Dressuur met manegepaard Fairytale!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:50

Sinds kort rijd ik op de manege op een enorme zwarte ruin, en voor m'n gevoel gaat dat steeds beter! :) Er zijn uiteraard nog heel wat verbeterpunten, maar daar werken we hard aan.

Over Fairytale:

Ik weet niet precies hoe oud hij is, enkel dat hij in het verleden Z heeft gelopen voordat hij manegepaard is geworden. Hij is van achteren momenteel nog wat slap, en gooit snel zijn volledige gewicht naar voren en naar beneden. Dan zit er op den duur geen stuur en geen rem meer op. Waar we momenteel dus aan werken is vooral controle zodat hij onder mij blijft lopen en zichzelf meer gaat dragen. Tegelijkertijd probeer ik wel echt te ontspannen en met mijn handen zo min mogelijk te doen; ik begin nu te merken dat hij veel meer reageert op mijn zit. Soms vind ik het dan nog lastig als hij zich sterk maakt om niet zelf ook aan te spannen en een beetje te gaan "staan", maar ook dit gaat al beter dan eerst.


Over mezelf:

Ik rijd nu ongeveer 9 jaar op een manege. Zelf heb ik afgelopen tijd gewerkt aan mijn zit; ik vind het belangrijk dat ik echt stil zit. Ik houd niet van trekken en probeer echt te ontspannen. Mijn doel is om een paard echt vanuit de achterhand te kunnen rijden. Soms voel ik korte stukjes dat dat echt lukt, dan is Fairy opeens veel lichter in de hand en voel je dat hij echt draagt. Heel gaaf gevoel is dat, en met die korte stukjes ben ik al blij! :)

Ik wil zelf nog wat rechterop zitten, nog stiller zitten en nog meer vanuit mijn zit rijden. Tips zijn uiteraard altijd welkom, maar houd het alsjeblieft wel lief! :) Het is mijn streven om zo vriendelijk mogelijk te rijden, en gelukkig heb ik een instructeur die me daar goed bij helpt.


Dit is fairy:


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat ik hier zie aan mijn zit is dat ik nog teveel vasthoudt, en dat ik nog iets teveel ingezakt zit. Ik was de controle even kwijt waardoor Fairy als het ware doordendert, en dan span ik ook weer aan terwijl ik dat juist niet moet doen.
Afbeelding



Filmpje draf rechtsom:



Filmpje draf linksom:



Filmpje galop linksom:




Ik ben benieuwd wat jullie vinden! :) Een reactie zou leuk zijn, en tips zijn altijd welkom! :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:57

Wat een gaaf paard zeg! <3 En wat zit jij netjes. Volgens mij zie je zelf al heel goed wat je werkpuntjes zijn en ben je daar heel goed mee bezig.
Rij je altijd op dit paard? En hoe vaak per week? :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:59

Wat een superleuk dier! Weet je toevallig zijn afstamming?
Jullie zijn al een leuke combinatie! Ga je hem ook starten?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:00

Ik vind het heel knap dat je een manegepaard zo kan laten lopen! Vooral zo doorgaan ziet er fijn uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:20

Frummels schreef:
Wat een gaaf paard zeg! <3 En wat zit jij netjes. Volgens mij zie je zelf al heel goed wat je werkpuntjes zijn en ben je daar heel goed mee bezig.
Rij je altijd op dit paard? En hoe vaak per week? :)



Dankjewel! :) Ik rijd iedere week op zaterdag één uurtje op hem. Dit is denk ik de tiende keer dat ik erop zit. :j Ik ben gewoon manegeruiter, dus heb helaas niet de luxe om vaker te rijden, haha.

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:02

Nou meid, ik vind dat jij keurig netjes op je paard zit, en heel goed dat je bewust met je rijden bezig bent,om het voor je paard zo prettig mogelijk te maken. En je weet het, het gaat om het plezier in het rijden! Succes met Fairytale!

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:19

Leuk paard en je zit erg netjes vind ik !!


Maar jemig met hoevelen rijden jullie in de bak.
Vind het wel echt teveel xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:45

Cayenne schreef:
Wat een superleuk dier! Weet je toevallig zijn afstamming?
Jullie zijn al een leuke combinatie! Ga je hem ook starten?




Dankjewel! :) Zijn afstamming weet ik niet, maar daar kan ik eens naar vragen. Het is ook een heel eerlijk paard, wat ik fijn vindt. Als ik scheef zit of scheef rij, dan laat hij dat echt merken door bijvoorbeeld naar binnen of buiten te vallen.


Ik kan helaas geen officiele wedstrijden starten omdat ik toch manegeruiter blijf, maar ik heb wel laatst al de F10 een keer met hem gestart! :) Daar werden we eerste. Niet omdat ik de proef zo netjes reed, maar echt voor m'n houding enzo. Daar was ik wel blij mee. :j


Afbeelding

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:59

Resistance schreef:
Cayenne schreef:
Wat een superleuk dier! Weet je toevallig zijn afstamming?
Jullie zijn al een leuke combinatie! Ga je hem ook starten?




Dankjewel! :) Zijn afstamming weet ik niet, maar daar kan ik eens naar vragen. Het is ook een heel eerlijk paard, wat ik fijn vindt. Als ik scheef zit of scheef rij, dan laat hij dat echt merken door bijvoorbeeld naar binnen of buiten te vallen.


Ik kan helaas geen officiele wedstrijden starten omdat ik toch manegeruiter blijf, maar ik heb wel laatst al de F10 een keer met hem gestart! :) Daar werden we eerste. Niet omdat ik de proef zo netjes reed, maar echt voor m'n houding enzo. Daar was ik wel blij mee. :j


[ [url=m/FcVRVq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dit hem?
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /fairytale

Ik heb een veulen gekend dat fairytale heette, een jaar of 10 geleden, vandaar dat ik even ging googlen. Foto's heb ik helaas niet meer maar als ik de hordetelex moet geloven is dat niet hetzelfde paard. :+

Fijn he TS, zo'n paard waarmee je aan het werk kan en je tegelijk zoveel kan leren door je op je fouten te wijzen. Ziet er goed uit hoor! Ga zo door!

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:02

Ik schat 'm wel rond de 10 en hij is ook wel erg groot, maar denk niet dat een goedgekeurd paard op een manege terecht komt. :+


En ja, echt heerlijk. :j Alle knoppen zitten er ook op, maar enkel als je ze precies goed bedient, haha. Hij kan enorm verzamelen in galop, heel gaaf gevoel is het wanneer dat lukt. :j

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:13

Het is natuurlijk maar net of de vorige eigenaar het goed vind dat het paard op de manege terecht komt :+
Ik heb een heel leuk, groot, zwart, oerlelijk bijrijdpaard gehad. Had op een manege gestaan en zoveel kinderhartjes gestolen omdat het een verschrikkelijke goedsul was. Paard had M gelopen, kon alles en toch stond hij daar. Een leermeester voor velen, helemaal door zijn karakter, maar hij was daar dood ongelukkig. Hij is toen bij ons terecht gekomen en bloeide helemaal op. Kwam kilootjes aan, bespiering werd weer beter en langzaam maar zeker werd hij weer paard. Vlak voordat we voor het eerst onderling zouden starten werd hij kreupel, ging maar niet weg. Na onderzoeken van de DA en op de kliniek bleek hij vroeger een peesblessure te hebben gehad, maar hebben ze hem veel te snel weer opgepakt (voor zijn manege tijd dus), kon beter worden met een jaar rust, kon ook slecht en pijnlijk blijven. We hebben niet zo lang van hem kunnen genieten en (helaas) galoppeerd hij nu over de groene vlaktes, maar het was een paard waar zoveel meer in zat en toch is hij op die manege terecht gekomen. :+

Dus het gebeurd zeker hoor! Goede, of goed opgeleide paarden op de manege.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:14

Mooie punten heb je gereden! Gefeliciteerd!

Mooi commentaar ook!!

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:31

Dankjulliewel voor alle lieve reacties overigens! :) <3


@AfricanLady Haha, het is een soort van hele grote piste die in drieën wordt gedeeld. Hij is 40 bij 80. Maar ja, alsnog wel een volle les. Maarja...

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:43

Op welke manege rijd je in Rotterdam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:47

pompadour schreef:
Op welke manege rijd je in [naam].



Manege de [naam]. :) Zeer fijne lessen (zowel springen als dressuur), geweldige instructie, goede sfeer, en de paarden hebben lichte stallen en kunnen lekker naar buiten. Ook wat "betere" paarden voor de wat verder gevorderde ruiter, en buiten het rijden leer je er nog veel meer. Aanrader voor als je goede manegelessen zoekt. :j

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:52

Resistance schreef:
pompadour schreef:
Op welke manege rijd je in Rotterdam.



Manege de Prinsenstad. :) Zeer fijne lessen, geweldige instructie, goede sfeer, en de paarden hebben lichte stallen en kunnen lekker naar buiten. Aanrader voor als je goede manegelessen zoekt. :j


die ken ik wel, langs de rijksweg

bestaat al een tijdje .

Ik heb altijd op manege Tinte gereden, en ik ben weer van plan om te rijden.Dan ga ik naar weer heen.
Daar hebben ook altijd een goede manege paarden en de paarden zijn allemaal te koop.
Zodat ze daar altijd andere manege paarden komen,

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:08

Ziet er netjes uit! Leuk dier! Kan je veel mee leren.

Ik vind jou altijd netjes rijden, maar vaak zie ik je wel alleen wat rondjes rijden. Niet gek hoor met het gaan van de meeste manege paarden waar geen goeie basis in zit. Met deze kan je al een stuk meer. Dus daar zou ik als ik jou was lekker mee bezig gaan om jezelf te ontwikkelen.

Op deze vind ik je ook al wat meer eraan rijden, zeker op het draf filmpje op de linkerhand. Op het filmpje van de rechterhand laat je hem soms toch even te lang, te lang en stug worden. Op die momenten doe jij niet zoveel, maar mag (moet) je best wat halve ophoudingen maken om hem weer wat meer op achter te zetten. En doe dat dan in combinatie met bijvoorbeeld heel lichtjes schoudervoor. Of bijvoorbeeld wat meer buiging voor je binnenbeen waarin je hem iets naar buiten zet. Dat maakt het veel makkelijker dan enkel met halve ophoudingen, zeker als je daar nog niet zo handig in bent.

Zou leuk zijn om jullie te kunnen volgen! Jouw basis is goed en vriendelijk, dus iets meer dressuur zou je heel goed op kunnen pakken met deze als je dat wilt.

Vind het wel grappig, een F10 proefje. Als je hem nog wat meer bij elkaar hebt kan een L2 proefje ook wel :D

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:28

Die heb je lekker aan het lopen zeg! Ondanks de drukte vind ik de meeste paarden ontspannen ogen trouwens :) En wat is die kleine pony die er tussen loopt ook leuk zeg!

Qua tips ga ik mee met Geryon. Het lijkt mij tijd om hem wat meer aan het werk te gaan zetten nu je de basis mooi voor elkaar hebt. Waar werk je in de les nu aan?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:19

Leuke combi! Goed dat je zo bewust bezig bent. Ideaal zon leerpaard!

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:57


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:28

Geryon schreef:
Ziet er netjes uit! Leuk dier! Kan je veel mee leren.

Ik vind jou altijd netjes rijden, maar vaak zie ik je wel alleen wat rondjes rijden. Niet gek hoor met het gaan van de meeste manege paarden waar geen goeie basis in zit. Met deze kan je al een stuk meer. Dus daar zou ik als ik jou was lekker mee bezig gaan om jezelf te ontwikkelen.

Op deze vind ik je ook al wat meer eraan rijden, zeker op het draf filmpje op de linkerhand. Op het filmpje van de rechterhand laat je hem soms toch even te lang, te lang en stug worden. Op die momenten doe jij niet zoveel, maar mag (moet) je best wat halve ophoudingen maken om hem weer wat meer op achter te zetten. En doe dat dan in combinatie met bijvoorbeeld heel lichtjes schoudervoor. Of bijvoorbeeld wat meer buiging voor je binnenbeen waarin je hem iets naar buiten zet. Dat maakt het veel makkelijker dan enkel met halve ophoudingen, zeker als je daar nog niet zo handig in bent.

Zou leuk zijn om jullie te kunnen volgen! Jouw basis is goed en vriendelijk, dus iets meer dressuur zou je heel goed op kunnen pakken met deze als je dat wilt.

Vind het wel grappig, een F10 proefje. Als je hem nog wat meer bij elkaar hebt kan een L2 proefje ook wel :D




Dankjewel! :)

Dat rondjes rijden heb je wel gelijk in, ja. :+ Is een slechte gewoonte waar ik vanaf moet, en ik merk ook echt wanneer ik meer overgangen maak en ook schouderbinnenwaards of wijken meepak, hij nog veel lekkerder gaat lopen. :j Instructeur zegt ook regelmatig dat ik meer aan de slag moet, dus daar moet ik dan maar eens meer aan gaan denken. :+

Dat stukje draf op links ging inderdaad lekked! :j Het stukje daarna ging nog beter, dan "heb" je hem op den duur en dan gaat het alleen maar beter totdat je weer gaat stappen voor de pauze en het weer "kwijt" bent. :+ ik ben dan nog niet bekwaam genoeg om weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Op die momenten dat hij stug wordt doe ik soms wel wat waardoor ik dat weer oplos, maar ik weet dan niet hoe ik dat doe als het ware. Het gaat nog niet bewust. Vaak als ik een ophouding maak krult hij dan juist meer op en wordt enorm zwaar in de hand, maar als ik hem dan inderdaad aandruk zoals jij zegt, dan komt hij weer terug. Het is een beetje gevoelswerk nog. Hij dendert op die momenten inderdaad door, en soms los ik dat enkel op door eerst (met moeite) in stap te gaan en dan eerst de rust terug te vinden. :j Wel grappig dat je dit zegt, want dit is voor ons momenteel ook het grootste werkpunt.

Ik kan hier wel vaker iets posten! :) Het gaat sowieso al veel beter dan eerst, wellicht dat ik nog een filmpje van 2 maanden terug kan vinden.

En wat grappig dat je dat zegt van de L, haha! :) Zou me erg leuk lijken om officiele wedstrijden te rijden, zit er helaas gewoon niet in voorlopig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:31

xIrlijn schreef:
Die heb je lekker aan het lopen zeg! Ondanks de drukte vind ik de meeste paarden ontspannen ogen trouwens :) En wat is die kleine pony die er tussen loopt ook leuk zeg!

Qua tips ga ik mee met Geryon. Het lijkt mij tijd om hem wat meer aan het werk te gaan zetten nu je de basis mooi voor elkaar hebt. Waar werk je in de les nu aan?



Dankjewel! :) Bedoel je die kleine bruine? Dat is een eigen pony, haha. Meisje rijdt hem inderdaad erg leuk, vind ik altijd. Moet soms wel oppassen dat ik er niet overheen rijdt als ik Fairy even kwijt ben... :=


In de les werken we nu zoals ik al tegen Geryon zei, aan dat hij niet stug wordt en dan door gaat denderen. Dan gooit hij echt zijn gewicht op zijn voorhand naar voren, en dan ben ik hem kwijt. In stap gaan lukt dan ook bijna niet. Ben nu dus bezig aan hoe ik dat oplos, en vooral hoe ik dat probleem voor ben. :j

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:27

Resistance schreef:
xIrlijn schreef:
Die heb je lekker aan het lopen zeg! Ondanks de drukte vind ik de meeste paarden ontspannen ogen trouwens :) En wat is die kleine pony die er tussen loopt ook leuk zeg!

Qua tips ga ik mee met Geryon. Het lijkt mij tijd om hem wat meer aan het werk te gaan zetten nu je de basis mooi voor elkaar hebt. Waar werk je in de les nu aan?



Dankjewel! :) Bedoel je die kleine bruine? Dat is een eigen pony, haha. Meisje rijdt hem inderdaad erg leuk, vind ik altijd. Moet soms wel oppassen dat ik er niet overheen rijdt als ik Fairy even kwijt ben... :=


In de les werken we nu zoals ik al tegen Geryon zei, aan dat hij niet stug wordt en dan door gaat denderen. Dan gooit hij echt zijn gewicht op zijn voorhand naar voren, en dan ben ik hem kwijt. In stap gaan lukt dan ook bijna niet. Ben nu dus bezig aan hoe ik dat oplos, en vooral hoe ik dat probleem voor ben. :j

Hahaha, dat geloof ik :=

Maar leuk! Ik herken dit stukje, heb daar zelf een jaar geleden ook mee mogen worstelen. Wat mij erg heeft geholpen is de gedachten dat ik nooit de hoefslag rond mocht rijden. Veel binnenhoefslag om hem recht te maken, voltes verkleinen en vergroten, schouder binnenwaarts, simpele oefeningen zoals gebroken lijnen wat uitdagender maken door ze te wijken, etc. Het omschrijven hoe je hem meer op de achterhand zet kost me even iets meer tijd haha. Kom er nog op terug!

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:33

Leuk! Netjes hoor! Probeer je net iets langer te maken, onderkant rug een kleine beetje holler maken en je schouders terughouden. Je hand mooi laag houden en als hij wat sterk wordt op links, probeer je hand niet naar je toe te halen.
Dat is echt een leuk manegepaard zeg! Wij hadden vroeger wel andere paarden, daar kon je amper op doorzitten, laat staan gevoel krijgen voor aanleuning.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:14

Focussed schreef:
LoveUggs schreef:


Dat is de KWPN-gekeurde Fairytale :+ Ik denk ten eerste niet dat die meeloopt in de manege en ten tweede ziet die er ook erg anders uit :D


Stoer dier en je rijdt keurig TS!


Ach, daar heb ik toch helemaal geen verstand van :+ _O-