Nobility (aka Niels) @ training

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:16

Leuk om foto's te zien Anouk! Volgensmij heb je heel veel plezier van dit paard!
Lijkt me helemaal niet zo'n makkelijk (model) paard om te rijden maar hij ziet er wel heel betrouwbaar uit. :)
Zelf zou ik ook niet in de Z willen beginnen, jullie zijn er beide best een tijd uit geweest.. je mag ook M toch? Vind je het niet leuk om verschillende klasses te doorlopen of wil je alleen maar Z rijden? Ik ben zelf nooit eerder Z geweest hoor, dus ik weet niet wat ik mis ;) :j

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Nobility (aka Niels) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:48

Toch jammer dat je er niet op in gaat, heb even een poging gedaan om een topic te vinden waarin je eerder afgefikt bent o.i.d., maar ik kan het niet echt ontdekken :n. Dus waarom heb je dan zoveel bezwaar tegen (nuttige) tips?

Appie12
Berichten: 55
Geregistreerd: 06-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:06

lidia_egdom schreef:
Kruipt hij erachter, jou reactie been en zijn reactie moet dan direct versnellen / verruimen zijn en zo pakt hij ook zijn teugellengte weer terug. Maar dat werkt alleen als je die teugels een heel eind korter neem.
Probeer hem verder gewoon ook niet in de weg te zitten dan wordt het allemaal een stuk makkelijker!

Succes!


Dat ben ik niet met je eens. Dat staat inderdaad in het boekje dat het zo oplost. Maar bij een routinier zoals dit paard werkt dat denk ik niet meer. Ik zou juist mijn teugels korter pakken en als hij in die valse knik duikt mijn hand eraan houden, zelf absoluut niet loslaten, want dat spelletje kent hij en voor hem is dat de ideale manier om eronder uit te komen. En dat zal hij blijven doen, zodra hij het moeilijk vind kruipt hij in die enge verbinding. Als jij dan eens niet loslaat, dan komt hij erachter dat het dus niet werkt!
Hand eraan houden en dan been geven, en desnoods eens een flink porretje in zijn ribjes met je sporen. Strenger zijn tegenover jezelf en hem. Liever een keer een fout maken dan ietswat onzeker eraf blijven rijden, want dat beeld geeft het wel, wat onzeker om een fout te maken en daardoor een beetje te lief aan het rijden.

Ok, is misschien niet wat je wil horen, maar dat is mijn beeld bij dit paard.
Succes!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Re: Nobility (aka Niels) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 00:17

Lydiia, ik heb al vaker meerdere klasses doorlopen en heb vorig jaar bewust een paard gekocht waarmee ik in het Z zou mogen starten :). En volgens mij ben jij allang Z ;) :D.

Hyppolyte, iets beter zoeken dan ;). Daarnaast heb ik goede hulp irl, daar heb ik Bokt niet voor nodig ;). Ik zie niet in waarom ik mijn keuze zou moeten verdedigen :).

Appie12, waarom zou ik dat niet willen horen :) ? Dit is echt een ontzettend moeilijk stukje en wellicht heb je gewoon gelijk. Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd om vast te houden als hij inknikt, ik geef dan been en wat hand toe, om hem daaruit te rijden.

Appie12
Berichten: 55
Geregistreerd: 06-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:34

Anoukie schreef:
Appie12, waarom zou ik dat niet willen horen :) ? Dit is echt een ontzettend moeilijk stukje en wellicht heb je gewoon gelijk. Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd om vast te houden als hij inknikt, ik geef dan been en wat hand toe, om hem daaruit te rijden.


Wellicht had ik het niet zo aardig omschreven, dus daarom ;)

Het is een klotestukje en daar kom je zo lastig uit. Ik weet het helaas uit ervaring. Maar doet hij het als het werk lastiger wordt? Want dan is het echt een wijze van eronderuit komen.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:41

Ik heb volgens mij alle topics doorgeplozen en er is 1 topic waar je kritiek krijgt, maar ik heb nog geen afbrand momenten gezien hoor, het is maar hoe je het opvat... I.m.o. krijg je daar hele nuttige tips en als ik dat topic vergelijk met deze, is het er niet beter op geworden. Daarnaast ben ik van mening dat de basis eerst goed moet zijn voordat je aan de rest begint, dus eerst je handen knap houden en aan je zit werken, dan ga je pas met dat paard aan de gang. Vervolgens ga je dan inderdaad eerst die verkeerd aangeleerde dingen eruit rijden voordat je ergens anders aan begint. Van wat ik zie op deze foto's heb je dat er absoluut nog niet uitgereden. Ik bedoel ook niets aanvallend, maar vraag me gewoon af wat je beweegredenen zijn.

*edit* Ik vind trouwens wel dat je zit erg verbeterd is tov van die oude topics, die opmerking hierboven was gewoon even een voorbeeldje.

xx_Lidia

Berichten: 68
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:40

Kriel schreef:
Appie12 schreef:
Ik zou hem voorlopig op trens gaan rijden en eerst zitles nemen. Je hebt nog zoveel moeite met het meezitten in de beweging dat je eigenlijk iedere pas ( volgens de fotos) je paard stoort in de rug. Daardoor kan je rijtechnisch nooit de dingen voor elkaar krijgen die jij benoemd.
Het is echt hardstikke moeilijk, ik zeg niet dat je dat zomaar doet. Maar daar zou ik aan werken als ik je was.

En ik zou dispensatie aanvragen om in het L te starten.


Ik snap werkelijk waar niet waarom er zo geneuzeld wordt over het terug op trensje rijden...
Wanneer je gewend bn met S&T te rijden kan het soms net wat makkelijker zijn om je paard te sluiten.
1 van mij eigen paarden is ook een stuk fijner te rijden op S&T.

Dispensatie om in het L te starten?
Zou je die eens willen onderbouwen?


Tuurlijk heb je paarden die fijner lopen op een stang en trens, maar je heb ook paarden die fijner lopen op een trens.
Maar ik hamer er zelf altijd op, evenals mijn instructeur dat de basis goed moet zijn met trens.
Dat houd in dat je een fijne, verzamelde maar ontspannen Z proef moet kunnen rijden met trens.
Je hoort geen stang en trens nodig te hebben je paard te kunnen sluiten. Tuurlijk het is een hulpmiddel wat het makkelijker maakt.
Maar dat is pas eerlijk als de amazone het paard niet in de weg zit met zowel de zit als de handen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:49

Alles wat je zelf al aangeeft in je openingspost klopt, het geeft daardoor inderdaad nog geen Z waardig beeld. Dat je niet helemaal fijn zit zo nu en dan komt waarschijnlijk ook door die valse knik; het paard laat nog niet genoeg los en kantelt ook het bekken niet, waardoor het niet tot dragen komt.
Maar het feit dat je je bewust bent van wat er moet veranderen en je aangeeft goed les te hebben maakt dat ik denk dat het wel goed komt uiteindelijk. De S&T versus Trens discussie waag ik me niet aan, ik ben ervan overtuigd dat het op zich niet uit hoeft te maken; het bit is zo scherp als de hand hard is...
Succes verder! :)

xx_Lidia

Berichten: 68
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:22

Appie12 schreef:
lidia_egdom schreef:
Kruipt hij erachter, jou reactie been en zijn reactie moet dan direct versnellen / verruimen zijn en zo pakt hij ook zijn teugellengte weer terug. Maar dat werkt alleen als je die teugels een heel eind korter neem.
Probeer hem verder gewoon ook niet in de weg te zitten dan wordt het allemaal een stuk makkelijker!

Succes!


Dat ben ik niet met je eens. Dat staat inderdaad in het boekje dat het zo oplost. Maar bij een routinier zoals dit paard werkt dat denk ik niet meer. Ik zou juist mijn teugels korter pakken en als hij in die valse knik duikt mijn hand eraan houden, zelf absoluut niet loslaten, want dat spelletje kent hij en voor hem is dat de ideale manier om eronder uit te komen. En dat zal hij blijven doen, zodra hij het moeilijk vind kruipt hij in die enge verbinding. Als jij dan eens niet loslaat, dan komt hij erachter dat het dus niet werkt!
Hand eraan houden en dan been geven, en desnoods eens een flink porretje in zijn ribjes met je sporen. Strenger zijn tegenover jezelf en hem. Liever een keer een fout maken dan ietswat onzeker eraf blijven rijden, want dat beeld geeft het wel, wat onzeker om een fout te maken en daardoor een beetje te lief aan het rijden.

Ok, is misschien niet wat je wil horen, maar dat is mijn beeld bij dit paard.
Succes!


Over het zelf niet loslaten ben ik het niet eens. Dan krijg je een paard die hard in de mond word.
Dan zou ik kiezen voor de ophoudingen en niet het vasthouden van de hand.
Niet alles kan opgelost worden zoals het hoort, dat klopt. Maar om nou te zeggen dat je hem vast niet houden, hij moet juist de ontspanning durven krijgen los te kunnen laten en je hand te vertrouwen dat hij er niet achter gaat kruipen

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Nobility (aka Niels) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:47

Wat een flauwe kul staat hier weer zeg. De een weet het nog beter dan de ander. En het respect is soms weer even zoeken. Bovendien is dit een ITP topic.

Als iedereen nou lekker blijft doen waar die mee bezig is bij zijn eigen paarden, dan blijft Anouk lekker doen waar zij fijn mee bezig is met haar instructeur.

@ Anouk, ik vind je zit echt wel verbeterd tov vorige topics voor zover ik dit kan beoordelen van een foto (wat mi vrijwel onmogelijk is omdat het momentopnames zijn)

Van Kel, mijn oude merrie, heb ik soortgelijke foto's qua halshouding. Met een goede instructeur in de baan vindje vanzelf de juiste manier van trainen die bij jou en je paard past. Die kan dat namelijk veel beter beoordelen dan wij hier vanaf een niet bewegend plaatje.

Heel veel succes!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:19

Dat ben ik volgenmsij niet Anouk :D Maar bedankt voor je vertrouwen!
Veel plezier en succes op concours!

Appie12
Berichten: 55
Geregistreerd: 06-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:13

lidia_egdom schreef:
[

Over het zelf niet loslaten ben ik het niet eens. Dan krijg je een paard die hard in de mond word.
Dan zou ik kiezen voor de ophoudingen en niet het vasthouden van de hand.
Niet alles kan opgelost worden zoals het hoort, dat klopt. Maar om nou te zeggen dat je hem vast niet houden, hij moet juist de ontspanning durven krijgen los te kunnen laten en je hand te vertrouwen dat hij er niet achter gaat kruipen


Tussen vasthouden en eraan houden zit een wereld van verschil. En Ts steekt hier steeds haar hand weg, waardoor de verbinding aan beide kanten wegvalt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:36

Romyv schreef:
Ik vind het ook absoluut geen fijn beeld maar heb het idee dat ik een heel stuk verleden mis.. Heb je misschien een linkje naar het vorige topic voor me want ik kon hem zo snel niet vinden..

Vind je setje wel heel gaaf!! :)


Precies mijn gedachten
Sorry maar persoonlijk had ik iig de laatste 3 foto's niet geplaatst, die springen er negatief uit en dat geeft denk ik een wat verkeerde draai aan het topic/sommige reactie's Hij loopt daar echt veel te diep, compleet met zwiepende staart en zn boze koppie er bij geeft dat een vervelend beeld.
Ik geloof best dat je hard aan het werk bent met hem en goed les hebt, maar op een aantal foto's lijk je hem dusdanig in de weg te zitten dat je niet aan de dingetjes kan werken die je eerder wel aangeeft.

Daarom zocht ik ook naar het vorige topic, benieuwd wat voor verhaal er achter jullie zit :)

En nee paardrijden is niet makkelijk haha dat bedenk ik me ook 9 vd 10 keer dat ik op een paard zit ;)
(wat is je zwartje van je onderschrift trouwens gaaaaaf!!!)

YentlKG

Berichten: 1488
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:45

Renske_ schreef:
Romyv schreef:
Ik vind het ook absoluut geen fijn beeld maar heb het idee dat ik een heel stuk verleden mis.. Heb je misschien een linkje naar het vorige topic voor me want ik kon hem zo snel niet vinden..

Vind je setje wel heel gaaf!! :)


Precies mijn gedachten
Sorry maar persoonlijk had ik iig de laatste 3 foto's niet geplaatst, die springen er negatief uit en dat geeft denk ik een wat verkeerde draai aan het topic/sommige reactie's Hij loopt daar echt veel te diep, compleet met zwiepende staart en zn boze koppie er bij geeft dat een vervelend beeld.
Ik geloof best dat je hard aan het werk bent met hem en goed les hebt, maar op een aantal foto's lijk je hem dusdanig in de weg te zitten dat je niet aan de dingetjes kan werken die je eerder wel aangeeft.

Daarom zocht ik ook naar het vorige topic, benieuwd wat voor verhaal er achter jullie zit :)

En nee paardrijden is niet makkelijk haha dat bedenk ik me ook 9 vd 10 keer dat ik op een paard zit ;)
(wat is je zwartje van je onderschrift trouwens gaaaaaf!!!)


Huh waarom zou zij die laatste 3 foto's niet plaatsen?? Het is toch een training?? Of is het zo absurd geworden hier op bokt dat je alleen je allerbeste foto's kan plaatsen, waarin alles perfect in orde is??
Zover ik in het topic lees staat de TSer juist open voor commentaar maar ik snap haar ook als ze er op een begeven moment niet meer ingaat omdat ze én telkens hetzelfde commentaar krijgt (waar ze ook allang feedback op heeft gegeven) én het respect hier soms wel ver te zoeken is.

TS ik vind het een gaaf dier en volgensmij is hij ook niet al te makkelijk te rijden. Let inderdaad op je handhouding en je teugellente.
Verder zou ik als hij zo'n vervelende knik aanneemt je handen met nog steeds een stille aanleuning houden en weer vertrekken. Veel overgangen zullen goed helpen, maar volgensmij weet je goed waar je mee bezig bent.
Vind je galopfoto's fijn, door je handhouding lijkt het misschien wat streng maar je hebt er ook n foto tussenzitten waarbij je netjes eens je binnenteugel naar voren brengt en hij nog steeds fijn gaat.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:20

@YentlKG De overige trainingsfoto's zijn ook niet perfect in orde, maar daar is het idd training voor en nee ik denk niet dat er iemand is bij wie alles in de training meteen goed gaat maar de laatste 3 zijn degene die het meest commentaar uitlokken en het meest negatieve beeld uitstralen wat dus die draai aan het topic heeft gegeven, vandaar mijn reactie over die laatste 3 foto's :)

Verder hoor je mij geen commenaar/tips/etc geven want daar vraagt TS niet om, daar heeft ze les voor dus neem aan dat je opmerking daarover voor de tig andere reagerende bokkers was.
En zelf geef je ook ongevraagd rijtechnisch advies wat al meerdere keren voorbij is gekomen ;)

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:05

Appie12 schreef:
lidia_egdom schreef:
[

Over het zelf niet loslaten ben ik het niet eens. Dan krijg je een paard die hard in de mond word.
Dan zou ik kiezen voor de ophoudingen en niet het vasthouden van de hand.
Niet alles kan opgelost worden zoals het hoort, dat klopt. Maar om nou te zeggen dat je hem vast niet houden, hij moet juist de ontspanning durven krijgen los te kunnen laten en je hand te vertrouwen dat hij er niet achter gaat kruipen


Tussen vasthouden en eraan houden zit een wereld van verschil. En Ts steekt hier steeds haar hand weg, waardoor de verbinding aan beide kanten wegvalt.

Het kan idd nodig zijn gewoon even zelf te houden wat hij geeft, daar krijgt hij geen harde mond van.
Je hoeft dan geen 100 kilo in je hand te krijgen maar ook niet los te gooien, dit ziet het paard als beloning, -kin op de borstt=los=geen druk op de mond.
Ophoudingen zijn wel veel strenger dan druk en zal de aanleuning eerder benadelen dan dat je paard de hand durft aan te nemen.
Maar dan moet ik wel zeggen dat dit probleem natuurlijk eigenlijk de basis is, dat je paard altijd je hand moet volgen, niet alleen als je vraagt maar juist ook als je weggeeft.
Ik denk dat als jullie gewoon wat meer op elkaar zijn afgestemd het wel goed komt, succes ermee.

koetje28

Berichten: 342
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:07

Hey Noukie
Wat ziet niels er goed uit op de foto's!!!!!
Hij heeft zelfs al mooiere manen gekregen (tis ook wel winter maar toch) :D
Verder alles okay?
gr alex

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Nobility (aka Niels) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:30

Ik vind de laatste 3 foto's niet prettig om naar te kijken... & het lijkt alsof je op de andere foto's veel gebruik maakt van de stand.
Ben fijnere foto's van je gewend, dus ik ben erg benieuwd naar de vooruitgang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:33

Dit zijn echte trainingsfotos dus vind dat je lef hebt :D Als je ergens wil komen moet je je paard ook weleens iets meer doorpakken tot er een lichtje gaat branden maar niemand die daar fotos van op bokt durft te zetten hehehe :D
Knap dier trouwens!

edit: dit bedoel ik nou

Renske_ schreef:
Precies mijn gedachten
Sorry maar persoonlijk had ik iig de laatste 3 foto's niet geplaatst, die springen er negatief uit en dat geeft denk ik een wat verkeerde draai aan het topic/sommige reactie's Hij loopt daar echt veel te diep, compleet met zwiepende staart en zn boze koppie er bij geeft dat een vervelend beeld.


waarom zou je die niet plaatsen? het is een training, geen proef..