Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 314 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

 
Profiel   

Dit is Maximilian toen ik hem kocht, met 4,5 jaar oud.
Hij kwam bij een handelaar vandaan, Ik heb hem gekocht omdat ik snel een dapper paard nodig had.

Hoefkatrol in beide voorbenen op de röntgenfoto’s al behoorlijk gecalcificeerd, dus de dierenarts gaf hem 1-1,5 jaar. Door zijn kiephals was hij enorm scheef, en had ie z'n linker achterbeen nauwelijks in gebruik.
Sacro-iliacaal een grote puinhoop, rug helemaal hol en vast. Je ziet op de foto’s ook duidelijk het zadel in z'n rug staan, dat was toen ik hem kreeg nog erger zelfs, want hij was redelijk mager na transport. Serreta- littekens op z'n neus...
Het kostte dus ook een tijdje om zijn vertrouwen te winnen, en hem aan het werk te zetten, in de hoop dat we het gewicht op z'n achterbenen zouden krijgen.
[ img ]


In het begin heb ik veel hulp gehad, niet alleen van de Hofreitschule in Bückeburg maar ook van een zeer goede osteopaat daar in de buurt die vooral veel fysio gedaan heeft en waar ik goed mee kon babbelen over de biomechanische aanpak van 'het probleem Max'.

Bitloos was geen optie vanwege zijn serreta-verleden, dus ik heb echt moeten leren met mijn zit te werken.
Zijgangen, zijgangen zijgangen,
heuvels in het bos rijden,
veel galop,
piaffe aan de hand als therapie en later ook onder het zadel...

en zes jaar later ziet hij er nu zo uit:

[ img ]

[ img ]

Bij mij thuis in de piaffe bij een evenement.


Onder harnas in de Mezair:
[ img ]

De Mezair is een sterk verzamelde oefening waarbij het paard in tweetakt galoppeert, dit behoort tot de hoge school, en is erg belangrijk bij bereden zwaardvechten. Een groot deel van de Oude Meesters besteedde een flink deel van hun geschriften aan dit soort oefeningen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:16 



 
Profiel   

Wauw wat een enorm tof paard is dit zeg!
Super dat je hem de kans hebt gegeven om uit te kunnen groeien tot zo'n gaaf paard :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:19 



 
Profiel   

Weet je zeker dat hij ondertussen niet was omgewisseld?
Wat een verschil! Ontzettend veel respect _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:19 



 
Profiel   

Sill_Monster schreef
Weet je zeker dat hij ondertussen niet was omgewisseld?
Wat een verschil! Ontzettend veel respect _/-\o_



Als je goed kijkt kun je de witte vlek op z'n neus zien op alle fotos

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:22 



 
Profiel   

Wow wat een enorm verschil.
Hij ziet er top uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:26 



 
Profiel   

:wow: Wow.... dat is het enige wat ik kan zeggen eigenlijk. :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:26 



 
Profiel   

Wat enorm knap zeg! Dat laat toch wel echt enorm doorzettingsvermogen, passie, maar ook talent en kennis van ruiter en trainers zien. Echt respect!

Overigens vind ik jullie rijstijl ook zo gaaf <3 Een droom om ooit zelf te mogen doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:29 



 
Profiel   

Wauw wat een verschil. Petje af hoor.
Maar merk je nu nog wat van de hoefkatrol ontsteking?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:29 



 
Profiel   

Geweldig mooi, goed gedaan. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:31 



 
Profiel   

Ik dacht dat je ons echt in de maling nam. Tot je zei over die witte vlek. Bizar. Wat mega veel spieren en een krachtpatser!

Even een vraagje wat is een serreta ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:31 



 
Profiel   

Nee nee hier trap ik niet in... :o Jeetje TS dit is wel de meest extreme before and after die ik gezien heb! Petje af dat je zoveel tijd en energie hebt gestopt in dit paard, en wat fijn dat hij er zo allermachtig prachtig is uitgekomen! Ik gun jullie nog veel plezier samen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:32 



 
Profiel   

Volgens mij zijn het 2 verschillende paarden...de ene is grijs, de andere wit :+ :')
Flauw, ik weet het maar kon het niet laten :D

_/-\o_ Respect voor je opknapwerk en horsemanship, diertje zag er niet uit ! Wat een metamorfose, lijkt wel een extreme make-over <3
Paardje heeft geluk gehad dat jij op zijn pad kwam :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:33 



 
Profiel   

Eer van je werk. Een vriend voor het leven

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:34 



 

Pfoe, wat een verschil! Wat mooi zeg, gaaf paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:35 



 
Profiel   

Wauw!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:36 



 
Profiel   

Een woord: WAUW :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:37 



 
Profiel   

Renee_S schreef
Wat enorm knap zeg! Dat laat toch wel echt enorm doorzettingsvermogen, passie, maar ook talent en kennis van ruiter en trainers zien. Echt respect!

Overigens vind ik jullie rijstijl ook zo gaaf <3 Een droom om ooit zelf te mogen doen!


waarom zou dat niet mogen? :)

de STIJL is eigenlijk heel simpel super klassiek.... zeg maar klassieker dan klassiek.
Dat wij met harnassen, zwaarden, lansen, bogen en kanonnen, garrochas en torrinios spelen wordt weliswaar veel makkelijker met die stijl, maar dat kun je met alle plezier weglaten.

de oefeningen worden gezien als een illustratie van de dressuurprincipes.
zit en buiging maken zijgangen maken rechtrichten en verzameling maken een paard dat 'vanzelf' alles doet.

dat kan je in alle stijlen inbouwen, eigenlijk

Ikzelf geef les aan allerlei mensen in de hele wereld van vrijwel alle stijlen,
dressuursport tot WE to western tot california Vaqueros tot natural horsemanship tot AR tot stuntruiters voor films tot spaans geschoolde mensen...

Ik heb zelfs een klant die persoonlijk (regelmatig) bij Nuno Oliveira gelest heeft, past allemaal.

Gewoon doen... dans met je paard als een leidende danser
:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:38 



 
Profiel   

Wow! Ich dacht echt dat je het paard omgewisseld had :D
Wat een mega verschil, prachtig paard geworden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:39 



 
Profiel   

Bizar... een ander woord heb ik er niet voor. Hoe gaat het nu met zijn HKO?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:39 



 
Profiel   

Mooie transformatie!!!
Maar hoe staat hij er medisch voor? Spieren en vet kweken is een, maar hoe zit het nu met zijn voornemen, rug en gevolgen van lang scheef lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:40 



 
Profiel   

Het is dat oneliners niet mogen, anders had alleen dit er gestaan:
:oo

Wat heeft dit paard een geluk met jou als baas....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:41 



 
Profiel   

Strikje hoeft niet hoor! :~

Hele mooie bloei!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:43 



 
Profiel   

Wauw, nee wow.... :oo

Wat een pracht paard <3
Hij kan zo in de penny staan :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:44 



 
Profiel   

miesnaom schreef
Ik dacht dat je ons echt in de maling nam. Tot je zei over die witte vlek. Bizar. Wat mega veel spieren en een krachtpatser!

Even een vraagje wat is een serreta ?



Een serreta is een Iberische vorm van kaptoom, 'serrated', als in, met richels.

dat is een behoorlijk scherpe (min of meer letterlijk) vorm van de kaptoom.
Als je correct met een kaptoom om gaat is het een fantastisch middel om een jong paard te scholen, de serreta heeft wat meer inwerking....
als ik nou perfect zou werken is een serreta ook nog prima, bij deze Spanjaard kennelijk niet. :'(

een serreta hoort nog een leren hoesje te hebben, maar die gaan nogal eens kapot, dan wordt het al heeel erg gevaarlijk.

lang verhaal kort, veel paarden in Spanje worden op de neus met dat neusijzer knalhard ingereden en hebben littekens op hun neus van stevige bloedende wonden. Is ècht om te huilen.

'voordeel' is dat de mond nog ok was, want daar hadden ze niet aan gesleurd.

de serreta is het schoolvoorbeeld van bitloze optomingen die zeer hard zijn en de vraag of je die überhaupt zou moeten gebruiken.

(ik werk zelf bij sommige paarden graag met kaptoom of bosal, maar dat was dus niet mogelijk bij max door zijn verleden, serretas heb ik zelf niet in mijn zadelkamer, wel te verstaan!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:49 



 
Profiel   

Dit soort topics denk ik meestal: ja ja beetje glim en je bent klaar. Maar geloof dat dat hier niet opgaat. Wees vereerd, het eerste topic waar ik daadwerkelijk de wauw reactie geef :+

Wauw! Wat een geweldige transformatie!! Heel knap gedaan.

Ben wel benieuwd hoeveel tijd er tussen foto 1 en de rest zit :=

Edit: ik lees nu 6 jaar. Heel knap gedaan en wat fijn dat je er de tijd voor hebt genomen. Petje af.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 314 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen