Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 22:07

De foto's zijn al van een tijd geleden... maar desondanks toch leuk om nog te laten zien! :D

Krisje B is een (toen) 3,5 jarige merrie van Everdale. Ze is eind mei/begin juni ruitermak gemaakt en sindsdien +/- 1 keer in de week gereden met regelmatig nog een vakantie er tussen.
Ik heb er voor gekozen om haar een langere periode aan het 'werk' te zetten maar heel minimaal, rustig aan. Zodat ze tijd heeft om alles in haar hoofd goed te verwerken en het niet te veel voor haar lijf is zodat ze ook energie genoeg heeft om te ontwikkelen.

Ik rij haar met een slofteugel omdat ik deze gewoonweg ooit nodig heb om haar bij de les te houden als ze besluit haar hoofd compleet omhoog te gooien. Dan heb ik niets meer te vertellen, geen stuur, geen rem, helemaal niets. Heb liever toch wél wat te zeggen ;).
(Mijn houding is inmiddels een stuk beter geworden gelukkig.)

Krisje B in februari toen ik haar kocht als bijna 3 jarige.
Afbeelding

Begin oktober
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste keer zelf er op eind december. Hier na is ze 1 a 2 x p.w. gereden door een professionele amazone om de basis er beter te bevestigen. Inmiddels staat ze met vakantie, voor een aantal maanden om lekker verder groeien. Tijd heeft ze nodig dus die krijgt ze :).
Afbeelding

:wave: <3
Afbeelding

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:09

Wat een leuk paard :o

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:11

Ik vind het er al super relaxt uitzien eigenlijk.. Gaaf paard! Wat een plaatje ook die laatste foto! <3

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:12

Krisje! Ik ben stiekem wel een beetje verliefd op haar hoor maar dat weet je denk ik wel. Mooi dat jullie op zo'n rustige manier bezig zijn gegaan en dat je haar tijd geeft om verder uit te groeien.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:13

Wauw! Wat een knapperd zeg! En wat een fijn hoofd heeft ze. Je hebt haar al lekker aan het lopen!

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:20

Wauw! Wat is dat een knap paard zeg! Vind vossen persoonlijk nooit echt mooi, dus dit is een van de weinigen. <3

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:23

Wat een super aansprekend dier!

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:42

Leuk paard, geen commentaar op je slofgebruik, want hij hangt op elke foto los, en duidelijk ook dat hij pas wat gaat doen als je paard het hoofd in de nek zou gooien.

Wel een vraag: op de eerste foto loopt ze vrij diep, is dat een moment of is het bewust? Als je haar bewust zo rijdt, waarom?

En ik ben eigenlijk benieuwd naar recentere foto's, want je zegt dat je houding verbeterd is. Nu rijd je hier met een springzadel zo te zien, het is ook wat lastig om daarin een heel nette houding te hebben, maar je hebt hier best een stoelzit, en ik kan niet goed beoordelen of dat door het zadel komt of dat het een issue van jou is.

Verder vind ik het een heel leuk paard, je hebt een vriendelijke rijstijl zo te zien :) mijn vragen zijn ook niet negatief bedoeld, ik ben gewoon nieuwsgierig :)

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:46

Wat een leuk dier. Is ze zo groot of ben jij niet zo groot?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:48

Wat een leuk dier. Ik zie op de foto's dat hij in een valse knik afbuigt en achter de loodlijn kruipt. Durft hij wel je hand op te zoeken? Ik zou als ik jou was de slof aan de zijkant bevestigen dat is een stuk vriendelijker dan tussen de voorbenen.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:54

Wat een enormmmm gaaf dier heb je!

En ben ik de enige die er niet bij kan met mijn verstand, dat er bokkers zijn die uberhaupt durven te beginen over de hoofd/hals houding van zo’n jong dier... niet ieder paard is met de correcte houding geboren. Dat moeten ze leren ;)

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:55

maria1990 schreef:
Wat een leuk dier. Ik zie op de foto's dat hij in een valse knik afbuigt en achter de loodlijn kruipt. Durft hij wel je hand op te zoeken? Ik zou als ik jou was de slof aan de zijkant bevestigen dat is een stuk vriendelijker dan tussen de voorbenen.


De slof hangt los. Dus is zo vriendelijk als het maar zijn kan...

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:00

Klopt, ik zie ook een paard wat gewoon fijn de hand opzoekt en daarbij wat achter de loodlijn komt. En dat is echt helemaal niet zo heel erg. Als over de hele lengte van de hals de bovenhalsspier aangespannen is, heb je imo geen valse knik, en ik zie ook geen weggedrukte rug.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:01

wat heb jij mooie blonde haren <3

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:19

maria1990 schreef:
Wat een leuk dier. Ik zie op de foto's dat hij in een valse knik afbuigt en achter de loodlijn kruipt. Durft hij wel je hand op te zoeken? Ik zou als ik jou was de slof aan de zijkant bevestigen dat is een stuk vriendelijker dan tussen de voorbenen.


Als je de slof langs de zijkanten hangt heb je continu een links-rechts beweging door de schouderpartij. Zoals hij nu hangt is er echt geen vuiltje aan de lucht, hij werkt alleen in als het echt nodig is.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:26

Zijn er nu echt mensen die de hoofd en hals houding van een zo groen als maar kan paard gaan beoordelen en analyseren. :') Even serieus, ze is echt heel knap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:33

maria1990 schreef:
Wat een leuk dier. Ik zie op de foto's dat hij in een valse knik afbuigt en achter de loodlijn kruipt. Durft hij wel je hand op te zoeken? Ik zou als ik jou was de slof aan de zijkant bevestigen dat is een stuk vriendelijker dan tussen de voorbenen.


Dier heeft imo een hele prettige houding voor zo'n jonkie. Waarschijnlijk zoekt hij de hand juist heel goed op.
Hele vriendelijke amazone en fijn gereden paard!

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:43

Ik word ook zo moe van die bokkers die denken dat jonge paarden al op precies de juiste lengte lopen zonder soms te diep te komen.. het is een jong paard, een paard wat nog sterker moet worden, zichzelf moet gaan leren dragen. Laat hem maar een beetje zoeken en soms te diep komen, ik zie dit liever dan een paard wat naar voren wordt getrapt met een lange teugel onder het mom van “hij moet op eigen benen lopen”. TS houdt keurig contact met de mond en durft ook de ruimte te geven wanneer je het paard wat ziet zoeken naar de juiste verbinding. Wanneer ze achter sterker gaat worden zal ze zich straks vanzelf van voor ook beter kunnen dragen met het neusje op of voor de loodlijn.

TS, ziet er super uit! En ik vind het tof dat iemand eindelijk weer is rijfoto’s durft te plaatsen van een 3-jarige met slof.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:47

Wat een schriel paard nog! Die zal dalijk nog wel mooi uit gaan zwaren zeg!
Leuk dier! <3

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:53

Wat een beauty!! <3

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:13

Jeetje wat een verschil met hoe ze eruit zag als nog geen 3 jarige !(zo had ik haar nooit gekocht-net als mijn zelfgefokte ook 4 jarige vosmerrie ;) ) Ze is echt in haar voordeel veranderd !

Je bent echt heel zuinig op haar ! :j
Welke hengst is de vader van de moeder ?Wat is haar stm?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:18

Goed beest, meestal zeg ik,zuinig op zijn maar dat ben je al. Echt een toekomst topper.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:26

yeentll schreef:
Ik word ook zo moe van die bokkers die denken dat jonge paarden al op precies de juiste lengte lopen zonder soms te diep te komen.. het is een jong paard, een paard wat nog sterker moet worden, zichzelf moet gaan leren dragen. Laat hem maar een beetje zoeken en soms te diep komen, ik zie dit liever dan een paard wat naar voren wordt getrapt met een lange teugel onder het mom van “hij moet op eigen benen lopen”. TS houdt keurig contact met de mond en durft ook de ruimte te geven wanneer je het paard wat ziet zoeken naar de juiste verbinding. Wanneer ze achter sterker gaat worden zal ze zich straks vanzelf van voor ook beter kunnen dragen met het neusje op of voor de loodlijn.

TS, ziet er super uit! En ik vind het tof dat iemand eindelijk weer is rijfoto’s durft te plaatsen van een 3-jarige met slof.

Ik vind wat dieper komen sowieso niet erg hoor :) ik word soms een beetje moe van die obsessie met de loodlijn en het hoogste punt achter de oren. Dat vraagt gewoon best veel oprichting, daar is zo een pup nog niet aan toe, en als ze dan de hand gaan opzoeken, en fijn door het lijf van achter naar voren lopen, komen ze gewoon vaak achter de loodlijn :)
Plus je moet kijken naar wat je paard aangeeft imo. Als je paard daar fijn is, maar meer op de loodlijn nog niet, dan moet je gewoon nog niet meer op die loodlijn willen komen :)

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:48

Ik vind jullie echt zo'n leuke combi Patty! Ik vind je zwartje ook heel leuk maar deze heeft echt wel iets extra's!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 21:40

Dankjullie! :D

Avalanche81; Ik heb zelf wel de neiging om paarden regelmatig even wat dieper in te stellen. Ik merk dat ze hun lijf dan vaak beter gaan gebruiken dan als ik ze op of voor de loodlijn rij. Als je ze van achteruit goed bij rijd uiteraard.
Bij Krisje probeerde ik veel af te wisselen in wat dieper te zetten, daarin wat meer contact te maken en vanuit daar de hand te laten volgen. En dat dan minimaal om dat kleine stukje steeds uit te kunnen gaan bouwen ipv (helemaal) weg te gooien en te hopen dat ze er achteraan komt. Liever eerst daar dat contact en de aanspanning in het lijf vanuit de achterkant naar voren krijgen, wat kracht ontwikkelen en dan in balans uitschuiven.
Klopt, ik heb alleen een springzadel hihi. Ik reed pas weer een paar maandjes na jaren niet regelmatig gereden te hebben door ziekte, en ik had eerder een dressuurzadel. Dus ik moest erg wennen.

Eva1969; Haha ik ben niet zo groot! +/- 1,63. Krisje is ook niet zo groot maar toont vooral groot. Ze zal nu ergens tussen de 1,65 en de 1,70 zijn denk ik.

Maria1990: De hand volgen ging ze hier net steeds een beetje beter doen. Hoezo vind jij de slof aan de zijkant vriendelijker dan tussen de voorbenen? :)

Dankje yeentll! Hoe jij het uitlegt is ook precies hoe ik het zie.

Dat hoop ik wel manonutjuh! Ben heel benieuwd naar hoe ze er over 1 a 2 jaar uit ziet.

KahluaB, een best verschil he! Gelukkig goed door heen gekeken. Vader van de moeder is Wizzard WV, daar achter zit Wolfgang.

Hihi ja deze is niet te vergelijken met de zwarte Josje :P