Met een C pony tussen de paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoviManoe

Berichten: 362
Geregistreerd: 01-01-13
Woonplaats: Noord Brabant

Met een C pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 11:03

ja, je word 18, moet stoppen met rijden van je pony en (bijna) iedereen krijgt/koopt een nieuw paard. Ik kreeg van een KNHS jury tijdens de training voor de Brabantse tussen de ponys nog te horen 'nee je rijd hiermee geen winst'

Toch is het het proberen waard, ik rijd immers toch altijd voor mijn punten en nooit voor de prijzen. Zo starte ik afgelopen april (29e) mijn eerste wedstrijd tussen de paarden, met resultaat: 2 maal winst in het L1.

Afbeelding

Afbeelding

En zo veranderde ik mij tijdelijke startpas voor een weekend, naar een jaar!

En zo reed ik ook op 26 aug weer 2 winstpunten bij elkaar.

Afbeelding

We traine wat door, en met ups en downs gingen we kleine stapjes vooruit. Het gaat steeds beter, en we kennen elk klein dingetje steeds beter! <3

(Lisa van Vlaanderen fotografie)
Afbeelding
Afbeelding

En toen, 24 september reden wij onze laatste puntjes bij elkaar voor de L1 !!!! Ik was zo ontzettend trots, het gevoel kon echt niét beter!!! En tijdens de prijs uitrijking daarmee beloond worden is dan het állerleukste, toch?!

Ik reed met Blits 193.5 tijdens proef 1 en we eerde beloond met een 3e plaats (vd 13 starts!)

Ik ben zó ontzettend trots op wat wij voor elkaar krijgen, en ondanks dat ik er veel mensen zeiden dat het niks zou worden: ik start met m'n C pony tussen de paarden en we mogen nu l2!! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Commentaar is niet nodig, ik en Blits werken
Hard samen en lessen bij onze eigen instructrice.
Daarnaast hoef ik ook geen commentaar over grootte, we zien zelf wat kan en wat niet!!)


Liefs, Blits & samantha
Laatst bijgewerkt door JoviManoe op 08-10-17 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Met een C pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:06

Ik vind het goed dat je zo doorzet, maar ik zou zelf echt niet meer op deze pony gaan zitten, je bent te groot..

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:24

Maanlicht schreef:
Ik vind het goed dat je zo doorzet, maar ik zou zelf echt niet meer op deze pony gaan zitten, je bent te groot..


Ja nou inderdaad.
Iedereen moet zijn dromen na jagen. Tot zekere hoogte vind ik.
Een C pony... ik vind je er ook te groot voor.

Als het nou een E pony was... a la. Maar in mijn ogen is een C pony een echte kinderpony. En ik vind je (ondanks je leeftijd) een volwassen meid. (Zadel gedeelte).

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Met een C pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:28

Ik vind het nog prima passen, en je hebt hem lekker aan het lopen!
Hoe groot is hij precies?

JoviManoe

Berichten: 362
Geregistreerd: 01-01-13
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 11:29

gerlindie schreef:
Ik vind het nog prima passen, en je hebt hem lekker aan het lopen!
Hoe groot is hij precies?

Dankjewel! :o hij is nog nét een C; 136.9

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:31

Heel goed gedaan! Gefeliciteerd! En ach, misschien ziet het er iets minder mooi uit in verhouding, maar te groot? Als je je paard niet in de weg zit en niet te zwaar, waarom niet.

Kan het niet laten om te zeggen dat ik het erg jammer vind dat je je handen niet meer voor je houdt en rechtop. Verder heel veel succes!!

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:32

Nee, ik ben het er mee eens, je bent echt te groot!! Het is ook niet meer mooi om te zien, sorry

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:34

JoviManoe schreef:
gerlindie schreef:
Ik vind het nog prima passen, en je hebt hem lekker aan het lopen!
Hoe groot is hij precies?

Dankjewel! :o hij is nog nét een C; 136.9


Ik vind het jammer dat je nu je OP aanpast met de tekst dat je geen commentaar wilt over je lengte icm een C pony.

Nogmaals ik snap dat je trots bent, maar je plaatst iets openbaar op een forum. Waar iedereen zijn of haar mening mag geven.

Als je dat echt niet wilt, moet je geen foto’s plaatsen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:36

Vind de prestaties erg goed. Maar ben eens met de voorgangers. Vind je te groot en besef eens te meer waarom ik mijn geliefde pony verkocht heb omwille van mijn grootte. Heb nu een kleine E en dat staat veel leuker.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:42

Te groot op een C pony is voor mij niet anders dan te groot op een E pony, ik vind dat zo'n kolder dat de stokmaat uitmaakt of een dier voor een kind of een volwassene moet zijn. Ik zie liever een passende (kleine) volwassene op een C pony dan een te groot kind op een C pony.

Ik heb zelf ook op een pony (B) tussen de paarden gestart, ik vind het ook heel leuk om passende volwassen-pony combinaties te zien. In de dressuursport vind ik het ook eigenlijk onnodig om (als je in de basissport meedraait) een passende pony in te wisselen voor een paard als je naar de paarden overstapt, ben je te groot is dat uiteraard anders. Maar vaak wordt je niet op je verjaardag spontaan 10 cm groter, dus is er of te lang doorgereden op een pony of is het in principe niet nodig. Liever een paard hebben kan uiteraard wel.

Volgens mij heb ik genoeg het woord passend rond gesmeten. En dat is zo op de foto's toch wel een beetje een probleem hier, zo vanaf de foto's vind ik jouw lichaam niet matchen met het lichaam van je pony. Het zadel lijkt ook wat aan de grote kant voor de pony, maar jij hebt die ruimte wel nodig voor je zitcomfort.
Jouw pony lijkt wel een beetje hetzelfde type als die van mij, lekker werkwillig en fanatiek. Ik had qua lengte tov mijn pony ongeveer dezelfde verhouding als ik bij jou en je pony zie. Voor het plaatje niet mooi, maar het kon 'net'. In verdere training merkte ik echter dat dat net niet goed genoeg was om het welzijn van mijn pony te garanderen. Ze heeft er nooit blessures aan over gehouden, zette zich altijd goed in tijdens de training etc, was vrolijk. Maar toen ik ook ging mennen merkte ik dat er toch een merkbaar verschil zat in haar kunnen, ze pakte dingen makkelijker op, was relaxter puur omdat ze niet steeds een net te lange ruiter boven zich moest balanceren.

Ik heb toen mijn laatste wedstrijd ingeschreven, nog 1 keertje in een nieuwe klasse starten en heb daarna mijn zadel opgeborgen en ingewisseld voor de wagen. En ik heb nog steeds geen spijt van die beslissing, ook al vind en vond ik het rijden ontzettend leuk. Maar voor mijn pony was het eerlijker om ermee te stoppen en of de overstap naar een andere manier van trainen te maken, of een grotere pony te kopen.

Nogmaals, leuke pony. Ik vind hem ook lekker lopen in de foto onder de protocollen. Ik ben hier niet om te vertellen wat je wel of niet moet doen, maar ik wilde als mede ponyruiter wel graag mijn ervaring even met je delen ;)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:42

Super dat je trots bent op wat je behaald met je C pony
Maar ook ik ben van mening dat het eigenlijk niet echt een mooie combinatie is

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:44

ik vind het supertof dat je dat durft maar je bent echt te groot voor je pony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:45

Ik vind het niet sielug voor de pony ofzo, en vind het qua beeld ook meevallen! Zo lang jij zelf op gewicht blijft en netjes meezit met je pony zie ik geen problemen hoor. Vind het wel tof dat je je dromen najaagt! Vind een voller persoon op een haflinger of fjord bijvoorbeeld veel sneuer!

Ga lekker door. Je rijdt je punten alleen wanneet het plaatje klopt, en dat gebeurtdus gewoon!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:45

Oef. Ik vind je ook echt te groot helaas. Leuke pony.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:47

Wat leuk om te zien dat ik niet de enige ben met een pony tussen de paarden! Ik vind het heel tof wat je doet, en zo gek vind ik het nier uitzien. Weetje, een paard is vaak wel mooier maar dat betekent niet dat het niet kán!
Hier zie je mij met mijn E-ponytje; wij rijden inmiddels Z1!

Afbeelding

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Met een C pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:56

Wat goed van jullie! Dat een pony vanwege z'n stokmaat een kinderpony is is echt klinklare onzin, ik heb een ook een grote C en geloof me dat is geen kinderpony :+
Ga zo door TS, succes ik het L1 met je leuke pony!

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:04

CastaMickey schreef:
Wat goed van jullie! Dat een pony vanwege z'n stokmaat een kinderpony is is echt klinklare onzin, ik heb een ook een grote C en geloof me dat is geen kinderpony :+
Ga zo door TS, succes ik het L1 met je leuke pony!


Er is er welgeteld 1 die aangeeft een c pony een kinderpony te vinden. Niet alles over een kam ;).

Zo vinden mensen shetlanders ook kinderpony's, omdat ze dat ook niet allemaal zijn moet je daar dan ook maar op gaan zitten als volwassene?

Kortom slaat nergens op de beredenatie dat als het qua karakter geen kinderpony is je er maar op mag gaan zitten.


Bovenstaande combinatie is gewoon geen mooi beeld meer, ze moet enorm haar hakken optrekken om been te kunnen geven. Leer accepteren dat je volwassen c.q. Groter wordt en ga lekker voor of een grotere/bredere pony of ga naar de paarden over. Het heeft een reden dat je vanaf je 18de niet meer tussen de pony's mag starten.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:08

CastaMickey schreef:
Wat goed van jullie! Dat een pony vanwege z'n stokmaat een kinderpony is is echt klinklare onzin, ik heb een ook een grote C en geloof me dat is geen kinderpony :+
Ga zo door TS, succes ik het L1 met je leuke pony!


Het is vanwege zijn stokmaat een pony voor kleine mensen. Voor mij is de grens gemiddeld gesproken dat de ruiter niet meer dan 20cm groter is dan de pony en voor de brede pony's kan het 25cm zijn.

Nog los van de hoogte is het ook zo dat je al snel boven het maximale gewicht (20% lichaamsgewicht) komt bij zo'n klein dier, want dat gaat niet om het gewicht dat je hebt wanneer je 's ochtends voor het ontbijt na het plassen op de weegschaal gaat staan, maar om het gewicht dat jij met je zadel in de arm hebt vlak voordat je opstapt. Dus inclusief rijlaarzen, cap, jas, bodyprotector, dekje, bontje, andere kleding en zadelonderdelen, en je ontbijt, lunchen en je drinken. Bij een pony van 300kg is het maximum gewicht dus 60kg, dat betekent dat de ruiter maximaal 50kg bloot mag wegen en mogelijk zelfs minder. En dan blijkt het vaak opeens toch niet te passen, meer dan alleen niet voor het plaatje.

Een C-pony die niet geschikt is om kinderen op te laten rijden, is waarschijnlijk geschikter als menpony. Het aantal volwassen ruiters die erop past is namelijk heel erg klein.

Ik vind dit plaatje er dan ook niet geschikt uit zien. Een jury heeft daar in principe niet over te oordelen, want zolang het niet zichtbaar dierenmishandeling is (en dat is hier absoluut niet het geval) heeft de jury te oordelen hoe paard en ruiter hun oefening uitvoeren.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:12

Yltje schreef:
CastaMickey schreef:
Wat goed van jullie! Dat een pony vanwege z'n stokmaat een kinderpony is is echt klinklare onzin, ik heb een ook een grote C en geloof me dat is geen kinderpony :+
Ga zo door TS, succes ik het L1 met je leuke pony!


Er is er welgeteld 1 die aangeeft een c pony een kinderpony te vinden. Niet alles over een kam ;).

Zo vinden mensen shetlanders ook kinderpony's, omdat ze dat ook niet allemaal zijn moet je daar dan ook maar op gaan zitten als volwassene?

Kortom slaat nergens op de beredenatie dat als het qua karakter geen kinderpony is je er maar op mag gaan zitten.


Bovenstaande combinatie is gewoon geen mooi beeld meer, ze moet enorm haar hakken optrekken om been te kunnen geven. Leer accepteren dat je volwassen c.q. Groter wordt en ga lekker voor of een grotere/bredere pony of ga naar de paarden over. Het heeft een reden dat je vanaf je 18de niet meer tussen de pony's mag starten.


Ik was degene die dat zei!
En ik baseer dat op grote icm gewicht van het kind.
De KNHS gaat toch dadelijk die regel instellen zoveel % van het gewicht (paard) mag je wegen...
daarom zei ik dat ik een E pony wellicht beter vind passen. Aangezien TS niet heel groot is (althans dat is een aannamen die ik trek op basis van haar foto’s, alleen heeft ze wel volwassen maten)



Wellicht moeten we een ander topic aanmaken om deze discussie voort te zetten. Want dit gaat niet per defenitie over de combinatie. Al zijn ze in mijn oven wel de ‘aanleiding’ naar deze discussie. ;)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:23

Wat knap dat je met je pony zo lekker op wedstrijd gaat! Je hebt hem echt leuk aan het lopen.
Qua lengte vind ik het er niet verkeerd uitzien, vind dat er op bokt veel combinaties zijn die lovende woorden krijgen maar er veel minder mooi uitzien. Snap de reacties hier dan ook niet.

Zelf start ik ook met een pony ( 1,44 ) tussen de paarden. Nooit rare reacties ofzo.
Laat je niet tegenhouden door al het gezeur over je lengte. Heel veel succes in het L2!

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:27

Geen mooi beeld, te groot, kinderpony, het komt allemaal voorbij. En toch krijg je je winstpunten!! Dus zolang jullie er samen plezier in hebben en je tevreden bent met de resultaten gewoon lekker bezig blijven.
Ik als jury zou zeggen : ''goh ze lijkt me wat groot, maar laat maar zien wat jullie kunnen. Er is nergens een regel die zegt dat je puntenaftrek krijgt ivm verhouding ruiter/pony of paard.
Succes en veel plezier!

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:30

Ik vind het prima passen hoor! Ik zie wel op veel fotos dat je je handen strak houdt, geef hem wel wat meer ruimte aan de voorkant.

juliar99

Berichten: 227
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:30

Wat leuk samen! Ga zeker zo door! (:
Succes in de L2!!

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:41

Dus als TS nu 14 had geweest ipv 18 had het wel gekund?

Ik vind dat het net kan. TS is aan de lange kant, eens, maar liever een ruiter die net iets te lang is maar de pony wel netjes over de rug rijdt etc dan een ruiter die perfect past maar van toeters noch blazen weet.

Leuke pony TS en gewoon lekker blijven rijden :)

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:47

Ik vind dat het nog prima kan! Veel succes in het L2.