Worette (v. Florett As) aan het werk!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Worette (v. Florett As) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:20

Een HAW-topic durf ik niet aan dus we doen het voorlopig nog ITP. Al is rijtechnisch commentaar zeker welkom! De foto's worden geplaatst met de bedoeling om bij te leren.

Worette is een 6-jarige Florett As x Ferro. We rijden momenteel M1. Het is een heel werkwillend paard die in het werk super heet kan worden.

Mijn voornaamste werkpunten:
-Voor mij kijken waardoor ik automatisch rechter ga zitten
-Tenen naar binnen en hakken uitdrukken

Opmerking:
-Ik rijd normaal altijd met chaps. Voor de foto's heb ik mijn laarzen aangetrokken maar mijn beugels niet langer gemaakt. Ik zit dus erg kort op de foto's en weet dat mijn beugels een gaatje of 2-3 langer moeten.
-Ik zet mijn handen bewust laag maar niet vast omdat ik dit in deze opbouwfase (omdat zowel de paarden als ik lange tijd hebben stil gestaan/gezeten) fijner vind.
-Waar ik mij in training vooral mee bezig houd: rechtrichten en haar wat meer bergop krijgen door het achterbeen er actief onder te zetten. Dit is allemaal onder goede begeleiding en zal aan niets beginnen waar ik niets van af weet.

Als er nog vragen of opmerkingen zijn mag je die altijd stellen.

Hier de link naar mijn andere topper: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1077417&p=45590760#p45590760

1. Losstappen
Afbeelding
2. Drafje, wat op de voorhand
Afbeelding
3.
Afbeelding
4. Fijn actief drafje
Afbeelding
5. Fijn achterbeen
Afbeelding
6.
Afbeelding
7. Deze foto geeft geen goed beeld van haar galop in het algemeen maar geeft dus wel een aantal problemen weer. Ze zou hier meer berop moeten en ik moet blijven zitten.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9. Wat meer oprichting
Afbeelding
10.
Afbeelding
11. Fijn over de benen maar doordat ze iets te enthousiast wordt ben ik haar vanvoor even kwijt en zet ze haar rug wat vast
Afbeelding
12. Fijn beeld
Afbeelding
13. Passage kunnen we ook al ;)
Afbeelding
14. Middendrafje, fijn in het achterbeen
Afbeelding
15. Wat een knap dier is het toch!
Afbeelding

Een reactie zou leuk zijn. Er valt nog een hoop te verbeteren en dan vooral bij mezelf. Tips zijn dus zeker welkom!

Ook dan aan Woest voor de foto's!

pheebs1992

Berichten: 252
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:23

Vind het mooie foto's van jou en je paardje!
Als tip zou ik zeggen dat je iets meer op je kont mag gaan zitten (wat fierder misschien, je hebt toch een geweldig paard onder je lopen? :))
En af en toe komt je hak iets omhoog.

Voor de rest vind ik het er netjes uitzien, mooi paard heb je :)

x

chivaldi
Berichten: 3540
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:26

leuk beest alleen af en toe lijk het dat ze haar hoofd kantelt
en let op je pianohandjes :o

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:29

Wat een prachtdier! :D

Wat lijkt op een aantal foto's is dat hij nog niet helemaal lekker door de rug loopt, probeer hem wat lager in te stellen. Zoals op de losrijfoto, als je daar naar de rug kijkt zie je dat hij deze netjes gebogen heeft. Ik zie daar in tegen ook foto's waar hij met een nette losse rug loopt, dus het kunnen gewoon momentopnamen zijn.

Probeer wat trotser te zitten, je zit heel onzeker. Dat is toch nergens voor nodig, je hebt een prachtpaard! Rechtop zitten, schouders naar achteren en je blik naar de horizon!

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:32

Woooootjee! Geweldig wootje. "stout en heet" wootje :p Verschrikken van dingen die ze niet ziet :p Wat kan ze toch mooi lopen hé. Doe zo verder meid en je haalt de Z nog eens!

NicoleHorses
Berichten: 3189
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Worette (v. Florett As) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:36

Jullie zijn echt een team zo te zien ;)
je mag alleen wel vind ik wat meer rechtop (naar achteren)
zitten, nu heeft ie al het gewicht op zijn voorhanden, als je meer naar achter zit, is het fijner voor hem, dan is het gewicht verdeelt en gaat (de meeste paarden) mooier lopen! :)

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 23:59

Bedankt voor de reacties en tips!

@Shattered: daar heb je helemaal gelijk in dat ze niet op elke foto even fijn door de rug loopt. In feite is dat helemaal geen probleem voor haar zolang je haar in haar 'eigen' houding laat lopen. Ze kan echt uren met haar neusje over de grond lopen. Op het halsstrekken heb ik altijd op zijn minst een 8 gehad. Zowel onder het zadel als aan de longe loopt ze dan heerlijk over haar rug. Maar voor haar wordt het nu wat moeilijker nu ze meer in oprichting moet komen. En omdat we daar nog maar pas mee bezig zijn, loopt ze inderdaad bij momenten niet meer zo fijn over de rug. Maar dat zal door veel te trainen wel beteren!

@Woest: Woke is niet stout, ze ziet alleen af en toe spoken :D En jammer genoeg heb je vandaag kennis kunnen maken met 1 van haar spookmomenten.

@chelletju: op 1 foto kantelt ze inderdaad haar hoofd. Is ook een aandachtspuntje ja!

@NicoleHorses: Het is echt een prachtdier om mee te werken dus ik ben blij dat je opmerkt dat we toch wel echt een team zijn. Inderdaad mag ik er wat trotser gaan opzitten!

@pheebs1992: bedankt!

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Re: Worette (v. Florett As) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:38

je houding is voor de m niet echt goed..rcht op en handen dragen.
voor eenM poaard loopt hij ook wel veel op de voorhand.

wel ee stoer beest!

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: Worette (v. Florett As) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:40

ligt ook aan de fotograaf! :)) als zij de horizon niet recht houd

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:49

vilouma schreef:
je houding is voor de m niet echt goed..rcht op en handen dragen.
voor eenM poaard loopt hij ook wel veel op de voorhand.

wel ee stoer beest!


Op wedstrijd ben ik veel meer met mijn houding bezig en is deze ook beter hoor. In training gaat mijn aandacht in hoofdzaak naar mijn paarden en verlies ik mijn houding wel eens uit het oog. De reden waarom mijn handen daar staan, staat in de beginpost. Zo staan ze niet op wedstrijd.
Ze moet inderdaad meer bergop maar op de meerderheid van de foto's (wat dus een algemeen beeld geeft) loopt zij niet op de voorhand. Dus ik zou niet zeggen dat zij veel op de voorhand loopt. Ze is krachtig genoeg in de achterhand om te gaan zitten vanachter. Ze duikt vooral in overgangen en middendraf nog op de voorhand omdat ik beter moet worden in mijn hulpen.

Maar toch bedankt voor je reactie.

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: Worette (v. Florett As) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:09

Oh die foto's zijn echt zo mooi! En de blingbling frontriem!! Mooimooi...
(je profiel is ook echt wel mooi hoor!)
Zijn wo haar maantjes half wel getrokken en half niet? Of lijkt het maar zo?
Je heb geluk met je twee mooie beestjes!

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:14

wednesday schreef:
Oh die foto's zijn echt zo mooi! En de blingbling frontriem!! Mooimooi...
(je profiel is ook echt wel mooi hoor!)
Zijn wo haar maantjes half wel getrokken en half niet? Of lijkt het maar zo?
Je heb geluk met je twee mooie beestjes!

Ja, ben ook heel blij met de foto's! Confronterend qua houding maar als ik foto's van vorig jaar bekijk dan zie ik bij Wo toch een duidelijke vooruitgang in beweging.
Hihi, nee Wo heeft een kap op gehad in de winter en daardoor is ze weer veel van haar manen verloren. Idem voor Zita, nog veel erger zelfs, maar daar valt het niet zo op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:15

pasi schreef:
Op wedstrijd ben ik veel meer met mijn houding bezig en is deze ook beter hoor. In training gaat mijn aandacht in hoofdzaak naar mijn paarden en verlies ik mijn houding wel eens uit het oog. De reden waarom mijn handen daar staan, staat in de beginpost. Zo staan ze niet op wedstrijd.
Ze moet inderdaad meer bergop maar op de meerderheid van de foto's (wat dus een algemeen beeld geeft) loopt zij niet op de voorhand. Dus ik zou niet zeggen dat zij veel op de voorhand loopt. Ze is krachtig genoeg in de achterhand om te gaan zitten vanachter. Ze duikt vooral in overgangen en middendraf nog op de voorhand omdat ik beter moet worden in mijn hulpen.

Maar toch bedankt voor je reactie.

Vind dit eerlijk gezegd een uitvlucht. Thuis niet en op wedstrijd ineens wel? Dat werkt dus niet ;) IMO heb je dan iets fout begrepen, wedstrijd is niet de plek waar je het pas allemaal voor elkaar moet hebben, THUIS is die plek. Dus als jij thuis tijdens training niet degelijk kan zitten zonder dat het ten koste gaat van wat je doet, zal je dat op wedstrijd ook niet kunnen zonder dat het dan ten koste van iets gaat. Ik zie persoonlijk ook maar twee foto's waar ze niet op de voorhand knalt ;)

Verder vind ik het een erg knap paard met prachtig correcte gangen voor zover ik kan zien. Wees daar maar zuinig op :j

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:00

Waarom zou ik uitvluchten zoeken. Mijn houding is voor het moment slecht en dat ga ik niet ontkennen. Ik heb thuis mijn paarden voor elkaar zoals ik het zou willen. Heb ik dat niet dan start ik ook niet en daar is mijn ander paard het bewijs van. Dus ik heb het heel goed begrepen hoor.

Op welke foto's knalt ze dan volgens jou niet op de voorhand? Ik zie er in ieder geval maar een paar. Het is een probleem waar we aan werken, maar het is niet zo dat mijn paard constant op de voorhand loopt. Ze heeft haar bouw er niet helemaal in mee dus het kost ons veel moeite ja. Ze moet meer met de schoft omhoog maar haar achterbeen zit er telkens fijn onderin.

Ben heel zuinig op mijn jonkie!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Worette (v. Florett As) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:06

Op vrijwel elke foto lijkt ze in je handen te hangen sowieso. Er zijn een paar foto's (twee draf foto's) waarbij ik wat meer achterhand gebruik zie maar voor de rest vind ik haar vooral onder je uit lopen.....

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:10

pharagirlke schreef:
Op vrijwel elke foto lijkt ze in je handen te hangen sowieso. Er zijn een paar foto's (twee draf foto's) waarbij ik wat meer achterhand gebruik zie maar voor de rest vind ik haar vooral onder je uit lopen.....

Hangen doet ze absoluut niet. Ze is heel licht in aanleuning en kan prima op haar eigen benen lopen. Daarin vertekenen de foto's. Haar achterhand is er prima bij dus ik weet niet wat jij verstaat onder een fijn achterbeengebruik? Onder mij uit lopen doet ze niet, de zwarte doet dat daarintegen wel. Ben echt niet blind voor mijn eigen fouten en minpunten. En ga me niet verdedigen als ik daar geen reden toe heb. Maar weet wel hoe zij aanvoelt.

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:34

Citaat:
Ik zie persoonlijk ook maar twee foto's waar ze niet op de voorhand knalt



Dit vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven!! Dit paard lijkt in mijn ogen amper op de voorhand te lopen (ipv knallen?)
Een paard dat onder je uitloopt heeft meestal een niet nageefelijke houding en je ziet het wel aan de mond! Dit zie je helemaal niet bij dit paard!

Verder heb ik combinaties gezien die de Z (en hoger) rijden en vréselijk op de voorhand lopen, daar is dit paard niets bij.

Foto 1,2,7 en 8 zijn de ENIGE foto's waarbij het paard niet zo goed zijn achterbeen gebruikt!

Om eerlijk te zijn heb je wel gelijk pharagirlke dat je het Thuis voor elkaar moet hebben, maar eerlijkheidshalve zijn er vééééééél ruiters die thuis beroerder zitten dan op wedstrijd, omdat ze nu eenmaal met bv. 1 onderdeel in het speciaal bezig zijn en daarbij niet met hun gedachten bij hun perfecte houding zitten. En op wedstrijd breng je dat allemaal tot 1 geheel en focus je je ook op 1 geheel, terwijl dit thuis niet noodzakelijk is als je bv op iets in het bijzonder traint.

Mijn mening dan. ;)

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:42

Woest schreef:
Foto 1,2,7 en 8 zijn de ENIGE foto's waarbij het paard niet zo goed zijn achterbeen gebruikt!

Hier ga ik toch niet helemaal mee akkoord Woest. Foto 7 is een galopmoment, tijdens die fase treed het achterbeen niet helemaal onderin en ik vind dat je tijdens die fase dus ook niet goed kan zie of een paard fijn in het achterbeen is. Volgende foto is een sprong later genomen en daar zie je wel dat het achterbeen er goed genoeg onder komt in de galop. Als je naar de voorbenen kijkt zie je dat de foto in het topic juist het moment is voordat het achterbeen onder treedt.
Afbeelding

En bij foto 8 komt ze recht op je af. Dus daarbij kan je moeilijk beoordelen in hoeverre het achterbeen eronder zit.

Het achterbeen treedt niet op elke foto onder zoals ze het kan maar dat verwacht ik ook niet. Ik weet hoe vlug en krachtig ze er in kan zijn maar dat wil niet zeggen dat ik er dat ook elk moment wil uithalen. En dan krijg je inderdaad foto's waar het gebruik wat minder toont maar in mijn ogen zeker niet slecht. Bij de foto's 7 en 8 die jij aangeeft, vind ik het dan weer niet zo.