Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:14

Zo, dit is denk ik de eerste keer dat ik rijfoto's heb (die niet óf te donker, óf overbelicht, óf te wazig etc. zijn :P )
En ik was wel eens benieuwd wat de bokkers hier van vinden :Y)

Deze les is ongeveer een maand geleden,
dus de foto's staan niet in volgorde en weet ook niet altijd precies wat de oefening toen was...

Ook even vermelden dat dit een manegeles is (ik heb 2x per week les, van 2 verschillende lesgeefsters) en we moeten elke keer met een ander paard rijden voor afwissling.

Uiteraard ook goed ingestapt en nog wat andere dingen, maar er zijn niet overal foto's van.

Genoeg uitgelegd, hier zijn de foto's :)

1- Meet Blue <3 Nog een jong paardje & nog niet zolang op de manege
Afbeelding

2-
Afbeelding

3-
Afbeelding

4-
Afbeelding

5- (deze foto + 6 waren we bezig met wijken voor de kuit)
Afbeelding

6- (hier gebruik ik té veel mijn teugelhulpen, ik hoop dat dit gewoon een 'verkeerde' momentopname' was, maar wou deze foto er toch bijzetten ;) )
Afbeelding

7- galop, verlichte zit
Afbeelding

8- uitstappen, hierna nog even voorwaarts-neerwaarts gedaan (ging echt super! alleen hier geen foto's van)
Afbeelding



Bedankt voor het bekijken :)

Commentaar, verbeterpuntjes, tips, ... allemaal welkom!
maar houdt het vriedelijk :Y)


:evaw:

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:19

Vind dat ie wel wat meer mag eten hoor :P
Zijn buik is vrij ingetrokken en verder vind ik hem ook vrij magertjes..


Ziet er leuk uit verder hoor! :)

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:20

CoronaLime schreef:
Vind dat ie wel wat meer mag eten hoor :P
Zijn buik is vrij ingetrokken en verder vind ik hem ook vrij magertjes..


Ziet er leuk uit verder hoor! :)



Jep vind ik ook :j
hij staat ech mager hé :(:)
maargoed zoals ik al zei; hij staat nog niet zolang op de manege,
dus zal waarschijnlijk van bij de vorige eigenaar zijn & hoop dat er nu aan gewerkt wordt...

En bedankt :)

JusticeWH

Berichten: 445
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:21

Leuk paardje, maar vind hem ook wat aan de dunne kant (ookal kan jij er niets aan doen... sommige maneges ook := )

Let er op dat je je ellebogen netjes geplooid naast je lichaam houdt en je handen mooi rechtop draagt :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:24

Probeer goed op je handen te letten: buitenhand nooit over de hals heen en je binnenhand mag nooit op je bovenbeen terecht komen. Hou je handen netjes rechtop en voor je, zodat je als het ware achter je handen aanrijdt.

Ik begrijp dat het wel lukt om hem vwnw te rijden? Probeer dit dan je hele les vol te houden, je paard loopt nu in een erg onprettige houding wat op de lange termijn niet goed is voor zijn lijf. Hij zet heel erg zijn onderhals erop en loopt met veel spanning in zijn lijf, drukt ook zijn rug weg.

Mogen jullie voor jezelf rijden in de les? Dan kun je een heleboel figuren gaan rijden. Bochtjes, lijntjes, zoveel je maar kunt bedenken. Daar wordt dit paard veel losser en fijner van :)

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:30

Dankje allebei :)

Zal volgende keer goed op de houding van mijn handen letten!
(dit vind ik nu zo handig aan foto's hé, zo kan je echt zelf zien waar je moet aan werken :) )

We mochten inderdaad voor ons zelf rijden :j
Heb gisteren weer met haar gereden en dit keer veel figuren gereden, ze was ook veel soepeler dan.

Snap niet zo goed wat je bedoelt met onderhals erop zetten en rug wegdrukken... Op welke foto kan ik dit duidelijk zien?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:38

Eigenlijk kun je dat op alle foto's wel zien ts, maar vooral op foto 2.
Kop in de lucht, zijn rug hol ipv bol.

Het ziet er al goed uit, net nog op je handen letten.
En wat meer rijden, ik roep het altijd en hier ook. RIJDEN MET JE DONDER!
Niet paardzitten, das saai. Figuren rijden. Niet om het rijden van figuren, maar om heel geconcentreerd aan stelling en buiging bezig te zijn. Desnoods in stap een keer door vragen. En dan weer eens flink hard wegdraven, om vervolgens weer te sluiten aan de voorkant. Bij dat alles constant contact houden en iedere keer dat je een overgang maakt, of stelling vraagt, steeds je paard een stukje korter maken (dus je teugels ook korter) zodat 'ie gaat nageven. Dat is rijden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:46

Vooral op de laatste foto zie je dat goed: hier gooit je paard zijn hoofd in de lucht, waardoor hij de verkeerde spieren gebruikt, namelijk de spieren in de onderkant van zijn hals. Hij moet juist de spieren in de bovenkant van zijn hals gaan gebruiken (de bovenlijn). Kijk maar eens naar dit plaatje:
Afbeelding
Dat paard met het hoofd in de lucht is (overdreven hoor!) jouw paard. Waar je naar toe wilt is dat paard op de voorgrond.

Op deze foto kun je mooi zien welke halsspier je paard wél moet gaan gebruiken: Afbeelding

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:01

op je handen na vind ik dat je er mooi opzit :D

en idd, door er wat meer aan te rijden worden ze vanvoor nageeflijker, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan
veel succes nog!

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:38

paardje drukt idd zijn rug weg :)
tips zijn al gegeven

en je houding vind ik echt netjes! :)

Vere_x

Berichten: 222
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 06:58

Ziet er superleuk uit Lotte ! :+:
Wel een beetje mager idd :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:03

Het is makkelijker gezegd dan gedaan ja, hihi bij dit soort foto's denk ik altijd verdorie stond ik maar les te geven. :P Werk daar altijd heel hard aan in mijn lessen.
Vraag gewoon je instructeur om hulp, als je laat merken dat jij echt het paardje netjes wilt rijden, dus met z'n rug ontspannen ipv weg gedrukt, om zo te voorkomen dat het paard pijn krijgt op den duur, wil ze/hij je vast helpen.

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 17:34

Bedankt voor alle reacties & tips! :)

Gypsy schreef:
Het is makkelijker gezegd dan gedaan ja, hihi bij dit soort foto's denk ik altijd verdorie stond ik maar les te geven. :P Werk daar altijd heel hard aan in mijn lessen.
Vraag gewoon je instructeur om hulp, als je laat merken dat jij echt het paardje netjes wilt rijden, dus met z'n rug ontspannen ipv weg gedrukt, om zo te voorkomen dat het paard pijn krijgt op den duur, wil ze/hij je vast helpen.


haha, ik ben blij met jullie commentaren hoor :)
De instructrice heeft die les niets gezegd over het wegdrukken van de rug, wel eens over mijn handen denk ik ;)
Als ik nog eens met dit paardje moet rijden, zal ik er zeker eens naar vragen :))

Rijerijerije schreef:
Vooral op de laatste foto zie je dat goed: hier gooit je paard zijn hoofd in de lucht, waardoor hij de verkeerde spieren gebruikt, namelijk de spieren in de onderkant van zijn hals. Hij moet juist de spieren in de bovenkant van zijn hals gaan gebruiken (de bovenlijn). Kijk maar eens naar dit plaatje:
Afbeelding
Dat paard met het hoofd in de lucht is (overdreven hoor!) jouw paard. Waar je naar toe wilt is dat paard op de voorgrond.

Op deze foto kun je mooi zien welke halsspier je paard wél moet gaan gebruiken: Afbeelding


Oké, ik snap wat je bedoelt :j
En moet je dan echt gaan 'vragen' om de juiste halsspier te gebruiken, of komt dat vanzelf als het paard ontspannen is en zo?


Gypsy schreef:
En wat meer rijden, ik roep het altijd en hier ook. RIJDEN MET JE DONDER!
Niet paardzitten, das saai. Figuren rijden. Niet om het rijden van figuren, maar om heel geconcentreerd aan stelling en buiging bezig te zijn. Desnoods in stap een keer door vragen. En dan weer eens flink hard wegdraven, om vervolgens weer te sluiten aan de voorkant. Bij dat alles constant contact houden en iedere keer dat je een overgang maakt, of stelling vraagt, steeds je paard een stukje korter maken (dus je teugels ook korter) zodat 'ie gaat nageven. Dat is rijden.


Tempowisselingen en veel figuren rijden doe ik hoor, op de foto's is dit misschien niet te zien, komt waarschijnlijk omdat de man die foto's maakte in één hoek stond, dus hij maakte enkel foto's als we in die hoek passeerden :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Eerste keer op bokt RIJ-ITP (manegeles)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:45

"Vragen" moet je heel voorzichtig mee zijn, want dat resulteert vaak in onnodig spelen en soms zelfs zagen en dat is nooit nodig op een paard. Met je tempowisselingen en figuren kom je al een heel eind. Zorg dat je paard goed gaat reageren op je been. Dan is het een kwestie van bijrijden van achter en "tegenhouden" (=halve ophoudingen) van voor, en OP TIJD ontspannen in je hand. Maar met dit laatste is het echt nodig dat iemand in de bak jou vertelt wat je moet doen en wanneer je moet ontspannen, dat laatste moet je leren aanvoelen :)