Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

 
Profiel   

Vorige week had ik weer eens een onderlinge wedstrijd met Ivy, dit keer in de F7. Helaas was onze voorbereiding door een blessure niet helemaal je van het. Normaal hou ik ervan om alle aspecten van de proef eerst apart te oefenen, zodat ik goed voorbereid ben. Bij deze proef zouden dat zijn geweest: goede houding en zit, constante verbinding, voltes 10 meter, middenstap en dan de laatste keer de proef zelf oefenen. Helaas heb ik maar 2 keer kunnen rijden voor de wedstrijd, allebei de keren heb ik daarbij de proef geoefend, alleen de laatste stap dus. Ik heb nog getwijfeld of ik zou starten, omdat ik er dus niet klaar voor was. Maar vanwege de ervaring toch maar gestart. Laten we zo zeggen dat het nog slechter ging dan tijdens het oefenen :')

Omdat ik veel spanning had werd ik heel chaotisch. Doordat onderdelen slecht gingen, werd ik nog chaotischer en daardoor kwam ik in een vicieuze cirkel terecht. Ik moet echt leren om de proef te zien als losse onderdelen, maar doordat alles slecht ging, ging alles nog slechter. Snappen jullie wat ik bedoel?
Dat chaotische is bij mij vooral te merken in dat ik mijn hele lijf ga vastzetten. Hierdoor ga ik rijden vanuit mijn rug ipv uit mijn heupen. Als gevolg hiervan ga ik zagen met mijn armen. Iets wat ik totaal niet wil, maar vanuit de spanning gebeurt.
Gelukkig gaat dit als ik normaal rij een stuk beter. Ik heb wel scoliose aan mijn rug, waardoor dit altijd een aandachtspunt is voor mij. Ik heb hiervoor ook lessen van een sporthippisch oefentherapeute, dus ik ben er zeker al mee aan de slag.

Als eerste een foto van mijn protocol. Ik ben het zeker eens met de jury en vind het heel terecht gepunt.

[ img ]

Voordat ik de proef begon sprong Ivy per ongeluk over het hekje heen, lekker begin dus :')


Een filmpje van de hele proef, hieronder staan nog foto's voor de mensen die geen zin hebben om het filmpje te bekijken.




[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Bedankt voor het kijken! Reacties en tips zijn altijd welkom! Maar bedenk dus wel dat dit niet is hoe ik normaal rij, alsnog vind ik het goed voor mezelf om deze filmpjes en foto's te delen, zodat ik nog meer nuttige tips kan krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 12:31 



 
Profiel   

Ondanks dat het sneu is voor jou snap ik de punten wel op je protocol...
Ik word ook niet echt blij van dit beeld... Is het je eigen paard of een paard van de manege waar je rijdt?
Wat me vooral opvalt is dat je echt veel te onrustig bent met je handen, het lijkt alsof je het paard naar beneden wil krijgen door te zagen en je handen zo breed te zetten. Dat is wat mij betreft het eerste waar je aan kan gaan werken... Heb je verder les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 12:38 



 
Profiel   

Voor ik een filmpje heb gezien hoe je normaal rijd wil ik hier eigenlijk niets over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 12:38 



 
Profiel   

Ik vind het moeilijk om hier iets over te zeggen zonder een filmpje te zien van een doordeweekse dag oefenen zonder wedstrijd. Precies zoals bigone zegt.
Ik denk ook dat je een ontzettend braaf en vergevingsgezind paard hebt die het zagen etc gewoon ondergaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 12:40 



 
Profiel   

Oei, hier ligt denk ik een enorm basisprobleem aan ten onder.
Ik denk dat de enige manier om dit op te lossen een paar stevige zitlessen is ts en dan een hele goede instructeur die vooral jou een skup onder je kont gaat geven.
Alle slordigheid en chaos ten spijt, dit heeft dit dier niet verdiend.
Juist in chaos ga je vaak terug naar oude aangeleerde gewoontes, en die zijn in jouw geval niet best.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 12:58 



 
Profiel   

Ik ben idd ook wel benieuwd naar een trainingsfilmpje.

Vind de proef erg chaotisch, maar dat zei je zelf ook.
Zelf erg onrustig in je handen en heb het idee dat je soms uit balans bent.
Verder komt het op mij over alsof je de oefeningen niet voorbereid, ze zijn erg abrupt waardoor je slingert en niet op de letter rijdt.

Maar ik weet niet hoe dit in de training gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 12:58 



 
Profiel   

Wat heb jij een braaf paard.. Dat is alles wat ik er nu over kan zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:03 



 
Profiel   

Ik kan niks anders dan meegaan met mijn voorgangers.

Ik word hier een beetje verdrietig van. Je hebt een super leuk en lief paard en volgens mij heb je de beste bedoelingen, maar ontbreekt het echt aan kundige begeleiding. Er is amper een stijgende lijn te ontdekken in de filmpjes die je plaatst en dat lijkt me voor zowel jou als je paard vervelend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:04 



 
Profiel   

In het galopfilmpje op je YT kanaal zie ik eigenlijk precies hetzelfde probleem en geen verbetering, dus ik denk ook dat je beter af bent met goede begeleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:05 



 
Profiel   

Ik ben ook heel benieuwd naar een normaal filmpje van je training.

Maar dit filmpje is bar slecht, sorry. Hoe chaotisch het ook is het lijkt me niet normaal dat je dan gaat zagen en niet zon beetje ook. Ook het maken van de volte is iets waarbij je zeker hoort te weten wat de normale punten zijn voor het afwenden.
Ik denk ook dat hier een goede basis mist waardoor dit kan ontstaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:09 



 
Profiel   

Eerste indruk is dat de proef een beetje te hoog is voor jullie. Voor voltes 10m en slangenvolte met 4 bogen moet je paard al vrij soepel zijn. Bij de slangenvolte trek je je paard in elke boog om, dat is uiteraard niet de bedoeling.
Beter werken aan een continue nageeflijkheid op grotere voltes (20m). Pas als dat goed gaat kan je een stapje verder gaan.
Voor je zit valt vooral op dat je nogal achter in het zadel neerploft.
Halsstrekken was heel netjes en er zitten wel een paar goede overgangen in. Dus dat komt wel goed.
En jullie bleven alle 2 heel rustig na dat sprongetje, top !

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:10 



 
Profiel   

Hey wat een leuk paard heb je, lekker verder trainen en werken aan de basis dan komt het vanzelf goed.
Weer lekker wedstrijdkilometers gemaakt toch!
Deze ervaring neem je mee, de volgende wedstrijd zal in stijgende lijn zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:16 



 
Profiel   

Nynksterk, het is mijn eigen paard. Ik heb twee keer in de week les, sws privéles en verder om de week groepsles en carroussel.
Bigone, helaas heb ik bijna geen filmpjes van hoe ik normaal rij, omdat er nooit iemand is die kan filmen. Als ik er weer eentje heb, zal ik die hier plaatsen.
Sunnda, zitlessen heb ik al zoals je kan lezen. Deze zijn zeker belangrijk om voortgezet zetten!
Vanilla, de reden hiervoor is vooral dat we heel vaak niet kunnen rijden ivm medische dingen. Hierdoor ligt de training constant stil en moeten we daardoor weer op keus beginnen.
Sclimpre, ben ik zeker met je eens.
Verder bedankt voor alle tips!daar ga ik mee verder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:24 



 
Profiel   

Dan geeft ik nu maar aan wat ik zie en voor verbetering vatbaar is. Handhouding, je zet ze wijd en dwingt je paard naar beneden door zagende beweging. Je paard word pas nageeflijk wanneer je de motor van achteren aan hebt en dat is absoluut niet het geval. Beugels een gat langer, en ik weet niet hoelang je al rijd maar misschien eens naar een andere lesgever omkijken want dit zijn echt beginners fouten. Wat heb je een braaf beest en zonde dat ze regelmatig geblesseerd is. En nog een tip, ha lichtrijden door je door de beweging van je paard op te gooien, dan voorkom je ook dat je benen naar achteren zwaaien. Want nu druk je je door je beugels naar boven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:32 



 
Profiel   

Top dat je wel bewust bezig bent met les nemen! Hoe gaat het in de lessen zelf?
Ik had je een pb gestuurd met een vraag, wellicht kan ik je helpen met beeldmateriaal ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:37 



 
Profiel   

Misschien is het een idee om nog even te wachten met wedstrijdjes rijden als je er zoveel spanning bij opbouwt? Nu worden zowel jij als je paard er niet echt blij van en ik denk ook niet dat je er zo erg veel van leert. Gewoon eerst lekker in je lessen ervoor zorgen dat je je handen stil houdt en dat je zit stabieler wordt (en misschien tot die tijd ook je sporen achterwege laten), zodat je wat zelfverzekerder een proef kan ingaan. Succes in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:38 



 

Respect dat je dit deelt. Kunnen de meesten die alleen maar hun perfecte momenten delen op Facebook en bokt wat van leren. En je hebt zelfreflectie waar het de meeste ruiters aan ontbreekt, dat is goed. En je hebt zelfspot waar de meeste stijve fanatieke ruiters nog nooit van gehoord hebben. Lekker door oefenen en mis een touwtje om de hals van je paard doen, KUN je je daaraan vasthouden en heeft je paard geen last van je onrustige handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:40 



 
Profiel   

Kimmie25501 schreef
Vanilla, de reden hiervoor is vooral dat we heel vaak niet kunnen rijden ivm medische dingen. Hierdoor ligt de training constant stil en moeten we daardoor weer op keus beginnen.


Ik begrijp dat blessures ervoor zorgen dat een training stil ligt, maar ik vraag me toch ook af of je eigen rijstijl niet (deels) de oorzaak is van de blessures..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:45 



 

Bekijk het eens van deze kant, je hebt toch maar even een 8 en een heleboel 7's gescoord !
Je hebt je best gegaan in de situatie zoals die was. Het is vast een enorm leermoment voor je geweest, wat ook helemaal niet verkeerd hoeft te zijn. Je denkt nu zelf al in oplossingen, da's knap.
Wat ik ook knap vind is dat je het online durft te zetten, er zijn een heleboel mensen die dit juist stiekem zouden wegmoffelen.
Succes in de toekomst, met wat lessen zal je echt wel vooruit gaan.
Je paard is wel een grapjas, over de hekje te springen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:47 



 
Profiel   

Knap van je dat je dit durft te delen en open staat voor feedback en leerpuntjes! Inzien dat je nog dingen te leren hebt is echt stap 1 in het worden van een betere amazone.

Wat een super braaf paard heb je! Je boft maar met zo'n vergevingsgezind dier waar je alles op mag leren. Dit geluk heb ik ook gehad. Is echt goud waard!

Ik ga mee met bovenstaanders. Het oogt voor mij alsof je tijdens je proef veel te veel bezig was met de hoofdhals houding van je paard. Dit is in de F7 nog helemaal niet zo belangrijk joh! Wat ze wel willen zien is een paard wat op 2 teugels loopt, het bit aanneemt en daarin al wat stelling en buiging wil pakken. En dat mis ik nu. Dat je stelling en buiging nog niet wil lukken kan zeker komen doordat jij erg onrustig bent in je hand. Op alle fragmenten zie ik een aanleuning vanuit jou die voor je paard onmogelijk is om aan te nemen. Dit zou dan ook zeker het eerste zijn waar ik persoonlijk mee aan de slag zou gaan! Niet te druk maken om nageeflijkheid, eerst maar eens contact krijgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:48 



 
Profiel   

Vraagje: Zegt jouw instructeur weleens wat over de houdingproblemen die ook op je protocol staan? Anders zou ik het zelf eens aankaarten dat je hier graag hulp bij wilt. Ik heb een tijdje een nieuwe instructeur gehad en ik hoor nu precies dezelfde houdingpunten als jij op je protocol hebt, maar bij andere instructeurs had ik dat nog nooit gehoord. Dus gewoon aankaarten dat je het wilt verbeteren en er is vast wel iemand die je daarmee wil helpen (:

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 13:53 



 
Profiel   

Elvirawortel schreef
Respect dat je dit deelt. Kunnen de meesten die alleen maar hun perfecte momenten delen op Facebook en bokt wat van leren. En je hebt zelfreflectie waar het de meeste ruiters aan ontbreekt, dat is goed. En je hebt zelfspot waar de meeste stijve fanatieke ruiters nog nooit van gehoord hebben. Lekker door oefenen en mis een touwtje om de hals van je paard doen, KUN je je daaraan vasthouden en heeft je paard geen last van je onrustige handen.


Mee eens hoo!

Maar ook met de rest. Je hebt een erg tof paard die behoorlijk wat werk van jou heeft. Dat is eigenlijk wat jammer. Ga eens een keer naar een andere instructeur. Een frisse blik is vaak erg nuttig. Niet dat je huidige slecht is, geen idee van, maar bijna iedereen heeft zo nu en dan een andere blik nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 14:01 



 
Profiel   

Je hebt je ellebogen nu goed naast je lijf, dat had je niet toen je nog met Oreo en Shan reed, dus dat is een verbeterd punt. Echter heb ik je andere galop filmpje gezien en ik heb het idee dat je heel houterig en stijf op je paard zit. Je beweegt totaal niet mee in de beweging van je paard, maar je beweegt wel alle kanten op (omdat je paard beweegt, dus jij schudt alle kanten op).

Probeer te ontspannen, waar word niet lui of apathisch. Je paard moet doorlopen maar niet onder je uit rennen.
Je teugels mogen een stuk korter, mits je je hand mee laat bewegen met de paardenmond. Ik zie nu regelmatig je handen in je kruis of op je bovenbenen om contact te houden en daar mee zet je dus je handen vast. Houd ze een cm of 10 omhoog en naar voren, en beweeg je armen mee vanuit je ellebogen.

Ik weet niet wat reden is dat je je paard zo omlaag zaagt, maar als jij vindt dat een paard in een wedstrijd aan de teugel hoort te lopen, dan zou ik oefenen tot je paard correct aan de teugel loopt, in plaats van hem zo in de houding te zagen zodat het er mooi uit ziet. Daar trapt een jury echt niet in en wordt je proef ook niet beter of mooier van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 14:08 



 
Profiel   

Goed dat je ook je minder goede momenten durft te delen! Volgens mij heb je je de stukken waar het mis op gaat zelf ook al prima door, dat is al stap 1 naar het oplossen :).

Qua houding (naast (zit)les ect), probeer je handen eens voor je gevoel overdreven hoog te houden. Automatisch ga je ze steeds weer lager houden omdat het zo voor jou 'hoort', maar probeer er eens een paar keer wat langere stukken op te letten. Te hoog is natuurlijk ook niet goed, maar als je je handen 'overdreven' hoog houdt kan je in elk geval niet zo gemakkelijk je handen vastzetten. Dan maar te hoog :).
Wat ook gaat meehelpen is door wat trotser te gaan zitten. En dit wordt lastig. Beugels gaatje langer en een gewichtje achter aan je cap binden (of doen alsof) kin en borst vooruit en gaan! Dat gaat in het begin lastig zijn, maar wordt steeds gemakkelijker als je erop let.

Dan, de chaos. Die ken ik heel erg goed, ik kan prima de onderdelen apart rijden, maar zodra alles achter elkaar kwam raakte ik halverwege mijn paard kwijt. Dat had er veel mee te maken dat mijn paard een beetje hing, mijn teugels steeds langer werden en mijn paard steeds langer werd. Probeer dan nog maar eens soepel te sturen! Ik zie dat bij jou paard ook een beetje.
Als je houding beter wordt en jouw paard beter bij elkaar en gedragen loopt dan stuur je ook veel gemakkelijker een proef door met alle onderdelen achter elkaar. Het is prima om de complete proef te oefenen, maar als je merkt dat je haar 'kwijtraakt', neem dan even een pauze en probeer wat van de chaos te ontkomen door wat voltes te rijden en dan verder te gaan. Doorbuffelen terwijl je haar half kwijt bent is voor jullie allebei niet bemoedigend. Dat mag in een echte proef natuurlijk niet, maar start anders HC of oefendressuur als je toch het 'echte' gevoel van wedstrijd wilt meenemen, als je het uitlegt aan de jury snappen die dat gerust wel.

In iedergeval veel succes en vooral plezier, je hebt een braaf en leuk paard en zelf ook prima door waar je nog aan kunt werken, dus het komt sowieso goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 14:15 



 
Profiel   

Ik denk dat jij een beetje mijn probleem hebt: paardrijden/paarden heel erg leuk vinden, maar niet bijzonder een talent daar in zijn. Begrijp me niet verkeerd: daar is NIETS mis mee! (ik ben 32, ik kan dat meer relatieveren :P). Het duurt gewoon wat langer dan iemand met meer feeling/betere begeleiding/geen valse start (Shan)/...

Ik vind je heel dapper dat je 't post en als het mijn proef geweest zou zijn, ik zou al retetrots om dat mooie sprongetje geweest zijn :) Heerlijk rustig gebleven, net of het een onderdeel van de proef was :')
Je hebt denk ik nu echt een heel leuk braaf paardje, probeer dat naar proeven toe mss nog even te laten voor wat het is. Maak er desnoods een sport van om 86x F6 gestart te zijn oid :)

Hierboven hebben al meer mensen gepost met beter oog/kennis/talent, dus ik ben hier enkel voor een hart onder de riem +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 14:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen