Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 10:05

Je hebt gelijk. Over het scheef zitten, ik moet meer op mijn rechterzitbeenknobbel zitten. Daar hameren allebei mijn instructrices altijd op. Is ook zeker waar. Bedankt voor je tips!
Het is nu bijna 3 jaar geleden dat Oreo is overleden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer exact weet wie je bent, kun je me daarmee helpen? Verder is hulp altijd welkom!

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:24

Ben het eens met mijn voorgangers maar ik zou ook een minder les nemen.
3 x per week is veel en kan je zelf niks oefenen/trainen want de volgende staat alweer op het programma en mijn inziens is het les en daarna je huiswerk maken.
Ik ben van iedere week les naar 1 x in de 14 dagen gegaan en dat gaat stukken beter omdat ik nu goed met de les aan de slag kan. Ik rijd 3 x in de week en dan kan ik ook nog evt een buitenritje maken of longeren. Jij rijdt van les naar les

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 14:20

Ik heb twee Keer per week les, soms 3. Ik ga eens denken!

Anoniem

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:40

Ik moet zeggen dat ik naar aanleiding van de geschokte reacties op de eerste pagina's iets verschrikkelijks had verwacht, maar ik zie gewoon een ruiter zoals er hier zoveel rondrijden. Nee, absoluut niet fijn voor het paard, maar om er meteen zo getraumatiseerd op te reageren.. 8-)

Eigenlijk denk ik dat dit de belangrijkste tips zijn:
1. Neem voortaan als mantra dat zodra je op een paard zit: handen boven de schoft en één vuistbreedte tussen je handen. Meer dan dat mogen ze niet doen, dus niet naar je bovenbeen trekken en dan vastzetten. Dan maar de eerste maanden geen 'netjes' rondlopend paard, maar die handen moeten absoluut stoppen met wat ze nu doen want nu maken ze je paard met elke terugwerkende ruk/blokkade kapot. Ik vermoed dat jij het idee hebt dat je niet zaagt omdat je je biceps niet links/rechts aanspant tijdens het rijden, maar je handen breed zetten op je dijbeen en daar regelmatig zo verstrakken dat je paard vanuit die positie tegen een starre teugel botst voelt voor het paard precies hetzelfde terwijl de ruiter voor het oog zijn handen keurig stil houdt (alleen dan compleet op de verkeerde plek en zonder enig gevoel, maar dat lijken dan details)

2. Neem zitles, bij voorkeur zonder je eigen paard. Dus op een bal of een leenpaard of een paard van een instructeur, want op een ander paard/geen paard val je minder snel in je ingesleten fouten en leer je sneller de juiste houding.
Op dit moment zit je zo scheef op je paard dat je vooral rechtsom gewoon compleet naast het midden van je zadel zit, je zit vrijwel helemaal op de linkerhelft (buitenste helft) van het zadel. Ik vermoed dat dat ook een van de redenen waarom jouw paard onder zo'n blokkerende ruiter toch steeds aanspringt in galop, omdat als je in die positie hulpen geeft in draf ze stomweg aanvoelen als galophulpen.

3. Neem les bij een instructeur op zijn/haar paarden. Dan zit je niet met je manegeregels over geene externe instructeurs en kun jij los van je ingesleten patronen met je eigen paard nieuwe, correcte patronen aanleren.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 14:53

Bedankt voor al je tips! De eerste is precies wat ik vandaag met rijden heb gedaan. Ze liep met haar hoofd hoog in de lucht, maar ik kon wel met een klein kneepjes de richting aan geven. Dus dat is dan al iets haha

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:56

Kimmie25501 schreef:
Ik heb twee Keer per week les, soms 3. Ik ga eens denken!

Rij je in een groepsles mee Kimmie of zijn het privelessen?

xyzutu2,ik heb eigenlijk weinig geschokte reactie's gelezen,wel mensen die zich oprecht afvragen hoe het komt dat iemand na 10 jaar les op dit nivo rijd?
Blijkbaar is dit ook TS haar eerste paardje niet,dan is het toch sneu dat als je zo je best doet en graag wilt zo blijft hangen bij je kunnen.

Ik weet het niet,maar ik vermoed dat de ts op een manege staat en ze mee rijd in manege lessen?maar daar zal de ts wel antwoord op weten?
Ik vind het altijd jammer als iemand graag wilt ,niet verder geraakt omdat je niet buitenaf mag lessen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:04

Ik vind ook dat men daar best wat flexibeler mee om zou moeten kunnen gaan. Een instructeur of manegehouder kan nooit zo goed zijn dat 'ie bij iedereen past, dus gun ruiters die iets anders nodig hebben de ruimte om dat te vinden. Dat zegt niets over de kwaliteiten van een specifieke instructeur, maar niet iedereen heeft hetzelfde nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:08

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor al je tips! De eerste is precies wat ik vandaag met rijden heb gedaan. Ze liep met haar hoofd hoog in de lucht, maar ik kon wel met een klein kneepjes de richting aan geven. Dus dat is dan al iets haha


Ja, dat hoort er nou eenmaal bij helaas dat ze dan weer een tijdje terug in de giraffe modus gaan. Eigenlijk kun je het zo zien: doordat je zo onhandig erop zat en reed liep je paard eigenlijk al de hele tijd in de giraffe modus, alleen doordat jij je handen klem zette tegen/bij je bovenbenen kreeg ze daar de halsruimte niet voor en dus liep ze dan maar gewoon rond als een giraffe waarvan de kin aan de borst was gebonden.
Nu hou je je handen netjes boven de schoft, en nu krijgt ze dus eindelijk de ruimte om de giraffe te zijn die ze op dit moment lichamelijk in werkelijkheid is. En het zal gewoon lange tijd duren voor ze die houding weer kan en durft te verlaten, want door je wijdeteugelaanpak heb je bij jouw gebroken giraffe lichamelijk die (eigenlijk onzichtbare want de kin zat richting de borst getrokken) giraffehouding alleen maar verder ontwikkeld. En geestelijk zal het ook echt wel een tijdje duren voor je paard jouw handen weer durft te vertrouwen, want dat kon ze tot nu toe niet omdat ze steeds weer bevroren waardoor ze dan tegen de teugels aan botste, en daardoor zal ze nu op nette teugelhulpen steeds reageren met hals optillen en omhoog strekken om alvast zoveel mogelijk teugelruimte te krijgen, want ze verwacht dat die ieder moment weer weggepakt kan worden.
Als je nu dus super correct gaat rijden met een nette handhouding en een zit die echt in het midden van het zadel zit dan kan het zo nog weken duren voor je paard kan en durft te ontspannen, dus laat je vooral niet ontmoedigen! Geef met jouw rechte, ontspannen houding en correcte hulpen gewoon het goede voorbeeld aan je paard, en je paard zal op een dag vanzelf jouw goede voorbeeld volgen en correct op je hulpen reageren en zelf ook een ontspannen houding aan te nemen. Want in een ontspannen houding lopen is uiteindelijk veel en veel prettiger voor het paard dan zelf vast blijven hangen in die pijnlijk verkrampte giraffemodus. :)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 17:33

Beatje, 1 keer in de week privéles en 1 keer in de week om de week carroussel en groepsles. Verder ongeveer 1 keer in de maand privéles van mijn sporthippisch oefentherapeute.
Bedankt voor je hele uitleg xyzutu2!

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:37

Kimmie25501 schreef:
Je hebt gelijk. Over het scheef zitten, ik moet meer op mijn rechterzitbeenknobbel zitten. Daar hameren allebei mijn instructrices altijd op. Is ook zeker waar. Bedankt voor je tips!
Het is nu bijna 3 jaar geleden dat Oreo is overleden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer exact weet wie je bent, kun je me daarmee helpen? Verder is hulp altijd welkom!



Ik stuur je wel een berichtje zodra ik meer tijd heb. Zit nu middenin een verhuizing.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 08:31

Oke is goed!

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:53

Kim, even geduld maar ik heb straks weer wat meer tijd, dan kom ik filmen. Dan maken we een serie goede films die je kan terugkijken.
Maar....je krijgt heel veel goede tips, maar paardrijden is ook voelen wat er onder je gebeurt als je iets doet. En ik denk dat het daar in de basis ontbreekt. Je voert 15 handelingen uit maar je hebt geen idee wat er had moeten gebeuren. Dus, 5 stappen terug, terug naar de basis.
Daarnaast mist Ivy de basis om je dat te laten voelen. Als zij nou ouder was geweest en helemaal goed doorgereden dan had je echt van haar kunnen leren. Maar zij moet het van jou leren en jij weet nog niet hoe je het haar moet leren. Dus stel je doelen bij...
Ik heb een boek liggen, lees dat. Ik zal het binnenkort meenemen. Het is geen boek met tips en tricks. Het gaat over het effect van het gymnasticeren van je paard.
En ik vind je houding niet verbeterd met het nieuwe zadel. Dit zadel helpt je niet.
Blijf wel gewoon lekker de Fproefjes rijden want dat heeft je zoveel vertrouwen gegeven. Je bent daarin gegroeid. Ik weet waar je vandaan bent gekomen en in Ivy heb je inderdaad een braaf dier.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 08:59

Bedankt Karijn! Ik hoor het wel als je langs kunt komen en bedankt voor je tips!
En ik heb nu gelukkig ook een bijrijder die haar twee keer per week rijdt. Zij kan Ivy dingen leren en daar kan ik dan weer van leren :)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:13

Er is al veel gezegd over hoe je rijdt, ik wil alleen even inhaken op het zagen. Jij zegt dat je dat alleen doet als je spanning hebt, maar ik heb even snel een blik geworpen op je youtube kanaal. En ieder rijfilmpje die ik nu van je hebt gekeken, ben je aan het zagen. Het is dus niet helemaal waar dat je dit alleen doet als je spanning hebt, maar ook tijdens je les en als je voor jezelf rijdt.
Ik wens je wel veel succes met rijden!

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:51

je hoort me

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:04

Ik heb veel geleerd over de beweging van het paard door met een barebackpad te rijden.
Af en toe stukjes je ogen dicht doen en alleen maar voelen wat er onder je gebeurt.
Wanneer zit je in balans, wanneer vloeit de beweging zonder haperen door jou en je paard?

Teugels met rust laten en meeliften.

En op het moment dat je hulpen geeft, altijd zo weinig mogelijk.
Probeer wat dingen uit met je zit, rustig voelen wat er gebeurt en waar je paard op reageert.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 16:35

Ierusju, het viel mij vandaag ook op toen ik filmpjes keek van het rijden. Het stomme is dat ik zelf niet door heb dat ik het doe. Even iets bedenken hoe ik me er bewust van ga worden.
Top Karijn!
Ga ik proberen LBL!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:11

Ik vind echt dat je de tips en kritiek op een goede manier oppakt. Je staat ervoor open en neemt de dingen waar je iets mee denkt te kunnen mee. Super!

Heb je de mogelijkheid om eens op een ervaren en goed los gereden paard te rijden? Mss kun je eens een les ruilen met een mederuiter. Dat is heel leerzaam is mijn ervaring. Ik heb eens op het wedstrijdpaard van mijn toenmalige westerninstructice gereden toen mijn pony een hoefzweer had. Mijn pony en ik waren beide beginners in de western. Daarvoor reden we dressuur en springen. Dat paard nam mijn hulpen heel letterlijk. Ging hij na een stop in de achteruit omdat ik te lang in de stophouding bleef zitten. Mijn eigen pony was nog niet dusver getraind dat ze daar op zou reageren. Best confronterend haha. Ik moest een paar keer nadenken wat ik nou weer verkeerd deed.

De tip om eens met bbp of zonder zadel te rijden is ook een goede. Of vraag je instructeur je paard aan de longe te doen zodat jij je kunt focussen op voelen wat je paard doet en op je houding. Ook erg leerzaam. Je instelling om te leren is alvast super goed

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 17:16

Ik zou eens een keer op een manegepaard kunnen rijden, maar die zijn volgens mij niet super ervaren ofzo.
Op de paarden van mijn instructrice zal sws niet gaan, 1 is enorm lastig en de ander is nog heel jong.
Vandaag ook een keer zonder zadel uitgestapt, dat vond ik eerlijk gezegd al lastig om goed balans te houden haha.
Bedankt voor je tips!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:24

Misschien een onpopulaire mening bij jou, Kim. Maar als je op je filmpjes moet 'ontdekken' dat je zaagt en je instructrice daar nog geen ding van heeft gemaakt tijdens de les.. Lijkt mij dat nóg een reden om een andere instructrice te vinden die zich wel richt op de biomechanica van een paard ipv zagen toestaan/motiveren (als spelen?).

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:30

Ik heb oude foto's en filmpjes van je gezien (op je andere paarden). Daar zit je met gestrekte ellebogen en amper contact op de teugels. Ik gok dat deze paarden stug in de mond zijn, en dat jouw zagen toen resulteerde in ''de kop omhoog''. Oreo was een oud manege paard, die zijn vaker zo. Van Shan geloof ik dat hij nooit correct is doorgereden, naar info uit je andere topics. Ivy heeft zo te zien een veel zachtere mond, en jouw zagen resulteert dan in kin op de borst.

Op het filmpje waar je bij Ivy gaat kijken doe je het niet. Wellicht omdat dit de eerste keer op dit paard is, of omdat je er niet te veel aan durft te zitten (nieuw paard, de eigenaar staat te kijken, niet gewend... etc)

Hoewel dat ''mooi staat'' is dat niet de bedoeling. Ik snap ook dat je, na 10 jaar, eigenlijk wel een keer een paard gewoon rond wil kunnen rijden, zowel in de hals als door de bak. Wellicht dat je je zelfs een beetje schaamt om het feit dat jouw paard niet dressuurmatig correct loopt, en bijv. die van stalgenoten wel. Dat kan ook onbewust gaan (omdat je blijkbaar niet bewust bent van het probleem).

Wellicht heb ik het fout, maar dit herken ik van mezelf toen ik jonger was. En dat is niet eerlijk tegenover het paard.

Ik snap dat dit niet heel aardig overkomt, en wellicht een hoop bokkers tegen het hoofd stoot. Het kan ook zijn dat ik er volledig naast zit, sorry in dat geval.

Zoek alsjeblieft een andere instructeur, zonder excuses dat dat niet mag op stal. Verhuis van stal, neem je paard mee met de trailer, huur een trailer met chauffeur... Er zijn zo veel opties maar je moet er wel in (willen) investeren.
Laatst bijgewerkt door Divers op 22-06-19 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 18:35

Ik zal er Nasr gaan kijken!
Divers, bij mijn andere paarden wist ik überhaupt niet wat nageeflijkheid was, dus dat zal wel mee hebben gevallen haha.
Ik vind het verhuizen van stal heel rigoureus, jij weet niet was ik woon. Er zijn niet veel stallen bij ons in de buurt, deze is dan nog de beste hier.
Mijn ouders betalen veel van mijn paard, daarom wil ik ze niet dwingen nog meer te investeren. Ik zal wel even overleggen.
Bij Ivy kijken valt het me ook op, het was overigens niet de eerste keer, ben meerdere keren gaan kijken. Ik geloof dat ik dit zagen pas heb ontwikkeld ergens sinds ik Ivy heb.
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 22-06-19 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:37

Je kan niks dwingen, maar als jij beter wilt leren rijden zal je toch een andere instructeur moeten zoeken. Het is niet eerlijk naar je paard op deze manier, omdat je haar lichamelijk wel kunt verslechteren of zelfs pijn kunt doen. Zoals een andere bokker al zei; soms loopt Ivy op je filmpjes zelfs kreupel door de manier waarop zij haar lichaam (niet) gebruikt. Na 10 jaar mag jij zelf ook wel eens wat gaan verwachten! Ik zie op een filmpje Ivy's hoofd van links naar rechts getrokken worden, en op dat moment zegt je instructrice ''zo ja!''.... Daar gaat dus iets mis.
Laatst bijgewerkt door Divers op 22-06-19 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 18:39

freetorun schreef:
Misschien een onpopulaire mening bij jou, Kim. Maar als je op je filmpjes moet 'ontdekken' dat je zaagt en je instructrice daar nog geen ding van heeft gemaakt tijdens de les.. Lijkt mij dat nóg een reden om een andere instructrice te vinden die zich wel richt op de biomechanica van een paard ipv zagen toestaan/motiveren (als spelen?).


Instructrice meldt heel vaak dat ik moet ontspannen en loslaten. Ze Laat wel merken da dit niet goed is wat ik doe, ze noemt het alleen niet zo, waardoor ik het misschien wat minder door had

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 18:46

Divers schreef:
Je kan niks dwingen, maar als jij beter wilt leren rijden zal je toch een andere instructeur moeten zoeken. Het is niet eerlijk naar je paard op deze manier, omdat je haar lichamelijk wel kunt verslechteren of zelfs pijn kunt doen. Zoals een andere bokker al zei; soms loopt Ivy op je filmpjes zelfs kreupel door de manier waarop zij haar lichaam (niet) gebruikt. Na 10 jaar mag jij zelf ook wel eens wat gaan verwachten! Ik zie op een filmpje Ivy's hoofd van links naar rechts getrokken worden, en op dat moment zegt je instructrice ''zo ja!''.... Daar gaat dus iets mis.


Hmm over welk filmpje heb je het? Dat was me nog niet echt opgevallen eerlijk gezegd