Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:53

Bedankt nog voor de laatste tips. :)
Dat van die neusriem zal ik doorgeven aan Iris.

De volgende keer dat we gaan rijden kunnen we het longeren ook wel even meepakken. Dat word waarschijnlijk eerst de commando's weer aanleren, aangezien hij nooit gelongeerd word. ;)

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:14

Citaat:
Dat word waarschijnlijk eerst de commando's weer aanleren, aangezien hij nooit gelongeerd word


En dat lijkt me een goede les voor jullie. Beginnen met de basis.....
Dat is o zo belangrijk en jullie slaan hem overduidelijk over. Zo trekt je Goldy vooraan in de krul, zonder achteraan de activeren.
Remmen en gas geven tegelijk, dat werkt natuurlijk nooit niet.
Begin met ontspanning door Goldy op eigen benen te laten lopen. Als eerste aan de longe.

Precies zo met het rijden. Hang er maar vanalles aan (slof, speciaal bit, sporen) om het voor jezelf maar makkelijk te maken.
Want dat is het enige nut van deze hulpmiddelen. Als jullie je paard niet vertrouwen (want dat is de reden waarom je een slof gebruikt, je weet niet wat je paard doet en wil dat voorkomen dat het niet is zoals jij wilt), begin dan niet met hulpmiddelen, maar zoek een goede manier van les. Een paard ´omscholen´ dien je rijtechnisch te doen en niet met allerlei ´troep´ eraan.
Zeker niet als het dan ook nog eens verkeerd gebruikt wordt. (sporen om voorwaarts te gaan |o )

Met al die hulpmiddelen bereik je alleen het tegenovergestelde effect. Een slof en sporen kunnen heel waardevol zijn, maar dan alleen als je ze goed gebruikt. Zo geven jullie aan dat de slof en het bit niet gebruikt worden. Nee....waarom staat de slof dan zo strak op sommige foto´s en werkt Iris zoveel met haar handen ipv. haar benen?
Daarom vind ik het sowieso een goed begin dat jullie dat eraf laten.
In plaats daarvan de volgende keer wel een cap op. Jullie gebruiken vanalles omdat jullie niet weten hoe het paard gaat reageren, maar een cap sla je dan wel over. Beetje rare redenering.

Ik hoop niet dat jullie dit verkeerd oppakken, maar er wel wat mee doen.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:59

nikki160287 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Spanning of gewoon contact met de mond zijn 2 verschillende dingen hé. ;)


Gewoon contact met dit bit en de slof staat gelijk aan spanning en dat zie je terug aan de foto's. Als je de slof niet gebruikt rijdt je het paard op je normale teugel en hangt de slof helemaal door. Dan gebruik je de slof als begrenzing en dat is de enige reden in mijn opinie voor een slof.

Als ik het goed zie is het een passoabitje en die zijn niet al te prettig voor een paard.

Dus nee ik zie geen contact maar spanning.


Mee eens :j

maar ook ben ik blij om te lezen dat jullie het rustig aan op gaan bouwen, en stapje voor stapje gaan doen. En zonder hulpmiddelen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:04

@Silence: Hééééél knap dat jij dat allemaal zo vanachter je pc'tje kunt constateren???
Ik ga er dan ook niet op reageren, heb genoeg gezegd.

En voor de acties van Iris kan ik uiteraard geen verantwoordelijkheid nemen. :)

juf_esther
Berichten: 278
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Renesse

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:01

Hoi Cis,

Leuke pony! Waar staat ze?

't is heel wat wat hier gezegd wordt, maar dat had je vast al wel verwacht. Met een aantal dingen ben ik het ook echt eens, maar je geeft al aan dat je er mee aan 't werk gaat...

Ik leer jou tegenwoordig niks meer aangezien ik je juf niet meer ben... :-)

Veel succes en plezier er mee verder!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Goldy, superhaf, 18 jaar, 1e keer @ dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:40