2011, was verschrikkelijk!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

2011, was verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 13:35

Mijn 2011 in grote lijnen..

Na het verlies van mijn vorige fjordje in 2010, moest 2011 het jaar worden van mijn nieuwe vriendje, het jaar waarin ik opnieuw kon beginnen.

Ik ben op zoek gegaan naar een nieuw vriendje voor het leven, ik heb vanalles gezien, van welsh cob tot..ja toch weer Fjord.. Ik ging kijken bij een schitterende Fjordenhengst Rubis, ik was meteen verliefd... En liefde maakt blind..
Op 21 februari werd Rubis gekeurd en naar ons gebracht..

Daar was hij dan <3
Afbeelding

Afbeelding

Helaas, meteen begonnen er problemen, hij hoestte.. Op dat moment begonnen er geen alarmbellen te rinkelen.. Kan gebeuren he.. we zijn allemaal wel eens verkouden.. Een paar dagen later stond Rubis ineens kreupel.. Zijn knie was verdikt.. Zou hij tegen de deur hebben getrapt omdat alles nieuw was???? Ik zocht er niets achter..

Ik was ontzettend blij met hem, hij had een hoop slechte manieren, dus hij kreeg een heropvoeding. Snel wist hij waar hij aan toe was!
We bleven tobben, hij stond steeds weer met dikke gewrichten, de voerbak was al uit de stal, ik wist niet waar meneer nog tegenaan kon schoppen.. Ik wist niet waar het vandaan kwam.. Ik heb hem gekoeld, gekoeld, gekoeld.. Het was een komen en gaan van da's

We hebben maar een paar keer samen kunnen rijden..

Afbeelding


We hebben Ruub maar één keer ingespannen, om te kijken of het scheelde..
Dit ene moment, al was het maar heel even, neemt niemand ons meer af.
Afbeelding

Vlak daarna overkwam ons iets.. Ik wilde RUbis op stal zetten, en plots, uit het niets viel hij me aan..
Ik heb en enorme wond opgelopen..

PAS OP, kan als schokkend worden ervaren..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRICOTBA.jpg

maar, de volgende vraag, waarom deed hij dit? was dit hengstengedrag?

Mijn herstel duurde lang, Ruub had intussen vakantie.. Ik kon niets..
Afbeelding

Afbeelding
Ruub werd langzaam wat voller, wij hebben ons wel afgevraagd waarom hij zo slecht aankwam, ik kreeg steeds meer bevestiging, ergens klopte er iets niet met dit paard.. maar wat?? Ik kon intussen niets met hem, maargoed, het bleef knagen, wat had dit paard? Ik heb mijn dierenarts weer laten komen, en nu had hij wel vocht op de longen.. Hij werd wéér behandeld. zonder resultaat.. Wat moesten we hiermee? we dachten dat Ruub een allergie had.. maar die kreupelheden? we konden niets vinden..

Op een ochtend stond hij, belastingskreupel.. Ik schrok me dood, Ruub was bevangen..
Afbeelding
Maar.. waarvan? Hij genas, en werd weer ziek, zo bleef het op en neer gaan.. Ik wilde hem helpen, maar we wisten niet hoe.. Hij gedroeg zich raar, zo lief als hij was, zo agressief werd hij ineens, hij beet mij die ene keer, een vriend van mij beet hij uit het niets, de da beet hij in zn tengels.. Dit was allemaal niet normaal..
We hebben bloed afgenomen.. en het wachten op de uitslag duurde lang...

Hij werd magerder en magerder, hij raakte onderkoeld, stond te trillen met 20 graden en een deken op.. Hij stond weer bevangen, en werd weer goed, hij hoestte, en dan weer niet.. Ik wist het niet meer.. :n dagen, avonden nachten was ik bij hem, de da kwam en ging,..


En zo stond hij dan, op de wasplaats, gekoeld te worden.. Arme vent
Afbeelding

(foto's zonder deken zal ik jullie besparen)

Toen kwam het eerste deel van de uitslag binnen.. Rubis had de ziekte van Lyme.. Ik schrok me rot.. Wat nu??? zijn lever-nierwaarden waren ook niet goed, maar de rest moet nog komen.. De da waarschuwde me al, dit wat we al wisten betekende niets goeds.. Toen kwam eindelijk de rest... Leptospirose, en Rhinopheumanie... En dan leptospirose in 3 vormen :oo ....
Alles viel op zijn plaats, alle symptomen van het begin afaan vielen op zn plaats.. En wat had hij zich al die tijd groot gehouden.. Hij was zó ziek..

Er stond te gebeuren waar ik zo bang voor was, Alleen gedokterd met hem, alle energie die ik had ging in hem.. En dat alles, terwijl hij allang niet meer te redden was.. hij was nog zo jong.. Dit verdiende hij niet !
Afbeelding

Afbeelding

En nu??? De schade in Ruub was zo groot, dat hij allang niet meer te redden was.. Hij was ten dode opgeschreven.. Er moest iets gebeuren.. Ik had met mijn da de opties overlegd..
Tot die ochtend, hij was zo slecht, ik belde de da, hij moest komen, het ging niet meer... De da heeft hem meteen ingeslapen.. Het was genoeg geweest voor Ruub.. Hij had al veeel te lang geleden, hij had zich veel te lang groot gehouden.. ;( Mijn arme arme Ruub..

Afbeelding


Waarom vertel ik dit hier.. Omdat het pijn doet, nogsteeds! maar vooral, zodat andere hier hun lering uit kunnen trekken.. Op welke manier dan ook..

Dit was mijn 2011..

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:38

Aaah meid :(:).
Heel veel sterkte, wat een pech heb je gehad zeg, en wat een mooie Fjord was hij.

Echt heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:38

jeetje, wat een verschrikkelijk jaar voor jou zeg..
Het was zeker een leuk paard, zonde dat die zo jong moest gaan.
Heel veel sterkte, en hopen dat 2012 een veel beter jaar voor je wordt!

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:39

jeetje,diep respect voor je.


Maar wat ik me toch afvraag is hoe kan het dat het bij jou pas gebeurde?
Niet aanvallend bedoel maar mer van hoe hebben de oude eigenaars dit kunnen verbergen?

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:43

jeetje zeg.. Wat een verhaal.. Ik wil je ervoor bedanken dat je je verhaal kwijt wilt en tegelijk ook anderen de ogen wil openen.

Heel veel sterkte..

Groetjes Sam

mizzpoez

Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: 't Gooi

Re: 2011, was verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:47

Wat een pech, maar je hebt je best gedaan, 2012: nieuwe ronde, nieuwe kansen, er komt vast wel weer een nieuw paard op je pad!

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:47

Pfff wat een verhaal zeg! Lijkt me vreselijk als je vriendje zo ziek is en je weet niet wat er aan de hand is..
De uiteindelijke beslissing heb je goed genomen, hij heeft nu de rust die hij verdiende.
Sterkte! :(:)

_Bitje
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:48

Wat Vreselijk! Echt! :(:)
Ik wens je, na dit alles, nog heel veel Sterkte toe met het verlies van dit Prachtige Paardje! Y;(

Silke88

Berichten: 66
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:50

Zo heftig! Hij heeft niets te klagen gehad met zo'n baas.
Heel veel sterkte!

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: 2011, was verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:56

Jeetje vreselijk, echt kippenvel!
Heel veel sterkte! Hij heeft echt geluk gehad met jou als baasje, respect!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:59

Annemiek89 schreef:
jeetje,diep respect voor je.


Maar wat ik me toch afvraag is hoe kan het dat het bij jou pas gebeurde?
Niet aanvallend bedoel maar mer van hoe hebben de oude eigenaars dit kunnen verbergen?


Ik denk niet dat je wil weten wat er allemaal in de medicijnkast ligt van een handelaar!
Het draait allemaal om geld. Hoe eerder het paard weg is, des te minder kosten. Op een zakje buut meer of minder wordt dan niet gekeken.

Tip: Als je een paard koop, laat eerst een bloedproef doen. Je weet dan zeker dat er geen dope in het lijf zit of heeft gezeten.

Ik ken ook iemand die een "braaf" paard bij een handelaar heeft gekocht. Paard kwam op stal en de dag erop leek het wel rodeo. Gedrogeerd dus. Paard is gedrogeerd terug gegaan naar de handelaar zoals het paard gekomen is.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:00

jeetje mina lees je verhaal met kippenvel. Wat een verhaal, die foto van jou wat erg! maar wat knap dat je er ondanks alles toch energie in hebt gestoken en vast beraden was om uit te zoeken wat er aan de hand was. Sterkte ermee!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:03

ik wens je heel veel sterkte toe om dit allemaal te verwerken :(:)

wat een drama heb jij meegemaakt.........wat erg dat jouw paard dit moest overkomen,je bent een hele goede baas geweest voor hem.

het was een schitterend dier :j

3timesmom

Berichten: 1325
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:05

jee wat een verhaal. heel veel sterkte met je verlies. Ik ben niet zo weg van fjorden maar ik ben het met je eens, deze had iets. Is het zn blik, zn leuke voorpluk, ik weet het niet.
Laten we hopen dat 2012 helemaal anders en beter voor je wordt. Hij zal in elke geval blij zijn dat hij uiteindelijk nog een superbaasje heeft mogen hebben.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:12

:(:) ik had je topic gevolgd, toen je voor de eerste keer ging mennen. Wat was je ongelooflijk trots en wat stond hij mooi voor de wagen. Een week of wat later volgde je topic van de aanval en je verwondingen. Ik was verbijsterd.

Jullie hebben samen zo'n heftig jaar meegemaakt :(:)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:29

Je hebt een heel heftig jaar achter de rug en wat was Rubis een harde. Neem de mooie momenten mee naar 2012 en laat het een jaar zijn van meer vreugde en minder zorgen.

PhiaBink schreef:
Annemiek89 schreef:
jeetje,diep respect voor je.

Maar wat ik me toch afvraag is hoe kan het dat het bij jou pas gebeurde?
Niet aanvallend bedoel maar meer van hoe hebben de oude eigenaars dit kunnen verbergen?


Ik denk niet dat je wil weten wat er allemaal in de medicijnkast ligt van een handelaar!
Het draait allemaal om geld. Hoe eerder het paard weg is, des te minder kosten. Op een zakje buut meer of minder wordt dan niet gekeken.


Met deze insinuatie richting de vorige eigenaar is het overduidelijk dat jij in ieder geval nooit een blik in dat kastje hebt geworpen. Je kunt hiermee een ander een hoop (naam)schade berokkenen en dat is niet fair als je dit soort dingen niet uit de eerste hand kunt vertellen.

Wat betreft Rubis: Hij was geen handelspaard, maar bestemd voor de fokkerij naast de andere al aanwezige hengsten. Helaas kwam hij niet door de hengstenkeuring en dan worden ze op den duur wel verkocht. Je kunt niet alles aanhouden. Ik denk dat er moeite en zorg genoeg aan hem besteed is en dat het pure pech is geweest.

Best kans dat hij in Frankrijk al te pakken is genomen door een besmette teek en dat dat pas nu tot uiting komt. Door stress tijdens een verhuizing is de weerstand van een dier al een stuk minder en dan kunnen dit soort dingen naar boven komen.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:32

Wat moet dit verschrikkelijk voor je zijn.
Ik las het verhaal uiteindelijk met tranen in mijn ogen...arm paard.
Sterkte meis!

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 2011, was verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:48

Ik heb jullie altijd gevolgd en reageer nu toch een keer.
Wat een hel hebben julie moeten doorstaan en wat een verdriet moet het voor jou geweest zijn.
Arm beest, zoveel pijn. En ik verwijt je niets hiermee hoor, je heb er alles aan gedaan.
Heel veel sterkte met het verlies nog.

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Re: 2011, was verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 14:52

Dankjewel iedereen!!
Tja, ik heb vaak gedacht kon je maar praten dan wisten we tenminste wat er was.. het was zo vaag. Mijn dierenarts was zó verbaasd over de uitslag.. Een paard dat zó ziek is, al deze ziektes bij elkaar had hij nog nooit meegemaakt.. Die Ruub, hij heeft zich flink verbeten..

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:56

fjordnina schreef:
Je hebt een heel heftig jaar achter de rug en wat was Rubis een harde. Neem de mooie momenten mee naar 2012 en laat het een jaar zijn van meer vreugde en minder zorgen.

PhiaBink schreef:
Ik denk niet dat je wil weten wat er allemaal in de medicijnkast ligt van een handelaar!
Het draait allemaal om geld. Hoe eerder het paard weg is, des te minder kosten. Op een zakje buut meer of minder wordt dan niet gekeken.


Met deze insinuatie richting de vorige eigenaar is het overduidelijk dat jij in ieder geval nooit een blik in dat kastje hebt geworpen. Je kunt hiermee een ander een hoop (naam)schade berokkenen en dat is niet fair als je dit soort dingen niet uit de eerste hand kunt vertellen.

Wat betreft Rubis: Hij was geen handelspaard, maar bestemd voor de fokkerij naast de andere al aanwezige hengsten. Helaas kwam hij niet door de hengstenkeuring en dan worden ze op den duur wel verkocht. Je kunt niet alles aanhouden. Ik denk dat er moeite en zorg genoeg aan hem besteed is en dat het pure pech is geweest.

Best kans dat hij in Frankrijk al te pakken is genomen door een besmette teek en dat dat pas nu tot uiting komt. Door stress tijdens een verhuizing is de weerstand van een dier al een stuk minder en dan kunnen dit soort dingen naar boven komen.


Sorry, naar de vorige eigenaar? Het is een opmerking dat uit mijn ervaring met handelaren is. Ik noem geen namen of een verwijzing naar de vorige eigenaar. Dat maak jij ervan.

Rubis mankeerde wel meer dan lyme alleen. De combinatie van diverse ziektes, nav de bloedonderzoeken, kan ik wel heel ernstig ziek noemen.

Yaraa_

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:57

wat vreselijk!
sterkte met het verlies en hopenlijk mag 2012 je meer geluk brengen! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:57

het lijkt me vreselijk je paard zo ziek te zien en niet te weten wat het is of wat te doen :(:)
houden van is loslaten, maar die pijn in je hart.. dat moet slijten. sterkte.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:57

Helaas kan ik me goed voorstellen hoe je je gevoelt moet hebben.
Wat vreselijk voor hem dat hij al zo ziek was en toch nog zo sterk.
Heel veel sterkte! Enorm spijtig dat jullie maar zo kort van elkaar hebben mogen genieten.

DaisNBenj
Berichten: 2034
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Bilzen - België

Re: 2011, was verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:01

Hier krijg ik echt de tranen van in mijn ogen. Eerst en vooral vind ik het een prachtig paardje.
Anderzijds vind ik het heel erg voor je wat er allemaal is gebeurt en hoe het is gelopen.
Ik vind het wel knap hoe je hebt volgehouden en er achteraan bent blijven gaan voor je paard.
Andere mensen zouden allang gezegd hebben : hengstenkuren - of verkopen.

Petje af voor jou. En een kaarsje voor jullie beiden. Het is erg jammer.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:08

Esmir haar droom was pony zoals Rubis. Dan een paardje zo zien lijden doet pijn en Esmir leed elke dag mee. Dan weer kreupel, dan weer dit en dan weer dat. Dan de keren dat de DA moest komen. Ik heb nog nooit een pony zo hard achteruit zien gaan. Elke keer als ik er was, deed het pijn. Dan te bedenken hoeveel pijn Rubis had en dat niet tot weinig liet merken.

De beet, ik heb het gezien een dag nadat het gebeurt is. Vreselijk! Het is nog een groot litteken dat denk ik nooit meer weg gaat. Ik noem het een verminking. Zo mooi meisje met een lelijke pijnlijke litteken op haar arm.

Esmir is als een dochter van ons. De laatste paar weken elke dag zowat aan de telefoon, huilend dat het weer slechter ging met Rubis. De bloeduitslagen was schrikken. Dan vallen de puzzelstukje in elkaar.