Blije Jippie - 4 maanden hier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 17:28

Hoi!

Oei wat vind ik dit stiekem spannend :o Ik lees veel mee, maar post weinig en al helemaal geen foto's.
Ik zit echter al 4 maanden op een roze wolk. Na 16 jaar geduld te moeten hebben, heb ik mijn eerste eigen paardje kunnen kopen. Het plan was een braaf paard wat al wat ervaring had opgedaan in de wedstrijdring en op buitenrit. Dat is bijna gelukt :Y)

Ik ben thuisgekomen met Jippie, een 3-jarige tuigerruin (Eebert x Manno). Hij was zadelmak toen ik hem kocht. Hoewel ik er zelf misschien niet voor zou hebben gekozen om hem al meteen met 3 in te rijden, is dat wel keurig gebeurd. Jippie is vrolijk, kan stap-draf-galop, er zit een stuur en een rem op en (voor mij het belangrijkste); hij is niet rillerig met opstappen en onhandige ruiters :o .

Afbeelding
1) Maak kennis met mijn blije smurf!

Afbeelding
2) Voor het eerst buiten rijden. Nu nog in de paddock, want de bodem van de buitenbak werd vervangen.
Heerlijk in zijn eigen houding :o Maar wel super braaf!

Afbeelding
3) En een stukje uitstappen over de weg.

Afbeelding
4) Ik rijd 3x per week. De rest van de tijd poetsen, longeren, grondwerken en wandelen we.

Afbeelding
5)

Afbeelding
6) Voor het eerst in de echte buitenbak. Een enorme vlakte zonder afsluiting. Er is veel te zien, maar wederom zet Jippie geen stap verkeerd.

Afbeelding
7) Als we het dan toch hebben over geen stap verkeerd doen... Natuurlijk wel na een volte zo stappen weer afgestapt. Braaf is braaf en hij is nog zo jong en puppy om er zo op te gaan zitten.

Afbeelding
8) Op een nazomeravond lekker een stukje stappen rondom de stal!

Afbeelding
9) Inmiddels is ook de springcarriere gestart :D
In de binnenbak staat altijd een parcours. Ik maak daar vaak dankbaar gebruik van; slalom met de hindernispalen, achtjes rijden tussen de hindernissen, balkjes lopen en heel af en toe een sprongetje.

En nog wat recente rijfoto's. Heel spannend om te posten, want ik weet dat ik nog heel veel te leren heb, zowel in mijn houding als mijn rijden, om Jippie goed op te kunnen leiden. Gelukkig krijg ik goede begeleiding.

Afbeelding
10)

Vandaag vond Jippie het spannend: allemaal galopperende paarden in de weilanden om hem heen. Desalniettemin blijft hij braaf <3
Afbeelding
11)

Afbeelding
12)

Afbeelding
13)

Afbeelding
14) Ik ben echt heel blij met mijn paardenbaby!

De planning is lekker door blijven hobbelen en samen verder leren. Ik zou het tof vinden als we over een jaar op B-niveau zitten.
Bedankt voor het lezen! :) Zijn jullie een beetje lief voor ons?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:33

Je ziet 'm gewoon groeien in het werk. :) wat is hij veranderd, in positieve zin!

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:33

Ik zou niet weten waarom we niet lief zijn, weinig op aan te merken, je hebt een gave knol onder de billen. Heel mooi achterbeentje en heel netjes lopen voor zijn leeftijd en wat een top karakter. En over een jaar op B niveau, ik denk dat je daar nu al zit.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:39

Wat een leuk paard! En voor mijn lekenoog zit jij er keurig op. Enige dat ik zou veranderen is nog wat meer ruimte geven van voor om een valse knik te voorkomen, zuinig zijn op je paard :D

Nieuwsgierige vraag: je zegt dat je hem zelf wat later zou hebben ingereden, maar je rijd nu wel met hem door, ondanks de leeftijd. Vanwaar de omslag, of krijgt ie nog een tijdje vakantie?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:01

Wat een knappe vent ! Netjes aan het lopen hoor!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:10

super leuke smurf!
En mooie ogen :)

Leuk dat hij al zo veel beter is gaan lopen zeg!

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:19

Hee!! Een echte tuiger! Wat heb je hem lekker aan het lopen zeg! Vaak moeilijk om een tuigpaard goed over de rug te krijgen maar jij hebt goed voor elkaar zo te zien! Ik ben helemaal fan <3

Enig tipje is dat ik wel zou opletten dat je hem niet teveel achter de loodlijn rijdt, zo'n jonkie leert zich dat gauw aan en dan blijf je met dat probleem zitten.

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:28

Wat een knapperd!

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 18:36

Pfoe, bedankt voor jullie reacties!

@ Essie_blue: Dankjewel! Dat vind ik fijn om te horen :)
@ Bigone: Wauw, bedankt! Ik ben zelf ook helemaal gek op zijn karakter. Hij is erg vrolijk en mensgericht.
Ik vind het erg spannend om dingen op zo'n groot forum te plaatsen. Soms zie ik best pittige reacties voorbij komen en ik ben best onzeker.

JorineV schreef:
Wat een leuk paard! En voor mijn lekenoog zit jij er keurig op. Enige dat ik zou veranderen is nog wat meer ruimte geven van voor om een valse knik te voorkomen, zuinig zijn op je paard :D

Nieuwsgierige vraag: je zegt dat je hem zelf wat later zou hebben ingereden, maar je rijd nu wel met hem door, ondanks de leeftijd. Vanwaar de omslag, of krijgt ie nog een tijdje vakantie?

Dankjewel! Een goede aanleuning is een groot aandachtspunt waar we ook veel aan werken tijdens de les. Zomaar meer ruimte geven werkt op dit moment nog niet; hij schiet dan volledig terug in zijn voorkeurshouding die nog opgekropter is. De focus ligt niet op de voorkant, maar op de reactie op mijn been- en zithulpen. We hopen door het spelen met tempowisselingen, overgangen en halsverlengen dat Jippie op eigen benen gaat leren lopen en daarbij dus een goede aanleuning zonder valse knik en zijn neusje voor de loodlijn heeft. Work-in-progress, haha.

En ik vind het een interessante vraag! Ik bedoel er vooral mee dat ik me er bewust van ben dat hij jong is. Als hij 4/5 jaar was geweest, dan had ik hem ook gekocht. Een niet ingereden paard is voor mij geen optie, daar ben ik te onervaren voor. Op dit moment is echt 'vakantie' niet aan de orde, omdat ik er nu de meerwaarde voor Jippie niet van in zie. Hij geniet te veel van de aandacht en het spelenderwijs werken. Wel krijgt hij regelmatig 'rij-vrij' en wandelen/poetsen/spelen we. In januari gaan zijn wolfstanden eruit, dan krijgt hij echt even vrij. Tegen die tijd kijk ik hoe lang dat gaat zijn; dat hangt volledig van Jippie af. Als ik merk dat hij eerder toe is aan vrij, dan krijgt hij dat.

@ LukieBradley: Dankjewel!
@ Jennanne: Bedankt, fijn om te horen! Ik hoopte dat ik niet de enige was die het als een progressie zag.
@ DreamGuide: Leuk om te horen! Ja dat over de rug en die loodlijn, pfoe. Soms heb ik het idee dat het nog een beetje "het een of het ander" is :Y) Zoals je in mijn reactie naar JorineV leest: er wordt aan gewerkt, ook onder begeleiding :)
@ Luckyy80: Dankjewel!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:37

Ik ben nooit zo van de tuigers, maar je ziet deze gewoon groeien en ontwikkelen, mooi hoor! Vind ook dat je hem netjes aan het lopen hebt, al vind ik persoonlijk 3 keer per week wat veel voor een 3-jarige, al is ie inmiddels waarschijnlijk 3,5, gok ik ;)

Ik vind het deze keer lastig in te schatten, maar kan het zijn dat je zadel iets verder naar achter zou mogen liggen?

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:43

oh wauw, wat een mooi stel zeg
en wat loopt hij al mooi

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 18:54

@ Ailill; Dankjewel! Hij is inderdaad inmiddels 3,5. Tja, hoevaak en hoelang is denk ik per paard verschillend. Jippie doet het er goed op, ik denk ook door de afwisseling met rijden (dressuur, rondje buiten stappen, balkjes, alleen een kwartiertje oefenen op stap-halt / sturen).
Zadel naar achteren zou kunnen op de laatste selectie foto's (nieuw dekje, wat gerommeld met netjes eronder leggen), op de andere foto's zou ik er zelf weinig aan kunnen doen als hij daar niet goed zou liggen. Wel komt binnenkort de zadelmaker weer; Jippie is erg veranderd in zijn lichaam.

@ Troopers; Bedankt voor het compliment!

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:55

Wat een leuk paard zeg!
En je mag best wat minder streng en onzeker voor jezelf zijn hoor :j Volgens mij heb je hem heerlijk aan het lopen, en kijk eens naar het verschil tussen de eerste en de laatste foto's!! Het ziet er vriendelijk uit :)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:14

Wat heb je hem nu al ontzettend fijn opgeleid tot waar jullie nu zijn!
Mijn complimenten!

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:18

Wat een leuk dier! Ik vind jullie een hele sympathieke combinatie :j

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 07:47

Bedankt voor jullie fijne reacties! :) Die onzekerheid is wel een puntje van aandacht, ook met oog op eventuele wedstrijden over een paar jaar. Ik ben met Jippie totaal niet onzeker/handelingsverlegen, maar laat me makkelijk intimideren door mensen die kijken of in de bak rijden. Foto's posten is dus ook een behoorlijke stap :o
Ik vind het heel leuk om te horen dat jullie Jippie zien groeien in het werk. :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 07:51

Wat een ontzettend knap paard. Ik vind jullie een leuke combinatie en het lijkt alsof je hem netjes rijd. Ik snap niet waarom je je zorgen om commentaar maakt, ik vind jullie leuk :D

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:23

xVera94 schreef:
Bedankt voor jullie fijne reacties! :) Die onzekerheid is wel een puntje van aandacht, ook met oog op eventuele wedstrijden over een paar jaar. Ik ben met Jippie totaal niet onzeker/handelingsverlegen, maar laat me makkelijk intimideren door mensen die kijken of in de bak rijden. Foto's posten is dus ook een behoorlijke stap :o
Ik vind het heel leuk om te horen dat jullie Jippie zien groeien in het werk. :)

Dan is dat de enigste hobbel waar je overheen moet, helaas is het in de paardenwereld en dan vooral dressuur nogal vaak zo dat ruiters onderling nogal wat commentaar hebben. De volgende tip, zolang ze niet van je eten }> mooi het ene oor in en het andere oor uit. Reken er maar op dat wanneer jij je paard straks goed voor elkaar hebt en je regelmatig in de strikken gaat rijden je ook zeker commentaar krijgt. Zoals bvb: Het is maar een tuiger, hoger ga je niet komen, blablabla. Gewoon echt totaal niets van aantrekken en mooi iedereen naar huis rijden, in de paardenwereld vind iedereen wel wat en wanneer je je alles aantrekt stap je nooit meer op een paard. Sommige mensen hebben paarden van dik boven de 10.000 euro onder hun billen en vinden het soms belachelijke dat ze door een "basispaard" die de voorbenen niet boven de oren zwaait geklopt worden. Geloof me, jij en je paard kunnen ver komen, heb er vertrouwen in.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:43

Onzekerheid is nergens voor nodig !
Ik zie een nette amazone die met rust en zachte hand een paard opleid en weet wat ze doet :)

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:49

Ik vind jullie prachtig samen! En je houding is heel erg fijn. jullie zijn fijn om naar te kijken *\o/*

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:14

Super leuke combinatie zijn jullie. En je ziet hem idd gewoon groeien in het werk. Niet te onzeker zijn, gewoon lekker genieten van jullie ritjes samen en wat de rest van de wereld denkt is totaal niet boeiend.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:28

Wat een heerlijk beeld zijn jullie zo samen, ik zie ontspanning en rust heel goed.
Ik hou dus wel van tuigers (heb zelf ook een gekocht vorige week) en dit is een erg knappe ruin :j
B klaar ziet het er ook gewoon al uit

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:29

Duidelijk verhaal TS, dank voor je uitleg, en veel plezier en succes samen!

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Blije Jippie - 4 maanden hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:41

Wauw ik vind hem echt veel veranderd. Vind hem bij de recentere foto's ook een veel mooier paardje om te zien onder het zadel, zijn houding is echt positief veranderd! Zou bij foto 2 en de recentere foto's niet eens doorhebben dat het 't zelfde paardje is :')

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 12:35

Ik word een beetje sprakeloos van de fijne reacties, dank jullie wel!! :)

@ Freetorun; Dankjewel! Ik vind vooral Jippie heel leuk :D
@ Bigone; Haha, jouw reactie ga ik echt in mijn hoofd houden. Je slaat de spijker op zijn kop! En bedankt voor je compliment.
@ Little_birdy; Fijn dat het zo op je over komt! Ik heb (voor mijn gevoel) de helft van de tijd geen idee :Y), maar hé, een goede instructrice doet wonderen :D
@ Nouklime; Bedankt voor je compliment, leuk om te horen!
@ Mala26; Dankjewel, ook dat ga ik in mijn hoofd houden :)
@ Seven; Fijn dat je ontspanning en rust ziet, dat vind ik het belangrijkste. Hij hoeft niet alles te kunnen en al helemaal niet binnenkort, zolang hij zich maar fijn voelt bij mij en met het werken. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
@ JorineV; dankjewel!
@ Felien_Kyra; Bedankt! Hij is inderdaad echt veel gegroeid en veel meer paard nu. Ik moet wel zeggen dat dat geen zware klus was; de basis (stuur, rem, stap/draf/galop, afwisseling met balkjes etc) heeft hij bij zijn vorige eigenaresse keurig aangeleerd. Daar was en ben ik nu op verder aan het borduren.