Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:44

Kimmie, niet om hard te zijn maar je moet voor jezelf wel even duidelijk stellen dat je nu zegt eigenlijk zo niet te rijden, maar deze fouten zitten wel nog in je basis. Je ziet het in een ontspannen situatie misschien niet maar je grijpt in een stresssituatie altijd terug naar je automatismen dus ik vrees dat je automatismen wél deze zijn... Probeer dus voor jezelf echt je basis veel beter te krijgen want anders ga je bij een volgend proefje hier misschien terug tegenaan lopen. Je toont best gespannen, ben je dat ook? Of heb je wel een ontspannen gevoel en span je je onbewust op? En dan bedoel ik niet wedstrijdstress maar of je je wel veilig/in controle voelt op je paard?
Goed dat je veel les neemt maar zoals het er nu uitziet ga ik met mijn voorgangers mee dat het eigenlijk niet goed is als je zo lang les neemt maar toch veel basis mist. Probeer misschien eens les van een instructeur van buiten de manege (als dit mag)?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 18:51

Ik ga ook zeker overal aan werken hoor!
Ik voel me volledig veilig op mijn paard. Op in andere paard idd niet, maar op Ivy bijna altijd wel.
Helaas is de enige andere instructeur van buiten de stal waarvan ik les mag mijn sporthippisch oefentherapeut. Verder moet je bij een instructeur van stal lessen

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:06

Goed dat je het zelf inziet! Erg knap :j Probeer er actief iets mee te doen!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:13

TS vind je het heel erg dat ik je daarin niet geloof wat betreft het zagen in de mond. Je kan immers niet doordeweeks stille handen hebben en op wedstrijd niet dat gaat er gewoonweg bij mij niet in. Normaal gesproken zou de jury jou ook uitsluiting moeten geven voor dit soort praktijken en op het protocol moeten vermelden dat de basis niet op orde is en dat daar eerst aan gewerkt moet worden. Wellicht gebeurd dit alleen bij officiële KNHS wedstrijden en niet bij F-proeven? Ik wil bij deze zeggen dat je een ontzettend leuk paard hebt! Gezien je doorzettingsvermogen zie ik het wel goed komen met een goede instructeur die jou meerdere keren per week komt lesgeven en erop hamert dat je iedere pas je handen stil moet houden :j

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:52

Meeste mensen zetten hun betere filmpjes op bokt voor tips.
Dit mag dapper zijn, echter wel minder leerzaam. Je weet immers al wat er allemaal fout gaat.
Ik hoop eigenlijk dat je snel een filmpje erop zet, waar je veel meer tevreden over bent - iig zonder de spanning van deze wedstrijd.
Wel ben ik het met de rest eens, dat je juist in spanning terug valt in het automatiseren en dat dit dus nog diep in je basis zit.
Ik vind ook dat je met 4 jaar bijna elke week les, je echt geen goed les kan krijgen bij deze instructeur. Zonde van je geld.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:57

Jeetje wat een overtrokken reacties, vooral van jou Maria 1990. Stap één willekeurige manege binnen en 80% rijdt zo. En die rijden ook allemaal al jaren en de meesten worden nooit beter.
Ts is hartstikke serieus bezig en stelt zich kwetsbaar op omdat ze graag wil leren. Volgens mij zit ze niet te wachten op kinderachtig geneuzel over teugels afknippen.
Ik kan me zo maar voorstellen dat als ts alleen in de bak rijdt en er geen enkele druk van buitenaf is, het er heel wat meer ontspannen uit ziet.
En ja, er moet nog veel verbeterd worden maar daar is ts zich heel goed van bewust.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:59

Als je weet dat je gaat trekken en zagen bij spanning, doe daar dan wat aan. Schouders ophalen en laten 'vallen', rondje draaien met je schouders, je armen strekken en weer de knik in je ellebogen voelen en je polsen en vingers losdraaien. En laat juist bij eigen spanning je paard dan los. Dier kan er ook niets aan doen, zo te zien is het een erg braaf beest, dus sneu dat ie wordt afgestraft.
Laat dat hoofd gewoon met rust, simpel contact en voorwaarts rijden, dan komt dat hoofd vanzelf wel. Vanuit ontspanning kun je dan naar aanspanning.
En ik ben ook fysiek niet best, maar ik geloof dat ik zou stoppen als ik door mijn eigen onvermogen mijn paard echt in de weg zou zitten. Sterker nog, dat is ook de afspraak met mijn instructie, paardrijden is vreselijk goed voor mijn lijf (en hoofd) maar hij mag daar niet slechter van worden!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:20

Knap dat je het filmpje online gooit. Ik denk dat menig ruiter dit filmpje had weggestopt om nooit meer te bekijken.

Ik ga mee met andere Bokkers hierboven. Het lijkt alsof je jezelf aan je armen optrekt (met het lichtrijden) en je armen dus vast zet. Daarnaast zit je momenteel wat in een stoelzit en 'plof' je soms wat neer. En ik zie ook flink wat 'zagen' voorbij komen, helaas. Doe je dat normaal nooit (meer)?

Ik zou als dit het resultaat is van regelmatige privéles en al 4 jaar lessen bij dezelfde instructrice toch eens verder kijken. Het lijkt als ik kijk naar je rijstijl op dit filmpje, alsof je les hebt van een wat 'ouderwetse' manege instructrice. Handen zo breed vast zetten, 'spelen'/zagen, een zit die nog steunt op de handen en niet met de beweging mee gaat. Zo kreeg ik vroeger ook les.

Als er geen andere instructrice op je manege mag komen, misschien een instructrice in je buurt zoeken en daar met de trailer heen? Want het lijkt me wat zonde zoveel geld aan lessen 'te verspillen' voor dit resultaat na 4 jaar. Zonder gemeen te willen zijn. Ik denk dat er zoveel meer potentie in jullie zit. Je hebt voldoende zelfinzicht, wilt altijd graag feedback en advies en gaat daar ook nog eens heel knap mee om! Ik denk dan ook dat je met een betere instructrice echt vooruit kan vliegen samen met Ivy.

Anoniem

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:30

Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom je zou gaan zagen door spanning. door Spanning kun je wel je lichaam vast zetten, en wanneer je je armen vast zet werk je je paard tegen, maar zagen is toch wel echt een hele bewuste beweging lijkt me? Zeggen dat het door de zenuwen komt is ook wel een beetje een manier van jezelf indekken en jezelf tegen kritiek beschermen, ik ben inderdaad ook benieuwd naar een filmpje waarin je gewoon ontspannen rijdt en zelf tevreden over bent. Dat het bitloos niet lukte zegt eigenlijk al genoeg, want als je netjes op je zit stuurt maakt het niet uit wat het paard om zijn hoofd heeft. Mijn pony en ik waren zo op elkaar ingespeeld dat ik haar ook op neckrope kon sturen dus is echt een kwestie van oefenen met je lijf

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:46

De beste stuurlui staan en wal, maar jij durft je zwakke kanten hier te laten zien. Respect! Wat ik vooral zie is onbalans. Je verliest regelmatig je evenwicht en rijd vaak achter de beweging aan. Je wordt zeg maar “overvallen” door de beweging. Als je meer balans en stabiliteit in je core ontwikkelt zijn je handen en benen veel beter te beheersen. Dan kan je echt sámen met je paard rijden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:05

Al je problemen met rijden komen voort uit het feit dat je geen onafhankelijke zit hebt ontwikkeld. Ofwel: vanuit core stability vloeiend en veerkrachtig mee kunnen zijn in de bewegingen van je paard, met een gecentreerde balans. Daardoor compenseer je met spanning in armen, benen en onderrug, waarschijnlijk nog wat verergerd door de wedstrijdspanning.
Zonder onafhankelijke zit kun je geen fijn contact onderhouden met de mond van je paard, laat staan dat je paard zich in jouw teugelcontact kan ontspannen en zich voorwaarts laat rijden zonder dat die ontspanning meteen weer weg is - de voorwaarde voor een stabiele aanleuning.

Ik zou eens op zoek gaan naar een goede Centered Riding instructeur, en daar een aantal lessen boeken met je paard. Er zal een wereld voor je open gaan, het rijden zal voor jou en je paard een heel stuk gemakkelijker en plezieriger worden. En dat gun ik jullie. Succes!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:38

Oei, ik had ook niet verwacht dat je al 10 jaar zou lessen. Ik ga mee met de rest om op welke manier dan ook, toch iemand anders te zoeken want dit is zonde van je geld.
Misschien een ideetje om eens zonder teugels te gaan rijden en leren sturen met je zit? En ook naast het paard zou je aan balans kunnen werken :)

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:55

Heb al iets gezegd hier maar wil nog even benadrukken dat je super met de kritiek/tips omgaat. Vind het echt heel knap van je!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 22:22

Maria1990, dat mag. Ik kan je niet meer zeggen dan ik. U heb gedaan.
Freetorun, dat was ook eerst mijn planning, maar dan kun je er ook niet van leren :)
Normaal zaag ik niet. Daar vandaag ook met rijden bewust op gelet wat ik doe, hou dan mijn bande; een stuk beter stil. Helaas heb ik geen trailerrijbewijs en ook geen trailer. Ben nu hard bezig me5 mijn gewone rijbewijs, maar ook dat is zwaar. Ben geen natuurtalent haha.
ElviraWortel, doordat ik. Jij hele lijf vastzet, ga ik heel veel bewegen vanuit mijn rug, de rest is strak. Dus eigenlijk zaag ik indirect met mijn rug. Het is zo moeilijk ui5 te leggen, maa4doordat ik strak ben, gaat mijn rug i.p.v. recht naar links en rechts bewegen in de beweging van het paard. Hierdoor gaan mijn armen mee en ga ik zagen. Dus geen spanning van zenuwachtig, maar spanning van je hele lijf aanspannen en vastzetten. Het feit dat de jury me voorstelde hiervoor een handicap aan te vragen schaamde ik me wel voor. Zo erg is het gelukkig normaal niet, maar die dag dus wel. Op zit sturen lukt in stap soms al wel, maar ik geef eerlijk toe dat dat in draf en galop echt nog geen optie is.

Bedankt verder voor alle tips!

Edit: mijn excuses voor de typfouten! Snel typen op iPad gaat niet altijd lekker haha

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:51

Ts wat goed dat je al deze dingen doet om beter te kunnen rijden op je paard!
Er zijn heel veel mensen die dit niet zo grondig aan zouden pakken!
Als ik jou was, zou ik alleen geen wedstrijden meer rijden tot het normaal een stuk beter gaat.
Jouw paard is superbraaf, maar het is niet leuk en paardvriendelijk naar haar toe, om je proefje zo door te komen. Daarom zou ik kiezen voor je paard en het wedstrijden rijden achterwege laten voor nu.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:08

Kimmie25501 schreef:
Ik ga ook zeker overal aan werken hoor!
Ik voel me volledig veilig op mijn paard. Op in andere paard idd niet, maar op Ivy bijna altijd wel.
Helaas is de enige andere instructeur van buiten de stal waarvan ik les mag mijn sporthippisch oefentherapeut. Verder moet je bij een instructeur van stal lessen



Allereerst sluit ik mij ook aan bij alle Bokkers die je een compliment voor het toch delen geven, daar is moed en de wil om te leren voor nodig!
Ik heb met mijn vorige paard ook op een stalling gestaan waar we geen instructie van buitenaf mochten laten komen. Ik heb daar 2 jaar 'gemoddert' . Je zit in een bepaald regime, weet niet beter en denkt dat het goed is en dat de instructeurs het wel weten...Ik kwam geen steek vooruit en bleef op één punt hangen, en dat punt was voornamelijk die voorkant...;-) Achterkant van het paard en buitenteugel? Daar had ik zo ongeveer nog nooit van gehoord. Toen mijn dochter en ik naar een trainingsweek elders waren geweest, werden mijn ogen pas een beetje geopend...Toen wij door omstandigheden ons vorige paard verkochten en er een ander paard kwam, wist ik ook dat als we vooruit wilden en niet dezelfde fouten wilden blijven maken, we echt moesten verhuizen. Zó ontzettend blij dat ik dat gedaan heb! Inmiddels zoveel geleerd, en zoveel spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb. Ik voel me nog steeds schuldig tegenover onze vorige merrie hierover. Mijn advies is dus: ga daar weg. Ga naar een stal waar je vrij bent in instructie. Ga rondvragen, ga proberen wat bij je past. Zoek iemand die niet met die voorkant bezig is, de achtermotor moet aan!!! Want hier blijf je echt steken en dat is zo ontzettend zonde. Voor jou, maar zeer zeker voor je lieve en zo leuke paard!!!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:14

Ik vind het best sneu,alleen een stalinstructeur mogen gebruiken,zeker als je ziet dat iemand in haar fouten blijft hangen.
Als ik jou was zou ik ook zien of je ergens buitenaf kan lessen TS,voor 10 jaar rijervaring had het allemaal net iets beter kunnen zijn.En dat is best jammer omdat je heel erg je best doet en ook nog een leuk paard onder je kont hebt.
Van stal veranderen,moet je over nadenken als je denkt dat het voor jou en je paard verbetering brengt moet je het doen.Bevalt enkel de instructie niet en heb je verder een superstal zou ik blijven staan en verder lessen buitenaf. Soms past een systeem niet bij jou en je paard,dat wilt niet zeggen dat de instructrice slecht is...

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:28

Tegenwoordig heb je ook van die online coaching door middel van filmpjes in te sturen en dan wordt je ingestuurde video ingesproken door een jury of instructeur dat zou ook een optie kunnen zijn voor TS en dat is ook erg leerzaam.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:31

Misschien domme vraag, maar heb je geen mogelijkheid dat iemand je naar les brengt? Een andere instructeur ofzo? Of mag dat ook niet?

Op mijn oude werk mochten er geen andere instructeurs op het terrein komen, maar klanten mochten vaak wel lessen bij een andere instructeur buiten het erf.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:33

Je hebt een goed paard, een braaf paard, daar heb je echt veel geluk mee! :j

Door jouw niet-paardvriendelijke rijden/handgebruik, zie ik je paard op sommige momenten zelfs kreupel lopen. Ik denk dat alle tips al gegeven zijn, maar de belangrijkste zou ik nog graag een keer herhalen: neem alsjeblieft een andere instructrice/instructeur, op deze manier verpest je je paard (en dat klinkt vervelend, maar daar komt het uiteindelijk wel op neer op de langere duur) en word jij ook niet beter. Op het filmpje zou je niet zeggen dat je al 10 jaar rijdt, ik ben ervan overtuigd dat als je openstaat voor iets nieuws, je dat jullie echt goed gaat doen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:37

In welke regio zit je TS? Er zijn vast genoeg Bokkers die je een goede instructeur kunnen aanraden.
Weet je wat het ook is, als je les krijgt van iemand die wel weet waar hij/zij over praat, dan zul je merken dat je heel erg snel verbetert, dat geeft zo'n enorme boost. Ik heb ook zo'n instructrice gehad, ik zat met een smile van oor tot oor op mijn paard, zo'n fijne manier van lesgeven, zonder kracht/agressie etc. Paardlief en ik heerlijk ontspannen, daar heb ik zo ontzettend veel van geleerd.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 09:43

Def, ben ik voor nu idd even van plan. Eerst weer een team worden en dan pas weer wedstrijden gaan doen.
DatBenIkNou, het punt is dat mijn instructrice juist wel focust op achtermotor aan en sturen met buitenbeen buitenteugel. Normaal gaat dat ook een stuk beter. Alleen tijdens een wedstrijd vind ik het nog erg lastig om daar aan te denken. Zeker deze keer. Er zijn helaas verder geen fijne stallen in de omgeving. Ik heb al vaker om me heen gekeken, maar er is er eigenlijk geen een waar ik het een goede plek vind om te staan. Helaas...

Es_ther, ik weet eigenlijk niemand die me zou kunnen brengen. Mijn ouders willen/kunnen het niet. En ik denk ook niet dat de andere instructeurs tijd hebben om me te brengen, dat weet ik trouwens wel zeker en als ze het al zouden doen zou ik daar flink veel geld voor moeten betalen.


Ik zit in regio Breda.

Verder bedankt voor de tips!

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:50

Ik denk dat jij vooral bewuster moet rijden dan. Ik ken genoeg ruiters die tijdens een les enzo de sterren van de hemel rijden tor ze een ring in gaan of ineens een andere situatie met het paard treffen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 09:51

Dat is zeker waar. Toen ik klaar was met het proefje kon ik me niet eens meer herinneren dat ik bepaalde onderdelen had gereden := Alles was echt in een waas aan me voorbij gegaan.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:02

TS, wat een leuk paard heb je zeg. Jammer dat je F7 proef niet goed was gegaan en je had een goede jury, die je 4 en een 8 gaf en het commentaar van de jury daar ben je het mee eens en ik ook dat is echt terecht daar kan je nog heel veel van leren.

Het filmpje heb ik ook gezien, niet al te best en vind het wel knap van je dat je jou filmpje hier op bokt durft te zetten.
Wat me al gelijk opvalt is dat je je handen erg breed houdt heel de proef door en erg onrustig zijn je handen ook. Heel de proef is slordig en de figuren en overgangen zijn niet goed afgewerkt en dat kost heel veel punten. Soms heb ik ook het idee dat je wat scheef op je paard zit, dit is niet heel de proef en ook niet al te goed te. Hoeken rijden en stelling en buiging dat mag ook meer en alle figuren en overgangen beter voorbereiden. Ik weet niet waar je op stal staat en wie je instructeur is ik zal met hem/haar toch eens een gesprek aan gaan over het rijden van jou hoe het nu gaat of een ander instructeur gaan zoeken.

Hoe lang is het geleden van Oero? En herken jij mij nog ? Ik wil je best wel eens komen helpen.