Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:55

Kimmie: als zij het heel vaak meldt dan wijst dat er eigenlijk op dat jullie nog niet hebben achterhaald wat daaronder zit. Het moet niet iets zijn waar je steeds aan moet denken, maar iets wat eigenlijk vanzelf gaat (of waarvoor je de omstandigheden zo maakt dat het vanzelf gaat.)

Soms komen problemen er namelijk op een heel andere plek uit. (Een klassiek voorbeeld is dat je voeten bv wel kunnen aangeven dat er iets niet helemaal goed zit, bv als iemand haar tenen naar buiten houdt of hakken optrekt, maar dat dat bijna altijd een gevolg is van iets anders. Bv niet indraaien vanuit de heup, of uit balans zitten met het bovenlichaam. Steeds maar weer zeggen dat iemand zijn/haar voeten goed moet houden, helpt dan niet. Uitzoeken waar het wel zit is wel belangrijk. En als je daar mee bezig bent, dan volgen bv iemand voeten over het algemeen vanzelf.)

Niet alle instructeurs zijn daar goed in. Als je aangeeft dat je het uitstappen zonder zadel al lastig vindt, denk ik dat er heel veel te halen is in het verbeteren van jouw balans. En dan helpt het als dat iemand is die meer specifieke aanwijzingen of oefeningen kan geven dan zeggen 'ontspannen.'

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:13

Kimmie25501 schreef:
Divers schreef:
Je kan niks dwingen, maar als jij beter wilt leren rijden zal je toch een andere instructeur moeten zoeken. Het is niet eerlijk naar je paard op deze manier, omdat je haar lichamelijk wel kunt verslechteren of zelfs pijn kunt doen. Zoals een andere bokker al zei; soms loopt Ivy op je filmpjes zelfs kreupel door de manier waarop zij haar lichaam (niet) gebruikt. Na 10 jaar mag jij zelf ook wel eens wat gaan verwachten! Ik zie op een filmpje Ivy's hoofd van links naar rechts getrokken worden, en op dat moment zegt je instructrice ''zo ja!''.... Daar gaat dus iets mis.


Hmm over welk filmpje heb je het? Dat was me nog niet echt opgevallen eerlijk gezegd

https://www.youtube.com/watch?v=6qN1xdRuiNk Dit filmpje, na dat je de hoek door bent op de lange zijde.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:27

Mocht je trouwens tips willen voor stallen in de omgeving van [..], doe ik je graag een PB'tje. Er zijn heel wat stallen in de omgeving. Sommige ook met binnenbak of dichtbij een binnenbak (5 minuutjes stappen) - als dat een criterium is - en waar ze 's winters ook wat langer/meer buiten komen :)
Laatst bijgewerkt door freetorun op 22-06-19 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 19:33

Freetorun, zou je misschien mijn stalnaam willen weghalen uit je bericht? Zou ik fijn vinden! Verder zou ik graag je pb krijgen!
Shadow, gelukkig krijg ik al veel oefeningen van mijn oefentherapeute. Maar je hebt zeker gelijk!
Divers, ik ga zo even kijken

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:41

Sure. Gedaan. Stuur je wel even een PB :-)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 19:42

Divers,

Ik denk dat dit filmpje te kort is om veel over te zeggen. De eerste zo ja is geloof ik omdat ze goed reageert op mijn been, de tweede zal zijn geweest omdat ik. In rechterhand iets ontspande, maar dat moet ik echt veel meer doen, heb echt een sterk rechterhandjes helaas

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 19:42

freetorun schreef:
Sure. Gedaan. Stuur je wel even een PB :-)


Top! Thanks!

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:08

Ik bedoel er niet mee te zeggen dat jouw instructrice het zagen goedkeurt; ik bedoel er mee te zeggen dat ze je ''beloont'' op het moment dat je loslaat, maar niet corrigeert op het moment dat je vasthoudt. Zonder loslaten geen vasthouden en vice versa. Dat jij 'helaas' een harde hand hebt vind ik een beetje laks overkomen, alsof het een probleem is dat niet zo groot is, of zichzelf wel oplost.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 20:39

Dat zeg ik toch ook niet? Ik werk er hard aan om het te veranderen. We hebben een iets andere mening, maar dat geeft niet. Je punt is iig duidelijk bij mij :)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:48

Een harde hand is heel moeilijk af te leren, veel mensen die het paardrijden op stugge afgestompte manegepony's leren ontwikkelen behoorlijke spierballen. Helaas maar zo gaat het vaak wel want die dieren zijn al heel vaak behoorlijk hard in de mond.
En ts, knap hoe jij op alle berichten reageert en probeert er iets aan te veranderen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:08

De hele verhaal van 'afgestompte paarden' gaat meestal om ruiters die niet goed aan kunnen sluiten bij de paarden, en niet omgekeerd. De paarden zijn gewoon paarden. Geef ze balans en ontspanning en dat is wat je terugkrijgt. Zeker ook bij manegepaarden, en vaak ook al snel.
Dit heeft niets met de paarden te maken.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:38

Je instructrice ziet dus wel wat er mis gaat, maar ze kan blijkbaar niet goed overbrengen wat er dan mis gaat en hoe je het op moet lossen.

En dat is jammer, want je bouwt een gewoonte op en dat is hoe langer het duurt, hoe lastiger het af te leren is.

Een goede instructrice ziet niet alleen wat er gebeurt, maar kan het ook duidelijk benoemen en samen met jou naar een uitleg zoeken die je snapt en samen zoeken naar een oplossing.

Niks waardevoller dan instructie met een goed oog en een goede manier van uitleggen, maar die ook durft om de uitleg aan jou aan te passen.
Maar het blijft wel een wisselwerking, ik vraag altijd erg door, ik wil het hoe en waarom snappen en moet het altijd even hardop beredeneren en feedback krijgen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 09:56

Dat is idd een goede om verder te denken zelf in de lessen, ga ik gebruiken, bedankt!

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:48

TS ik ben net zoals jij een ruiter die alles heeft moeten leren door herhaling herhaling en nog eens herhaling. En dit terwijl andere ruiters soms zaken precies vanzelf kunnen aanleren en/of sommige zaken beter aanvoelen. Ik heb heel lang privéles gevolgd bij een heel goede lesgeefster maar achteraf gezien was zij eigenlijk niet streng genoeg voor mij. Ik deed de oefeningen niet goed, maar ja na een tijdje was ze gewoon dat het bij niet prefect ging, want zo was ik, en we deden maar verder.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je moet afvragen hoe gemotiveerd je lesgeefster (nog) is om jou zaken aan te leren. Misschien is dit wel zo en heb ik het helemaal verkeerd (en dat ben ik heel blij voor jou).
Heeft jou lesgeefster je proefje gezien of het filmpje? Dat kan ook een goede basis zijn om verder te oefenen. Toen mijn paardje (en ik) nog veel moesten leren, dan reed eerst mijn lesgeefster 15 min en daarna was hij mijn beurt. Daar heb ik veel van geleerd, zo kon ik leren voelen hij mijn paard ontspannen aanvoelt en zo leerde mijn lesgeefster ook mijn paard voelen waardoor ze daar ook rekening mee kon houden.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 15:03

Volgens mij wil mijn lesgeefster mij nog wel graag dingen leren.
Mijn lesgeefster heeft het proefje gezien en daar gaan we idd in de lessen ook op door.
Toevallig hebben we voor dinsdag afgesproken dat zij Ivy de eerste helft van de les rijdt en ik de tweede helft :)

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 15:09

waarom gaat zij een halve les op jouw paard rijden dan?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 15:20

Zodat zij hem eerst kan rijden, voelen en makkelijker kan maken voor mij en dan stap ik erop zodat ik kan voelen wat zij heeft gedaan :)

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:08

makkelijker maken?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 20:18

Meer aan het been, meer rechtgericht en vooral een stuk soepeler

manou_diablo
Berichten: 238
Geregistreerd: 08-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:36

Kimmie25501 schreef:
Zodat zij hem eerst kan rijden, voelen en makkelijker kan maken voor mij en dan stap ik erop zodat ik kan voelen wat zij heeft gedaan :)


Misschien een idee om dat dan te filmen? Dan kun je ook terug kijken wat zij doet en het vergelijken met je eigen rij filmpjes.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 20:50

Oh slim! Ik zal haar vragen of ze dat goed vindt :)