Volle gas vooruit met de power pony's!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:07

Afgelopen zondag was het weer zover, de 47e editie van de Stompwijkse ponyrennen.
Ook dit jaar deden we weer mee met 2 van mijn eigen gefokte pony's uit mijn B welsh merrietje van 1,26.
Hidden Treasure (2012,v. Nib Hiduc Star OX) in de klasse met een schofthoogte van 1,16 tm 1,35.
Risky Dream (2010, v. De mensinghe's Rinaldo ) in de klasse met een schofthoogte van 1,36 tm 1,57.
Normaal lopen beide pony's ook gewoon in de sport dressuur, springen en cross.
In 2013 hebben wij voor de eerste keer deelgenomen aan deze ponyrennen met Risky en die editie wisten we gelijk alles te winnen. Toen nog met de voormalige ruiter Gijs Snijders.
En tja als je dan gewonnen hebt moet je uiteraard wel je titel verdedigen. Ook in 2014 wisten we de titel te prolongeren met Risky en het jaar er op in 2015 deden we het nog een keertje over maar toen met zijn zusje Hidden Treasure die toen pas net onder het zadel was. Risky lag er vorig jaar helaas in de 1e ronde direct uit.
Dit jaar met een nieuwe rijdster op pad, want Gijs heeft andere interesses gekregen en is bovendien de laatste maanden ook gigantisch de lucht in geschoten. Op het laatste moment beslist om met beide pony's te gaan.
Omdat we de kansen voor Risky heeel klein achtte ,want hij is veruit de kleinste in die categorie en heeft totaal geen renbloed, vonden we het eerst te veel rompslomp hem ook mee te nemen. (extra trailer huren, met 2 auto's rijden etc etc)
Achteraf gezien totaal geen spijt van gehad dat we hem toch voor het plezier meegenomen hadden, want hij bewees ons allemaal dat we niet aan hem hadden mogen twijfelen.

De ochtend begon met de klasse voor Treasure en was ze vorig jaar al erg goed is ze inmiddels een jaartje ouder, dus ook een stuk sterker en meer ervaren.
Haar grootste probleem is toch wel dat het soms erg lastig is haar nervösiteit/ spanning af te laten vloeien. Dit vraagt dan ook echt wel om een juist management om er voor te zorgen dat je niet over de grens gaat. Gelukkig is Treasure mega aanhankelijk en klikt het geweldig goed met haar ruitertje waardoor het echt geweldig goed ging. Ook voor het ruitertje was dit allemaal nieuw want een paar weken terug reed ze nog gewoon in de manege lessen en ze is pas een paar maandjes terug begonnen om bij mij te rijden.
Treasure heeft in totaal 4x de baan van 250meter af moeten leggen om in de finale te komen.
Start van de 1e manche

Afbeelding

Voorbereiden op de start

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 5621_o.jpg

En netjes stilstaan hoort daarbij

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 6287_o.jpg

2x winst dus door naar de volgende ronde waarbij ze ook 2x makkelijk wist te winnen.

Mevrouw happy face..

Afbeelding

De tegenstandster besloot de finale in 1e ronde te rijden, dus kwam mevrouw happy face zo winnend over de finish.... (denk dat op deze foto ook duidelijk te zien is waarom ze een bontje op haar neus heeft)

Afbeelding

Treasure kreeg het dus net als voorgaande jaar voor elkaar om haar categorie te winnen

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57EC678D

In de middag was Risky aan de beurt en heel eerlijk eigenlijk hadden we ons ingesteld op het feit dat we waarschijnlijk de eerste ronde er uit zouden liggen nadat we de loting gezien hadden. Met veel geluk wellicht een ronde verder, maar deze categorie is toch wel echt een klasse apart.
Met 14 starters in deze categorie met een diversiteit aan pony's wisten wij continue de snelle pony's tegen ons te loten :+ Want ja Risky kwam helemaal niet maar 1 ronde door..
Risky voelde zich goed, ERG goed en dat liet hij merken ook.
De start van de 1e manche

Afbeelding

Onderweg met zijn serious face

Afbeelding


Bij de finish 1e manch

Afbeelding

Risky versloeg 2x zijn eerste tegenstander dus door naar de volgende ronde. De loting was toch even schrikken een nog grotere pony waar we vorig jaar ook van verloren hebben in de eerste ronde. Dus 1 ding was zeker weer volle gas vooruit!!
En het was spannend, heeeel spannend, maar ook deze tegenstander wist hij 2x te verslaan!

Afbeelding

Toen dus door naar de halve finale, weer een heel snel en pittig diertje, maar ja wij waren al lang in de 7e hemel dat hij zo ver gekomen was. En stiekem heel stiekem vroeg ik me toch wel af of hij die dag echt zou gaan stunten, dat hij op zijn wilskracht tot dingen in staat was die zelfs ik niet voor mogelijk hield.

Hier te zien tijdens zijn sterke punt, snel starten..

Afbeelding

Nou dat betekende dus dat ook Risky om de overwinning mocht strijden in zijn categorie. Dit tegen een ERG snelle pony waar hij dan ook een hele flinke kluif aan had.
De eerste rit verloor hij helaas en was de rijdster onderweg ook haar beugel kwijtgeraakt.

Afbeelding

Dus nu was het er op of er onder, deze 2e rit moesten ze winnen. Het was op haren en snaren, maar ze kregen het voor elkaar!!


Afbeelding

Dat betekende een 3e beslissende kamprit en waar meneer de energie vandaan haalde ik weet het niet, maar hij vlooooggg!!

Afbeelding

Dit betekende dus ook voor Risky een overwinning in zijn categorie na 9 hele zware ritten!

Aan het einde van de dag strijden de 3 categorie winnaars nog om de Dr Barendse Trofee.
Maarja omdat broer en zus samen in deze ren moesten starten en we maar één ruiter bij ons hadden en ze ook nog eens het materiaal deelden.... Voor de ekerheid hadden we gelukkig wat reserve materiaal mee, en een ander ruitertje gestrikt en op naar de grote finale.
Eerlijk is eerlijk , Risky was op en Treasure had heel wat uurtjes gehad om bij te komen.
Ze deed dan ook wat ze moest doen en stoof zo naar huis.

Afbeelding

Risky werd mooie 2e achter Treasure en ook hij werd gehuldigd ivm zijn categorie overwinning.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5828F5ED

En Treasure werd nogmaals gehuldigd als overall winnaar


https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57EE3B23

En wat doe je dan voor het publiek, nog even een knallende ere-ronde als broer en zus.


Afbeelding

De gehele dag heeft Guusje ook een gopro op haar hoofd gehad en om jullie een idee te geven hoe het is om met deze kanjers te vlammen, heb ik geprobeerd een leuk filmpje in elkaar te zetten.
Dit was een dag om nooit te vergeten echt een dag voor in de boeken. Een droom die werkelijkheid wordt gewoon 2 eigen gefokte pony's die op een prachtig evenement samen schitteren!!

Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 21-07-16 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:11

wat een verslag, ben er erg van onder de indruk.Erg mooie sfeer foto's je voelt de spanning bij het bekijken ervan!

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:14

Wat gaaf om te zien en wat een fel dier heb jij onder je kont zeg! <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:15

Jemig wat gaat dat hard!!! :)) Ben je nou nooit bang dat ze een voetje verkeerd zetten en over de kop gaan ofzo...? Nou ben ik ook een schijtert hoor, wat dat betreft :=

En hoe werkt dat starten nou precies? Vanuit de hand, om het zo maar te noemen? Hoe bepaal je dan dat allebei de pony's echt precies tegelijkertijd én vanaf dezelfde positie vertrekken? Ik zie ook geen startlijn ofzo toch?

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:26

Wat supergaaf om te zien!
Ik voel zelf de kriebels helemaal :p
Volgens mij heb je er ook echt een fijn ruitertje op zitten, wat top dat ze de pony zo kan geruststellen met haar stem!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:28

De man die in het midden staat met het petje op bepaald de start.
Je moet dus langs elkaar staan met de neus richting finish en als hij de start geeft mag je vertrekken.
Je mag overigens zelf bepalen of je alleen start of je gebruikt maakt van iemand die je pony vasthoudt om te starten.
En nee bang dat ze een voetje verkeerd plaatsen oid ben ik niet, weet je dat kan in de wei ook dagelijks gebeuren. Als ik zie wat ze thuis allemaal aanhalen :+

ikkedus
Berichten: 3291
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:38

Hoe gaaf dat dat meisje dit mag doen! Wat een kans.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:47

Wat super gaaf zeg!

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:12

Wat leuk! Was er dit jaar helaas niet bij maar had het filmpje al via facebook voorbij zien komen :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 21:27

Doe je volgend jaar weer mee Ankie??

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:55

Joh wat enorm gaaf zeg!! Van harte gefeliciteerd!

En wauw, wat zou dát samen een gaaf span zijn om marathons mee te rijden zeg...........

Jeroen1977
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:22

Cool, werden jullie ook nog geklokt op snelheid?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:19

Nee we werden niet geklokt op snelheid, maar meen dat Treasure een pieksnelheid tussen de 55 en 60km/h loopt.
En een span, ik hoop ooit het geld te hebben een leuke marathon wagen en tuig aan te schaffen zodat ik ook zelf meer met ze kan.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 22:26

Dit jaar zullen er overigens ook nog ponyrennen op de renbaan in Duindigt plaatsvinden, dus degene die door dit topic geinspireerd raken, doe gezellig mee!!

7ofhearts

Berichten: 2828
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 07:34

Ze kan wél hard schreeuwen ......die Guusje.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:15

Gaaaafff!!
Heb zelf ook mee gedaan met mijn connemara. Mijn zusje deed mee met een shetlander (Roos ) die 3de zijn geworden. Was super leuk!

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:33

wat onwijjjjjsss gaaf zeg! wauw!
En hele gave fotos ook :j

Anoniem

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:35

Ja jullie heb ik gezien en direct fan!! Wat een snelheid en wat een gave paarden! <3

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:54

Wauw, wat superleuk zeg! Ontzettend leuke pony ook :)

Ik heb het idee dat de starts echt volledig niet gelijk verlopen, dat je net startklaar moet staan als er ineens gebeld wordt en dan mazzel moet hebben dat je net goed staat zeg maar :D Klopt dat of zie ik dat verkeerd?

winnielove

Berichten: 386
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: ergens in Nederland :)

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:29

gave foto's zeg!!

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:39

Wat ziet dat er gaaf uit zeg!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:02

Ik herkende de omgeving in de foto in uitgelicht al. Vorig jaar ook geweest, was er de hele dag, even naar huis voor het avond eten en vervolgens de dag afsluiten met een feestje, en natuurlijk het vuurwerk op t einde..

Leuk! Meedoen met 2 pony's en dan ook nog eens winnen! 1 Ding valt me wel altijd erg tegen.. Het geschreeuw, maar vooral; het ontzettende gemep met die zweep.. Vorig jaar heb ik ze tegen de strobalen aan het einde van de baan aan zien vliegen.. Vind t knap dat jouw ruitertje hier goed de inschatting maakt een bocht te maken en te gaan stappen.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:29

Majabeestje schreef:
Wauw, wat superleuk zeg! Ontzettend leuke pony ook :)

Ik heb het idee dat de starts echt volledig niet gelijk verlopen, dat je net startklaar moet staan als er ineens gebeld wordt en dan mazzel moet hebben dat je net goed staat zeg maar :D Klopt dat of zie ik dat verkeerd?

Dit idee heb ik eigenlijk ook. :=
Het ziet er hartstikke leuk uit, maar de start en finish is eigenlijk gewoon gokken. Sommige staan absoluut nog niet goed terwijl er al gestart wordt. En finish is -neem ik aan?- gewoon op het oog? Neemt niet weg dat het vooral heel leuk en gezellig is. :)
Beide pony's zijn overigens supermooi! <3

loez

Berichten: 11075
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:00

Kyrke, ik kom echt een keer kennismaken met jou en je toppers hoor! Die pony's van jou blijven me verbazen! En wat doet Guusje het knap zeg! Het is niet niets om dit even te flikken! Helemaal niet met de resultaten die Gijs met ze bereikt heeft. Knap hoor!

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Re: Volle gas vooruit met de power pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:14

die starts van Risky nondeju hee. Zijn er ook rennen voor grotere pony's?