Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 13 [ 314 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

 
Profiel   

Ik blijf erbij, ik vind het een verademing om de filmpjes en theoriën van Arne te "bestuderen"; heb het gevoel dat ik eindelijk iemand zie verwoorden en uitbeelden wat ik wil doen met mijn paard. Eindelijk, want zo veel instructeurs (en ruiters, wat dat aangaat) zie ik niet (of in ieder geval niet hier in de buurt). Helaas is mijn paard stuk, en mijn volgende paard moet eerst nog maar eens een jaar of vier groeien totdat hij paard is. In de tussentijd hoop ik ooit te kunnen realiseren om een clinic te gaan kijken, of wellicht op andere wijze mij te verdiepen in deze manier van met je paard omgaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 13:57 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Knap wat een mooi model je uit dat originele plankje heb weten te boetseren :)

Leuk om te zien dat er ook andere vormen van paardensport zijn naast de 'standaard'.

Dat met de draadjes vind ik dan weer niet zo boeiend, een gemiddelde ruiter schijnt tussen 0,5-1kg te blijven, jij dus ook. Met schaar zit je dan gemiddeld hoger dan een trensruiter met hetzelfde gewicht.
Anderzijds is bewust bezig zijn met zulke dingen uiteraard lovenswaardig :j

Ik geloof er geen jota van dat de huidige Belgische en Nederlandse Top ruiters (een uitzondering daar gelaten) onder de 1kg blijven en al zeker niet onder de 0,5.
En wat ik op basis wedstrijd zie zit daar ook niet onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 16:31 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Sizzle schreef
Knap wat een mooi model je uit dat originele plankje heb weten te boetseren :)

Leuk om te zien dat er ook andere vormen van paardensport zijn naast de 'standaard'.

Dat met de draadjes vind ik dan weer niet zo boeiend, een gemiddelde ruiter schijnt tussen 0,5-1kg te blijven, jij dus ook. Met schaar zit je dan gemiddeld hoger dan een trensruiter met hetzelfde gewicht.
Anderzijds is bewust bezig zijn met zulke dingen uiteraard lovenswaardig :j

Ik geloof er geen jota van dat de huidige Belgische en Nederlandse Top ruiters (een uitzondering daar gelaten) onder de 1kg blijven en al zeker niet onder de 0,5.
En wat ik op basis wedstrijd zie zit daar ook niet onder.



Meeste mensen rijden alsof ze aan het gewichtsheffen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 16:42 



 
Profiel   

Ik heb het niet over top, gewoon de ruiters om me heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 16:45 



 
Profiel   

Er bestaan nu ook officiele teugeldruk meters. Je kunt ze kopen of aan een clinic meedoen waar ze te leen zijn. Ze meten ook het verschil tussen links en rechts. Hij wordt tussen de teugeleinde en het bit vastgemaakt.

Ik zou wel erg benieuwd zijn naar de resultaten als ze die ad-hoc gaan inzetten tijdens dressuurwedstrijden op alle niveaus, ook olympisch. :D

Sizzle schreef
een gemiddelde ruiter schijnt tussen 0,5-1kg te blijven


Dit is het 'ideale contact' streef-getal, niet wat de gemiddelde ruiter aanhoudt. (Helaas. Of ik moet een wel heel pessimistisch beeld hebben van wat er hier en daar in de bak of het bos verschijnt.. )


Laatst bijgewerkt door Rivano op 01-11-17 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 16:54 



 
Profiel   

Kan je dan niet even goed een dun touwtje tussen het uiteinde van je teugel en je bit knopen wat breekt bij >1kg druk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 17:02 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Kan je dan niet even goed een dun touwtje tussen het uiteinde van je teugel en je bit knopen wat breekt bij >1kg druk?

Ik ben aan het kijken of ik iets kan maken voor tijdens het lessen. Zo van touwtje zonder reden gebroken dan afstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 17:13 



 
Profiel   

Rossfechten schreef
Varekaj schreef
Kan je dan niet even goed een dun touwtje tussen het uiteinde van je teugel en je bit knopen wat breekt bij >1kg druk?

Ik ben aan het kijken of ik iets kan maken voor tijdens het lessen. Zo van touwtje zonder reden gebroken dan afstappen.


:D Soort van oud-hollands stoelendans. Moet er wel een muziekje bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 17:16 



 
Profiel   

Als ik merk hoe vaak mijn kerel nu al probeert om de boel uit mijn handen te trekken vanaf het moment dat ik ietwat wil begrenzen, dan vrees ik dat ik héél veel touwtjes ga verslijten...

Maar ga er iig wel naar op zoek! Goede confrontatie met mezelf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 17:21 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Knap wat een mooi model je uit dat originele plankje heb weten te boetseren :)

Leuk om te zien dat er ook andere vormen van paardensport zijn naast de 'standaard'.

Dat met de draadjes vind ik dan weer niet zo boeiend, een gemiddelde ruiter schijnt tussen 0,5-1kg te blijven, jij dus ook. Met schaar zit je dan gemiddeld hoger dan een trensruiter met hetzelfde gewicht.
Anderzijds is bewust bezig zijn met zulke dingen uiteraard lovenswaardig :j



Ik ben het helemaal met je eens dat de meeste mensen eigenlijk best zachtaardig met hun teugels omgaan, ik zie mezelf echt niet als uitzonderlijk ofzo.
Het was gewoon het enige echt enigszins objectieve getal dat ik noemen kon aan de hand van een opmerking dat ik zo hard met mijn teugels/bit om zou gaan.

Wat mij vaak opvalt is dat dezelfde paarden doorgaans zeer veel tevredener tonen als ze van een trens naar een stang wisselen. Dit wordt overigens ondersteund door een aantal studies, en natuurlijk de natuurkunde van de hefboom die inherent is aan het trensmondstuk. die hefboom is redelijk analoog met die van de stang, qua orde van grootte. MAW de inwerking van een trens is vooral anders en niet zo zeer zachter. Heel belangrijk is dat het dier reageert op een moment dat het hem uitkomt, en dat wij daar onze inwerking op proberen af te stemmen, en een goeie ruiter lukt dit veel beter dan een slechte. Dit is een belangrijk deel van de kreet 'het bit is zo hard als de hand van de ruiter'.

De aaname is dat, omdat een paard sneller reageert op een stang, dat die dus ook een sterker signaal zou geven, en dat is niet echt uit de data te lezen, het lijkt er vooral op dat het dier anders reageert en dus nuttiger communicatie ontstaat.
duidelijkheid leidt tot de mógelijkheid licht te zijn.

overigens ben ik wel benieuwd naar waar je dit getal vandaan hebt, omdat ik meestal uit ben gegaan van zeer 'engelse' getallen, die wellicht aan het zwaardere deel van het spectrum meten. Ik kende de algemene wijsheid als zijnde 'gemiddeld 60 N' (=6kg) (ff voor de duidelijkheid, oprechte interesse, geen skepsis!)

bijvoorbeeld in dit filmpje wordt dat ook vrij in het begin genoemd als de druk die door '15 jaar onderzoek' wordt genoemd.
https://www.youtube.com/watch?v=o_g49pg5JVk

daarna ( 2:20) heeft ze het over 'pieken van 4 kg in stap, 5 in draf en 10 in galop' (zijn we al bij 100 N)
in de geselecteerde voorbeelde komt ook de druk vaak op 6 kg (let wel, teugeldruk, tongdruk is dus ongeveer 3 keer zo hoog)

tweede helft:
https://www.youtube.com/watch?v=VQ_bJaXshsM

hier komen we dus ff op 10 kg, en 'ze mag dus niet op de stang rijden want alleen de trens wordt gemeten' maar die stang ligt wel aan, lastig te zien op deze video hoe veel ie nou echt inwerkt.

op 4:42 hoor je de meting naar '15 kg ' gaan (net nadat ze de instructie krijgt om minder op de stang te rijden) 5:23 komt 18 kg (180 N) voorbij. goed een factor 10 meer dan ik gebruik, of in ieder geval een orde van Grootte meer.
(bij een stang is dus de hefboomwerking vrij duidelijk te kwantificeren, bij een trens kan de zijdelingse ligging met een subtiele verschuiving de werking behoorlijk beinvloeden. de hefboomwerking van een stang is veelal bekend, van een trens vaak niet zo in het gezichtsveld. als je uit gaat van absoluut 0 hefboomwerking dan is het 7 x zo veel, als je een hefboomwerking van 2,5 aanneemt bij een trens dan zijn we bij een factor 17 )

een beetje onduidelijk is het of '18 kg' beide teugels samen is of maar eentje, bij mijn testje heb ik met één draadje gereden dat over mijn hand liep, dus beide teugels tezamen.
als ik op de grafiek kijk die je wel kan zien heb ik de indruk dat ze 18kg op een enkele teugel bedoelt.

dat zou dan een verschil van ergens tussen de 14 en 34 keer betekenen... naja, een grooot verschil.

dit voorbeeld is wellicht niet representatief, (wellicht aan de hoge kant),alhoewel met bijvoorbeeld slofteugels je op nog veel hogere getallen komt, en waar ligt de grens? dat is ook maar erg de vraag. Ik denk dat het vertreedbare niveau niet van paard tot paard op hetzelfde punt ligt, maar zeker ook niet van moment tot moment bij hetzelfde paard (een opgefokt paard voelt anders dan een rustig paard)

desalniettemin is dit gewoon een belangrijke kwestie, en dus wilde ik even een getal noemen, niet om te doen alsof ik beter ben dan anderen (want dat ben ik gewoon niet) maar om de kritiek te staven met een daadwerkelijk getal.

sorry hoor, ik wilde er niet op doorhameren, maar ik vindt het zelf wel interessant, omdat ik me nogal interesseer voor bitkunde en dan is dit natuurlijk wel thema.

Ik ben het helemaal met je eens dat die 850 gram niks bijzonders is, en dat is ook helemaal legitiem om dat te noemen, ik ben gewoon razend geinteresseerd waar je getal vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 17:56 



 
Profiel   

Rossfechten schreef
Varekaj schreef
Kan je dan niet even goed een dun touwtje tussen het uiteinde van je teugel en je bit knopen wat breekt bij >1kg druk?

Ik ben aan het kijken of ik iets kan maken voor tijdens het lessen. Zo van touwtje zonder reden gebroken dan afstappen.



zorg wel voor een teugel die dan nog voorhanden is om meet te stoppen, een tweede teugel die op de hals klaar ligt, ofzo.

vooral bij lesklanten moet je wel aan dat soort dingen denken.

voordeel is ook dat de teugelwerking op de hals dan nog meewerkt.

Het idee is overigens eeuwenoud

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 18:27 



 
Profiel   

Ik rij nu met een hoofdstel met Duitse neusriem, maar iemand die bijvoorbeeld met kaptoom of rambo micklem multi rijdt kan een extra paar teugels vastmaken als ware het een sidepull. En anders is het een goede oefening om je paard volledig op zit terug te rijden :Y)

Iedereen blaat altijd ontzettend hard over het bit wat ik gebruik: een baucher met myler mondstuk. Dit is dus een ongebroken mondstuk (kan niet plooien) maar beide bithelften kunnen compleet afzonderlijk van elkaar volledig rond draaien + het "b-tje" kan ook nog eens los scharnieren van links naar rechts. Handig bij openingsteugel en dergelijke.
Altijd opnieuw is er gedoe over de hefboomwerking van dit bit en het ongebroken mondstuk... niet normaal. Terwijl het wel gewoon toegestaan is op wedstrijd.

Ik krijg ontzettend vaak de opmerking "je hebt flapperteugels, contact graag, je moet je paard sturen". Op dit moment rij ik even zonder zadel (is bij de zadelmaker) en goh... in stap kan ik 'm redelijk vlot alle richtingen op sturen met compleet losse teugel op basis van zit en been, inclusief wijken. Sb zijn we nu beetje mee bezig om onder de knie te krijgen. In draf lukt dit veel minder omdat ik lang niet zo stabiel zit, maar daar werken we aan.
Is dat uiteindelijk niet de bedoeling? Dat je die hele teugeltralala niet nodig hebt om je paard te sturen? Ik kan met langere teugel in stap een véél vlottere keertwending om de achterhand inzetten dan met de "teugels op maat" zoals het hoort... Hoe meer ik ze "op maat" maak, des te meer tegengas krijg ik van mijn paard.
Eerlijk waar, ik rij liever een vlotte, nette oefening met te lange teugel dan alles zoals het plaatje moet overkomen met een paard vol spanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 18:47 



 
Profiel   

Ik was een keer toeschouwer bij een teugeldruk clinicje in de buurt.
Daar werd niet echt idioot getrokken of zo en daar ging het doorgaans zo rond de kilo, eronder zaten de meer recreatieve dames die vaak ook met open vingers rijden. Misschien was het totaal niet representatief hoor, geen idee.
De gemiddelde prestatiedrang sportruiter zal inderdaad wel een stuk meer kracht zetten vermoed ik.
Ik weet ook niet goed wat ik slecht moet vinden. Als ik naar mijn eigen paard kijk is die echt wel heel licht, soms ook te licht en moet ik eerst weer naar voren rijden om weer een gelijkmatigeverbinding te krijgen. Echter kan ze zo nu en dan zich natuurlijk ook gewoon verzetten tegen de hand als er wat te zien valt. Op zo'n moment wil ik dan ook gewoon weerstand terug kunnen geven en niet bang zijn dat mijn touwtje breekt.
Mijn bijrijder rijdt waarschijnlijk met veel wisselender druk omdat het paard bij haar niet goed aan het been staat. Echter is dat niet de ruiter die trekt maar het paard dat op zo'n moment tegen de hand komt door gebrek aan consequente beenhulpen.
Het nummertje alles zegt me dus eigenlijk niet zo veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 19:09 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Ik rij nu met een hoofdstel met Duitse neusriem, maar iemand die bijvoorbeeld met kaptoom of rambo micklem multi rijdt kan een extra paar teugels vastmaken als ware het een sidepull. En anders is het een goede oefening om je paard volledig op zit terug te rijden :Y)

Iedereen blaat altijd ontzettend hard over het bit wat ik gebruik: een baucher met myler mondstuk. Dit is dus een ongebroken mondstuk (kan niet plooien) maar beide bithelften kunnen compleet afzonderlijk van elkaar volledig rond draaien + het "b-tje" kan ook nog eens los scharnieren van links naar rechts. Handig bij openingsteugel en dergelijke.
Altijd opnieuw is er gedoe over de hefboomwerking van dit bit en het ongebroken mondstuk... niet normaal. Terwijl het wel gewoon toegestaan is op wedstrijd.

Ik krijg ontzettend vaak de opmerking "je hebt flapperteugels, contact graag, je moet je paard sturen". Op dit moment rij ik even zonder zadel (is bij de zadelmaker) en goh... in stap kan ik 'm redelijk vlot alle richtingen op sturen met compleet losse teugel op basis van zit en been, inclusief wijken. Sb zijn we nu beetje mee bezig om onder de knie te krijgen. In draf lukt dit veel minder omdat ik lang niet zo stabiel zit, maar daar werken we aan.
Is dat uiteindelijk niet de bedoeling? Dat je die hele teugeltralala niet nodig hebt om je paard te sturen? Ik kan met langere teugel in stap een véél vlottere keertwending om de achterhand inzetten dan met de "teugels op maat" zoals het hoort... Hoe meer ik ze "op maat" maak, des te meer tegengas krijg ik van mijn paard.
Eerlijk waar, ik rij liever een vlotte, nette oefening met te lange teugel dan alles zoals het plaatje moet overkomen met een paard vol spanning.

Jouw post geeft me eerder het ide dat ie niet echt wil nageven... :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 19:14 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik was een keer toeschouwer bij een teugeldruk clinicje in de buurt.
Daar werd niet echt idioot getrokken of zo en daar ging het doorgaans zo rond de kilo, eronder zaten de meer recreatieve dames die vaak ook met open vingers rijden. Misschien was het totaal niet representatief hoor, geen idee.
De gemiddelde prestatiedrang sportruiter zal inderdaad wel een stuk meer kracht zetten vermoed ik.
Ik weet ook niet goed wat ik slecht moet vinden. Als ik naar mijn eigen paard kijk is die echt wel heel licht, soms ook te licht en moet ik eerst weer naar voren rijden om weer een gelijkmatigeverbinding te krijgen. Echter kan ze zo nu en dan zich natuurlijk ook gewoon verzetten tegen de hand als er wat te zien valt. Op zo'n moment wil ik dan ook gewoon weerstand terug kunnen geven en niet bang zijn dat mijn touwtje breekt.
Mijn bijrijder rijdt waarschijnlijk met veel wisselender druk omdat het paard bij haar niet goed aan het been staat. Echter is dat niet de ruiter die trekt maar het paard dat op zo'n moment tegen de hand komt door gebrek aan consequente beenhulpen.
Het nummertje alles zegt me dus eigenlijk niet zo veel.


Ik denk dat het hem ook meer zit in het op tijd "loslaten" dan de druk op zich. (Al moet het niet te gek worden natuurlijk) Net wat Ayasha net zegt bij de post van Varekaj. Dat denk ik dus ook. Het maakt dan ook echt niet uit wat voor bit erin hangt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 20:48 



 
Profiel   

waarom wordt er van uit gegaan dat een paard dat daadwerkelijk teruggaat op 0 kg niet nageeflijk zou zijn?

waarom moet je evenredige teugeldruk hebben? (goed met een gebroken mondstuk komt daar een hoop bij kijken, omdat paarden graag één kant van het mondstuk op de tong leggen zodat het niet meer klemt), er van uitgaande dat je niet een evenredige beweging maakt (cirkel, volte, zijgang, pirouette, bijv)?

waarom moet ik dingen in mijn hand voelen? heb ik ze dan niet al lang gemist in mijn zit?

als je eenmaal eenhandig rijdt wordt dit redelijk vanzelfsprekend, heb ik de indruk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 20:55 



 
Profiel   

Dat is gewoon een andere stijl van rijden.
Verschillende stijlen kunnen gewoon naast elkaar bestaan zonder dat het een slechter of beter is (extremen natuurlijk weer uitgezonderd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 21:09 



 
Profiel   

Ik krijg een Nombrado flashback. Nee ik geloof niet dat teugeldruk nodig is, maar dan moet het paard wel voldoende getraind zijn. Het duurt wel even eer een paard alleen "op zit" te rijden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 21:11 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik krijg een Nombrado flashback. Nee ik geloof niet dat teugeldruk nodig is, maar dan moet het paard wel voldoende getraind zijn. Het duurt wel even eer een paard alleen "op zit" te rijden is.


Je kunt een paard eigenlijk vanaf het begin al op zit rijden en je teugels eraf knippen, echter gaat hij dan wel als een plank met buitenstelling door de bocht :P

Je moet altijd oppassen om een ongetrained dier met een dier te willen vergelijken dat heeft leren verzamelen tot het hoogste niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 21:14 



 
Profiel   

ben ik grotendeels wel met je eens, maar een zacht contact kan je toch wel heel direct verkrijgen als je uit je zit rijdt,

ook relatief hoge mate van verzameling op een ongeleerd paard.

ik heb David Oliveira op een 'knol' zien stappen en in sevonden zien oprichten, toen hij de riter wilde inpeperen dat die moest rijden met'no pull!' 'look! no pull!'

dat dier was betrekkelijk weinig gewend...

ikzelf heb ooit een paard in rusland gepiaffeerd om hem licht te maken in mijn hand, de eigenaar was erg vokaal dat het dier dat nog niet kon...

er zijn dingen die inherent zijn aan het paard en dus stijloverschrijdend inzetbaar zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 22:10 



 
Profiel   

Het is inderdaad een evenwicht zoeken tussen op tijd nageven en contact houden, maar het is algemeen genomen een redelijke neuroot wat druk betreft. Geef gepaste druk en hij wijkt voor de druk. Geef teveel, en hij duwt dubbel zo hard terug.
Nu ben ik deze week te weten gekomen dat mijn springzadel niet (meer) past en ook niet (meer) aangepast kan worden. Het heeft een minieme drukplek veroorzaakt die zich exact situeert waar ik rijtechnisch tegen problemen aan liep. Mijn dressuurzadel is binnen bij de zadelmaker voor aanpassingen. Deze man gaf aan dat het an sich niet zo ernstig is, maar dat er inderdaad paarden zijn die op kleine onregelmatigheden in zadel of druk zeer duidelijk reageren. Mijn paard is waarschijnlijk zo eentje.

Omwille van gebrek aan zadel rij ik nu even zonder. Het is al 1 aangename verrassing dat ik hem zonder teugelhulpen kan rondsturen in stap. In draf lukt dit voor zoverre ik mijn evenwicht kan behouden en stabiel kan zitten. Ik vond het wel opmerkelijk dat ik nu algemeen veel minder "tegendruk" krijg als ik de teugels op contactmaat opneem. Ik vermoed dus dat de zadels er ook voor een deels tussen zitten, dat zal ik zien als mijn ene zadel terug is van de aanpassingen.
Hij zoekt de hand nu in ieder geval meer op ipv zich eruit te willen trekken en algemeen heb ik het idee dat hij lichter loopt.

Het kan ook dat ik te braaf ben en hem alsnog te lang laat en mezelf voor de gek hou :+

In ieder geval ben ik van mening dat hij door zijn erg compacte bouw meer aanleg heeft om te gaan verzamelen dan om te gaan strekken/verruimen. Iedereen vindt dat zever, maar het kost me toch écht minder moeite om hem te laten verkorten in draf en te gaan zitten dan 'm vooruit te rijden naar een middendraf.
Laat 'm vanuit de "verkorte" draf naar voor schakelen, dan heb je echter wel net een opstijgend vliegtuig onder je kont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-17 22:31 



 
Profiel   

Is het sturen met de buitenteugel te vergelijken met de neckreining?

Mijn ruintje rij (is al weer tijdje terug overigens) ik wel eens op een neckring.
Met mijn binnenbeen kan ik buiging vragen, met de teugel of neckring op de hals, kan ik hem een wending insturen.

Op de momenten dat hij lekker loopt, gaat hij zelf zijn hals welven en komt de neus op of net voor de loodlijn.
Kun je dat aanleuning noemen?
En is aanleuning dan eigenlijk geen verkeerd woord omdat het de indruk wekt dat er een bepaalde druk op de teugels moet zijn?
Of moet er altijd iets van druk zijn om het paard te ondersteunen, dat hoor ik namelijk ook wel eens noemen.

Kun je stellen dat elke vorm van druk op de teugels, de beweging die in het paard van achter naar voren zou moeten vloeien, iets belemmert?
En dat meer druk, meer belemmering, wrijving en druk in het lijf, maar ook in de beleving van het paard geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-17 08:43 



 
Profiel   

Airnt schreef
waarom wordt er van uit gegaan dat een paard dat daadwerkelijk teruggaat op 0 kg niet nageeflijk zou zijn?

waarom moet je evenredige teugeldruk hebben? (goed met een gebroken mondstuk komt daar een hoop bij kijken, omdat paarden graag één kant van het mondstuk op de tong leggen zodat het niet meer klemt), er van uitgaande dat je niet een evenredige beweging maakt (cirkel, volte, zijgang, pirouette, bijv)?

waarom moet ik dingen in mijn hand voelen? heb ik ze dan niet al lang gemist in mijn zit?

als je eenmaal eenhandig rijdt wordt dit redelijk vanzelfsprekend, heb ik de indruk.

Ik hoop dat dat niet op mij is want dat zeg ik helemaal niet. uit Varekaj haar post maak ik op dat hij niet "terug gaat naar nul" maar dat hij gewoon niks boven nul echt accepteert. :) Dan weigert ie gewoon na te geven. Is geen kwestie van "terug gaan naar nul" (want dat zou ik alleen maar aanmoedigen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-17 12:49 



 
Profiel   

Zo heb je het wel prachtig omschreven Ayasha! Hij accepteert inderdaad bijna geen druk die hoger gaat dan 0... 0,05 mss :+ Wel ontzettend leerrijk en uitdagend om daarmee te werken.

@gypsycobs: als ik stuur met zit en been aan losse teugel is dat ook echt zonder teugel. Uiteraard hangen ze los langs de hals maar ik gebruik ze niet. Wending insturen, buiging vragen/begrenzen gaat volledig op gewicht, houding en beenligging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-17 13:55 



 
Profiel   

was meer algemeen gemijmer adhv de teugeldrukfilmpjes
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-17 16:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 13 [ 314 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen