Das toch gewoon gaaf!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:20

Jammer dat bepaalde bokkers moeten blijven drammen.

Goed gedaan TS en je bent terecht trots!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:32

Zo op de foto's te zien (maar goed, slag om de arm dus!) kan Veronia ook best een langer zadel hebben qua ruglengte, dus ik zou dat zeker overwegen. Niet alleen omdat je dan zelf beter in het zadel past, maar vooral ook omdat een grotere zadelmaat bij een goed merk het zwaartepunt ook wat verder naar achteren heeft liggen. Daar is dus de vorm van de boom, de plek van het diepste punt van de zitting en de plaatsing van de singelstoten op aangepast. Ga je in een te klein zadel rijden dan klopt er niks meer van en dan krijg je dit soort zadelgedrag. Als ik met mijn te lange benen in een te klein zadel ga rijden dan duwen mijn dijbenen me achter het zwaartepunt in de lepel en zal het zadel tijdens de zitmomenten in draf met de achterkant van de boom in de lendenen boren, dus achterover willen kiepen. Bij jou gebeurt het tegenovergestelde en word je door de te vroeg te steil oplopende lepel juist met elke pas naar voren gegooid omdat de lepel jou naar het voor jou te ver naar voren liggende zwaartepunt probeert te duwen. Als je als mens een lastige bouw hebt dan zul je op zoek moeten gaan naar een zadel waarmee je paard geen last heeft van jouw bouw. Voordat ik een zadel vond waarmee ik met mijn te lange benen op een paard met maximaal 16 inch zadelruimte kon zitten was ik ook echt wel even bezig - maar dat paard kan ik dus niet in tussentijd met een 17 inch zadel lastigvallen of iets anders niet passends want dat kan gewoon niet.

Dat is puur de ruiterkant van het probleem op deze de foto's, aan de paardkant gaat er nog veel meer mis, maar dat is zaak voor een goede zadelpasser/maker. Ik denk serieus dat Veronia een lastige rug heeft voor zadels door wat ik een duikbootmodel noem (en dat zie ik bij veel meer Geldersen/Groningers/klassiek gebouwde warmbloeden), maar het goede nieuws is dus dat er genoeg andere paarden met soortgelijke bouwproblemen zijn, en die hebben wel een passend zadel, dus de oplossing bestaat gewoon, het is alleen even zoeken.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:33

Blijkbaar is dit steeds de toon bij alle posts van ts. Jammer. Langs de andere kant, knap TS dat je jouw belevenissen met ons blijft delen.

Aan de zadelpolitie (waar ik van overtuigd ben dat jullie het goed voor hebben met ts): ofwel weet je nu al dat ts een uitleg heeft voor het zadelprobleem en leg je je hierbij neer of je blijft vinden dat het verkeerd is maar ook zal je je moeten neerleggen bij de beslissing van ts.

Deze post gaat over de super fijne ervaring op wedstrijd. Ts en haar paard hebben leuk gereden en ze is blij verrast met het goede, wijze en rustige karakter van haar merrie. En terecht! Ben ik oprecht jaloers op.

Ts is zich bewust van het feit dat haar paard nog teveel op de voorhand loopt maar hé paard is 4 jaar. Moest ze reeds opwaarts rijden zou er hier commentaar op komen.

Ook van haar houding idee zich bewust. Ts heeft een spieraandoeningen die echt niet niks is en haar houding parten speelt. Ik zou het velen willen zien doen met fibromyalgie. En ja ik geloof wel dat haar houding het correct liggen van het zadel kan beïnvloeden. Een goede zadelpasser kan hier mee aan de slag. Maar ook dit is ts haar eigen keuze.

Ts nogmaals proficiat met je positieve ervaring!
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 08-06-19 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:36

maria1990 schreef:
TS op alle drie jouw paarden liggen de zadels niet goed hoe verklaar je dat dan? Gebruik je voor elk paard hetzelfde zadel? Je bent straks verder van huis als jouw paarden rugproblemen gaan ontwikkelen door een niet goed passend zadel. Flo is een heel gevoelig paard en hij gaf al aan dat het zadel hem niet lekker zat door met een weggedrukte rug rond te lopen. Je zit met je billen over de lepel heen en dat hoort imo ook niet en is ook niet fijn voor het paard dus wellicht kun je een grotere inch maat nemen zodat het zadel zowel voor jouw als je paarden fijn zit :)

Waarschijnlijk is Veronia de rust zelve en blijft ze vanwege haar goede karakter braaf onder dit zadel lopen die totaal niet past. TS We proberen je alleen maar te helpen. Als jij de noodzaak er niet van inziet dan houdt het op.

Jeetje, in praktisch elk topic loop je negatief te doen en kom je vrij bazig over want ze moeten maar luisteren naar je. ik kan mij nog heel goed jouw topics herinneren waarin je ook niets doet met de adviezen van Bokkers. Dus waarom moet TS dan wel iets doen met jouw advies?

Lekker doortrainen TS, jullie zijn goed op weg! :j

Avalanche

Berichten: 15979
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:52

Ik vraag me wel serieus af hoe in de ogen van sommige bokkers een niet weggedrukte rug eruit ziet......

TS, lekker bezig. Je hebt een jong paard, die flink aan het uitzwaren is, heel goed, die bespierder wordt, en over all ziet het er gewoon netjes uit. Je kent je eigen punten, ook qua houding, en ik denk dat het soms ook wat onzekerheid is bij jou, waardoor je de neiging hebt om voorover te zitten :) en mss een beetje spanning, voor de wedstrijd?

Anyway, je hebt haar gewoon fijn aan het lopen hoor, vind de lengte in de hals al veel beter dan dat het was, ze is nageeflijker ook en het ziet er gewoon minder braafjes uit :D Maar je kent mij, ik hou niet van braafjes, ik hou van lekker pittig, en daar ben je fijn mee bezig.
Let er wel op dat je je schouders steeds laat vallen en ontspannen blijft in je armen, want op het moment dat je daar spant wordt Veronia wat strak in kaak en nek, hou haar nageeflijk, en blijf zelf lekker ontspannen op je billen zitten, schouders laten vallen, armen ontspannen.

Paardrijden is leuk! Je kan het meis!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:04

xAnthea schreef:
maria1990 schreef:
TS op alle drie jouw paarden liggen de zadels niet goed hoe verklaar je dat dan? Gebruik je voor elk paard hetzelfde zadel? Je bent straks verder van huis als jouw paarden rugproblemen gaan ontwikkelen door een niet goed passend zadel. Flo is een heel gevoelig paard en hij gaf al aan dat het zadel hem niet lekker zat door met een weggedrukte rug rond te lopen. Je zit met je billen over de lepel heen en dat hoort imo ook niet en is ook niet fijn voor het paard dus wellicht kun je een grotere inch maat nemen zodat het zadel zowel voor jouw als je paarden fijn zit :)

Waarschijnlijk is Veronia de rust zelve en blijft ze vanwege haar goede karakter braaf onder dit zadel lopen die totaal niet past. TS We proberen je alleen maar te helpen. Als jij de noodzaak er niet van inziet dan houdt het op.

Jeetje, in praktisch elk topic loop je negatief te doen en kom je vrij bazig over want ze moeten maar luisteren naar je. ik kan mij nog heel goed jouw topics herinneren waarin je ook niets doet met de adviezen van Bokkers. Dus waarom moet TS dan wel iets doen met jouw advies?

Lekker doortrainen TS, jullie zijn goed op weg! :j


Ik geef mijn eerlijke kritische mening en dat is gewoon toegestaan en ik onderbouw mijn mening ook zoals je kunt lezen! :D Hoe weet je dat nou? Of ik wel of niet wat met de gegeven adviezen doe... heb je een glazen bol? :? Persoonlijke aanvallen mogen niet hè. Het blijft moeilijk.

Anoniem

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:11

Wauw, wat is het toch een gaaf paard!

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 22:31

Bedankt allemaal :)

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 22:53

maria1990 schreef:
Persoonlijke aanvallen mogen niet hè. Het blijft moeilijk.


Says who?!
Allemachtig zeg....

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 07:52

Avalanche nog bedankt voor je tips, ik neem ze mee. Er zal geheid wat spanning in mij hebben gezeten hoor! Al is het nu zoveel minder dan eerder en dat is zo fijn! Dit paardje wil graag en dat geeft me het plezier erin terug.

Avalanche

Berichten: 15979
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:01

Murosch schreef:
Avalanche nog bedankt voor je tips, ik neem ze mee. Er zal geheid wat spanning in mij hebben gezeten hoor! Al is het nu zoveel minder dan eerder en dat is zo fijn! Dit paardje wil graag en dat geeft me het plezier erin terug.

Zie ik ook hoor, ik ben echt wel blij met wat je doet! Goed bezig

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:04

En dat is zeker gaaf!
Toch geweldig zo’n ‘jong’ paard met zulke grote concoursen en dan zo lopen.
Gefeliciteerd met je punten!

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 10:13

Bedankt! Ja zeker weten, ik ben hartstikke trots op haar. In het jury-oordeel stond ook dat het een leuk paard is. Dat is voor een fokker ook heel fijn om te lezen!

AnnoNiemand

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:45

Ik word altijd zo blij van jouw topics, super leuk om te zien hoe vriendelijk alles gaat. Blijf vooral posten. :)

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 18:48

AnnoNiemand haha dank je, dat komt wel goed :)

Ik heb vandaag even wat filmpjes laten maken van mn training en ik ben gelukkig toch echt niet gek geworden voor wat betreft mijn zadel. Kan ik daar ook weer rustig van slapen.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:32

Super!! Heb je ook op Facebook voorbij zien komen, echt een mooi dier!
Ik hoop ooit ook eens met een eigengefokte merrie te rijden.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 15:51

Dank je wel Gimmick, dat is zo'n bijzonder gevoel! Ik hoop dat je dat ook mag gaan doen over een paar jaar :)

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:41

Aaah TS ik ben gewoon trots op je :D
Lees af en toe eens wat in het topic van Florentino, en om je dan met je andere jonkie op zo'n concours te zien sturen, fantastisch! *\o/*

Ik zie op de foto's dat je moeite lijkt te hebben met het kantelen van je heupen en je je rug hol trekt. Wat ik dan doe is gaan staan dan zover mogelijk voorin mijn zadel gaan zitten en dan naar achter schuiven tot ik op mn plek zit. Had ergens gelezen dat je last van je rug had ook, dus misschien dat het daarvandaan komt.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 22:14

Ah das lief dank je wel :). Ook voor je tip, ik wil het wel proberen maar ik weet niet in hoeverre ik eigenlijk nog wel gewoon rechtop kan zitten.. ik probeer dat eigenlijk al heel lang maar het lukt alleen redelijk als ik doorzit in draf.

Ik heb nogal wat lichamelijke beperkingen inmiddels, waaronder de hernia die operatief maar gedeeltelijk kon worden opgelost, de fibromyalgie, maar ook slijtage aan mijn beide heupen (verkeerde heupstand door heupdysplasie aan beide heupen vroeger), scoliose in mijn rug, artrose in beide enkels, gescheurde meniscus waaraan ik niet meer geholpen kan worden omdat er al aan geopereerd is + artrose in mijn rechterknie (ik moet een nieuwe knie maar daarvoor ben ik te jong), een ontwricht middenvoetsbeentje aan mn linkervoet door een hele vervelende halux valgus waardoor druk op de stijgbeugel pijnlijk is.. uhm.. ik vergeet vast nog wel iets. Maar weet je.. ik wil toch graag zo normaal mogelijk functioneren met alles, dus ook op t paard :)

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 06:40

Pfoe, das een flink waslijstje ja. Dan vind ik eigenlijk dat je zeer netjes op het paard zit, sowieso wel op een paar dingetjes na hoor

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 08:48

Ja het kan altijd beter natuurlijk en kritisch zijn is ook goed, maar ik ken mn zwakke plekken en soms wordt er zo makkelijk maar wat geroepen op zo'n forum. Ik wil helemaal niet met mn "kwaaltjes" te koop lopen maar het is zoals het is en ergens ben ik gewoon blij dat ik dit nog kan doen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:18

Met dit soort topics denk ik altijd: dat is weer typisch Bokt. Makkelijk om online even door te blijven zagen.
Ik zie een jong paard, dat een boel ervaring op doet op een overweldigend terrein, met een ruiter die dat zelf ook heel spannend vindt. Maar ondanks dat doet ze (paard) onwijs haar best.
Petje af!
Of het zadel wel of niet goed ligt op het paard, waag ik me niet aan. Ik ben geen zadelpasser, heb het paard niet in het echt zien lopen en TS er niet in het echt op zien zitten.
Dan kun je dat imo niet beoordelen, alleen aan de hand van een paar foto’s. Hooguit als je een extreem kundige zadelpasser bent. Toch fijn dat er een paar bokkers zijn die dat wel kunnen. Lijkt me een gat in de markt, zadelpassen vanaf foto’s. Scheelt weer voorrijkosten :j

Wat betreft de houding van TS, ik snap dat dat lastig is met jouw lijf. Heb je dit in elk zadel? Anders zou het voor jou best wel rendabel zijn om eens te kijken of er een zadel is waarin jij wel comfortabel kunt zitten.
Kan me voorstellen dat het ook minder moeilijk en belastend is voor jouzelf, wanneer je zadel je beter kan ondersteunen in een voor jou natuurlijke houding, zodat je optimaal op je paard kunt zitten.
Mits het natuurlijk op je paard past. :j

Zelda_Link

Berichten: 215
Geregistreerd: 04-06-19

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:46

Leuk dat je zo'n fijne dag had TS!
Zoals je zelf al schrijft niet echt een typisch dressuurpaard, dat je dan toch gewoon jullie ding doen vind ik extra leuk +:)+ :j

Ik lees dat je je afvraagt of je überhaupt nog recht kán zitten. Door omstandigheden kon ik ook jaren lang niet goed recht meer zitten, niet alleen niet op mijn paard maar ook niet op een bank, krukjes zonder rugleuning, fiets, wat dan ook. Bij mij was het geen fybrio zoals bij jou dus ik weet niet of je er wat aan hebt maar bij mij hielp het heel erg om mijn rugspieren sterker te maken met zo'n zitbal weet je wel, zo'n soort skippybal. In het begin zat ik zo slecht dat ik gewoon constant letterlijk van de bal afviel als ik alleen nog maar zat :=
Later ging ik dankzij de oefeningen steeds beter zitten en ik kan nu rechtop zitten, ooook op mijn paard :Y) Ik moet er wel op blijven letten want mijn rug zal nooit helemaal goed worden maar 90% van de tijd gaat het nu goed :j
Je kan het altijd proberen als je wil, niet geschoten is altijd mis :P
De bal is niet duur en je kan op YouTube en internet heel veel oefeningen vinden als je niet naar een fysiotherapeut wil. Het kan je echt veel opleveren als je consequent bent met oefenen, niet alleen te paard maar ook in je dagelijks leven.
Dat heeft het bij mij tenminste gedaan, niet alleen minder pijn in mijn rug maar ook meer controle over de aanspanning van mijn benen. Geen idee of jij er ook iets aan hebt maar wilde je het toch meegeven :Y)

Veel plezier met je paardje! Hopelijk gaan jullie nog veel (wedstrijd-)lol met elkaar hebben *\o/*

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 15:16

Ze (ikke dus) deed ook onwijs dr best hoor Amanda :D :P .

Zoals ik zei, ik heb dit op elk zadel en ook op elk paard. Ik geloof ook niet dat het zadelgebonden is, maar dat het een ding van mijzelf is.

Zelda_Link, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het type ben voor oefeningen. Ik begin daar altijd dapper mee maar ik hou het vervolgens niet vol, omdat ik het al zo druk heb de hele dagen en dan blij ben als ik s avonds neer kan ploffen haha.