Pashtashe '08, van kluns tot geit

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:40

Mijn vorige EJL-IPT schreef ik dit:

Citaat:
Ik heb Pashtashe sinds 29 maart 2007. Dus geen volledig jaar, maar ik wilde toch wel een topic maken. Pashtashe is een Arabische ruin van 5 jaar oud. Hij is vreselijk lief en kan heerlijk lopen, alleen soms is het moeilijk om het eruit te krijgen (hij is liever lui dan moe ). Helaas bleek ook dat hij ong. een half jaar met een zere rug heeft gelopen, hij was in de zomer ook een tijdje kreupel en volgens de DA had hij een ontsteking aan zijn schouder.

Omdat hij echter daarna toch niet echt lekker in zijn vel zat, hebben we er ong. 1½ maand geleden weer naar laten kijken door een andere DA, het bleek dat hij een verkeerd zadel had en hij zo graag voor me had willen werken dat hij gewoon met pijn door was wezen gaan. Gelukkig is dat nu over en zijn we van plan in jan/feb met de eerste onderlinge wedstrijden te gaan starten.

Helaas kon ik veel foto's niet vinden, dus is het een beetje magertjes (dus meer foto's maken volgend jaar )

[ITP] Pashtashe, eerste (bijna) jaar van mij.


Ook afgelopen jaar was hij vaak kreupel, de laatste paar maanden gaat het beter en ik hoop dat dat een hele tijd zo blijft. Als ik de post hierboven kijk heb ik één ding niet gedaan: Wedstrijden. Ik heb me tweemaal ingeschreven, maar beide keren werd hij net voor de wedstrijd kreupel. Verder ben ik ook vreselijk fanatiek, dus ik wil alleen meedoen als ik kans heb om te winnen de olympische gedachte :') . Hoewel ik de wedstrijden wel een klein beetje mis, heb ik minstens evenveel lol met Pas. Plezier en zijn gezondheid is gewoon belangrijker dan een lintje en plezier hebben we zeker.

Een ding dat zeker wel gelukt is, is meer foto's maken. Pas is leuk, foto's maken is leuk en foto's van Pas maken is al helemaal leuk :+ Soms lukt het ook om slachtoffers te vinden die foto's maken, dus ik hoop dat jullie plezier hebben. Om wat foto's van de afgelopen 21 maanden te bekijken kan je ook dit filmpje nog kijken:



Laten we maar gewoon beginnen, dat lijkt me het beste :D . Ik heb mijn hele persoonlijke berichten doorgespit, omdat hij zoveel en vaak heeft gehad dat ik het allemaal niet meer weet. Hou je niet van quotes heb je veel scrolwerk:

Januari

Op 9 januari schreef ik dit:

Citaat:
Het is bij elkaar een heel lang verhaal, dus ik vat het even samen:

Pashtashe is nu bijna een jaar van mij, in het begin ging het allemaal goed, maar na 3 maanden werd hij kreupel, volgens de DA kon niks vinden, maar dacht aan een ontsteking in de schouder. Dus na 2 maanden stilstaan en medicijnen kon ik weer beginnen, ik begon weer met lekker rijden, maar er zat toch iets niet lekker en hij werd weer kreupel (was okt/nov) na een week rust was het nog niet goed, dus weer DA erbij (andere dit keer). Zij wist wel waar het zat en hij kreeg APS therapy. hij bleek last te hebben van een soort 3hoek, van zijn schouder naar zijn schoft en zijn bovenbeen. Aan beide kanten, dus ik heb het zadel laten zien, bleek dat we waren opgelicht door de zadelpasser en dat mijn pony een half jaar met een verkeerd zadel heeft gelopen. Na ong. 2/3 weken kon ik weer rijden (met nieuw zadel) en begon ik weer langzaam met het opbouwen van zijn conditie. Het ging heerlijk, hij is zelfs klaar voor ons eerste wedstrijdje.

MAAR heb deze week nogal intensief gereden (daarmee bedoel ik van woensdag vorige week tot dinsdag deze) en had al het idee dat hij gister volledig op karakter heeft gelopen (Dat is iets vreselijks en toch ook prachtigs van Pas, als je eenmaal zijn vertrouwen hebt loopt hij zich soms bijna dood voor je), hij liep bij een overgang niet helemaal regelmatig (maar ik dacht dat het aan mij lag, want instructeur zei er niks van) en liep daarna weer goed, heerlijke les verder gereden, kreeg veel complimentjes omdat hij zo lekker liep. Maar nu kwam ik vandaag weer, hij had al diaree en ik ga rijden, stap loopt hij prima en lekker ruim, bokken en springen en er vandoor gaan kon hij ook gewoon (ging een paard aan de kletter en meneer deed leuk mee) alleen in de draf was hij toch echt gewoon kreupel, dus maar even lang gegeven en weer de bak uitgegaan. Op stal hem gewoon lekker vertroeteld (is hij dol op), maar ben toch wel bang dat het weer mis is. En de oorzaak is toch weggenomen. Nu heb ik maar tegen mijn ouders gezegd dat hij geen zin had, wil eerst zeker zijn dat er wat aan de hand is, maar ben best bang dat het weer mis is en blijkt dat hij het werk niet aankan ofzo. (en wat ik dan zou moeten doen zou ik niet weten)



Februari

Pas is eindelijk van de laatste kale plekken van de schimmel af, is weer even kreupel geweest door een verrekte kontspier }:0 en 2 februarie klim ik er weer op.

3 feb, stiek en veel te strenge handen:

Afbeelding

Pas is niet altijd even lief, 10 feb.:

http://s60.photobucket.com/albums/h24/m ... 2-2008.flv

11 feb.:

Citaat:
:o Ik heb een zere kont

Paardlief was eindelijk braaf buiten, dus ik roep: Jee, hij is eindelijk braaf! Pas reageerde met 5 hoge bokkken en daar lag ik Alle rodeo's van de laatste 3 dagen overleeft en nu bokt hij opeens terwijl hij de rest van de tijd braaf was en toen lag ik :')


19 feb:

Citaat:
Pas spoorde niet helemaal. Doodsbang voor de instructeur opeens .
Instructeur vroeg me eerst al ( geeft me nog niet zo lang les): Hoe oud is hij?
Dus ik zeg 5.
Hij zo: wat zeg je?
Ik: Hij is 5.
Hij: Maar hij is al helemaal wit (met een blik van volgens mij is hij 15)
Ik: Ja dat is hij al sinds zijn 3de
Hij: zeker een Arabier he?
Ik: Ja
Hij: ja die zijn vaker wat nerveuzer....

En later vroeg hij nog of het soms een andere pony was dan waar ik voordat ik even moest stoppen met lessen mee reed..... Omdat Pas de eerste 3 keer zich voorbeeldig had gedragen en nu alle kanten op vloog. Ik antwoorde doodleuk dat hij meestal zo is. Haha, hij dacht dat het de makste van de les was (incl. manegepaarden )


Maart

Maart begon met een fotoshoot, helaas kon Pas weer niet schoon blijven, toch kwamen er leuke plaatjes uit. Ik opende een topic op ITP: [JITP] Pashtashe (AV) welke uitvergroten?

Afbeelding

Daarna sleepte ik iemand mee om te filmen:



En 27 maart stond ponylief weer op 3 benen. Dat betekend alleen niet dat je geen lol kan hebben:

Afbeelding

http://i60.photobucket.com/albums/h24/m ... CF2504.jpg

April

Pas begon weer goed te lopen, maar ik durfde eigenlijk niet te beginnen met rijden omdat ik bang was dat het voor de zoveelste keer mis zou gaan. Ik was vooral met hem aan het spelen. 15 april werd hij 6 jaar oud en maakte ik dit filmpje:



Mei

Pas kan de wei weer op en ik begin weer met rijden, verder longeren we veel en doen we een poging tot VD. [ITP] Waarom Pas (AV) niet gelovig is, en meer

Afbeelding

Ook leggen we een keer een balkje neer voor de afwisseling:

Afbeelding

Juni

Omdat we om de dag moeten longeren, gaan we ook wandelen (als uitstappen).

Afbeelding

[JITP] Pashtashe (Arabier) vrijspringen en ...

Juli
Hier ging ik op vakantie, dus had Pas lekker vrij.

Augustus
Ook hier heeft Pas vakantie, als ik terug kom moet hij eraan geloven, alweer foto's :P :
Afbeelding

September
Rijden, langzaam gaat het weer beter:
Afbeelding

Oktober
Soms rijden we binnen:
Afbeelding

De eerste keer 'buitenrit' (het pad wat we normaal altijd wandelden)
Afbeelding

En in de buitenbak:
Afbeelding

Ook verhuizen we naar een nieuwe stal en krijgt Pas er een vriendin bij. Pony Kirsten is nu ook van ons. Pas krijgt al snel de bijnaam geit, omdat hij zo 'leuk' kan springen als er iets engs is. Het tweetal:
Afbeelding
Op de site waar ze eerst stond werd dit berichtje geplaatst:
http://deprairie.wordpress.com/2008/10/ ... g-kirsten/
En ik postte op bokt dit ITP topic:
[JITP] Pashtashe (AV) en zijn nieuwe vriendin (Welsh)

November
We zetten ons werk door:
http://i60.photobucket.com/albums/h24/m ... CF8719.jpg

En ik tref hem slapend in zijn stal aan, lief plaatje:
Afbeelding

December
Als de bak bevroren raakt mag hij lekker op de wei:
Afbeelding

En als hij ontdooit spelen we even, [JITP] Pashtashe (AV) en Kirsten (Welsh) in actie :
Afbeelding

En daarna kwam de SNEEUW :D Helaas zit ik al aan de 15 foto's, dus verwijs ik jullie door naar de topics, het is namelijk ook al Januari
Niet zo hele mooie kwaliteit:
[JITP] Pashtashe en Kirsten in de sneeuw
Mooie kwaliteit:
[JITP] De do's en don'ts van een fotoshoot

Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn jaarverslag en evt. op- of aanmerkingen mogen natuurlijk worden gepost, heerlijke onliners zijn ook toegestaan :+

poetser

Berichten: 4317
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:49

wat een onwijs mooie pony :~
hij is heel mooi opgeknapt

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 23:17

Bedankt voor de reactie, ik was al 'bang' dat niemand het boeiend genoeg vond om te reageren :Y)

debje18

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:02

Erg leuke pony, je ziet een goede verbetering! Ga zo door !

Musetta

Berichten: 1407
Geregistreerd: 18-07-07

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:07

Mooie evolutie hebben jullie doorgemaakt. :j Ik wens jullie nog veel succes toe, denk dat het niet makkelijk was om elkaar te begrijpen de laatste tijd (de pijn etc.) maar dat wordt met de dag gemakkelijker. :) Is het trouwens geen Appa/Arabier?

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 23:14

Weer bedankt voor de reacties :)

@Musetta, het was inderdaad even moeilijk, maar het gaat steeds beter :) Hij is volbloed Arabier, maar hij heeft waarschijnlijk pigmentverlies, dit veroorzaakt de sproetjes.

Musetta

Berichten: 1407
Geregistreerd: 18-07-07

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:22

Oh ok. :D Weer iets bijgeleerd. ;)

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:29

mooi paardje... je ziet ook duidelijk dat jullie voorruit zijn gegaan. de laatste rij foto's zien er een stuk ontspannender uit..:wave:

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:04

:o Helemaal de reactie niet gezien SZ, bedankt!

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:59

Ontzettend leuke foto's Yfke, jullie zijn echt een super combinatie.
En wat kun jij toch netjes rijden zeg, ben echt stikjaloers!

Dewii
Berichten: 4549
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:21

Leuke foto's Yfke! Jullie zijn goed vooruitgegaan, en inderdaad je rijdt zo netjes :) Pashtashe is een mooie Arab :j

AmyvanLeiden

Berichten: 978
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:23

super die Pas toch!
op die begin foto's heb je je handen breed
maar op die laatste foto's zijn ze keurig naast elkaar!
netjes ! :D

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 00:27

:D Bedankt allemaal voor de leuke reacties

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102088
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:32

Ik vins Pas echt heel stoer. :))
En jullie zijn lekker vooruit gegaan zeg!
Ik kom snel een keer foto's maken van die hunk. :D

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:42

Bellatrix schreef:
Ik vins Pas echt heel stoer. :))
En jullie zijn lekker vooruit gegaan zeg!
Ik kom snel een keer foto's maken van die hunk. :D

Bedankt voor het leuke bericht :) Haha, ja je weet dat je welkom bent met mooi weer

Alabama
Berichten: 334
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: Groningen

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:37

wat een uberspeciaal neusje heeft ie!
prachtig!
leuk paardje en vind dat je erg netjes rijdt ook. (alleen mss iets rustiger zijn met je beenhulpen..)

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 00:09

xMRGANx schreef:
wat een uberspeciaal neusje heeft ie!
prachtig!
leuk paardje en vind dat je erg netjes rijdt ook. (alleen mss iets rustiger zijn met je beenhulpen..)

Bedankt :) Mijn benen klopt helemaal, ben er dat jaar meer op gaan letten en het lukt al beter met het stilhouden ;)

Champ_

Berichten: 73
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:55

leuke foto's, je ziet zeker verbetering!
welke afstamming heeft jou arabiertje??

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:59


Champ_

Berichten: 73
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland!!

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:02

dat dacht ik al... heeft een typisch Ibn Estasha hoofdje!!
heb zelf een aantal jaar bij Bessewacht Arabians gewerkt...

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:05

Champ_ schreef:
dat dacht ik al... heeft een typisch Ibn Estasha hoofdje!!
heb zelf een aantal jaar bij Bessewacht Arabians gewerkt...

Dat hoor ik inderdaad vaker, ik vind het een mooie hengst, dus een mooi compliment :)

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:10

Wat een gave pony heb je! Hij heeft wel wat van mijn Appaloosa weg ;) Die heeft met zijn 10% arabier ook zo'n geweldig koppie als jouw knappe vent.

Ik vind jullie vooruit gegaan, en ik vind Pas een stuk beter in zijn vel gaan zitten, voor zover je kunt zien op de foto. Hopelijk wordt 2009 een topjaar voor jullie!

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:11

op de filmpjes vind ik dat je je handen te breed hebt en te veel met de benen beweegt
op de laatste foto's ziet het er leuk uit :)

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:42

@Splash: Bedankt, hij lijkt idd wel op Spot :) Volg jouw foto-topics altijd, vind het een leuk beestje.

@corientjuhh; Daar heb ik inderdaad aan moeten werken, is nu al veel minder maar ik heb helaas geen goede filmpjes van deze tijd ;)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Pashtashe '08, van kluns tot geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:27

Hey!
Loopt Pashje inmiddels wel weer goed?