Zilver en haar beleer proces

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 20:51

Hallo beste bokkers!
Leuk dat ik op dit sub-forum nu ook iets kan plaatsen!

Zilver fan sweltsjes state
3 jaar oud
Ongeveer 1.60 hoog
Pier x Wikke
Friese merrie

Na veel voor en grondwerk kunnen we 'los'
Afbeelding
Afbeelding

Eerste keer er op! Lekkere slechte kwaliteit :P
Afbeelding
Filmpje nog aan de longeerlijn


En de tweede keer! Super braaf <3
Afbeelding
Stukje van de galop. Nog lekker wiebelig


Derde keer besloten om lekker de weg uit te gaan. Geen stap verkeerd. Was nog braver dan de andere paarden :+
Afbeelding

En vandaag! De vierde keer erop! Ze loopt echt steeds fijner

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft ook al vier keer voor de wagen gestaan. Ik heb nog nooit gemend maar ook al 2 keer gedaan. Ze staat op mijn werk te beleren. Zilver gaat volgende week weer naar huis en dan lekker vakantie!!
Afbeelding
Afbeelding

Tips en tops mag natuurlijk altijd , maar hou in je achterhoofd dat het een jong paard is met eigen wil. Die slingerd eens , die duikt eens met zijn hoofd naar het borst , die gooit het hoofd eens de lucht in. Het is nog geen Z paard :P

Tips over mijn houding en doen en laten mág ook zeker. Maar hou in je achterhoofd dat ik in mei 2016 mijn bekken, zitbeenknobbels, heiligbeen en schaambeen heb gebroken en daardoor weinig tot bijna geen balans heb! Ik werk hier aan :)

Dankje voor het kijken. Reactie vind ik leuk :D
Knapperd vorig jaar herfst!
http://boktimg.nl/img/m/OC6YWI.jpg

Ohja. Ik rij en men niet langer dan 10/15 minuten. Hoeft niet langer!


In dit topic is een moderatoropmerking geplaatst:
Onderwerp: Zilver en haar beleer proces
zonnebloem18 schreef:
Ik wil deze moderatoropmerking nog even herhalen. Ondanks het verzoek van RianneH om niet in herhaling te vervallen gebeurt dit nog steeds. De discussie over de leeftijd waarop je begint met beleren kan ergens anders gevoerd worden.

RianneH schreef:
Moderatoropmerking:
Hoewel het niet verboden is om commentaar te geven op RIJ-ITP, graag even rekening houden met het volgende:
Citaat:
Negatief commentaar is toegestaan, mits opbouwend en vriendelijk gebracht. Probeer niet in herhaling te vervallen, dit ontaardt snel in 'bashen'.
Posts op een denigrerende, sarcastische en/of aanvallende toon zijn per definitie ongewenst op Bokt.

Zie ook: [RIJ-ITP] Regels en Richtlijnen [RIJ-ITP] Rijden in the picture
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 16-03-18 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: OP bijgewerkt met moderatoropmerking

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:57

Wauwie wat een ontzettend leuke fries. Ziet er uit als een met veel power. Komt vast helemaal goed met jullie twee als combinatie! :j

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:01

Wat een knappe merrie met veel power, daar zit zeker een toekomst in!!

Doe je het wel rustig aan met haar, gezien ze pas in juni 3 word?

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:03

Prosecco schreef:
Wat een knappe merrie met veel power, daar zit zeker een toekomst in!!

Doe je het wel rustig aan met haar, gezien ze pas in juni 3 word?

Dankje! Ja hoor komt in orde :)
Zoals je kon lezen

Dankje xankie!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:07

Jij durft :+ Ik ga nog geen topic openen hoor dit jaar :D

Heel veel plezier samen, ze doet het super. Ga je vast veel plezier aan beleven :)

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:10

xApple schreef:
Jij durft :+ Ik ga nog geen topic openen hoor dit jaar :D

Heel veel plezier samen, ze doet het super. Ga je vast veel plezier aan beleven :)

Haha ja ik durf :P Het zal sommige mensen vast niet aanstaan dat ik mijn paardje niet tot 8 jaar laat staan.

Dankje komt goed!

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:29

Wat een super braaf paard. Echt uit het boekje.
Je ziet ook dat ze er plezier in heeft. Super combi al :)

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:33

Kabayo schreef:
xApple schreef:
Jij durft :+ Ik ga nog geen topic openen hoor dit jaar :D

Heel veel plezier samen, ze doet het super. Ga je vast veel plezier aan beleven :)

Haha ja ik durf :P Het zal sommige mensen vast niet aanstaan dat ik mijn paardje niet tot 8 jaar laat staan.

Dankje komt goed!


Ik rij sinds kort weer, na 22 jaar niet gereden te hebben.
Ik weet dat tijden veranderen, maar ik heb ook een pony en 2 paarden ingereden vroeger en die waren allemaal 3 jaar , ook mijn eigen pony, die ik jaren heb gehad en kreeg toen ze anderhalf was, is met net geen 3 jaar begonnen. Die is destijds ingereden door iemand anders, toen was ik nog te jong haha).
Het was toen normaal om met 3 jaar te beginnen, en nee geen zware dingen en Z proefjes, maar gewoon rustig aan en ook al vrij vlot langs de weg om naar de bak te rijden.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:35

Jeetje, die is braaf zeg

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:37

Zo... die gaat goed in de voortgang. Dat duiken met het hoofd is lekker Fries eigen. Vind het wel opschieten!!!

Wipt je zAdel achter iets op?

Hoe kom je zelf aan zoveel botbreuken?
Maar ik vind je topic leuk... en zou je graag willen volgen. Benieuwd hoe dat ie eruit komt te zien met volle bespiering!

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:40

Knert schreef:
Zo... die gaat goed in de voortgang. Dat duiken met het hoofd is lekker Fries eigen. Vind het wel opschieten!!!

Wipt je zAdel achter iets op?

Hoe kom je zelf aan zoveel botbreuken?
Maar ik vind je topic leuk... en zou je graag willen volgen. Benieuwd hoe dat ie eruit komt te zien met volle bespiering!

Dankje! Leuk berichtje zeg!

Zadel .. niet op gelet eerlijk gezegd. Dit is mijn dure custom zadel . Helemaal op maat gemaakt. (Ja ik ben gek ik weet het. Heb het voor haar over. Ook die duizenden euros voor een goed zadel)

Die botbreuken komen van een ouder paard (10+) die ik reed voor iemand. Dat paard steigerde en klapte achterover. Daardoor bang geworden (maar niet voor mijn eigen! Wel voorzichtiger, denk meer na. En dat voor ADHD :P )
Kon een maand niet lopen. Na die maand weer werken in de paarden. Was onwennig geworden :+

Dankje paardenfan!

Anoniem

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:52

Ik vind het een schitterend dier, en het ziet er fijn uit. Maar ik kan echt niet enthousiast zijn dat je op een 2,5 jarige zit. Mag ik oprecht vragen waarom je de beslissing heb genomen er nu al op te stappen?

Muronia

Berichten: 19640
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:53

Hey daar is knappe Zilver opeens in haar eerste echte rij-topic, wat gaaf! Ze doet het echt onwijs netjes hoor, mag je dik trots op zijn :).

Oeh, ik heb dat ook meegemaakt op een paard die ik voor iemand reed. Steigeren en achterover klappen. Ik had wat meer geluk en hield er "alleen" een whiplash en gekneusd been aan over, maar dat wat angstiger en voorzichtiger worden herken ik echt!

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:58

Joolien schreef:
Ik vind het een schitterend dier, en het ziet er fijn uit. Maar ik kan echt niet enthousiast zijn dat je op een 2,5 jarige zit. Mag ik oprecht vragen waarom je de beslissing heb genomen er nu al op te stappen?

Mag je doen
Ze is er klaar voor. Qua bespiering. Qua instelling. Qua training. Dus dan doe ik dat. (Natuurlijk rustig aan en begeleid. Niet halsoverkop uuuren erop)
Foto van de bespiering
Afbeelding
Qua botten sluiten is ze er natuurlijk nog niet aan toe. Maar dat moet je tegen iedereen gaan zeggen die op een paard stapt jonger dan 8 jaar.
Daarbij is ze niet 2.5 maar om precies te zijn. 2.9. Ik denk niet dat het paard over 3 maand nou echt anders is en denkt.

Dankje Claudia! Leuk he! Whiplash heb ik ook gehad door een paard van een vriendin. Die ontplofte ineens :+

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:00

Netjes hoor! En Zilver is ook gewoon knap <3

Snap alleen niet waarom je niet wat langer kon wachten: ik vind dat je veel te vroeg bent begonnen. Ze is nog langer geen 3 en loopt nu al ohz en voor de wagen, vind ik raar. Maar je zal er vast je redenen voor hebben :)

Anoniem

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:13

Volgens mij weet je prima dat het wel uit maakt of je nu op 2 jaar en 9 maanden op stapt, of 5 jaar. In mijn ogen valt dat neit goed te praten, hoe compleet ze er ook uit ziet, of hoe graag ze het werk al aanbieden of hoe rustig aan je ook doet.
Vind het ook bijzonder dat de meeste bokkers die zo enthousiast zijn hier, bij iedere andere bokker met jong paard er van alles van zouden vinden.

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 22:15

Joolien schreef:
Volgens mij weet je prima dat het wel uit maakt of je nu op 2 jaar en 9 maanden op stapt, of 5 jaar. In mijn ogen valt dat neit goed te praten, hoe compleet ze er ook uit ziet, of hoe graag ze het werk al aanbieden of hoe rustig aan je ook doet.
Vind het ook bijzonder dat de meeste bokkers die zo enthousiast zijn hier, bij iedere andere bokker met jong paard er van alles van zouden vinden.

Ze is nu niet vol groeid en met 5 jaar ook niet. Neem aan dat je dat wel weet aangezien je mij de les wilt laten lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:17

Kabayo schreef:
Joolien schreef:
Volgens mij weet je prima dat het wel uit maakt of je nu op 2 jaar en 9 maanden op stapt, of 5 jaar. In mijn ogen valt dat neit goed te praten, hoe compleet ze er ook uit ziet, of hoe graag ze het werk al aanbieden of hoe rustig aan je ook doet.
Vind het ook bijzonder dat de meeste bokkers die zo enthousiast zijn hier, bij iedere andere bokker met jong paard er van alles van zouden vinden.

Ze is nu niet vol groeid en met 5 jaar ook niet. Neem aan dat je dat wel weet aangezien je mij de les wilt laten lezen?


Klopt, maar dan is een paard wel beter volgroeid, en is de kans op blessures aanzienlijk lager. Dat lijkt me geen hogere wiskunde toch?

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 22:19

Nee zeker niet. Maar heb nog geen enkel paard gezien met een blessure op een jonge leeftijd. Terwijl het toch een "populaire" leeftijd is om te beleren
Paard is nooit gemaakt om op te rijden. Nu niet. Over 10 jaar niet.

Edit.
Maar laten we het verder gezellig houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:27

Kabayo schreef:
Nee zeker niet. Maar heb nog geen enkel paard gezien met een blessure op een jonge leeftijd. Terwijl het toch een "populaire" leeftijd is om te beleren
Paard is nooit gemaakt om op te rijden. Nu niet. Over 10 jaar niet.

Edit.
Maar laten we het verder gezellig houden


Het gaat er ook niet om dat ze nu een blessure krijgt, maar dat ze veel eerder stuk gaan. De rug is 1 van de laatste plekken bijv waar de wervels sluiten, dus daar kun je problemen verwachten. Maar op deze leeftijd zijn veel onderdelen van de benen ook nog niet gesloten, dus dan maak je het nog dubbel zo tricky. En dan helpt het ook niet mee dat het een Fries is, die staan al niet bekend om de meest sterke rug.
Als je iig wacht tot het 4e levensjaar, heb je een betere kans dat je je paard heel houdt. ;)
Zomaar een paar onderdelen die nog volop in ontwikkeling zijn:
Spaakbeen en ellepijp – 3 tot 3,5 jaar
Opperarmbeen – 3 tot 3,5 jaar
Schouderblad – 3 tot 3,5 jaar
Spronggewricht – 3 tot 3,5 jaar
Tibia (scheenbeen) – 3 tot 3,5 jaar
Femur (dijbeen) – 3 tot 4 jaar

Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:39

Makkelijk om te zeggen, dat drie jaar voor dit paard veels te vroeg is om ingereden te worden. Jullie kennen het paard toch niet? TS kent dr paard t beste ;)

vind het dr leuk uit zien! Hij lijkt het erg leuk te vinden, oortjes mooi erop! Wat een power toont hij!

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 22:43

Veer19 schreef:
Makkelijk om te zeggen, dat drie jaar voor dit paard veels te vroeg is om ingereden te worden. Jullie kennen het paard toch niet? TS kent dr paard t beste ;)

vind het dr leuk uit zien! Hij lijkt het erg leuk te vinden, oortjes mooi erop! Wat een power toont hij!

Dankje wel! Ze vind het vreselijk leuk om te werken
Van in de paddock/wei staan en niks doen word ze stront chagrijnig van (en ze voeld zich vergeten :+)

Het is niet standaard hoor dat ik ze zo vroeg beleer. Mij pony was een baby. Die is pas beleerd met 4.5 jaar. Ik vind dat je naar het paard moet kijken. Niet naar een getal

Joolien heeft zeker gelijk hoor mbt de gewrichten. Maar ik denk niet dat 3 maanden verschil maken. Ze zullen vast niet direct op haar verjaardag gaan sluiten.

kraakte
Berichten: 3077
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:54

Ik heb t laatste filmpje bekeken maar wordt er niet direct blij van.
Lijkt of je heel erg voor de beweging zit met lichtrijden, lijkt me juist voor zo een jong dier niet echt fijn.
Ik zou nog ff n jaartje andere dingen met dr doen, misschien zo nu en dan eens een ritje voor de wagen maar zeker niet rijden onder het zadel.
Maar zo te lezen zul je daar toch niet in meegaan.

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:31

Joolien schreef:
Klopt, maar dan is een paard wel beter volgroeid, en is de kans op blessures aanzienlijk lager. Dat lijkt me geen hogere wiskunde toch?


Heb je dan wat wetenschappelijk bewijs voor deze hogere wiskunde?

TE, super leuk dier en respect voor het feit dat je zo eerlijk en open bent op Bokt, ik ga zeker volgen!

Larissajulia

Berichten: 1508
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:40

Ziet er wel al goed uit hoor! Ik denk juist dat je heel bewust bezig bent met het beleren. Volgens mij weet je goed waar je mee bezig bent. Ze lijkt het ook prima aan te kunnen.