Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:53

Een HAW-topic durf ik niet aan dus we doen het voorlopig nog ITP. Al is rijtechnisch commentaar zeker welkom! De foto's worden geplaatst met de bedoeling om bij te leren.

Zita is een 5-jarige Gribaldi-merrie. Ze is nog niet uitgebracht op wedstrijd maar dit behoort dit seizoen tot de planning. Ik moet dringend aan mijn houding gaan werken. Ik ben er 5 maanden uit geweest door een buitenlandse studie en daarna een blessure en ben sinds een maandje terug aan het rijden.

Mijn voornaamste werkpunten:
-Voor mij kijken waardoor ik automatisch rechter ga zitten
-Tenen naar binnen en hakken uitdrukken

Opmerking:
-Ik rijd normaal altijd met chaps. Voor de foto's heb ik mijn laarzen aangetrokken maar mijn beugels niet langer gemaakt. Ik zit dus erg kort op de foto's en weet dat mijn beugels een gaatje of 2-3 langer moeten.
-Ik zet mijn handen bewust laag maar niet vast omdat ik dit in deze opbouwfase (omdat zowel de paarden als ik lange tijd hebben stil gestaan/gezeten) fijner vind.
-Waar ik mij in training mee bezig houd: omdat dit een jong paard is wil ik haar op haar eigen benen laten lopen en haar actief en vlug houden in het achterbeen. Dit is allemaal onder goede begeleiding en zal aan niets beginnen waar ik niets van af weet.

Als er nog vragen of opmerkingen zijn mag je die altijd stellen.

Hier de link naar mijn andere topper: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1077433

1. Losstappen
Afbeelding
2. Drafje
Afbeelding
3. Binnenteugel lossen als controle of ik haar goed op de buitenteugel heb
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6. Tussendoor weer even stappen
Afbeelding
7. Pasje verruimen
Afbeelding
8. Idem
Afbeelding
9. Galopje
Afbeelding
10. Ook hier weer even ter controle de binnenteugel lossen
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding
14. Achterhand zou er meer moeten bijblijven...
Afbeelding
15. ...wat op deze foto beter is.
Afbeelding

Een reactie zou leuk zijn. Er valt nog een hoop te verbeteren en dan vooral bij mezelf. Tips zijn dus zeker welkom!

Ook dan aan Woest voor de foto's!
Laatst bijgewerkt door Floress op 07-03-09 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ingetarita
Berichten: 892
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:56

ziet er goed uit zeker voor iemand die pas weer maandje rijd na 5 maanden.
komt helemaal goed met jullie op wedstrijd denk ik.

tenen en houding idd maar dat komt wel goed

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:56

wat een mooi paard!!!
En wat een benen....

Probeer je benen lang te houden en je knieen niet op te trekken.
zitten in het zadel.
Verder gaat het vast helemaal goed komen!

X_Linz_X

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-10-08
Woonplaats: bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:56

hejj
wat is prachtig paard!!
ik vind je een beetje te ver naar voren zitten..
en ook vaak wat centjes zoeken.. iets meer naar voren proberen te kijken:)
komt zeker goed.
groetjess:)

ukje
Berichten: 3794
Geregistreerd: 30-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:57

Mooi paard, het commentaar geef je zelf al maar probeer toch de hele tijd naar voren te kijken, je paard loopt wel zo te zien. En mag ik vragen waarom je je stijgbeugels dan niet gewoon een gaatje langer doet/

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:58

Ik vind het er fijn uitzien. Je hebt een zachte hand ( als zou je ze wat meer rechtop mogen houden ) en je paard loopt prima voor het trainingsniveau. Lekker zo door gaan!
Het is echt een beauty, ik kan niet wachten tot ik weer met mijn Gribus aan de slag kan als ik die foto's zo zie ;)

Nathiie

Berichten: 677
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Meise (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:58

leuk paard heb je :) het rijden ziet er ontspannen uit.
let er wel op dat je niet heel de tijd naar je mooi paard loopt te kijken ;)

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:03

wat een leuk paard! beetje pony-achtig stoer 8-) en ik bedoel niet klein hoor,maar mooi :D vindt ook dat ze mooi loopt,en over de achterhand hoef je niet zo in te zitten ;) veel succes gewenst,ga zo door +:)+ groetjes deess

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:13

Wow wat een mooierd :D Ze glimpt ook mooi. Je hebt inderdaad een zachte hand, en al best op de buitenteugel! Ga zo door, kun je mensen in de buurt mee helpen ;)

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:13

Waw, wat een leuke reacties! En ik ga helemaal mee in jullie opmerkingen! Ik moet echt voor mij uit leren kijken! Doordat ik naar mijn paard kijk, heb ik ook de neiging voorover te vallen.

@ Erleyne: Ik hoop ook dat je snel weer met Zion aan de slag kan (ik ben nog altijd trouwe meelezer in het Gribaldi-topic maar post er alleen niet meer) dus ik volg hoe het met hem gaat.

@ Ukje: De korte beugels stoorden mij eigenlijk niet. Maar nu ik de foto's zie, zie ik dat ik wel erg kort zit :o

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:56

Ik zou niet weten waarom je een HAW topic niet aan zou durven, ziet er toch heel netjes uit?

Wat me op de foto's opvalt is inderdaad jouw eigen houding. Been lang maken, voor je kijken, rechtop zitten (dingen die overigens allemaal verband met elkaar hebben. Als het ene beter gaat zullen de overige dingen ook al wat verbeteren).
Misschien verstandig om eens een zitles te nemen?

Toch zit je je paard niet in de weg heb ik het idee. Vind 'm van achter heel fijn ondertreden (dat mis ik nog wel eens bij de Gribaldi's) en ook van voor erg fijn tonen. Dat binnenteugel lossen doe ik zelf ook, fijne manier van rijden als het mij vraagt :j

Tsja commentaar, werk eerst aan je eigen houding, en dan weer verder kijken :D

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:13

Ontzettend leuk paard zeg, hoe groot is deze? Lijkt me wel een paard met toekomst, kan leuk bewegen, ik zou haar graag nog iets meer gesloten zien, maar je bent nog niet zo lang weer aan de gang, dus dat komt vast wel weer.

Denk dat je op een prima manier bezig bent, als je zelf tenminste ook weer meer aan je houding gaat werken, zoals hierboven al wordt gezegd.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:18

Wat een schitterend paard!!
Echt heel mooi.

Verbeterpuntjes geef je zelf al heel goed, dus daar voeg ik niks aan toe :P

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 10:38

VeraA: Bedankt! Het klopt, mijn houding heeft allemaal met elkaar te maken. Als ik al gewoon eens voor mij zou kijken, dan zou dat al een grote stap vooruit zijn! Mijn instructeur houd mijn houding wel in het oog maar als ik alleen rijd denk ik soms iets te veel aan het paard en te weinig aan mezelf. Ik ben wel blij met haar achterbeen ja. Kreeg enorm schrik toen ik haar gekocht had (zo'n 4 jaar geleden) en hier op bokt begon rond te neuzen :D Ik dach toen: oei oei, wat hebben we nu gekocht. Maar dat is allemaal prima in orde gekomen.

jaggie: Zita is zo'n 1m73. Ze mag inderdaad meer gesloten. Iets wat ze trouwens prima kan maar daar was ik vandaag niet zo mee bezig.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:15

Ziet er netjes uit, mooi ontspannen en goed achterbeen gebruik :j

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:58

Wat een onwijs gaaf paard zeg! Echt een leuk koppie!

Sorriso

Berichten: 4889
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:05

Een echte Grib.
Bij ons op stal staat er ook één en deze twee hebben zo van de foto's gezien wel veel gemeen. Ziet er goed uit zeg!
Geef je handen wel een meer constante houding en zorg dat ze rechtop staan. Behoud hierbij ook dat knikje in je elleboog en steek je armen niet recht omlaag. En rechtop zitten! ;) Je benen heb je zelf al in de gaten.
Doe wat met de adviezen van Bokkers hier! Wedden dat het dan binnenkort nog (!!) veel lekkerder gaat?

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:33

Bedankt!

Ik ga zeker en vast meer op mijn houding letten! Ik ben sinds een maandje terug aan het rijden na 5 maanden te hebben stilgezeten en heb echt alle aandacht aan de paarden geschonken. En ja, dan krijg je heel confronterende foto's. Dus ik ga zeker aan het werk met de tips van jullie!

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:05

voila sé! zie ik eindelijk ook de fotootjes eens!
Ziet er echt goed uit! Je houding is niet super maar dat betert ook weer als je weer wat langer aan het rijden bent! En ik vind dat het helemaal niet zo erg is als je omschreven had!
Staat Wo nu in Zita haar stuk? (een van de foto's)

Jasterina
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-06-07

Re: Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:07

oeehh mag ik hem overkopen:$
mooi paardje!

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:31

Hoeveel bied je? Haha, nee hoor. Ze gaat niet weg. We hebben samen nog veel dromen waar te maken8

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Re: Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:23

Ja mijn lievelingsbuurvrouw, nee niet Jolien maar Zita! :P
Haar gangen zijn zo prachtig om te zien :)

Ik kan er geen commentaar op geven, misschien beetje rechter zitten maar dat is dan alles :)

Leuk duo zijn jullie! Amuzeer je nog!

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:32

Leuk beestje zeg! Daar ga je vast nog veel plezier mee hebben.
Ze is inderdaad knap, maar daarom hoef je niet de hele tijd naar haar te kijken! :D ;)
Als je pas weer een maandje bezig bent, ziet het er best goed uit. Let idd op je houding, dan komt het vast goed.
Succes!

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Zita (v. Gribaldi) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:36

Na een paar weken rijden kun je vast je beugels weer een of twee gaatjes langer hebben, verder inderdaad kijken waar je heen gaat (bovenlichaam rechtop). Je heb een hele leuke merrie zeg!