Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

F12 met Spaans vuur

 
Profiel   

Zondag 2 juni hadden we (eindelijk) weer een keer F proevendag bij ons op de manege. Ik mocht voor de eerste keer F12 starten *\o/*
Sinds half maart mag ik Suena van Mandy@bokt 1x in de week rijden in een (manege)les.

Suena, ook wel Suus genoemd, is een Spaanse dame van 9 jaar.

Haar sterkste punten zijn:
- Een hele goede midden-/rengalop
- Heet worden
- Schouder binnenwaarts
- Travers
- Renvers

Haar minder sterke punten zijn:
- (Rustig) stappen
- Stap en draf verruimen ipv verkorten en versnellen

Mijn sterkste punten zijn:
- Altijd blijven lachen, wat er ook gebeurd
- Gewoon doorgaan, wat er ook gebeurd
- Proef uit hoofd kennen

Mijn minder goede punten:
- In de proef eraan blijven rijden, niet te veel het paard op haar beloop laten gaan
- Overgang galop-draf
- Opletten met wijken dat ook de laatste pas(sen) onder mij blijven (in de lessen eigenlijk nooit moeite mee >;) )

Mijn grootste verbeterpunt:
- Ik zet mijn onderrug vast in galop? Graag tips en trics hiervoor :D

Owja, de proef is in 4:30 minuten voltooid := Respect voor "mijn" voorlezer _/-\o_

Link naar het filmpje:
https://www.facebook.com/liesbeth.leend ... 905582345/

Protocol:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:33 



 
Profiel   

Wat een beenwerk. Is wel een gevalletje: "kannie wachten, wil zo graag" zo te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:40 



 
Profiel   

Man wat een dribbel onder je :')

Knap gereden en ziet er goed uit, het gaat allemaal heel snel. Het wijken viel mij ook op en het ziet eruit alsof je nogal gespannen erop zit

Maar ik had het zeker niet beter gedaan, heb respect voor je

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:42 



 
Profiel   

Ik was niet gespannen vanwege spanning van de wedstrijd, maar raakte wel vaster in met name mijn bovenlijf, omdat ik haar op zit probeerde tegen te houden en niet teveel op hand wil remmen.. Ze vraagt ook heel veel steun op mijn hand en vindt het moeilijk om op eigen benen te lopen. In de les ben ik vooral bezig met rust, voltes links en rechtsom draaien en los aan de voorkant.. maar de eerste 10/15 minuten is het alleen maar hard hard en nog eens hard omdat ze niet in balans is... Uiteindelijk gaat het wel goed, maar het duurt ff en heb dan alle tijd om die rust na bijvoorbeeld de galop weer op te pakken.. In de proef heb ik die tijd niet :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:48 



 
Profiel   

Wooow, jullie gingen hard zeg! Respect voor jullie

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:49 



 
Profiel   

Ik bedenk me net dat ik jou heb zien rijden tijdens een western meeting en daar reed je ook totaal niet gespannen

Snap heel goed dat je zo zit dan, zou hetzelfde hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 23:00 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie complimenten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 09:17 



 
Profiel   

Leuk dier!
Vind het er wel wat gehaast uitzien, probeer er iets meer rust in te rijden :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 09:32 



 
Profiel   

Altijd leuk als mensen hun proeven delen en ook open staan voor feedback. Ziet er netjes uit hoor! Knap dat je hem zo mooi rond weet te sturen.
Zorg inderdaad voor net wat meer rust in je proef. Je zit inderdaad ook wat naar voren met je bovenlichaam waardoor je de voorwaartse drang ook nog wat extra benadrukt.
Voor je rug zou je zelf naast je paard wat core oefeningen kunnen gaan doen. Dus echt buik- en rugspieren trainen. Indien het vast zit even langs bij een goede fysiotherapeut.

Verder lekker door blijven oefenen en plezier houden. Ziet er al goed uit en je hebt ook mooie punten gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 09:36 



 
Profiel   

Whahhahahhahahhahahahhahahah ik ging helemaal stuk. Wat een race eendje is dit zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 09:43 



 
Profiel   

Ze is in elk geval enthousiast! :')
Voor je eigen zit/bovenlijf zou je inderdaad je buik- en rugspieren kunnen trainen. En ga thuis af en toe op een yogabal zitten, dat werkt ook goed.
Je schrijft dat het bij haar ook aan de balans ligt, zou het haar helpen om juist veel aan de lange(re) teugel te werken zodat ze eerst meer op eigen benen leert lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 10:10 



 
Profiel   

Netjes gereden.
Probeer inderdaad iets rechterop te zitten, je lijkt nu wat naar voren te vallen.
Heb je al eens geprobeerd om een keer een duidelijke ophouding te maken om terug te komen en vanuit daar weer los te laten ipv continu kleine beetjes remmen met de hand?
Bv na de hoek vraag je duidelijk tempo terug met hand en zit en dan laat je weer alles los. Op het moment dat ze dan weer versnelt vraag je weer heel duidelijk terug in tempo. Vooral omdat je dan heel duidelijk weer los laat na het terugrijden voorkom je dat ze steun gaan zoeken op je hand omdat je elke keer wat wil terugrijden/remmen.

En veel binnenhoefslagen rijden voor de balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 10:46 



 
Profiel   

Bedankt voor de feedback en tips.
Het voorover vallen is helaas een oude gewoonte van mij :P
Ik rijd heel weinig hoefslag, bijna altijd binnenhoefslag. Wordt ook gestimuleerd door de instructrice.
Ik zal kijken of het lukt om komende donderdag tijdens de les een stukje te laten filmen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 10:53 



 
Profiel   

Zeker geen makkelijk paard en als ze zo is, is een proef ook zeker niet makkelijk.

Ik sluit me zeker aan bij mijn voorgangers dat je bovenlichaam wat naar voren valt, hierdoor maak je het alleen maar makkelijker voor je paard om te gaan rennen. Blijf je zelf lang maken en recht zitten. Het kan ook best zijn dat het voorover vallen onbewust toch uit een stukje spanning komt.
Ik zou dit paard in de training alleen maar lang en laag rijden, leren om in ontspanning op eigen benen te lopen. Wanneer ze in ontspanning komt, kun je werken aan nageeflijkheid (ze loopt nu enkel in een houding en zodra het haar niet zint, steekt ze dus ook gewoon haar hoofd in de lucht) en aan stelling en buiging.
Hoe ik zou beginnen, is stappen en nageeflijkheid vragen, lengte en rust vragen en pas als ze in die stap ontspant gaan draven. Al stap je een uur lang waarin ze telkens aandraaft, ze moet onder jou blijven. En die nageeflijkheid zal bij dit paard waarschijnlijk een zeer delicaat werkje van aanspanning en met name ook op tijd ontspanning zijn.

Je lost het netjes op in je proef, maar in de training kunnen jullie nog veel groeien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 11:07 



 
Profiel   

Leuke combinatie
Ga ook mee in de kritiek over je houding. En denk dat die ook komt, doordat jij je beugels iets te lang hebt, waardoor je dus voorover valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 11:49 



 
Profiel   

Als ik te lang met haar stap dan flipt ze op een gegeven moment (ineens stil gaan staan, achteruit, schudden met hoofd en met 4 benen de lucht in) Stappen is echt niet haar favoriete ding :P maar ik ben in de les dus al bezig met ontspanning, circles links en rechtsom draaien, schouder binnenwaarts, circles openen en sluiten. Dat ik voorover val is iets wat ik altijd al wat gedaan heb en daarmee ook mee aan het werk ben, maar met dit soort situaties ben ik meer bezig om te proberen naar die rust te zoeken en niet echt met mijn eigen houding :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 23:59 



 
Profiel   

DJZ schreef
Als ik te lang met haar stap dan flipt ze op een gegeven moment (ineens stil gaan staan, achteruit, schudden met hoofd en met 4 benen de lucht in) Stappen is echt niet haar favoriete ding :P maar ik ben in de les dus al bezig met ontspanning, circles links en rechtsom draaien, schouder binnenwaarts, circles openen en sluiten. Dat ik voorover val is iets wat ik altijd al wat gedaan heb en daarmee ook mee aan het werk ben, maar met dit soort situaties ben ik meer bezig om te proberen naar die rust te zoeken en niet echt met mijn eigen houding :)

En dat is dus precies waarom ik blijf stappen, jij bent nog steeds degene die bepaalt wat er gebeurt. Als gaan ze achterstevoren, op de kop of met pirouette, als ik over de hoefslag wil stappen, dan ga ik over de hoefslag stappen. Paarden zijn heel slim en als ze doorkrijgen dat ze met rare capriolen hun zin krijgen, blijven ze dat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 11:09 



 
Profiel   

Je zegt dat je rust zoekt bij haar en niet bezig bent met je eigen houding. Besef dan echter wél dat je eigen houding erg veel invloed heeft op een paard.

Het heeft daarom wel degelijk heel veel nut om met je eigen houding aan de slag te gaan.

Ik ga ook mee met Bowo: stappen is stappen die rare capriolen word zij moe van. Jij blijft zitten en vraagt stap tot ze ontspant en dan pas door met wat anders.
Anders krijg je geen rust / ontspanning en dat is wat je wel wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 11:23 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
J

Het heeft daarom wel degelijk heel veel nut om met je eigen houding aan de slag te gaan.

Ik ga ook mee met Bowo: stappen is stappen die rare capriolen word zij moe van. Jij blijft zitten en vraagt stap tot ze ontspant en dan pas door met wat anders.
Anders krijg je geen rust / ontspanning en dat is wat je wel wilt.


Kan het hier alleen maar mee eens zijn. En ik merk dat zelf ook regelmatig. Als ik scheef of voorover zit. Wil het rijden een stuk minder dan als ik netjes rechtop zit. En bij mij is de oorzaak vaak dat de beugels of te lang of niet op dezelfde lengte zitten.

Mijn merrie vind de stap ook geen leuke gang. Maar ze moet van mij toch stappen. En dan ook netjes ontspannen gaan stappen. Als ik dat thuis al niet goed voor elkaar heb, wil het in de proef ook niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 11:33 



 
Profiel   

Knap dier! Je rijd netjes.

Hoeven jullie bij de fnrs niet in wedstrijdtenue?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 12:18 



 
Profiel   

Veel blijven trainen en vooral aan je eigen ontspanning werken. Het is een hittepetit en dat los je alleen op met rust. Tegenhouden werkt bij deze dieren als een rode lap op een stier. Dus kijk eens om je heen naar een instructeur die specifiek ervaring heeft met dit soort druktemakers en dan komt het wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 12:26 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie tips :) Ik ga proberen gedeelten van de les te laten filmen, komende donderdag ;)

Esirene schreef
Knap dier! Je rijd netjes.

Hoeven jullie bij de fnrs niet in wedstrijdtenue?

Ik reed in het zogeheten manegetenue.. Dus met een polo met het logo van de manege erop. Ik mocht gelukkig gelijk om 9 uur starten en had het toen al warm :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 23:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen