Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44222
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:28

Ik kan inderdaad beter hulpen geven tijdens het doorzitten. Lichtrijden doe ik inderdaad niet vaak (of deed beter gezegd. Voorlopig geen paard meer dat ik kan rijden).

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:32

Ooit, lang geleden reed ik nog met je in de studenten lessen van de Amsterdamse manege en was het zo dat je tips van mij aannam over je paardjes. Nu zou ik bijna mijn mond niet meer durven open doen als jij er bij bent.
Wat ben je enorm gegroeid als paardenman!
Ik gun je dit succes zo enorm, en ik hoop echt dat je een keertje wilt komen kijken naar mijn nieuwe paardje, de zoon van Fiesta. Misschien kun je me dan toch nog eens leren om jonkvrouw te paard te worden!
Dikke kus!

JudithGigi

Berichten: 4236
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:46

petraaken schreef:
Ik kan inderdaad beter hulpen geven tijdens het doorzitten. Lichtrijden doe ik inderdaad niet vaak (of deed beter gezegd. Voorlopig geen paard meer dat ik kan rijden).


Hier hetzelfde :) Zeker bij zijgangen blijf ik liever zitten. Voor mijn gevoel ben ik dan beter in balans, kan ik beter hulpen geven en ben ik 'dichter bij mijn paard'. (Geeft ook aan hoe beroerd mijn lichtrijden is overigens :') )

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:45

Bedankt voor het filmpje, maar het zegt mij niks omdat het alleen wat heen en weer gehuppel is. Het is hem leuk geleerd, maar ik zie de africhtingswaarde niet zo. Ik zou liever een stukje film zien zonder al dit spektakel en zoals het paard gewoon loopt in de training. Er staan hier in het topic namelijk vrij lange verhalen over hoe het paard gereden wordt en ik begrijp dat het makkelijkste met beeld erbij.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:47

Airnt schreef:
lang verhaal



We hebben alle tijd, en ik geloof dat de rest, net als ik, aan je lippen hangt. Of je vingers in dit geval...


Ik hoor van veel mensen dat ze op het ene paard wel en op het andere niet kunnen lichtrijden. Ik heb het op mijn belg altijd heel moeilijk gevonden, maar ik heb nu een paar keer op een PRE van een vriendin mogen rijden en ik merk dat ik daar liever doorzit dan lichtrij. Ze heeft een heel ander drafje erop zitten dan mijn belg waardoor het me veel makkelijker afgaat. Beide paarden trouwens vrij groen en onervaren en weinig bespierd. Ruiter trouwens ook. :+

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:13

Ivm mijn slechte rug en heup ben ik wel blij dat ik het doorzitten en lichtrijden met elkaar kan afwisselen. Ook al merk ik duidelijk dat dressuur mij makkelijker af gaat met doorzitten, maar in de overgang galop - draf vind ik dat nog erg lastig. Mijn balans is niet meer wat het was sinds ik deze blessures heb gehad.
Zijn wel erg bezig met recht blijven zitten (voorover gaan zitten ontlast mijn rug beter, en in de echt slechte periode heb ik mijzelf dat aangeleerd want dan kon ik gewoon rijden, alleen sinds mijn heup is voorover zitten killing voor die heup. Dus druk bezig met rugspieren sterker maken én er telkens maar aan denken; rechtop, rechtop, rechtop). Tegenwoordig gaat zelfs een diagonaal strekken goed al doorzittend, dus wel progressie. Maar als mijn paard heeeeel erg druk wordt in de draf, als ik weer eens onduidelijke signalen geef, dan ben ik blij dat ik even kan gaan licht rijden, want die balans heb ik zelf (nog) niet om haar dan alsnog doorzittend in haar lijf (en oké, ook die van mij) te ontzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:15

Pipodipo schreef:
Bedankt voor het filmpje, maar het zegt mij niks omdat het alleen wat heen en weer gehuppel is. Het is hem leuk geleerd, maar ik zie de africhtingswaarde niet zo. Ik zou liever een stukje film zien zonder al dit spektakel en zoals het paard gewoon loopt in de training. Er staan hier in het topic namelijk vrij lange verhalen over hoe het paard gereden wordt en ik begrijp dat het makkelijkste met beeld erbij.

Nja het feit dat Arnt dit puur alleen op zit rijdt, vind ik toch wel bijzonder hoor. Zie nog niet zo snel een Adelinde zonder handen een galoppirouette rijden bijv :P

Ik zit ook liever door, maar door het weinige rijden van de afgelopen tijd, vinden mn buikspieren dat neit zo tof _O-

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:39

Pipodipo schreef:
Het is hem leuk geleerd, maar ik zie de africhtingswaarde niet zo.


Je ziet de africhtingswaarde niet van travers, pirouette en vliegende wissels? :=

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:55

(Even offtopic tussendoor met betrekking tot lichtrijden)

Ik heb recent een onderzoek gelezen met betrekking tot lichtrijden (The effect of rising and sitting trot on back movements and head-neck position of the horse) waaruit bleek dat de wisselde druk best wel pittig kan zijn.

Wat dat betreft vind ik het verhaal van TS heel logisch eigenlijk dat doorzitten wel beter is.

_______________

Prachtig resultaat! Ik vind je schrift altijd zo prachtig om te lezen in combinatie met het beeldmateriaal. Je hebt Facebook begrijp ik? Laat je ook volgers toe? O:)

(gaat weer onder de meeleessteen)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:12

Airnt schreef:
...
lichtrijden is uitgevonden voor postpaarden en forced marches: het paard dat je wéétdat je teveel vraagt mìnder kapot te rijden.

verbrachsreiterei, nicht Gebrauchsreiterei

tot 1750 bijna alleen maar voor post in gebruik afgezien van oost Europa wellicht.

in de practische stijlen nog steeds niet in gebruik (western etc)

ik gebruik het heel zelden, heeeeel zelden. vooral voor de ruiter, niet zo zeer voor het paard.

ende ontlasting vande rug... inpassage rijdtje ook niet licht.... think about it....



Hartelijk dank voor je verhelderend antwoord, ik ben er blij mee :)

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 16:53

Pipodipo schreef:
Bedankt voor het filmpje, maar het zegt mij niks omdat het alleen wat heen en weer gehuppel is. Het is hem leuk geleerd, maar ik zie de africhtingswaarde niet zo. Ik zou liever een stukje film zien zonder al dit spektakel en zoals het paard gewoon loopt in de training. Er staan hier in het topic namelijk vrij lange verhalen over hoe het paard gereden wordt en ik begrijp dat het makkelijkste met beeld erbij.



dat hoeft je ook niks te zeggen,hoor, helemaal prima. ieder z'n meug.

overigens zie je de resten van de 'passades' of 'repulonieren'(dat heen en weer gehuppel) dat zo vaak beschreven wordt door Grisone, Pluvinel, Newcastle, Löyeneysen, Ridinger etc, nog steeds terug in Grand Prix st George proeven, waar je een appuyement-halve Pirouette-appuyement-vliegende wissel doet.

dat natuurlijk op je eigen tempo, met twee handen aan je teugels en zonder een specifieke afstand tot een tegenstander organisch te moeten aanpassen. ;)


https://m.youtube.com/watch?v=WI526UA--dg

is dit meer conform de verwachting?
het is natuurlijk best handig een paard af te richten voor de dingen waarmee hij z'n brood verdient.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:35

Afbeelding


Deze foto door Airnt geplaatst met het onderschrift : mezair voor mijn voordeur staat al dagen op mijn netvlies geplakt. Ik vind het gewoon zo'n stoere gaeve foto en vind het zo gaaf om dat u dit voor uw voordeur kunt doen.............Van de week zij iemand tegen mij "dat ik een mens ben die volgens haar, nooit jaloers is op een ander". Heb dus ontdekt dat dit niet waar is :o , want ik zou dit zelf ook zo heel erg graag kunnen hier zo op het erf voor mijn voordeur. :o

Fijn topic waarin kennis gedeeld wordt! Ik volg het met veel belangstelling.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:56

Ik ben al jaloers op de voordeur alleen :D

tennan
Berichten: 3132
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:59

Dit is voor mij echt topic van de maand. Als je naar Nederland komt voor een clinic heb ik ook interesse!

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:48

Varekaj schreef:
Ik ben al jaloers op de voordeur alleen :D



_O- wat geestig dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:11

Ik zie in het filmpje een spel met paarden die voor dit werk in de wieg zijn gelegd.
De africhtingswaarde zie ik ook niet @pipodipo. En erg vriendelijk voor de paardemond vind ik het ook niet.
Of er hangt een gigantische stang in waardoor het paard niet durft om zijn hoofd op te richten en wat er bij het paard van de dame in hangt kan ik zo niet zien maar blijkbaar zijn de teugels aan de middel van de amazone vastgemaakt waardoor het paard steeds een flinke klap in zijn mond krijgt.
Leuk voor een show van het Land van Ooit (bestaat niet meer maar daar paste het prima bij) maar met de rijkunst heeft het m.i. weinig te maken. Ik krijg een beetje het gevoel dat de bijzondere kledij een afleidingsmanoevre is voor het geen er werkelijk gebeurd.
Mijn paarden zou ik hier niet voor uitlenen. Als is het alleen al omdat de achterbenen het behoorlijk te verduren krijgen en ik erg zuinig ben op de monden van mijn paarden. Maar ieder zijn ding.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:16

haha ik vind dit een ontzettend interessant topic, om verschillende redenen.
Ik vind het ontzettend knap hoe je het paard hebt laten groeien en wat voor ontwikkeling hij doorstaan heeft. Ik kan daar inderdaad ook echt jaloers op worden! Wie wil dat nou niet kunnen!?
Van de andere kant vind ik het grappig dat ik me helemaal niet kan vinden in de berichten die gaan over de informatie die hier gedeeld wordt. Ik vind je uitleg namelijk echt omslachtig (is dat het goede woord?) en veelal onbegrijpelijk... :') blijkbaar sta ik daar alleen in en dan zal het wel aan mijn scholing (of mijn iq?) liggen. Misschien komt het doordat ik nooit goed in Duits geweest ben?
Ik snap ook wel dat niet iedereen iets kan met de filmpjes die geplaatst zijn. Het is ook voor mij een ver-van-mijn-bed-show, wat er op die filmpjes te zien is. Neemt niet weg dat ik het mooi vind en ontzettend knap, het past alleen niet helemaal in mijn Engels-gestijlde dressuurplaatje denk ik. :)
Ik ben erg benieuwd naar hoe je dit bereikt hebt en hoe een gewone training er bij je uit ziet. Ik hoop dat ik ook wat van de kennis uit dit topic mee kan nemen, ondanks dat ik de informatie niet altijd even makkelijk of toegankelijk vind..

Anoniem

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:36

Annetje, ik snap sommige dingen ook niet helemaal hoor, maar er zijn genoeg uitspraken van Arne die ik wel snap :P
Wat ik trouwens een leerzaam filmpje vind van Arne is deze:

Misschien loopt het paard niet zoals we gewend zijn, maar is het slecht, dat het anders is? Ik vind vooral de uitleg van Arne hier donders interessant.

Ik wil Arne niet verdedigen Grobbenbol, maar hij legt al genoeg uit in dit topic over dingen die jij benoemd. En die achterbenen, tja, als de paarden hier naartoe getraind worden, vanuit kracht en verzameling maar met lucht aan de voorkant, denk ik dat het minder kwaad kan dan een paard die samengetrokken een piaffe doet, zoals je in de hedendaagse dressuur vaak ook ziet.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:02

@grobbebol
komen we op het thema bitten:

een stang heeft een hefbooom: die verveelvoudigd de druk van de teugel alleen als eenmaal de kinketting aanligt, het bit moet dus eerst 45° kantelen (afhankelijk van hoe strak je de kinketting maakt) todat de hefboom doorkomt.

een hefboom wordt gedefinieerd door de verhouding tussen de korte arm en de lange.
Bij een bit is de lange arm de hele schaar en de korte arm het stuk van de schaar die vna het mondstuk tot aan het bakstuk loopt.

Bij mijn bit is die verhouding 3:1, dat is een heel gangbare hefboom die je ook veel in de sport tegenkomt.

daarentegen is het bit wel in absolute zin langer, dit betekend dat de weg die de onderkant moet afleggen voordat de 45° wordt bereikt langer is, dit betekend dat ik mijn hand verder moet bewegen om het bit in te zetten.
daarnaast heeft de schaar meer eigengewicht,dit betekend dat het gewicht tegen de teugel trekt (het bit weer terugschroeft) en doordat de scharen ook naar acheren gebogen zijn geeft dit een lichter bit dan een rechte, dit is een gangbare aangelegenheid om aan het paard aan te passen tot in de 18e eeuw.
(wordt ook beschreven door Guérinière, Löyeneysen, etc)

nou, wil het geval dat het punt waar het paard reageert aan de druk op de mond ligt, en niet aan de ruiter, de ruiter heeft zeer sterk de neiging om dat punt op te zoeken en een goede ruiter geeft dan na,een slechte houdt vast.
Hier is ook onderzoek naar gedaan, hoe veel druk nou op de teugels staat bij verschillende optomingen.

nou is het natuurlijk belangrijk dit maar even te vergelijken met een trens:
deze heeft geenschaar, maar wel een hefboom, omdat de kaak/tong nou eenmaal veel smaller is dan de hele mond, dit betekend dat (bij een enkel gebroken bitje) van het scharnierpunt af de ondersteunging door de tong maar de helft van de breedte van de tong is, en die is ca 5,5 cm breed, verbazend weinig verschil in paardenmaat dus de helft van 5,5 is 2,75 cm

maar de arm cvan de trens is beduidend langer, dit geeft dus ook al binnen het mondstuk een hefboomwerking, die echter tegen het aambeeld van de andere helft loopt.

een dubbelgebroken mondstuk heeft nog meer hefboom, dientengevolge.

een trens heeft echter geen vrije slag totdat de kinketting aankomt, die is er direct helemaal.

daarnaast geeft de kinketting een zeer nuttig hef-signaal, en dat helpt bij het paatsen van het paard in de oprichting.
Een kandare is absoluut niet voor permanente druk gedacht, maar het paard kan zich er ook veel makkelijker aan onttrekken door gewoon op te richten en aan de zit van de ruiter te komen.
(iedereen blij, paard niet in z'n bek gesleurd en ruiter heeft controle en bewegingskwaliteit)

een trens wordt door de meeste paarden direct asymetrisch in de mond genomen om het mondstuk als een stang (mondstuk) te laten inwerken, dat valt op als je er op gaat letten. Ik heb het maar eens aaangekeken bij 100 verschillende klanten... de stopjes voor de martingaal die bijna iedereen nog aan z'n teugels heeft zijn daar heel handig voor zodat je binnen en buitenkant makkelijker kan vergelijken)

natuurlijk kun je eenpaard de mond snoeren met een dubbele neusriem, maar dat doen wij nou juist niet. de paarden krijgen voldoende ruimte om te kauwen en vooral ook te slikken en de kiezen uit elkaars richels te kunnen nemen en het kaakgewricht te kunnen neerzetten waar ie hoort.

valt dan ook veel makkelijker op of het paard de mond opent want hij heeft ca 3-4 cm ruimte om dat te doen.

Kijk maar eens goed op het filmpje dat ik zelf gepost heb, daar wordt dan ingezoomd, en dan zei je twee dingen: het paard heeft een dichte, kalme mond, en de teugels 'flapperen' een heel klein stukje, niet waslijntjes die kunnen whiplashen in de mond maar je ziet dat het bit quasi ligt op de spieren van de buitenhals met de buitenteugel (lees ook maar eens steinbrecht )

Helemaal in het begin van dat filmpje gaat het overigens NIET naar wens: het paar springt te veel naar voren en aangezien ik eenhandig rijdt is het lastig ver genoeg na te geven en ik ben gewoon te laat, het paard kruipt daar achter de vertikaal. Ik neem direct het achterbeen eronder en richt de rug op waardoor de relatieve oprichting weer wordt gecreeerd.

en dat met die achterbenen heet 'hankenbiegung' dat is de bedoeling van dressuur, inherent aan verzameling, door een gebogen knie kan het juist veel meer hebben, maar ook de spieren van het achterbeen komen tot dragen ipv duwen.

daarom worden de paarden ook zo zacht in de hand.

als je wilt kun je de mensen maar eens vragen die dat paard hebben gereden en hoor maar eens wat er gebeurt als je hem in z'n bek gaat hangen... :)

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:11

Dat is het punt juist, zo veel mensen zijn het hedendaagse dressuur gewend wat niks bijdraagt aan het correct rijden/trainen van een paard. Het woordje cadans, kennen de meeste niet. Ik zie zo veel instructeurs die alleen kijken hoe het paard loopt volgens het stramien , maar te weinig met de ruiter bezig zijn.
Alles gaat vanuit zit, juist daar moet aan gewerkt worden en van daar uit kun je pas een paard echt rijden. Mijn instructeur liep met een zweep tegen mijn rug te tikken om mij nog meer gefocust te krijgen op mijn zit. Zelfs op het werk zat ik op mijn bureaustoel mijn zit te oefenen (hele goede oefening!). Een goede instructeur geeft ook een stukje geschiedenis mee, uitleg waardoor er bepaalde oefeningen zijn ontstaan etc. Dus dat 'dansen' waarvan niet iedereen de meerwaarde qua africhting niet ziet is: zit, cadans, souplesse, balans, kracht. Iets wat je helaas te weinig of niet ziet in de dressuurring.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:30

Meer mensen die op de bank volgens de aanwijzingen hun heupen meedraaien tijdens het laatste filmpje? :D

Vreselijk interessant en leerzaam. Vind dat je het prettig toelicht. Dit smaakt naar meer!
*en weer terug in meeleesstand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:11

Afbeelding

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord Airnt.
Maar ik zie op bovenstaande foto toch meer gebruik van de stangteugel dan je trensteugel.
En ik zie dat vaak, niet alleen bij jou hoor en vraag mij af waarom. Waarom is blijkbaar toch de druk op die schaar van de stang nodig om tot het gewenste resultaat te komen.
En waarom is er eigenlijk een stang nodig bij deze manier van rijden?

Zoals eerder gezegd, mijn manier van rijden is het niet. Ik zie liever een voorwaarts gereden paard, in het ritme, met impuls en met losgelatenheid. En niet in zo'n apepak. Maar ik houd zowieso niet van overdreven en opvallend gedoe. Het voegt nl. niets toe aan het rijden.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:28

Sorry hoor maar ik zie hier geen zware druk op de stang hoor.. het zijn juist veel van die nederlandse dressuurruiters, die je met zware druk ziet rijden met een stang die bijna horizontaal staat.



Overigens, de meeste paarden die we tegenwoordig als 'voorwaarts gereden' zien, zijn die over het tempo gejaagde gevallen met juist geblokkeerde achterbenen.. ik zie er over het algemeen geen losgelatenheid in hoor. Alleen maar paarden die vanuit de benen lopen ipv het hele lichaam


Wat ik zie in die foto hierboven is een ruiter met een goede houding(beter dan meeste grand prix ruiters....), en licht in de hand
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 27-10-17 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 23:43

Grobbebol schreef:
[ [url=m/5wIYF0.png]Afbeelding[/url] ]

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord Airnt.
Maar ik zie op bovenstaande foto toch meer gebruik van de stangteugel dan je trensteugel.
En ik zie dat vaak, niet alleen bij jou hoor en vraag mij af waarom. Waarom is blijkbaar toch de druk op die schaar van de stang nodig om tot het gewenste resultaat te komen.
En waarom is er eigenlijk een stang nodig bij deze manier van rijden?

Zoals eerder gezegd, mijn manier van rijden is het niet. Ik zie liever een voorwaarts gereden paard, in het ritme, met impuls en met losgelatenheid. En niet in zo'n apepak. Maar ik houd zowieso niet van overdreven en opvallend gedoe. Het voegt nl. niets toe aan het rijden.



het is geen trensteugel, maar een tweede teugel op dezelfde stang, hetgeen heel ganbaar was in de 15e eeuw.

een kandare geeft zoals gezegd een ander signaal, dat is heel nuttig en het is veel vriendelijker. Dus vandaar.

Je definitie van'voorwaarts' is waarschijnlijk een heel andere dan de mijne,
mijn paarden lopen ook met ale plezier snel, en zijn snel zat uit de startblokken maar voor Historische doeleinden en ècht klassieke dressuur is het doel de verzameling,


En als je een colbert een 'apepak' noemt, dan moet je dat maar doen veel plezier.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:04

Airnt schreef:
als je wilt kun je de mensen maar eens vragen die dat paard hebben gereden en hoor maar eens wat er gebeurt als je hem in z'n bek gaat hangen... :)


Dan reageer ik maar even als ervaringsdeskundige. :')

Als je een pietsie teveel druk (in z'n bek hangen wil ik nou ook weer niet zeggen :D ) geeft, dan gaat Max de bak uit - Arne heeft namelijk geen omheining rond z'n arena - en dan drentelt hij terug naar z'n stal. Op 't gemakje, maar met een dikke middelvinger zeg maar. En daar krijg je 'm pas weer weg als je hem correct op zit rijdt.

En zonder gekheid; dit paard is echt op je pinken te rijden. Omdat hij eigenlijk volledig met zit en been gestuurd wordt. En als je dus meer dan je pinken gebruikt, dan laat hij duidelijk merken dat hij dat niet waardeert. Heel leerzaam maar ook bijzonder confronterend.