Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 10:11

Het vorige topic ging een beetje mis, dus hier nog maar een poging.
Goldy is een halfinger van 18 jaar oud. Iris (zit ook op bokt) is zijn verzorgster. Hij heeft eigenlijk zijn hele leven vooral buitenritjes gedaan, dus van dressuur heeft hij nog weinig kaas gegeten. Maar nu Iris in de mogelijkheid is om een bak te huren, wil ze het toch op gaan pakken. Dat gaat heel lastig worden, maar dat maakt niet uit, ze hebben alle tijd.
Deze eerste keer hebben we gewoon een beetje afgestast, gekeken waar de problemen liggen.
De problemen waar ze tegen aan lopen zijn:

Goldy is nog niet voorwaarts genoeg.
Hij heeft in galop nog te weinig evenwicht.
Zijn achterhand moet nog sterker worden.

Dus voorlopig gaan we vooral aan de basis werken, en het nog niet al te ingewikkeld maken.
Als dat in orde is hopen we aan het nageven te kunnen gaan werken.

En nog wat uitleg over de hulpmiddelen...
Ik (Ciska, op bokt Miss_Malfoy) heb dit stukje geschreven omdat Iris niet zo goed is in het rijtechnische verhaal. Iris gebruikt dat bit omdat ze altijd buitenritten rijd, ze heeft geen gewoon bit. Normaal rijd ze ook zo'n beetje aan een lang teugeltje, en ze doet dus weinig met dat bit. Maar omdat ze nu ook wil dressuren, heeft ze een gewoon bit besteld, daar wacht ze nu op. De slof... Tja dat was mijn idee. Ik kende Goldy alleen van buitenritten, ik wist niet hoe het met zijn dressuurmatig africhting zat. Het idee was: Als het iets toe kan voegen, maken we er gebruik van, en anders laten we hem gewoon voor wat het is. Idem voor de sporen. Volgende keer blijven ze af. :)
En cap, da's eigen keus.

[1] Goldy en Iris aan het stappen. Gewoon proberen hem voorwaarts te houden. Hiervoor ook veel overgangen gereden.
Afbeelding

[2] In draf, proberen netjes door de bocht te gaan, niet af snijden, en ook een beetje stelling vragen.
Afbeelding

[3] De galop. Goldy heeft nog wat moeite met de hoeken, dus achterhand sterker maken, en gewoon veel oefenen. :)
Afbeelding

[4] Galop weer, helaas ontbreekt de voorhand... Wel een nette houding van Iris. :j
Afbeelding

[5] Even halthouden en wat afknabbelen. Dat gaat netjes, maar om het ook in draf etc. te gaan doen moet 'ie eerst wat meer voorwaarts.
Afbeelding

En toen mocht ik nog. De foto's die ik had gemaakt waren niet zo super, Iris is handiger met de camera.
Hoop dat jullie hier wat mee kunnen wat betreft rijtechnisch commentaar. Voor mij is het natuurlijk niet zo relevant, maar meer voor Goldy, en hoe Iris hem verder kan trainen.
Exuses voor mijn schoenen trouwens, joppers stonden nog bij m'n vzpaard.
Heb later ook met iris geruild.

[6] Ook hier weer even halthouden en afknabbelen:
Afbeelding

[7] Overgangetje draf stap draf. Héél hard werken is dat, Goldy snapte er niks van. :Y)
Afbeelding

[8] Schijnovergang, dat pikte hij wel goed op. Erg veel verschil was er nog niet, maar vond het voor een eerste keer erg netjes gaan.
Afbeelding

[9] Een volte, hij valt wel naar binnen, maar ik vind hem hier al iets actiever.
Afbeelding

[10] En de blooper van de dag... Goldy zakte in naar rechts, en ik compenseer automatisch door mijn hand naar me toe te brengen. :+ Ik kan zo in een of ander protest filmpje tegen rollkur. Als een soort penny. :Y) Ik kijk echt super gemeen, en het lijkt alsof de foto genomen is door iemand die in de bosjes mij ligt te bespieden. :o
En dit is waar een hoop mensen in het vorige topic denk ik over vielen. Sorry, mijn fout!!!
Afbeelding

Tips en opbouwend commentaar heel erg welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:51

voor een eerste keer vind ik het best aardig er uit zien.. alleen de slof had ik toch afgelaten want dat ding kan niets toe voegen bij een paard dat niet voorwaards is.

verder handen laag laten en niet mee nemen als je gaat lichtrijden. ook goed recht op blijven zitten en hakken naar beneden (al helemaal omdat je sporen aan heb en hij voorwaardser moet worden en dat lukt écht niet als je constant met je spoor aan het prikken bent) probeer verder om zijn achterhand sterker te maken veel voltes te rijden en ook veel overgangen, dan komt het helemaal goed !

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:04

Het hele paard hangt vol hulpteugels en attributen en wij moeten het rijden beoordelen?! (scherp bit, hulpteugels, sporen) Nouja, vooruit ik zal zeggen wat ik zie:
Met al die poespas die er wel om hangt mis ik toch nog 1 dingetje (hoe is het mogelijk) de cap...
Nageeflijkheid komt vanuit de achterhand en dus niet door haar van voren in de krul te sjorren met een slof. Achterhand maak je op deze manier eerder slapper en de weerstand op den duur groter. (kijk eventjes naar de neusriem btw als je er weer bent, die hangt wat te laag, kleinigheidje maar kan het paard wel storen.)
Ruiter zit qua benen en handen niet stabiel genoeg om met sporen of hulpteugels te moeten rijden, leer eerst je handen ontspannen te dragen en het paard te voelen (kun je dat wel en zie ik dat verkeerd op de foto's, dan duid het handen mee omhoog nemen op teveel druk op de teugels). En ik lees veel "goldy heeft moeite met..." en "goldy kan dit niet" ik heb heel eerlijk gezegt niet het idee dat Goldy daar iets aan kan doen, wat ik vanaf de foto's kan beoordelen word het hem/haar wat vaag uitgelegd (mede dankzij de slof)

Sorry als het commentaar niet opbouwend genoeg is, maar dit is niet de manier waarop ik heb leren paardrijden of het paardrijden zie, en het heeft er, mijn inziens, zo ook weinig mee te maken.

En nee, het is niet vals bedoelt, het is 'wakkerschuddend' bedoelt. No offence. Doe ermee wat je wilt..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:09

Dankje!
We hebben de slof verder niet gebruikt, maar volgende keer blijft hij er dus helemaal af. :j

We hebben geprobeerd om iedere keer bij A of C (Af en toe B of E) een volte te rijden, en op de lange zijde een overgang.
Maar hij lijkt de draf stap draf overgang echt niet te snappen.
Mischien kunnen we daar juist in het bos aan werken? Op een lange rechte lijn steeds die overgang, totdat hij gaat snappen wat de bedoeling is? Want normaal doet hij dus een lang stuk stap, een lang stuk draf, een lang stuk galop, etc.

@Bonita_Bon: Ik heb de hulpmiddelen uitgelegt, volgende keer gaan we gewoon zonder rijden. Slof is niet eens gebruikt. Bit ook niet. Gewoon voorwaarts rijden en de overgangen op de zit proberen te maken.

En nogmaals, de slof hebben we niet gebruikt.

Denise_84
Berichten: 472
Geregistreerd: 08-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:12

Sorry maar ik snap het nut van 2x hetzelfde topic plaatsen niet. In het vorige topic kreeg Iris echt gewoon commentaar maar verwijderde ze ineens haar beginpost. Ik kan alleen maar hetzelfde commentaar geven als in het vorige topic:

En nu quote ik even mezelf uit het andere topic:

Als tip kan ik alleen zeggen dat ze moet gaan rijden zonder sporen, zonder slof, met een ander bit en bij voorkeur met cap. Verder kan ze eventueel de zweep gebruiken om bij te tikken hier of daar.

Ga werken aan je basis. Rijd veel overgangen, figuren, vaak van hand veranderen, naar voren rijden, terug rijden etc etc. Daarbij de tip om vaker dan 1x per week te rijden. Het hoofdje komt vanzelf wel, eerst zorgen dat het beestje een sterkere achterhand krijgt en aan het been is.

Dan hier bij de gouden tip! Ga op les want dat helpt veeeeel meer dan wat commentaar via internet.

Dit is toch normaal commentaar wat ik dus in het vorige topic ook al geplaatst.

Zonde.
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 06-02-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_84
Berichten: 472
Geregistreerd: 08-12-08

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:15

Ik meen me te herinneren dat Iris ook maar 1x in de week reed. Om te werken aan je overgangen/ sterker maken zal ze om te beginnen vaker moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:16

Miss_Malfoy schreef:
Dankje!
We hebben de slof verder niet gebruikt, maar volgende keer blijft hij er dus helemaal af. :j

We hebben geprobeerd om iedere keer bij A of C (Af en toe B of E) een volte te rijden, en op de lange zijde een overgang.
Maar hij lijkt de draf stap draf overgang echt niet te snappen.
Mischien kunnen we daar juist in het bos aan werken? Op een lange rechte lijn steeds die overgang, totdat hij gaat snappen wat de bedoeling is? Want normaal doet hij dus een lang stuk stap, een lang stuk draf, een lang stuk galop, etc.

@Bonita_Bon: Ik heb de hulpmiddelen uitgelegt, volgende keer gaan we gewoon zonder rijden. Slof is niet eens gebruikt. Bit ook niet. Gewoon voorwaarts rijden en de overgangen op de zit proberen te maken.

En nogmaals, de slof hebben we niet gebruikt.



die overgang moet je rustig aan doen dus draf stap draf wat een dressuur getraint paard in 30 meter kan. zal deze pony nog niet kunnen probeer dus bij A aan te draven en tussen B en C te gaan stappen naam daar gewoon een flink stuk voor en pas gaan stappen zodra hij "goed" aan voelt. de gang terug naar stap doe je door gewoon rustig te gaan zitten je benen er af te houden en je teugels een heel klein beetje druk op te nemen (dus niet terug naar de stap trekken) dan verder gewoon hoo te zeggen en dit net zolang vol houden tot hij rustig terug komt ookal duurt dat nog zo lang. als hij stapt flink belonen en weer een half rondje stappen daarna weer aan draven enz. die overgangen kun je steeds verder verkorten maar neem flink de tijd want het paard is niet de jongsten meer een een paard "omscholen" op 18 jarige leeftijd duurt stukke langer dan eentje van 7 die word omgeschoolt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:19

Bedankt Denise!
Het vorige topic was zo'n "als er één bokker over de dam is.." geval... Iris is zich helemaal doodgeschrokken!

Goede tips, hier hebben we wat aan.
En het van hand veranderen, juist daarin ook schakelen dan neem ik aan?

Iris huurt één keer in de week de bak, voor de rest rijd ze in 't bos, de polder en op 't strand.

@Nini_roosje: Helemaal top, dat gaan we zeker doen dan!
Er is absoluut geen haast bij, dus we gaan er op het gemakje mee aan de slag.

Edit: Is het alleen niet makkelijker voor hem om juist op de lange zijde aan te draven?
Of is het echt beter om het in de hoeken te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:27

Miss_Malfoy schreef:
Bedankt Denise!
Het vorige topic was zo'n "als er één bokker over de dam is.." geval... Iris is zich helemaal doodgeschrokken!

Goede tips, hier hebben we wat aan.
En het van hand veranderen, juist daarin ook schakelen dan neem ik aan?

Iris huurt één keer in de week de bak, voor de rest rijd ze in 't bos, de polder en op 't strand.

@Nini_roosje: Helemaal top, dat gaan we zeker doen dan!
Er is absoluut geen haast bij, dus we gaan er op het gemakje mee aan de slag.

Edit: Is het alleen niet makkelijker voor hem om juist op de lange zijde aan te draven?
Of is het echt beter om het in de hoeken te doen?


persoonlijk vind ik een rechte zijde het fijnst om aan te draven maar dat kan voor mij zowel de korte zijdes zijn als de langen. het is zotezien een best groote bak dus opzich moet een korte zijde ook kunnen.

verder omdat ze maar 1 keer per week in een echte bak kan rijden. kun je ook aan de slag gaan op een groot veld ergends in de buurt. of op het strand alsmaar het zelfde rijden (dus in een denk beeldig bak). dat heb ik nl ook lang gedaan gewoon op een groot grasveld rijden. verder kun je ook veel gaan longeeren om zijn achterhand te versterken. En als gewoonlonngeeren goed gaat mischien eenkeer met een pessoa proberen die stimuleerd ook de achterhand. de korte overgangenrijden kun je trouwens ook goed op een buiten rit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:31

Oké, ja als je goed de hoeken in rijd kan 't net denk ik. :j

Denise_84
Berichten: 472
Geregistreerd: 08-12-08

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:36

Waar ik toch een beetje mee zit is het feit dat Iris totaal geen les rijdt. Het wordt dan wel erg lastig om een 18-jarige pony om te scholen naar dressuur pony. Ten tweede vraag ik me af of deze ambitie wel juist is wanneer zij 1x in de week in de bak rijdt... Is dit eerlijk tegenover de pony?

Ik geloof je absoluut dat je het rustig aan doet en de tijd er voor gaat nemen maar is dat het waard? Is het haalbaar?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel dit echt niet negatief maar het wordt echt heel lastig ben ik bang. Zeker voor iemand met weinig/tot geen ervaring en weinig tot geen instructie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:38

Er is hier wel iemand in de buurt die lesgeeft, we kunnen wel eens kijken of ze daar af en toe een lesje bij kan gaan doen.

Hij hoeft ook geen super dressuurpaard te worden, nog geen eens een B proef te lopen, maar het is ook een stukje afwisseling.

irise456

Berichten: 1740
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:41

Ik ga vandaag weer in de bak rijden ik rij 2 keer perweek in de bak vrijdag en zaterdag ik mag zoveel keer per week de bak gebruiken alleen op vrijdag en zaterdag heb ik tijd om in de bak te rijden
In het bos ga ik ook zeker oefenen
De slof doe ik vandaag niet ik zal vandaag ook een andere bit in doen
Sporen haal ik er ook af
Als ik ga longeren kan ik beter samen met iemand anders doen want hij heeft niet vaak gedaan en in de wei was hij te sterk ik weet niet hoe hij in de bak doet

Denise_84
Berichten: 472
Geregistreerd: 08-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:42

irise456 schreef:
Ik ga vandaag weer in de bak rijden ik rij 2 keer perweek in de bak vrijdag en zaterdag ik mag zoveel keer per week de bak gebruiken alleen op vrijdag en zaterdag heb ik tijd om in de bak te rijden
In het bos ga ik ook zeker oefenen
De slof doe ik vandaag niet ik zal vandaag ook een andere bit in doen
Sporen haal ik er ook af
Als ik ga longeren kan ik beter samen met iemand anders doen want hij heeft niet vaak gedaan en in de wei was hij te sterk ik weet niet hoe hij in de bak doet


Klinkt als een heel goed begin! Heel veel succes en we volgen je vorderingen wel via bokt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:43

Mis kunnen we dat dan volgende week vrijdag eens een poging wagen? Kan er eventueel een van beide naast rennen, zodat hij het wat beter snapt.

Wel blij dat we toch nog wat bruikbare tips hebben nu. :D

En nu ga ik aan het werk voor school. :P

@Denise: Ik zal zeker foto's maken!

saswes

Berichten: 348
Geregistreerd: 18-07-06
Woonplaats: Simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:52

kom op jongens wie heeft het nou over omscholen tot dressuurpony? deze meiden zijn toch gewoon leuk met een oude pony bezig, hebben er zo te zien plezier in. wat nou eerlijk tegenover de pony, is ie van suikergoed of zo? volgens mij heeft deze pony een luizenleven, waar veel paarden van dressuurtobbers jaloers op zouden zijn. bovendien is het voor elke pony goed om eens een keertje dressuurmatig bezig te zijn.

wat betreft advies: een lesje af en toe is zoizo leuk voor mens en dier. over de slof: die zie ik bij iris wel strak staan...

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:00

Helaas heb ik hier weinig positiefs over te melden.

Ik snap de keuze voor een slof gewoon absoluut niet! En zeker niet in combinatie met een scherp bit en een pony die niet voorwaarts wil?... Daarnaast is zowel het bit als de slof wel degelijk gebruikt. Ik zie op veel foto's spanning staan op zowel teugel als slof. Dit zie ik zowel bij de eigenaresse als bij de andere ruiter. Alleen bij het halthouden kruipt hij achter de teugel en is de slof los.

Ik ben blij dat jullie het nu zonder slof en met een ander bit gaan doen.

Daarnaast wil ik jullie meegeven doe het rustig aan, 1 stapje per keer. Van voor hoeft er nog niks. Eerst maar de hulpen voorwaarts en terugnemen aanleren. Nagefelijkheid kan bij deze pony nog helemaal niet en buiging zal hij ook veel moeite mee hebben, dus eerst werken aan de activiteit. Wanneer hij de hulpen goed begrijpt en hij op eigen benen meer balans heeft verder gaan met de volgende stap.

Succes in ieder geval.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 12:46

Spanning of gewoon contact met de mond zijn 2 verschillende dingen hé. ;)

__Orlando

Berichten: 597
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Noordbergum.

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:28

ik vind er niet echt veel positiefs aan.

ten eerste:
rij haar zonder slof?!
probeer haar eerst lekker voorwaarts neerwaarts te rijden met
en waarom rij je haar met sporen probeer eerst de basis goed onder controle te hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:32

__Orlando schreef:
ik vind er niet echt veel positiefs aan.

ten eerste:
rij haar zonder slof?!
probeer haar eerst lekker voorwaarts neerwaarts te rijden met
en waarom rij je haar met sporen probeer eerst de basis goed onder controle te hebben.


Ik vroeg om opbouwend commentaar, dus mischien even iets uitgebreider, en anders niet reageren. ;)
Zoals al gezegd, volgende keer helemaal zonder hulpmiddelen.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:26

Miss_Malfoy schreef:
Spanning of gewoon contact met de mond zijn 2 verschillende dingen hé. ;)


Gewoon contact met dit bit en de slof staat gelijk aan spanning en dat zie je terug aan de foto's. Als je de slof niet gebruikt rijdt je het paard op je normale teugel en hangt de slof helemaal door. Dan gebruik je de slof als begrenzing en dat is de enige reden in mijn opinie voor een slof.

Als ik het goed zie is het een passoabitje en die zijn niet al te prettig voor een paard.

Dus nee ik zie geen contact maar spanning.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:31

Heej hoe oud is je haf en waar komt ze vandaan? heeft n bekend hoofdje;) Mooi hafje or:D

kaill87

Berichten: 536
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: ergens in Nl

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:41

Ik zou ook zeggen : gooi al die extra's eraf en ga eerst basis werk doen.
Paardje gewoon eerst leren normaal voorwaarts te worden, goed reageren op alle hulpen, overgangen en figuren rijden. Alles rustig aan en gewoon rustig aan de voorkant. Longeren erbij pakken, buiten kun je dit ook allemaal oefenen..
Pas als dat er allemaal goed inzit zal het paardje steeds ontspannender en losser in z'n lijf worden, en zakt dat hoofdje vanzelf. Leer hem eerst normaal op zijn eigen benen lopen, dat ie netjes aan de hulpen staat en dan pas verder kijken.
Enne, les zou heel goed helpen, succes ermee !

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:46

Ik zou in elk geval de neusriem even op maat maken, want die hangt veels te laag. Dan kan je veel beter eerst gaan longeren met b.v een bijzetje. Als de pony daar gaat ontspannen en loslaten pas eens probereren hem na te laten geven als je er op zit.
Een pony die al zo lang niet over de rug is gereden zal tijd nodig hebben om dat weer te leren.
Wees dus voorzichtig met zo'n plotselinge overgang van een andere manier van rijden en bedenk dat hij best spierpijn zal hebben in het begin.

Charaz

Berichten: 24342
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:03

Wat ik zie is simpel gezegd, je trekt aan de voorkant de rem erop en wil aan de achterkant gas geven. Dat werkt niet.

Commentaar heb je genoeg gekregen dus ik hoop dat je er iets mee kan.