Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:35

Wou eerst geen topic maken... maargoed toch maar wel, zo verschikkelijk ziet het er ook weer niet uit :Y) :+

Na een liesblesure bij mij, rare kreupelheid bij zensi (wat uiteindelijk kwam door niet passend zadel), als een kameel de baan rond lopen, en een hoop bloed zweet en tranen zijn we eindelijk weer een beetje op de rit :o
we hebben sinds begin feb geen wedstrijd meer gereden (eind feb nog 1x, maar dat ging totaal niet, daaruit kwam ook dat hij ineens kreupel was :(:))
voorlopig hebben we tot 15 april geen wedstrijd, eerst thuis even weer een beetje op de rit :)

sinds deze week hebben we de training compleet omgegooid, hij zette mij telkens compleet aan de kant, en ik kon er niks meer mee.
nu hebben we dagelijks even hulp langs de kant, en moet zeggen dat dat zijn vruchten wat lijkt af te werpen :)

we zijn bezig met buigen, soms wat doorbuigen zodat hij loslaat in zijn lichaam en zijn kaak, de spieren gaat oprekken, en van achter naar voor over de rug gaat lopen.

daarom lijkt het op de foto's soms alsof ik erg streng inwerk met mijn hand, maar dat is dus niet het geval.
zodra hij loslaat en ontspant, geef ik hem lucht en ontspan ik ook, zodat ik het over kan nemen op de buitenteugel.

verder is mijn houding te triest voor woorden, heb nog nooit zo slecht gezeten :o maar daar gaan we hard aan werken!

Instappen.
1. Afbeelding
buigen en goed loswerken daarin.
http://94.100.115.44/523550001-52360000 ... _Lr6f.jpeg
fijn drafje.
2.Afbeelding
controleren of hij daar blijft, en of ik het kan overnemen op de buiten teugel.
3.Afbeelding
Buigen.
4.Afbeelding
nogmaals belonen + controleren.
5.Afbeelding
fijn drafje, iets schoudervoor.
6.Afbeelding
mooi van achter naar voor, zou ik hem iets meer lengte mogen geven.
http://94.100.113.142/523550001-5236000 ... _d_XT.jpeg
fijn galopje, ook iets schoudervoor zodat hij mij niet ontglipt.
7.Afbeelding
buigen en pasje opzij zetten.
8.Afbeelding
wachten tot ie loslaat, wel fijn drafje.
9.Afbeelding
en dan eindelijk op 2 teugels, wel te diep maar dat geeft even niet.
http://94.100.115.72/523550001-52360000 ... _sDew.jpeg
enge bakkabouters in de hoek :+
10.Afbeelding
dit vind ik een heel fijn beeld! jammer alleen dat ik als een zoutzak zit :7
11.Afbeelding
in het doorzitten wil ie nog wel snel wat gaan spannen, dus ook daarin proberen los te krijgen/houden.
12.Afbeelding
rechter galop is de LB nog erg moeilijk.
13.Afbeelding
toch kleine stukjes al mooi op 2 teugels.
http://94.100.115.40/523550001-52360000 ... _gBVk.jpeg
lekker uitdraven.
14.Afbeelding
nogmaals.
http://94.100.114.75/523550001-52360000 ... _NjpM.jpeg
en weer vriendjes :D
15.Afbeelding

Zie dat er veel meer foto's van rechtsom zijn dan linksom, maar natuurlijk hebben we ook linksom gereden.

nou wees een beetje lief voor ons :o
ilse bedankt voor de foto's! :D

Latruda

Berichten: 2096
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: De Hunnebed Hoofdstad!

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:36

Nou ik vind het er super uitzien hoor angela! je houding is al weer een stuk verbeterd.
Ga vooral zo door!

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:38

Je zegt dat je loslaat zodra hij ontspant..in mijn ogen maak je er dan een machtspelletje van..net zo lang vasthouden tot hij loslaat..maar wat nou als hij niet loslaat? Ik heb altijd geleerd je hand netjes voor je te houden en hem vanaf daar met je been naar je hand toe te rijden..als je het goed doet volgt je paard je hand dan ook en hoef je hem niet met je hand omlaag te helpen ;) verder vind ik het een heel mooi paard!

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:39

Daar zijn ze, fijn dat die eindelijk weer goed gaat. En het gaat ook zeker goed komen hoor, hij liep gister echt fijn!

En over dat buigen, soms moet het zo, en bij Zensi werkt het goed!

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:41

natuurlijk rijd je ook met je been naar je hand jeanine, ik geef zoveel been dat nodig is zodat hij wel los moet laten voor, dus het is ook een kwestie van secondes, het is niet zo dat ik hem 10 min zo 'vast' zit te houden, dat hou ik zelf niet eens vol. :D
ik hou mijn buitenhand erbij (geef wel ruimte zodat ie kan buigen) doe mijn binnenhand van de hals, daar kneed ik hem als het ware mee los, maar natuurlijk in combinatie met mijn been, om ervoor te zorgen dat ie wel van achter naar voor blijft gaan, anders krijg je het omgekeerde en werk je van voor naar achter, dat is zeer zeker niet goed.

het paard moet doorkrijgen dat het daar fijn is beneden, en op eigen benen gaat lopen, zonder op mij te gaan lopen hangen of zich strak maken in zijn lichaam, ik beloon hem daar dus mee door hem lucht te geven als hij ontspant, zo hoef je hem steeds minder door te vragen.

het moet nu allemaal nog in wat grote hulpen, maar de bedoeling is dadelijk dat je het simpel kan oplossen door even een ophoudinkje te maken, daar willen we naar toe :)
hoop dat ik het zo wat duidelijk uitgelegd heb :)

Nikitah86

Berichten: 796
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:44

Plaats weinig berichtjes in ITP/HAW topics maar wat een leuk paard heb jij!! Zo ziet rijden er wel heeeel makkelijk uit en ga ik zowat nog denken dat ik het ook ooit leer :+ .
Succes met je training, voor ieder paard werkt een andere manier het best en beter korte tijd wat strenger inkomen en daarna minder nodig dan de hele tijd een beetje meer dan minder waardoor het paard het niet voldoende oppakt..

Succes!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:56

Ah daar zijn de foto's al! Fijn dat je alles weer een beetje op de rit hebt en je weer aan het rijden kan met hem!
Ik blijf het een erg leuk paard vinden, ondanks dat hij laatst in Oostwold niet zo z'n best deed ;)

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:33

Ik vind het er nog steeds fijn uitzien! Lekker dier is het ook!

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:45

ik vind dat je dat super oppakt ik denk zelfs dat ik dat ook bij mijn rijpaarden ga proberen gelijk vanavond! :D
Die hebben hier nogal moeite mee namelijk. Zij denken dat buigen keihard door mijn hand heenlopen is :+

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:17

Leuk paard zeg!! Ik doe het zelf ook altijd zo, werkt perfect!
Ik vind het er prima uitzien!

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:19

Ziet er fijn uit hoor ML, heerlijk dat ie zich zo los kan laten over de rug.

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:23

Jeanine84 schreef:
Je zegt dat je loslaat zodra hij ontspant..in mijn ogen maak je er dan een machtspelletje van..net zo lang vasthouden tot hij loslaat..maar wat nou als hij niet loslaat? Ik heb altijd geleerd je hand netjes voor je te houden en hem vanaf daar met je been naar je hand toe te rijden..als je het goed doet volgt je paard je hand dan ook en hoef je hem niet met je hand omlaag te helpen ;) verder vind ik het een heel mooi paard!



zo hoe magic_lover doet heb ik ook geleerd. ging daarvoor natuurlijk heel wat vooraf maar ik doe het nu nog steeds. ik kneed in de teugels dus sluiten, iets los, sluiten en zodra hij het bit loslaat dus ontspant, ontspan ik ook :)
naja ik weet niet of dat bij allemaal paarden en lesgevers geld maar ik heb het zo geleerd en het is een hardstikke goede instructiece :)
verder vind ik het echt een ontzettend leuk paard! :D goed dat je het zo weer oppakt :)

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:34

Je paard heeft meer moeite met rechterbuiging als linkerbuiging, hij wil nog wat verkantelen heb ik het idee, ondanks dat je zegt dat je paard op foto lekker op 2 teugels is, maar ook daar zie ik lichte verkanteling. Ik heb het idee, maar kan niet helemaal goed zien op foto's dat je paard niet goed loslaat achter de kaak. En daardoor komt je lengtebuiging niet goed door en misschien krijg je daardoor ook spanning als je gaat doorzitten.
Je bent wel goed bezig door je paard even wat ronder en wat verder door laat buigen en wacht tot hij nageeft op je rechterteugel. Inderdaad met extra inbuigen ook je paard wat omzetten voor je rechterbeen en probeer voorkant wat naar binnen te sturen, dat kan net dat tikje geven waardoor hij zal gaan loslaten achter de kaak.
Ziet er leuk uit en erg mooie combinatie en vooral mooi paard. Succes.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:43

Ziet er goed uit ML! wat is het een leukerd zeg. zo te lezen ben je ook goed constructief met hem bezig. Zou het zelf niet beter uit kunnen leggen als je eigen postst :D

Nu er nog trots bij blijven zitten natuurlijk :D

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:02

Bets schreef:
Je paard heeft meer moeite met rechterbuiging als linkerbuiging, hij wil nog wat verkantelen heb ik het idee, ondanks dat je zegt dat je paard op foto lekker op 2 teugels is, maar ook daar zie ik lichte verkanteling. Ik heb het idee, maar kan niet helemaal goed zien op foto's dat je paard niet goed loslaat achter de kaak. En daardoor komt je lengtebuiging niet goed door en misschien krijg je daardoor ook spanning als je gaat doorzitten.
Je bent wel goed bezig door je paard even wat ronder en wat verder door laat buigen en wacht tot hij nageeft op je rechterteugel. Inderdaad met extra inbuigen ook je paard wat omzetten voor je rechterbeen en probeer voorkant wat naar binnen te sturen, dat kan net dat tikje geven waardoor hij zal gaan loslaten achter de kaak.
Ziet er leuk uit en erg mooie combinatie en vooral mooi paard. Succes.

dat heb je knap gezien :D
nee klopt precies hoor, rechtsom vind ie echt heel erg moeilijk, daar liep ie eerst als een plank de bochten door, met lekker de onderhals erop :=
nu kan ik hem in stap en draf al aardig buigen en naar beneden over de rug rijden, galop is nog zeer moeilijk maar dat komt wel.

maar idd hij wil dan nog wel eens wat gaan kantelen, dus daar zijn we ook druk mee bezig, dat als hij dan loslaat hij niet meteen gaat kantelen :D

bedankt voor de reacties verder!

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:27

En daar hebben we Zensi weer :D

Je krijgt genoeg bruikbare tips zo te lezen, dusse komt helemaal goed, lekker verdergaan zo ;)

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:21

Angela, back on track! :P
Je weet precies waar je aan moet werken, dus dat komt vast helemaal goed.
Heb je nu trouwens een nieuw / ander zadel?
Zensi is en blijft een lekker ding!!

Raggel

Berichten: 1877
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Susteren

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:32

Ziet er echt goed uit :j Dit is inderdaad de manier om een paard, los, rond, soepel en ontspannen te krijgen. Goed het been eraan en daarna lekker buigen aan iedere kant. Op sommige foto's zeg jij dat hij wat diep loopt, dit zie ik liever dan stug tegen de hand net voor de loodlijn. Als je zo een tijdje rijd, ken je je paardje straks echt niet meer terug.
Maar blijf zo rijden, stop er dan niet mee. Ik start nu M2 met mijn eigen paard en echt de helft van de keren dat ik haar rij, rij ik alleen maar zo. Voor de rest begin in zo en pak ik haar daarna even op. Dit is echt de belangrijkste basis door alle klasses heen.
Tip tegen het kantelen, hou hem op beide teugels zo los mogelijk, zodat hij geen kant heeft waar hij zich op vast kan pakken. De buitenteugel mag iets meer aangesloten zijn, maar niet te veel.

Succes ermee!!! :D

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:58

magic_lover schreef:
Bets schreef:
Je paard heeft meer moeite met rechterbuiging als linkerbuiging, hij wil nog wat verkantelen heb ik het idee, ondanks dat je zegt dat je paard op foto lekker op 2 teugels is, maar ook daar zie ik lichte verkanteling. Ik heb het idee, maar kan niet helemaal goed zien op foto's dat je paard niet goed loslaat achter de kaak. En daardoor komt je lengtebuiging niet goed door en misschien krijg je daardoor ook spanning als je gaat doorzitten.
Je bent wel goed bezig door je paard even wat ronder en wat verder door laat buigen en wacht tot hij nageeft op je rechterteugel. Inderdaad met extra inbuigen ook je paard wat omzetten voor je rechterbeen en probeer voorkant wat naar binnen te sturen, dat kan net dat tikje geven waardoor hij zal gaan loslaten achter de kaak.
Ziet er leuk uit en erg mooie combinatie en vooral mooi paard. Succes.

dat heb je knap gezien :D
nee klopt precies hoor, rechtsom vind ie echt heel erg moeilijk, daar liep ie eerst als een plank de bochten door, met lekker de onderhals erop :=
nu kan ik hem in stap en draf al aardig buigen en naar beneden over de rug rijden, galop is nog zeer moeilijk maar dat komt wel.

maar idd hij wil dan nog wel eens wat gaan kantelen, dus daar zijn we ook druk mee bezig, dat als hij dan loslaat hij niet meteen gaat kantelen :D

bedankt voor de reacties verder!

Jullie komen er wel, je bent op goeie manier bezig. Sommige paarden vinden gewoon erg moeilijk om erop na te geven. als je maar gewoon rustig die verbinding blijft houden met je rechterteugel en met je rechterbeen in blijft werken en gewoon weerstand bieden tot paard nageeft. Als paard nageeft geef jij ook na als beloning en zo leren ze het beste. Maar dat komt wel goed. Bedankt dat ik het goed gezien had... ;) :D

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:07

Bedankt iedereen! :)

Frenka: nog niet helaas... rij nu met het zadel van mijn instructrice... die past hem super maar die wil haar zadel helaas niet kwijt ^) :+ maargoed hoop dat ik snel zelf een goed zadel heb :j

Raggel:
klopt idd, ik heb ze ook liever wat dieper en dat je ze optimaal kan buigen en loswerken dan dat ze alleen maar bovenin lopen in 1 houding, mijn inziens krijg je ze dan nooit optimaal los en zo soepel als een elastiekje :)
en bedankt voor de tip zal het eens proberen de volgende keer! :)

Bets: geen dank hoor ;) :D
merk al zoveel verschil na 3x rijden in lossigheid en beweging.... dat had ik nooit durven dromen :o

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:45

Jullie vormen een mooie combinatie.

Je weet waar je mee bezig bent en doet dit serieus, netjes hoor!
Ben ook echt een voorstander van veel laag en rond rijden. En niet alleen met jonge paarden!

Verkanteling hoeft niet perdefinitie een teuge/buigings probleem te zijn.
Het kan een te kort balans hebben en nog te weinig kracht hebben van achter. Dit hangt dus eigenlijk weer samen met elkaar!

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:54

Ahha Angela, wat ziet het er goed uit!!
Knap hoor.

Rieta_88

Berichten: 725
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: NIeuw- roden

Re: Zensation(v.Scandic) na lange tijd weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:43

heeey angelaa!!
Ziet er super uit zeg... wat zijn jullie al veranderd laatste keer heb ik jullie in vries gezien!

Nou heerljk dat je weer zo kan rijden!

Imaginaerum
Berichten: 3716
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:45

Ziet er echt heel ontspannen uit :+: !

Sorriso

Berichten: 4889
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:44

Wauw, ziet er goed uit zeg!
Zens is volgens mij best wel gummi of niet?