Dressuur met manegepaard Fairytale!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:22

Leuke knol hoor! Kun je idd als je hem nog iets meer bij elkaar krijgt zo een L2 proef mee binnen rijden :+

Buiten wat je zelf al aangeeft kun je denk ik door veel te schakelen in je tempo hem al een stuk beter aan het lopen krijgen. Dus in lager tempo beginnen, stukje verruimen (zoveel als hij sterk genoeg is om op het achterbeen te blijven) en dan weer met je been eraan terugschakelen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:19

Resistance schreef:
Geryon schreef:
Ziet er netjes uit! Leuk dier! Kan je veel mee leren.

Ik vind jou altijd netjes rijden, maar vaak zie ik je wel alleen wat rondjes rijden. Niet gek hoor met het gaan van de meeste manege paarden waar geen goeie basis in zit. Met deze kan je al een stuk meer. Dus daar zou ik als ik jou was lekker mee bezig gaan om jezelf te ontwikkelen.

Op deze vind ik je ook al wat meer eraan rijden, zeker op het draf filmpje op de linkerhand. Op het filmpje van de rechterhand laat je hem soms toch even te lang, te lang en stug worden. Op die momenten doe jij niet zoveel, maar mag (moet) je best wat halve ophoudingen maken om hem weer wat meer op achter te zetten. En doe dat dan in combinatie met bijvoorbeeld heel lichtjes schoudervoor. Of bijvoorbeeld wat meer buiging voor je binnenbeen waarin je hem iets naar buiten zet. Dat maakt het veel makkelijker dan enkel met halve ophoudingen, zeker als je daar nog niet zo handig in bent.

Zou leuk zijn om jullie te kunnen volgen! Jouw basis is goed en vriendelijk, dus iets meer dressuur zou je heel goed op kunnen pakken met deze als je dat wilt.

Vind het wel grappig, een F10 proefje. Als je hem nog wat meer bij elkaar hebt kan een L2 proefje ook wel :D




Dankjewel! :)

Dat rondjes rijden heb je wel gelijk in, ja. :+ Is een slechte gewoonte waar ik vanaf moet, en ik merk ook echt wanneer ik meer overgangen maak en ook schouderbinnenwaards of wijken meepak, hij nog veel lekkerder gaat lopen. :j Instructeur zegt ook regelmatig dat ik meer aan de slag moet, dus daar moet ik dan maar eens meer aan gaan denken. :+

Dat stukje draf op links ging inderdaad lekked! :j Het stukje daarna ging nog beter, dan "heb" je hem op den duur en dan gaat het alleen maar beter totdat je weer gaat stappen voor de pauze en het weer "kwijt" bent. :+ ik ben dan nog niet bekwaam genoeg om weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Op die momenten dat hij stug wordt doe ik soms wel wat waardoor ik dat weer oplos, maar ik weet dan niet hoe ik dat doe als het ware. Het gaat nog niet bewust. Vaak als ik een ophouding maak krult hij dan juist meer op en wordt enorm zwaar in de hand, maar als ik hem dan inderdaad aandruk zoals jij zegt, dan komt hij weer terug. Het is een beetje gevoelswerk nog. Hij dendert op die momenten inderdaad door, en soms los ik dat enkel op door eerst (met moeite) in stap te gaan en dan eerst de rust terug te vinden. :j Wel grappig dat je dit zegt, want dit is voor ons momenteel ook het grootste werkpunt.

Ik kan hier wel vaker iets posten! :) Het gaat sowieso al veel beter dan eerst, wellicht dat ik nog een filmpje van 2 maanden terug kan vinden.

En wat grappig dat je dat zegt van de L, haha! :) Zou me erg leuk lijken om officiele wedstrijden te rijden, zit er helaas gewoon niet in voorlopig.


Voor mij en veel anderen is het ook herkenbaar hoor om er te weinig aan te rijden!
Door erop gewezen te worden door instructeur en het steeds meer te doen wordt het vanzelf meer een gewoonte. In een groepsles zal het alleen wat minder snel gaan denk ik, dan wordt je er niet constant op gewezen.

Als jij een ophouding maakt is het heel belangrijk dat je net ervoor even wat energie op wekt. En het kan nodig zijn dat je er een aantal achter elkaar moet maken.
En hoe je de ophouding maakt, maakt ook verschil. Je moet hem zo maken dat hij er niet in kan hangen. Dus liever even kort en weer losjes en dat meerdere keren (in combinatie met het been!) dan langzaam en aanhoudend.

Ik heb het nu ook hoor met een paard, dat ik de energie nog net niet lekker om kan zetten in meer gedragenheid waardoor ik soms bijna het tegenovergestelde effect krijg. Dat is echt leren voelen en handigheid krijgen. Gewoon proberen. En zoals ik al zei lekker de zijgangen etc. meenemen als hulpmiddel!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:34

Ik vind dat je erg netjes rijdt! Als ik zo wat in t rond kijk moeten sommige lesgenootjes daar ook even naar kijken :D
Verbeterpuntjes geef je zelf ook aan maar vind het er echt keurig uitzien!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:44

Wat een ontzettend leuk dier! Ik vind het er netjes uit zien!
Enige puntje wat mij opvalt is dat je wel behoorlijk aan het drijven bent/blijft, nou ken ik dit wel van manegepaarden maar misschien dat je kunt proberen om wat minder been te geven, in het begin zal hij dan misschien terugkomen in het tempo maar dan moet je heel consequent been geven op het moment dat hij terugvalt en daarna je been ook weer stilhouden, anders dan raakt hij er aan gewend dat hij constant aangedreven word en word hij lui aan je been, het is een stuk fijner en makkelijker rijden als je paard fel aan je been is, dat ga je zeker nodig hebben als jullie straks wat verder gaan met zijgangen etc.
En het lijkt af en toe een beetje alsof je hem omhoog probeert te 'tillen' , dit kan natuurlijk vertekenen op het filmpje maar let erop dat je je handen niet zo hoog zet dat je hem omhoog ' tilt' hij moet opgericht gaan lopen doordat de motor achter aan gaat.
Maar volgens mij ben je daar ook hard mee bezig dus vooral zo door gaan! Jullie zijn een leuke combinatie!

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:30

@Geryon, enorm bedankt voor de tips! :) Jij zegt wat ik een beetje onbewust op gevoel nu nog doe. Kan ik daar nu bewuster mee aan de slag gaan. :j


@nynkster Dankjewel! <3

@Faither

Dat drijven lijkt maar zo, haha. Geloof me, als ik hem bewust aandrijf krijg ik daar meteen reactie op. Het is wat dat betreft nogal een gevoelig paard, als ik steeds zat te drijven zou het beest volledig over de rooien zijn, haha. :+ Dit is ook geen typisch manegepaard, wat dat betreft. Is absoluut niet lui aan het been. :)

Denk dat het enorm vertekent omdat ik zelf heel klein ben. :j Wat betreft de armhouding, daar ben ik inderdaad nog een beetje zoekende in. :j Optillen is niet m'n doel, maar wellicht is het mooi willen zitten iets doorgeschoten. Mijn arm- en handhouding was eerst zeer slecht. Dus daar oefen ik lekker mee verder! :) Dankjewel voor alle tips!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:44

Wat een mega gave combinatie!!

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:25

Dankjewel! :D

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:54

Wauw!...wat zal jij blij zijn met zo'n gaaf paard op de manege! Je zit er ook erg mooi op. Ga zo door!

Nog vraagje...waarom rijden er zoveel in de bak is dit puur vrij rijden van manege klanten?

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:39

Dankjewel Manubres! :)


Het is een bak van 80 bij 40 die in drieën wordt gedeeld, er worden dus 3 lessen naast elkaar gegeven. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:41

Je gaat je bijna afvragen hoe zo'n leuk paard terecht komt op een manege?
Een grote bak is altijd fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:55

Cayenne schreef:
Je gaat je bijna afvragen hoe zo'n leuk paard terecht komt op een manege?
Een grote bak is altijd fijn!



Zeker, ja. Maar er staan er wel meer... Echt een hele collectie van manegepaarden met ook leuke papieren. Denk dat ze die van een handelsstal halen?

Anoniem

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:29


manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:10


manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:13

Ik heb hem even bij KWPN opgezocht, maar hij is zelfs aangeboden op de hengstenkeuring.
Als sportprestatie staat bij KWPN L2.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:21

Moet je dit eens zien....wat een gaaf paard!
Je snapt toch niet hoe zo'n paard in de manege terecht komt. Misschien afgekeurd voor de sport?

http://www.romvermunt.nl/horses/21-fairy-tale/

Ook staat hij met foto's op FB van Platinum Stable, denk dat hij daar geboren is aan zijn naam te zien.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:28


prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:41

Ik vind het apart dat iedereen het zo apart vind dat een paard als deze op een manege terecht komt.

Er zijn maneges die hun ruiters netjes leren rijden, en die voor die betere ruiters graag ook betere paarden hebben staan. Is dat zo gek? :) Vooral een manege met dit aantal ruiters, moet gewoon voor ieder wat wils hebben staan. Als je geen goede paarden hebt, blijven klanten op een gegeven moment niet meer hangen, maar gaan ze wat anders zoeken.

TS, fijn beeld om te zien. Oefen lekker door zou ik zeggen!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:45

Wat een gaaf paard en je zit er heel netjes op TS!

@prugelpiet, ik vind het eigenlijk wel gek ja. Het is toch niet standaard dat een manege een budget heeft voor een paard zoals deze? Zo te zien is het een talentvol paard. Als je kijkt naar de markt nu, vragen ze voor dit soort paarden veel geld.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dressuur met manegepaard Fairytale!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:47

Er staan bij mij op de manege anders ook paarden die behoorlijk kunnen lopen als je de juiste knopjes kan vinden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:49

prugelpiet schreef:
Ik vind het apart dat iedereen het zo apart vind dat een paard als deze op een manege terecht komt.

Er zijn maneges die hun ruiters netjes leren rijden, en die voor die betere ruiters graag ook betere paarden hebben staan. Is dat zo gek? :) Vooral een manege met dit aantal ruiters, moet gewoon voor ieder wat wils hebben staan. Als je geen goede paarden hebt, blijven klanten op een gegeven moment niet meer hangen, maar gaan ze wat anders zoeken.

TS, fijn beeld om te zien. Oefen lekker door zou ik zeggen!


Apart omdat deze paarden over het algemeen wat meer kosten dan een gemiddeld manegepaard en er niet heel veel maneges zijn die bereid zijn om dat geld er aan uit te geven.
Gelukkig zijn er maneges die dat wel doen blijkbaar, want het is fijn voor de ervaren ruiters als er zulke paarden tussen lopen.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:57

Als je weet waar je moet zoeken en gewoon goede connecties hebt, kom je echt een heel eind.
Ook kan het zijn dat zulke paarden bv een kleine bemerking hebben waardoor ze niet of minder makkelijk voor de sport weg gaan. Of dat er beetje werk in zit ivm opbouwen of kleine rij technische dingetjes.

En als je zelf de kennis en kunde in huis hebt om het koren van het kaf te scheiden, vindt je soms erg leuke paarden voor normaal geld.


Ken naast deze manege wel meerdere die vaak ex-sport paarden willen hebben voor de lessen.
Vaak paarden die helaas niet de potentie hebben om verder te komen dan de basis sport en dan een jaar of 12-15.
Doe er een kleine bemerking bij en je hebt gewoon een super fijn leerpaard voor niet al te veel geld.
Laatst bijgewerkt door olijf op 21-05-19 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:59

Ik moet wel zeggen dat hij er, al toen hij net op de manege kwam, heel wat minder goed uit ziet dan op die foto's. Hij zit heel slecht in z'n bespiering, was mager, en dat viel al op toen hij er net was. Wellicht inderdaad lang stil gestaan ofzo?


Overigens staan alle manegepaarden ten alle tijden te koop, dus mocht iemand interesse hebben, haha.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:05

Resistance schreef:
Ik moet wel zeggen dat hij er, al toen hij net op de manege kwam, heel wat minder goed uit ziet dan op die foto's. Hij zit heel slecht in z'n bespiering, was mager, en dat viel al op toen hij er net was. Wellicht inderdaad lang stil gestaan ofzo?


Voorlopig heb je er een super fijn leerpaard aan toch!!
Ik zou ook meer gaan schakelen zowel tussen als in de gangen en dan vooral ook niet vergeten terug te schakelen.
Op die grote bokken heb je vaak de neiging om hard te gaan rijden (tenminste ik) en dan duwen ze juist hun gewicht in je hand.
Dus dan juist terug en kleine schakeltjes naar voren maken en zodra je hem weer in je hand voelt weer terug en opnieuw. Zo worden ze sterker waardoor ze weer meer zelf gaan dragen en jij minder in je hand hebt.
Zeker omdat je zegt dat hij makkelijk door denderd. Juist de rem dan goed gaan monteren.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:15

Resistance schreef:
Ik moet wel zeggen dat hij er, al toen hij net op de manege kwam, heel wat minder goed uit ziet dan op die foto's. Hij zit heel slecht in z'n bespiering, was mager, en dat viel al op toen hij er net was. Wellicht inderdaad lang stil gestaan ofzo?


Overigens staan alle manegepaarden ten alle tijden te koop, dus mocht iemand interesse hebben, haha.


Jee, wat sneu...
Heb net een ander paard gekocht...uit een Fairytale vader (die goedgekeurde hengst), anders was ik wel even komen kijken :o

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:16

:) Als manegeruiter kun je ook officiële wedstrijden starten met dit paard als je manege daar aan mee werkt. Weet niet of dat bij jouw manege ook kan/mag en of je zelf die ambitie hebt, maar het kan wel. :)