer hoef ik niet te zeggen..........

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ivanka met Cushing door de jaren heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:08

respect meis heel erg veel respect.

Ik hoop dat jullie nog heel erg lang samen zijn