Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:10

Enne *-:) natuurlijk (moeten dus in het noorden wat afspreken). :P

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:11

Hmm mocht er een noord-nl groepje komen dan doe ik ook graag mee!

Smul topic dit! Ik ben fan :)

mala26

Berichten: 5006
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:41

Laat de negatievelingen lekker gaan. Ze snappen het niet, gaan het nu niet snappen en willen het niet snappen.

Je hebt het topic niet geopend om overstroomd te worden met aanvragen van clinics maar zie het als een compliment, zie het als een verandering naar mensen die wel beter willen, die klaar zijn met hoe het nu gaat in de sport en die het als een verademing zien om iemand zoals jou bezig te zien.
Iedereen roept dat de topsport moet veranderen, ik ben van mening dat de basis sport moet veranderen, aangezien hier verreweg de meeste ruiters zijn. Als deze groep verandert en ziet dat het anders kan, moet de top uiteindelijk mee, want niemand komt naar een wedstrijd als ze rijerij zien waar ze het niet mee eens zijn.

sunny44

Berichten: 837
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: ergens in het noorden van ons kikkerlandje

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:06

Prachtig! Zo anders en toch zo hetzelfde als de reguliere dressuur wedstrijden.

Ik ben ook in voor een clinic in Noord Nederland. Heb je ergens een overzicht online staan van wat je al ingepland hebt?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:10

Dat laatste filmpje, zo ziet het er uit als de achterhand de motor is!

En er ligt ook een geweldige versnellingsbak in, wat een krachtpatser, dat moet toch machtig voelen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:13

Garbiloke schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=Pr3TOH8l2Oo

hier heb je een video van iemand die les van hem krijgt. met stukjes mezair en piaffe erbij


Haha, dat ben ik. :') Ik weet niet of dit het beste voorbeeld is, want men, dat was een lastige les. Ik werd echt onwijs geconfronteerd met mijn eigen slordigheden (en slechte houding), en ik was na een minuut of 20 echt kapot. Maar wel ontzettend leerzaam, echt een eye opener. Op het moment van deze video (nu bijna een jaar geleden) had ik net een jaar mijn eigen Lusitano en ik liep voor m'n gevoel zo vast. Als Arne dan kwam lesgeven ging het wel weer, maar on my own had ik echt het idee dat ik niks voor elkaar kreeg. Na die les met Max snapte ik waar de problemen zaten en ook écht waar ik aan moest werken. :)

Twee maanden later was ik met mijn eigen paard een weekje trainen bij Arne (hier een video voor wie dat interessant vindt) en toen had ik voor mezelf echt merkbaar verbetering in piaffe en ook in het stellen op één hand (wat ik overigens nog steeds lastig vind). :j

Voor de geinteresseerden in les/clinics: in 2018 is Arne wel een paar keer in Nederland. <<) PM Ansie @ Bokt voor omgeving Weert of mij voor omgeving Nijmegen. :)

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:29

Airnt schreef:
in 2010 heb ik met een vrind in Nyköbing Falster


Nyköbing Falster :') Nooit gedacht dat ik sinds het jaar 2003 die naam oooooit nog zou horen in mijn leventje.
Heb een paar maanden gewerkt in Nyköbing Falster en (buiten het "centrum") in een hotel gezeten, was echt in 'the middle of nowhere'.
Maar erger, was destijds nog niet bekend met Bent Branderup, pas paar jaar later, en lees gewoon nu dat hij in het dorp ernaast zat met zijn stal. En ik me maar vervelen buiten werktijd. :Y) Hoezo gemiste kans... (Al weet ik niet hoe actief hij was zo rond 2003.)

Verder zou ik me bijzonder weinig aantrekken van de mensen die statements neergooien op een weinig tactvolle manier. Discussie opstarten is prima en gewenst, maar dat kan prima op een andere manier. Zou niet eens reageren als het niet gewoon normaal gebracht kan worden. Ben je ook niet verplicht, en zo "feed" je ze alleen maar en die energie kun je beter gebruiken voor de toepasselijke rijtechnische vragen. Verhitte discussies zijn ook mogelijk op een nette manier, en daar zullen ze ook meer mee bereiken en respect mee oogsten, online en in de niet-virtuele wereld.
Daarbij is de absolute meerderheid enthousiast, dus ik zou zeggen: ga vooral door.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:40

Ik ben tot de conclusie gekomen dat Arne in 2018 naar België halen helaas niet meer gaat lukken. Daar baal ik ontzettend van. Niet enkel als ruiter, ook als jurylid in opleiding. Dit is wat mij ongelofelijk blij maakt om te zien, het geeft mij het gevoel "DAT is het, DAT is waar dressuur allemaal om draait". Wanneer ik mag gaan jureren, en voorlopig is dat maar tot en met L2, dan wil ik geen proefje zien à la "wie vertoont de kunstjes het beste" maar wel "wie heeft er de opleiding van zijn paard het beste voor elkaar". Goede dressuur moet een verademing zijn om te zien en te ervaren, en dat gevoel van "ademen" wil ik ook krijgen als ik aan dat tafeltje zit. Of zelf in het zadel.

Een ademsessie vanuit yoga, en niet alsof je net een marathon hebt gelopen met een zuurstofgebrek.

Binnen de rijvereniging waar ik bij aangesloten ben is er iemand die Saumur heeft mogen doorlopen, en met succes heeft afgerond. Ik heb het heerlijke nieuws gehad dat hij tijdens de winterperiode de clublessen voor zowel paarden als pony's weer op zich gaat nemen.
Dus ik kan weer een eindje verder met de opleiding en scholing van mijn paard en mezelf :)

Maar toch, als ik ooit de kans heb tot een les van Arne, dan grijp ik die met beide handen. Niet enkel om zijn capaciteiten als ruiter, maar ook omdat hij een bron is van inspiratie, van kennis. En wees eerlijk dames, een goedgeklede manspersoon in de bak is ook wel eens aangenaam om te zien :)) 't Is een keer wat anders dan een lesgever in een sjofel pak.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:29

Mijn eerste instructeur (toen al een oudere heer) liep altijd rond in beige ballonrijbroek, met een wit overhemd, das en geruit vest, tweed jasje en pet, met bruine leren rijlaarzen die nog met een riempje (!) onder de knieën omhoog gehouden werden :D
Ik kan je niet anders dan gelijk geven Varekaj. Zelfs nu nog, staat dat beeld vast op m'n netvlies, want zo goedgekleed zie je de meesten inderdaad niet meer. Dus een instructeur met stijl is altijd een plezier :j

Wel, het is jammer dat het niet meer lukt volgend jaar, maar ik blijf wel even volgen voor het geval in 2019 misschien wel lukt :D

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:58

Zo leuk topic om gewoon door te lezen. En dan baal ik enorm dat ik geen rijpaard heb maar een dikke mini Shetlander waar ik niet op kan rijden. Haal hier wel inspiratie uit om verder te gaan werken aan de hand.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:59

Is een landelijk event niet iets voor jou Arne? Dan kunnen we met zijn alle komen kijken :Y)

Heel erg bedankt voor je nieuwe inzichten en vooral de moeite die je hebt genomen om die te delen met ons!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:00

Arne op HE? En op Flanders Horse Expo? O:)

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:16

Tja, alles wat niet op het hedendaagse dressuur lijkt wordt afgebrand. Ik heb me 15 jaar geleden laten omscholen tot de klassieke rijkunst. Peentjes zweten was het voor mij: zoveel informatie, technisch omzetten naar gevoel en ga zo maar door. Mensen om mij heen begrepen het niet. Mijn instructeur gaf mij actief les, dus als ik bijv. Spaanse pas of draf moest doen, liep hij naast me het uit te beelden. Ik heb al geruime tijd geen lessen meer gehad tot mijn grote spijt, maar lessen in de klassieke rijkunst en de hele beleving daar omheen hebben zo veel positieve indruk op mij gemaakt, dat ik ze nog altijd in mijn hoofd hoor.

Nogmaals, ik heb respect voor jou en wat je bereikt heb en laat de mensen maar die echte rijkunst niet willen begrijpen.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:19

rider schreef:
Voor de geinteresseerden in les/clinics: in 2018 is Arne wel een paar keer in Nederland. <<) PM Ansie @ Bokt voor omgeving Weert of mij voor omgeving Nijmegen. :)


Weert is inmiddels Someren geworden. Stuur mij gerust een berichtje als je wil komen kijken. Meerijden gaat komende clinic in februari helaas niet meer lukken want die zit al stampvol. Kijkers zijn natuurlijk welkom. Tijdens de clinic zal er ook ruimte zijn voor een theorieblok. Verder laten we iedereen per tweetal lessen. Vanwege de hoeveelheid aanmeldingen kunnen we zo toch meer ruiters een plek geven op die dag. Het was trouwens voor dit topic al vol.
Ruiters kunnen zo per tweetal ook ondervinden hoe het is om met elkaar te sparren, of kiezen voor 'gewoon' dressuurles. Het zal een leuke interactieve dag worden, dat is aan Arne wel toevertrouwd! :j

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:22

Ansie schreef:
rider schreef:
Voor de geinteresseerden in les/clinics: in 2018 is Arne wel een paar keer in Nederland. <<) PM Ansie @ Bokt voor omgeving Weert of mij voor omgeving Nijmegen. :)


Weert is inmiddels Someren geworden. Stuur mij gerust een berichtje als je wil komen kijken. Meerijden gaat komende clinic in februari helaas niet meer lukken want die zit al stampvol. Kijkers zijn natuurlijk welkom. Tijdens de clinic zal er ook ruimte zijn voor een theorieblok. Verder laten we iedereen per tweetal lessen. Vanwege de hoeveelheid aanmeldingen kunnen we zo toch meer ruiters een plek geven op die dag. Het was trouwens voor dit topic al vol.
Ruiters kunnen zo per tweetal ook ondervinden hoe het is om met elkaar te sparren, of kiezen voor 'gewoon' dressuurles. Het zal een leuke interactieve dag worden, dat is aan Arne wel toevertrouwd! :j



Welke data en locatie is het precies? Is iets te ver om met mijn paard heen te komen, maar wil wel mee kijken hihi, leer je ook van

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:26

Data is 24/25 februari. 1 dag in Someren-Heide en 1 dag in Nijmegen. Wie welke dag neemt stemmen rider en ik nog af. Komt gauw genoeg duidelijkheid over.
Als je wil komen kijken dan stuur maar even een pb, dan kan ik het allemaal wat beter bij houden.

Leuk dat er zoveel interesse is! :)

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 00:49

ik heb mijn zijde draadje gemeten: 850 gram breeksterkte.


dit is meer dan ik dacht eigenlijk, maar goed het geeft dus een drukmaximum waar ik kennelijk onder blijf,

dus op de teugel-kant van de schaar komt niet meer dan 850 g (ca 8,5 N zullen we maar zeggen) en dat vertaald zich tot 8,5*3= 25,3 N maximaal op de tong. (is ongeveer 2,5 kg)

en dat is in een setje met galoppirouettes, vliegen de wissels en piaffe.
dat is dus een piekbelasting waar ik onder blijf.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:52

Nounou, die 850gram zal je paard vast als enorm pijnlijk ervaren :+
Gelukkig rijden de meeste dressuurruiters die ik voorbij zie komen met veeeeel minder dan dat! (Kuchkuch)

Someren-heide is voor mij om de hoek! Dus dan kom ik zeker heel graag kijken. Zal even Pben

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 01:39

Renee leuk!

Ik ben 1 van de gelukkige ruiters in Someren :)

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:07

Airnt schreef:
ik heb mijn zijde draadje gemeten: 850 gram breeksterkte.


dit is meer dan ik dacht eigenlijk, maar goed het geeft dus een drukmaximum waar ik kennelijk onder blijf,

dus op de teugel-kant van de schaar komt niet meer dan 850 g (ca 8,5 N zullen we maar zeggen) en dat vertaald zich tot 8,5*3= 25,3 N maximaal op de tong. (is ongeveer 2,5 kg)

en dat is in een setje met galoppirouettes, vliegen de wissels en piaffe.
dat is dus een piekbelasting waar ik onder blijf.


De vraag is dan waarmee je werkelijk rijd. Zowizo niet meer dan dit.
Zou het met een draadje rijden ook lukken in een gevecht ?
Dan neemt de voorzichtigheid wel eens af is mijn ervaring en zijn er meer piekmomenten.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:30

Ansie schreef:
Data is 24/25 februari. 1 dag in Someren-Heide en 1 dag in Nijmegen. Wie welke dag neemt stemmen rider en ik nog af. Komt gauw genoeg duidelijkheid over.
Als je wil komen kijken dan stuur maar even een pb, dan kan ik het allemaal wat beter bij houden.

Leuk dat er zoveel interesse is! :)


Ik zal het iets duidelijker vermelden;
Voor de clinic in Nijmegen mag je je melden bij Rider en de clinic in Someren-Heide bij mij :)

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:26

Helaas zijn Nijmegen en Someren-Heide voor mij te ver weg voor het leuke. Dus ik wacht wel af of het in Vlaanderen een keertje lukt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:27

Rossfechten schreef:
Airnt schreef:
ik heb mijn zijde draadje gemeten: 850 gram breeksterkte.


dit is meer dan ik dacht eigenlijk, maar goed het geeft dus een drukmaximum waar ik kennelijk onder blijf,

dus op de teugel-kant van de schaar komt niet meer dan 850 g (ca 8,5 N zullen we maar zeggen) en dat vertaald zich tot 8,5*3= 25,3 N maximaal op de tong. (is ongeveer 2,5 kg)

en dat is in een setje met galoppirouettes, vliegen de wissels en piaffe.
dat is dus een piekbelasting waar ik onder blijf.


De vraag is dan waarmee je werkelijk rijd. Zowizo niet meer dan dit.
Zou het met een draadje rijden ook lukken in een gevecht ?
Dan neemt de voorzichtigheid wel eens af is mijn ervaring en zijn er meer piekmomenten.

Het lukt de gemiddelde GP ruiter al niet om dat setje te rijden met zo weinig gewicht in de handen met S&T. Dus denk dat je sowieso wel kan stellen dat dit paard veel lichter gereden is dan de meeste gewone dressuurpaarden. :) Denk dat er in een gevecht juist veel meer op gewicht en beenhulpen gereden wordt gezien de handen met wat anders bezig zijn.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:35

Airnt schreef:
een paar keer te veel 'wauw' in een topic hoort waarschijnlijk gewoon afgebrand, want iemand mag niet gewoon eens denken, 'ach, dat is toch eens best een leuk piaffe-fototje': 'daar is mijn paardje toch nog wat verder gekomen dan iedereen dacht.'



Dan zeg ik het nog maar even een keer: Wauw! +:)+
En een hele dikke knuff. <3 Een gentleman zoals jij met kennis en ervaring die zo gewoon blijft en met humor en geduld zelfs de meest knullige beginners les kan geven kom je niet vaak tegen. En wat je kleding betreft, je hebt gewoon stijl. :o Een vrouw voelt zich ineens een dame naast een heer als jij. O:)

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:48

Knap wat een mooi model je uit dat originele plankje heb weten te boetseren :)

Leuk om te zien dat er ook andere vormen van paardensport zijn naast de 'standaard'.

Dat met de draadjes vind ik dan weer niet zo boeiend, een gemiddelde ruiter schijnt tussen 0,5-1kg te blijven, jij dus ook. Met schaar zit je dan gemiddeld hoger dan een trensruiter met hetzelfde gewicht.
Anderzijds is bewust bezig zijn met zulke dingen uiteraard lovenswaardig :j