Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:40

... tja, ons 2016. Wát een raar jaar. Zoveel emoties, zoveel angst, zoveel onzekerheid en toch zoveel geluk.

Voor degene die ons topic niet gevolgd hebben/ons niet kennen:

Afbeelding

Shiloh - Welsh Cob - 17-07-2005 - Brokkenpiloot - 7,5 jaar mijn maatje

In oktober vorig jaar plaatste ik dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1862692&start=175

Kort samengevat komt het erop neer dat we al weken kampten met onverklaarbaar en heftig gedrag bij mijn pony. Ik was er erg hard afgevallen in de maand juli op buitenrit. Uit het niets sloeg hij op hol en bokte net zo lang tot ik eraf lag. Echt beroerd en vies gebok. Ik had er een breuk in mijn enkel, twee afgescheurde enkelbanden, enkel uit de kom, inwendige bloeding aan de nieren en een hersenschuddig aan over gehouden. Alsof hij tijdens de rit zo enorm boos was geworden om iets wat ik gemist had. Het gedrag bleef, ook op de grond daarna. Binnen een seconde kon hij veranderen van een rustig staande pony in een pony die in blinde paniek wilde vluchten. We zijn daarom midden oktober naar de kliniek van Berger in Heede geweest, waarbij er in het bijzonder aandacht voor de nek, rug en benen is geweest. Daar was van alles te vinden. Alle info staat in het bovenstaande topic.

Toch bleef het onverklaarbare gedrag, hoewel in mindere mate, aanwezig. Ruim 7 weken later begon het weer erger te worden. Eenmaal is hij zo hard tegen de muur van de paddock opgelopen tijdens het aanraken van zijn hoofd met een borstel, dat hij dubbel geklapt is over de omheining. Dat was vlak voor de kerst van 2015, in december. Op dat moment besloot ik dat genoeg genoeg was. Het probleem zat in zijn hoofd en niet zo'n klein beetje ook. Met angst en beven voor een eventuele tumor een afspraak gemaakt bij de Universiteitskliniek van Utrecht voor een staande CT-scan.

En zo begon ons 2016. Op een koude vrijdag in de tweede week van januari was het zover. Van Groningen helemaal naar Utrecht voor de CT-scan.

Afbeelding

Gevolgd door een spannend weekend wachten op de uitslag. We waren doorverwezen dus volgens het protocol mocht er niet met ons gecommuniceerd worden over de uitslag en moest ik wachten tot Heede het rapport had gelezen.
Direct op maandagmorgen de uitslag verkregen. Een botcyste onder het kaakgewricht, precies daar aan de linkerkant. En nu, ja wat nu?
Schijnbaar zijn er maar weinig paarden met deze aandoening op deze plaats. Men weet er maar weinig over en weghalen ging lastig. Het gewricht zou er in zijn totaliteit uit moeten en terug geplaatst worden. Erg kostbaar en niet zonder de nodige risico's. Niemand raadde het aan. De meeste paarden hadden namelijk maar weinig last van een cyste. Het zou tevens een medisch irrelevante aandoening zijn volgens het rapport. Toch leek dat bij mijn paard niet het geval, want alles was inmiddels van top tot teen op de foto geweest, en dit klonk toch echt als het antwoord waar we al die tijd naar op zoek waren.
Inslapen klonk vanuit meerdere hoeken. We konden drainen en inspuiten, maar alle oplossingen waren slechts van korte duur en gingen meer om symptoom bestrijding.

Vastbesloten om niet op te geven, zocht ik verder. We waren nu al zo ver, zo kon ons verhaal niet eindigen. Ik kwam erachter dat er inderdaad maar weinig materiaal bestond over botcystes. En al helemaal in het hoofd. Uiteindelijk wat zoekwerk kwam ik uit bij Tom Mariën van Equitom. Nadat ik contact met hem had gelegd was ik erover uit; Shiloh zou de maand erop voor een maand naar Equitom verhuizen en behandeld worden. Bij Equitom hadden ze vernieuwde technieken en konden ze door middel van een operatie boven het oog de cyste weghalen en vervolgens tijdens een tweede operatie de plek opvullen met stamcellen.

Dus, in februari was het zover; samen met Bailey, zijn Shetland vriend en Shiloh van Groningen op naar het Belgische Lummen

Afbeelding

Een hele maand verstreek en beide operaties waren enorm succesvol geweest. Het herstel was voorspoedig en zonder complicaties verlopen.

In maart konden we weer de 11 uur durende rit heen en weer maken, maar dit keer met mijn grote vriend mee terug!
Hij was maar wat blij om thuis te zijn en de volgende dag gelijk al weer lekker vertrouwd naar buiten te kunnen in het PP met zijn vriendjes.

Afbeelding

Vanaf dat moment kwam er een tijd aan met vertrouwen opbouwen. Hij had maanden met pijn gelopen, onbegrepen en daardoor was hij wat wantrouwend geworden. We hebben hard gewerkt aan het her opbouwen van onze band.
De eerste keer er weer op keek ik enorm tegen op. Ik was bang geworden en wist niet hoe hij zou reageren. Ik werd al misselijk als ik dacht aan vallen. Echter bleek dat allemaal nergens voor nodig.
In april nam ik hem na bijna 4 weken thuis voor t eerst mee naar de bak. Het was een prachtige avond en Elvi_Elisa was gezellig met ons mee. Ze had haar camera mee en heeft prachtige plaatjes geschoten. Dankbaar hiervoor :* Het voelde op dat moment zo goed, dat ik besloot er even op te klimmen. Alles paste weer en voor het eerst in bijna een jaar waren we weer zoals we vroeger waren, een team <3

Afbeelding

Afbeelding

Daarna volgden in april, mei en juni heerlijke stapritten door de bossen, waarbij we naar de leukste bossen in Drenthe gingen met de trailer, samen met bokker maxie en haar mooie Quarter Lix. Ook maxie heeft veel voor ons betekend, dus ook nogmaals, duizendmaal dank :*

Afbeelding

Afbeelding

In juli volgden we een Schrik en Obstakeltraining bij Joyce de Vos en sloten we af met een rondje Genieput in Havelte. Ook vierden we zijn 11e verjaardag :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In augustus genoten we van de heide bij het Drents Friese Wold


Afbeelding

Afbeelding

En de laatste maanden staan we wat stil door persoonlijke omstandigheden. We wisselen de PP af en toe af met de wei, en zoals te zien is, vindt ie dat het einde.


Afbeelding

Afbeelding

Als 2016 mij iets geleerd heeft, dan is het wel dat je altijd in jezelf moet geloven. Je gevoel is erg belangrijk bij het maken van keuzes. Ook ben ik erg dankbaar voor zoveel goede mensen om mij heen en waardeer ik mijn echte vrienden en familie nog meer als hiervoor. Zonder hen hadden we het niet kunnen doen :+:

:evaw:

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:46

Ik heb hier maar een woord voor; wauw!
Wat dapper van je, veel geluk nog!

Manadeluca

Berichten: 1127
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:46

Wat een gelukzak is dit paard met jou als baasje. Nog heel veel paardenplezier in de toekomst gewenst.

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:49

Wat een rollercoaster moet 2016 voor jullie zijn geweest, maar wat ontzettend fijn dat het nu allemaal de goede kant op gaat. Ik hoop dat het geluk in 2017 aan jullie zijde zal staan en dat jullie vele mooie momenten samen mogen gaan beleven en dit alles in goede gezondheid.

Anoniem

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:35

Ik was jullie 'kwijt' na het topic over het onverklaarbare gedrag, maar wat ben ik blij dat het verhaal zo'n mooie wending gekregen heeft! Wat super goed dat je hebt doorgezet met alle risico's van dien. Prachtig om jullie zo te zien rond rijden! :)

Ps. Dat shabrak met de Britse vlag: waar heb je dat vandaan?

Getup

Berichten: 8363
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:39

Wat fijn, dat zijn gedrag een reden had . Je hebt gelukkig doorgezet en nu je maatje weer terug. Hoor goede dingen over Equitom!

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 10:22

Aah wat een lieve woorden allemaal! Bedankt, ik ben ook zo onwijs blij! Vorig jaar om deze tijd was zo machteloos.

Het shabrak is van John Whitaker! Je kan het bestellen via meerdere sites. Fijn shabrak!

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:36

Jeeeeeetje wat een verhaal! Ik heb je vorige topic ook meteen even doorgelezen. Ik heb zo ontzettend veel respect voor je dat je niet hebt opgegeven.. Opgeven is zoveel makkelijker dan tegen ieders advies in blijven vechten. Echt heel knap en gelukkig ook met een goede afloop, waarin jij dus altijd gelijk hebt gehad dat je bent blijven vechten voor hem. Hij heeft geluk dat hij jou als baasje heeft!

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 14:30

Dankjewel! Opgeven doe ik nooit, dat paard betekent zoveel voor me, dat is onbeschrijfelijk. In principe zou ik voor al m'n paarden het over hebben gehad, zolang het maar paardwaardig blijft. Maar deze is gewoon echt speciaal. Hij heeft al zoveel meegemaakt qua gezondheidsproblemen. Altijd weer van die aparte dingen die direct weer heel veel hersteltijd kostten. Maar altijd licht aan het einde van de donkere tunnel blijven zien doordat hij altijd doorgaat. Hij geniet zo mooi van het leven als het weer beter gaat. Dat geeft je moed en kracht om door te gaan. Neem je m mee naar de bossen voor een stapritje, dan zie je m gewoon genieten. Mooi is dat.

Ik was ook wel aan m'n einde in februari toen ik m achterliet bij Equitom. Vond het een opluchting om even adempauze te hebben van dat gespannen gedoe en gedrag. Maar als je dan na de eerste operatie gebeld wordt met de mededeling dat alles goed is gegaan en het echt de cyste was die zoveel pijn gaf, oh wat voel je je dan alsnog schuldig. Het weefsel was al weg gevreten van de gewrichtsschijf en het lag helemaal ontstoken open. Gewoon weggerot. Er was wat verbazing dat we m al die 100en km's zonder problemen hebben kunnen vervoeren. Zijn hardheid werd erkend door alle aanwezigen daar. Het had dus ook niet langer moeten duren want dan was t gewricht niet meer te redden geweest. Wat voelde ik me toen echt super schuldig. Al die adviezen, al die verschillende meningen, en je gevoel blijkt het uiteindelijk als enige volledig juist te hebben gehad. Ik heb gelukkig inmiddels de indruk dat hij er mentaal niet echt meer wat aan over heeft gehouden. Het vertrouwen is met de dag enorm toegenomen en het voelt nu ook weer als vanouds.
Mocht ik ooit weer een kliniek nodig hebben voor iets speciaals dan bel ik ook zeker direct weer Equitom. Wat een geweldige plek. Zoveel liefde en zorg voor allerlei dieren, of t nu toppaarden zijn of simpele pony's zoals die van mij.

Imre

Berichten: 14224
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:36

Ooh joh, ik heb je topic in het begin wel gevolgd. Wat fijn dat hij er bovenop is zeg! Heerlijk om te zien dat jullie weer lekker aan het rijden zijn!

maxie

Berichten: 2222
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:39

Mooi overzicht van een erg spannend maar ook leuk! Jaar!! En uiteraard graag gedaan ;)
Het was erg mooi om te zien hoe jullie band weer terug kwam en hoe Shiloh toch zo'n vertrouwen nog in de mens heeft ondanks alle pijn en ellende. Zelfs het trailerladen ging weer goed en het vertrouwen in 'vreemde' mensen! Wereldpony!
Op naar 2017 met een jaar vol bosritten en andere leuke dingen! We gaan ervoor :)


Afbeelding

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 12:40

Jaaa! :+:

fleurtjeuh
Berichten: 10405
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:49

Toen ik je verhaal begon te lezen, begon er bij mij een belletje te rinkelen.
Even later viel het kwartje, jou verhaal heb ik eerder gehoord!
Ik ben eens bij je pony geweest toen ik bij Vlasta stage liep!
Wat fijn dat alles weer goed gaat :)

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:59

Shiloh en zijn top baasje :) <3! !!

Moest laatst nog denken, hoe het met jullie zou gaan. Heerlijk om te horen en zien dat al jullie volhouden beloont is, zeer verdiend. Hoop dat de omstandigheden snel weer beter voor je zijn zodat jullie verder kunnen met volop genieten van elkaar. Alvast een heel goed 2017 voor jullie allemaal.
Ennn geef Shiloh en ook zijn lieve shetmaatje maar een dikke knuffel van hier.

LisaLuna

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:23

Wauw.. Wat een verhaal! En wat ontzettend dapper van je dat je zo doorgezet hebt waar een ander al zou hebben opgegeven. Ik wens jullie alle geluk! :)

Mijn paard was ook opgegeven door 3 dierenartsen in Nederland vanwege een val waardoor zij een gebroken Meniscus heeft opgelopen en toen kwamen ook wij bij equitom terecht. Die kliniek en die mensen zijn echt fantastisch!!

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:25

Heb even al je topics gelezen en hij mag zich zeer gelukkig prijzen met jou als baasje. Je hebt hard voor hem gevochten en het resultaat is nu daar.

Hoop dat 2017 wat meer geluk brengt voor jullie. Het is je zeker gegund.

Shalimar

Berichten: 1526
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:25

Wauw wat super! Ik heb je topic destijds gevolgd en was benieuwd hoe het was afgelopen. Jullie zijn beiden doorzetters! Ik hoop niet dat je al te bankroet bent gezien al die trajecten, je zal vast hard moeten werken om dat allemaal weer recht te breien. Shiloh boft maar met jou!

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:47

Wat een topbaas ben jij zeg! Echt helemaal geweldig :D

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:32

Bedankt voor alle lieve reacties! We hebben gelukkig erg veel hulp gehad van familie en vrienden waardoor dit allemaal mogelijk is geweest. Makkelijk en leuk was het niet, maar het resultaat telt bij zo'n keuze. En gezien alles 100% geslaagd is, is dat het enige dat telt.
Equitom is inderdaad echt geweldig. We hadden het er een paar weken geleden thuis nog over, toen de docu over Totilas hier thuis op stond. Je ziet Totilas op het laatst aankomen bij Equitom. Je hoort nog wat opmerkingen over de plek. Het is toch geweldig dat een kliniek als Equitom bereikbaar is voor de gewone mens, terwijl daar tegelijkertijd de creme de la creme wordt behandeld door dezelfde mensen. Ik vond het in elk geval qua prijs voor 2 operaties en een maand verblijven absoluut geen idiote tarieven. Mijn shetlander mocht gratis mee en at ook gratis mee. En dan de top verzorging. Ze zijn echt geweldig.

Mijn shetlander was 2 dagen voor vertrek er nog tussenuit geknepen bij het binnenhalen en heeft een half uur met 6 mensen achter m aan over het landgoed gebanjerd. Hoe dat ook verteld werd door ze, geweldig :')

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:34

jobamara schreef:
Shiloh en zijn top baasje :) <3! !!

Moest laatst nog denken, hoe het met jullie zou gaan. Heerlijk om te horen en zien dat al jullie volhouden beloont is, zeer verdiend. Hoop dat de omstandigheden snel weer beter voor je zijn zodat jullie verder kunnen met volop genieten van elkaar. Alvast een heel goed 2017 voor jullie allemaal.
Ennn geef Shiloh en ook zijn lieve shetmaatje maar een dikke knuffel van hier.


Wat lief! <3

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:39

Dank je, maar jullie verhaal is me zo bijgebleven. En je shet met al die mensen achter zich aan ik zie het zo voor me,geweldig
Ga maar heerlijk genieten van elkaar, dat hebben jullie dik verdient ook de mensen rond je heen die dit voor Shiloh mogelijk hebben gemaakt. Top

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:12

Ik ben in 2015 ook 5 keer bij Equitom geweest. Mijn man is 4 keer moeten blijven en telkens mocht ook mijn shet mee. Tom en zijn team zijn geweldig, lief, zorgzaam en je wordt als eigenaar overal bij betrokken. Top team, die alle paarden behandelen alsof ze top paarden zijn.

Geniet van je kanjer!

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Van Utrecht naar twee zware operaties bij Equitom - ons 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:02

Mooi om te zien hoe dit allemaal goed is gekomen. Fijn dat ze je bij equitom zo goed hebben kunnen helpen, fijne kliniek en ik ben ook blij dat ik er vorig jaar naartoe ben geweest.

In ieder geval veel plezier komend jaar, naar dat moet nu wel goedkomen :)