Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ons M1 debuut

 
Profiel   

Ben ik dan de enige die het op valt dat dit paard niet rad loopt?
Ik twijfel of het rechtsvoor of linksvoor is, Ik neig meer naar links voor als ik langer kijk. Al was mijn eerste gedacht "rechts is ie niet goed."

Is het in Nederland de bedoeling dat het paard nog zo "vrijblijvend" loopt kwa oprichting in het m? (dit is een serieuze vraag, ik kan nl. als Belg slecht inschatten wat verwacht wordt kwa oprichting in jullie proeven.)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 07:55 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ben ik dan de enige die het op valt dat dit paard niet rad loopt?
Ik twijfel of het rechtsvoor of linksvoor is, Ik neig meer naar links voor als ik langer kijk. Al was mijn eerste gedacht "rechts is ie niet goed."

Is het in Nederland de bedoeling dat het paard nog zo "vrijblijvend" loopt kwa oprichting in het m? (dit is een serieuze vraag, ik kan nl. als Belg slecht inschatten wat verwacht wordt kwa oprichting in jullie proeven.)

Dit viel me ook op! Ik was eerst aan het twijfelen of er haperingen in het filmpje waren maar het dier loopt niet helemaal zuiver denk ik dan...

Ik snap ook waarom je geen winstpunten hebt gereden, ik vind het voorlopig nog niet M waardig. Afwerking kan beter en ik vind de basis gewoon nog niet helemaal in orde. Paard loopt nog op de voorhand en er mist buiging, iets wat toch zeker mag in het M.
Het ziet er ook allemaal erg krampachtig uit bij jou, je mag er zelf wat meer ontspannen op zitten :) persoonlijk denk ik wel dat jouw grootte je paard wat hindert. Vooral je bovenlichaam vind ik aan de lange kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:02 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ben ik dan de enige die het op valt dat dit paard niet rad loopt?
Ik twijfel of het rechtsvoor of linksvoor is, Ik neig meer naar links voor als ik langer kijk. Al was mijn eerste gedacht "rechts is ie niet goed."

Is het in Nederland de bedoeling dat het paard nog zo "vrijblijvend" loopt kwa oprichting in het m? (dit is een serieuze vraag, ik kan nl. als Belg slecht inschatten wat verwacht wordt kwa oprichting in jullie proeven.)


Klopt, ik zie het ook. TS, is dit jullie normale draftempo? Of het zijn taktfouten, maar in de middendraf is goed te zien dat het paard niet rad is. Paard mag wat voorwaartser en probeer je bekken te kantelen zodat je meer in het zadel zit en je handen gaan dragen.

Je bent op de goede weg, maar voor het M mag het allemaal een beetje meer. Meer oprichting, meer tempocontrole, op de letter rijden en de overgangen nog meer markeren.

Lekker door blijven oefenen en even kijken waar de taktfouten vandaan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:06 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ben ik dan de enige die het op valt dat dit paard niet rad loopt?
Ik twijfel of het rechtsvoor of linksvoor is, Ik neig meer naar links voor als ik langer kijk. Al was mijn eerste gedacht "rechts is ie niet goed."


Dat heb je idd goed gezien. Normaal gesproken krijg je dan toch uitsluiting wat betreft het doorrijden van de proeven? Maar dat zal wel per jury verschillen wat acceptabel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:07 



 
Profiel   

Het spijt me maar dit zijn echt geen takt-fouten. :) Het dier ‘knikt’ ook mee met het hoofd.

Dat zou ik dan een stuk belangrijker vinden dan lengte-buiging en benen die niet stil genoeg liggen. Ik zie het nl. Op elk filmpje in dit topic dus het is ook geen eenmalig iets.

Maria1990; als ik zie dat niemand hier er een opmerking over maakte zou het me niet verbazen als de jury het niet gezien heeft. Het ergert me dat men daar zo ‘laks’ in is maar het verbaast me niet.
eridinges schreef
Ayasha schreef
Ben ik dan de enige die het op valt dat dit paard niet rad loopt?
Ik twijfel of het rechtsvoor of linksvoor is, Ik neig meer naar links voor als ik langer kijk. Al was mijn eerste gedacht "rechts is ie niet goed."

Is het in Nederland de bedoeling dat het paard nog zo "vrijblijvend" loopt kwa oprichting in het m? (dit is een serieuze vraag, ik kan nl. als Belg slecht inschatten wat verwacht wordt kwa oprichting in jullie proeven.)


Klopt, ik zie het ook. TS, is dit jullie normale draftempo? Of het zijn taktfouten, maar in de middendraf is goed te zien dat het paard niet rad is. Paard mag wat voorwaartser en probeer je bekken te kantelen zodat je meer in het zadel zit en je handen gaan dragen.

Je bent op de goede weg, maar voor het M mag het allemaal een beetje meer. Meer oprichting, meer tempocontrole, op de letter rijden en de overgangen nog meer markeren.

Lekker door blijven oefenen en even kijken waar de taktfouten vandaan komen.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-06-19 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:11 



 
Profiel   

Goh, wat weer een negatief commentaar allemaal. Ik zou wel eens een filmpje van de meesten willen zien op dit niveau. En dan vooral van 1, die weet het allemaal zo goed. En zit in alle rij-topics negatief commentaar te geven.

Ja, het is nog niet goed genoeg om hoog te scoren. Maar als ts met meer impuls gaat rijden en de proeven beter kent. Plus de onderdelen netjes afwerkt, komen die punten vanzelf wel.
Nog een compliment voor je halve voltes in de rechtergalop. Die zijn echt netjes, ook al zou ik ze met net iets meer impuls rijden. De andere halve voltes zijn geen halve voltes, maar gewoon van hand veranderen. Als hij die kant nog moeilijk vind, zou ik hem iets minder schuin maken. Deed ik ook in de M1, toen die van mij dat nog moeilijk vond

Lekker door oefenen TS. Dan komen die punten vanzelf wel. Ik vind het voor de eerste keer zeker geen slechte proef. En ook geen slechte punten.

Edit: nog een aantal reacties gelezen. Maar paard is niet onregelmatig. Mist wel een hoop impuls. Wel zie ik een paard met heel veel spanning lopen. En dat is denk ik ook de reden dat de impuls mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:13 



 
Profiel   

Wat en gezellige reacties :)
Ik kan prima tegen kritiek ik hoef het alleen niet overal mee eens te zijn ?
Ik kan een heleboel dingen goed gebruiken die opgemerkt worden en ga er ook zeker aan werken .
Er zit een verschil tussen opbouwende kritiek en gewoon lekker spuien zonder rekening te houden met hoe je iets verteld (waar jij maria al om bekend staat om totaal geen gevoel te hebben :) )
Ik pak zeker alle tips en commentaar mee en paardrijden is altijd een leerweg .
Het zijn geen excuses die ik zoek of maak ik benader het anders .
Ik zit door mijn slechte rug en stevige bovenbenen niet netjes erop .
Dat betekend dus dat daar nog flink wat werk in zit .
Je ziet mij nergens schrijven dat het dan maar zo is en moet blijven toch ;)

Dankje deed klopt buiging soeplesse en ritme blijven we mee werken .
Misschien wil ik ook wel gewoon wat te snel hoor .
Rij ze nu 1,5 jaar en toen kon ze nog geen rechte lijn lopen dus dat die basis niet klopt is ook zo .
Ze is 11,5 jaar lang door telkens andere mensen gereden dus er zit weinig vaste basis in .
We blijven lekker oefenen en daar is ook heel het paardrijden voor bedoeld om altijd te blijven leren .
Dat sommige geen gevoel in hun donder hebben en op zo’n ongenuanceerde manier reageren hoef ik toch niet te pikken ;)

Ik lees iets over niet rad zijn .
Dat komt echt puur door mijn spanning en te lage tempo .
Je ziet dat dan indd terug in de middendraf dan valt ze op de voorhand en uit elkaar en dan loopt ze indd niet rad .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:24 



 
Profiel   

Ik vind jullie leuk! En liever hoe jij zit dan iemand die achter de beweging aan hangt en optisch stil zit op t paard. Maar eigenlijk vast zit en paard de rug in duwt.

Tip voor t doorzitten als je wat vasthoud laat de fysio je kontspieren eens losmaken :') niet fijn maar vaak wel iets wat kan helpen (en waar rugproblemen van vandaan kunnen komen)

Qua proef, netter afwerken en oefeningen meer rijden. Verder wat flitsender durven rijden en thuis werken aan van achter naar voor. Komt echt wel goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:30 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik vind jullie leuk! En liever hoe jij zit dan iemand die achter de beweging aan hangt en optisch stil zit op t paard. Maar eigenlijk vast zit en paard de rug in duwt.

Tip voor t doorzitten als je wat vasthoud laat de fysio je kontspieren eens losmaken :') niet fijn maar vaak wel iets wat kan helpen (en waar rugproblemen van vandaan kunnen komen)

Qua proef, netter afwerken en oefeningen meer rijden. Verder wat flitsender durven rijden en thuis werken aan van achter naar voor. Komt echt wel goed!



Dat is een goede tip !
Loop nu even bij een ostheopaat voor misschien kan hij dat ook doen !

Jij zocht een paard toch ?
Deze voldoet zo goed als aan je eisen .
Rontgen gekeurd bij aankoop :)
goedgekeurd voor de sport

Dan stop ik ermee ben het nu wel zat geworden .....
Koop ik wel een b pony om voor een koets te zetten is ook beter voor men rug

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:47 



 
Profiel   

Niet laten kisten door de negatievelingen hier op bokt. Ziet er echt niet zo slecht uit als dat zij willen doen laten geloven. Lekker door oefenen, dan komen die winstpunten vanzelf wel.

Ik heb altijd als stelling in een nieuwe klasse dat de eerste 10 proeven om een klasse te leren kennen.
En dan daarna voor de winst te willen gaan rijden. Het is altijd wennen als je een nieuwe klasse rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:50 



 
Profiel   

Hahaha ik ben waarschijnlijk voorzien :D

Maar inderdaad niet laten kisten! Het is heel makkelijk om kritiek te geven maar niet om positieve feedback te geven :') dat ligt meer aan de schrijver dan de ontvanger. Ik heb toen ik naar het m ging met mijn oude merrie ook eerst de deksel op m’n neus gehad. Was allemaal braaf gereden maar ze willen dan toch wel weer wat anders zien dan in het L. Dat is even omschakelen maar daarna kan je weer verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:55 



 
Profiel   

Nee klopt dat is ook zo .
En echt waar kritiek is echt niet erg .
Alleen zo tekeer gaan alsof ik mijn paard wat aan het aandoen ben gaat gewoon te ver .
1 ding heeft me wel weer aan het denken gezet en dat moet ik even met mijn smid overleggen .

Ze loopt sinds een paar maanden zonder ijzers ( ik vind dat ieder paard dat moet kunnen )
Maar vandaag de dag blijft ze toch iets te gevoelig .
Maar wat ik zeg dat moet ik echt met mijn smid overleggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:57 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Hahaha ik ben waarschijnlijk voorzien :D

Maar inderdaad niet laten kisten! Het is heel makkelijk om kritiek te geven maar niet om positieve feedback te geven :') dat ligt meer aan de schrijver dan de ontvanger. Ik heb toen ik naar het m ging met mijn oude merrie ook eerst de deksel op m’n neus gehad. Was allemaal braaf gereden maar ze willen dan toch wel weer wat anders zien dan in het L. Dat is even omschakelen maar daarna kan je weer verder.


En er is niets mis met braaf rijden als de oefeningen goed zijn. Zo ben ik ook door de M1 gegaan. En nu ook weer door de M2 gevlogen.


Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 20-06-19 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:58 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Ik lees iets over niet rad zijn .
Dat komt echt puur door mijn spanning en te lage tempo .
Je ziet dat dan indd terug in de middendraf dan valt ze op de voorhand en uit elkaar en dan loopt ze indd niet rad .

Spanning van jou en te laag tempo mogen echt niet dit beeld geven. :)
Als een stijf bekken/stijve rug dit beeld zouden geven in een lager tempo zouden al mijn paarden stokkreupel moeten zijn.
En dan zou het bovendien in de middendraf beter moeten worden en dat doet het niet. :)

Je doet er mee wat je wil maar ik las dat ie erg scheef was toen jij hem begon te rijden. In de "houding" van het paard zelf zie je dat ie van zichzelf ook wel geneigd is wat vast te houden (sommige paarden doen dat nu eenmaal, net zoals het ene mens van nature wat meer ontspannen en soepel is dan het andere. Als ik niet twee keer per week los gemaakt word, functioneer ik gewoon niet. :') Ik zou niet weten waarom dat bij paarden niet het geval zou kunnen zijn dat ze daar nood aan kunnen hebben. ). In combinatie met jouw eigen medische problemen zou hij misschien gebaat zijn om eens gemasseerd te worden, het kan zomaar als hij een paar keer gemasseerd is dat jullie dan helemaal "uit" dat cirkeltje komen van spanning. Want als hij losser voelt ga jij ook fijner kunnen zitten waardoor je hem fijner gaat kunnen rijden waardoor hij op zijn beurt zich minder vast gaat zetten enz enz. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:58 



 
Profiel   

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de punten die de jury aangaf. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:00 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Punten waren 175,5 voor deze proef en 173,5


upendo schreef
Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de punten die de jury aangaf. :)


Zie pagina 1

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:04 



 
Profiel   

Ik bedoel het commentaar. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:05 



 
Profiel   

Ayasha schreef
little_birdy schreef
Ik lees iets over niet rad zijn .
Dat komt echt puur door mijn spanning en te lage tempo .
Je ziet dat dan indd terug in de middendraf dan valt ze op de voorhand en uit elkaar en dan loopt ze indd niet rad .

Spanning van jou en te laag tempo mogen echt niet dit beeld geven. :)
Als een stijf bekken/stijve rug dit beeld zouden geven in een lager tempo zouden al mijn paarden stokkreupel moeten zijn.
En dan zou het bovendien in de middendraf beter moeten worden en dat doet het niet. :)

Je doet er mee wat je wil maar ik las dat ie erg scheef was toen jij hem begon te rijden. In de "houding" van het paard zelf zie je dat ie van zichzelf ook wel geneigd is wat vast te houden (sommige paarden doen dat nu eenmaal, net zoals het ene mens van nature wat meer ontspannen en soepel is dan het andere. Als ik niet twee keer per week los gemaakt word, functioneer ik gewoon niet. :') Ik zou niet weten waarom dat bij paarden niet het geval zou kunnen zijn dat ze daar nood aan kunnen hebben. ). In combinatie met jouw eigen medische problemen zou hij misschien gebaat zijn om eens gemasseerd te worden, het kan zomaar als hij een paar keer gemasseerd is dat jullie dan helemaal "uit" dat cirkeltje komen van spanning. Want als hij losser voelt ga jij ook fijner kunnen zitten waardoor je hem fijner gaat kunnen rijden waardoor hij op zijn beurt zich minder vast gaat zetten enz enz. :)


Ik wil er ook echt wel iets mee doen hoor !!
Ik ben ook echt aan het nadenken erover nu.
Massage is een heel goed idee dat hebben we nog niet gedaan .
Wel komt ieder half jaar de ostheo erbij en de zadelmaker en die zijn pas geweest .

Kun je me nog een goede masseur aanraden ?

Upendo ik had de punten erin gezet zal even de protocollen uploaden :)


[ img ]

[ img ]

Even een edit .
Als ik haar losrijd was ze altijd ook geneigd om in haar eigen houden te blijven hangen .
Dat gaat echt sinds 2 a 3 weken pas beter .
Ze begint langer en lager wel los te laten .
Valt ook allemaal niet mee .
Volgende keer begin ik met een jong paard .
Dan zijn ze iig niet al 11 jaar anders gereden


Laatst bijgewerkt door little_birdy op 20-06-19 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:05 



 
Profiel   

Als jij je proef netter afwerkt heb je dus eigenlijk net een winstpunt. Als het dan nog wat soepeler en flitsender oogt maak je van de 6jes een 7 en dan rijd je lekker in de punten.

En ff losmaken kan nooit kwaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:07 



 
Profiel   

Je moet je inderdaad niet zo op de kast laten jagen door een stel anonieme bokkers die zelf nooit iets plaatsen :(:)

Ik denk dat inmiddels de belangrijkste en grootste werkpunten voor jou/jullie wel genoemd zijn. Het paard lijkt vrij kort/krabbelig in de passen, waardoor het denk ik voor jou moeilijker is om ook echt te gaan zitten. Nu is het echt meer alsof je bovenop je paard zit, in plaats van dat je echt in het zadel zit en een geheel vormt met het paard. Het zijn nu meer 2 losse onderdelen als het ware.

Hoe rijd je normaal gesproken los? Ik heb namelijk het idee dat je paard er gebaat bij zou zijn om veel lang en laag gereden te worden, zodat de rug goed los wordt en er daardoor wat meer ruimte ontstaat in de gangen. Hoe meer bodem je paard pakt, des te beter jij ook kunt zitten denk ik! :)

Al met al ziet het er helemaal niet zo slecht uit en denk ik dat je al een heel mooi eind op weg bent. We zijn niet allemaal reuze-talenten die bij hun debuut in een nieuwe klasse meteen boven de 200 scoren. Hoeft ook niet; lekker op je eigen tempo verder werken en dan komen die winstpuntjes vanzelf hoor! :j

Veel succes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:07 



 
Profiel   

Ik werk lang en laag los inderdaad .
Totdat ik voel dat ze echt de rug loslaat en dan ga ik even stappen
Daarna pak ik ze rustig op en ga ik nog steeds door met loswerken .
Moet zelf erg erin houden dat ik genoeg pauze inlas tussendoor .
Dan is het beter vol te houden voor beide

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:13 



 
Profiel   

Als ik het zo zie zou ik als ik jou was vanuit het jurycommentaar echt gaan werken aan het scherp op je been zetten, schakelen en het afwerken van je proef.

Ik start nog niet in de M, maar als ik in de les bijvoorbeeld SB rijd schakel ik soms bewust terug naar stap/draf/middendraf op één zijde zodat mijn paard gefocust blijft op voorwaarts en terug gaan.

Met proefgericht trainen kun je ook al winst behalen. Rechte lijn over de AC lijn pakken, elke proef begint daarmee. Als je met een strakke rechte lijn de proef in rijdt heb je je eerste goede indruk al te pakken. Tijdje geleden heb ik bij een jury gereden die dat ook zei; al die slingerde combinaties gaan onafgewerkt de proef door.

Je paard hoeft echt geen benen in de nek te hebben bij een middendraf, maar probeer het echt af te werken. Als je weet dat de middendraf niet het sterke punt van je paard is, rijd hem al iets terug in de hoek voor je afwendt, dan is de verruiming duidelijker te zien.

En echt op de letter rijden, nagefelijkheid mooi constant hebben (al hangt dat misschien iets samen met een stille zit en rustige handen, heb je zitles? :) ). Iets zekerder rijden misschien, hoe ging je je proef in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:14 



 
Profiel   

Dat zijn goed tips !
We gingen traag de proef in .
Paard en ik waren al half buiten adem .
We rijden normaal altijd en alleen in de buitenbak en ivm het weer was de proef naar binnen verplaatst met 25 graden :j
Ik moet me dan ook kapot werken daarna om de impuls te behouden we hadden het allebei gewoon enorm warm .
En ja ik reed niet super zeker het is de eerste keer een nieuwe klasse starten en ik reed vooral zo dat ze braaf alle oefeningen liep en niet te sterk ging worden .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:21 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Ze loopt sinds een paar maanden zonder ijzers ( ik vind dat ieder paard dat moet kunnen )
Maar vandaag de dag blijft ze toch iets te gevoelig .
Maar wat ik zeg dat moet ik echt met mijn smid overleggen


Ik zou dit paard eens graag met ijzers zien lopen.
Dat gevoelig lopen komt gewoon in alles terug.
Ik denk dat je het jezelf en je paardje echt heel veel makkelijker kan maken door hier gewoon terug minstens vooraan ijzertjes onder te zetten en af te stappen van het principe '' elk paard moet zonder ijzers kunnen ''.
Want dat is niet zo helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:23 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Dat zijn goed tips !
We gingen traag de proef in .
Paard en ik waren al half buiten adem .
We rijden normaal altijd en alleen in de buitenbak en ivm het weer was de proef naar binnen verplaatst met 25 graden :j
Ik moet me dan ook kapot werken daarna om de impuls te behouden we hadden het allebei gewoon enorm warm .
En ja ik reed niet super zeker het is de eerste keer een nieuwe klasse starten en ik reed vooral zo dat ze braaf alle oefeningen liep en niet te sterk ging worden .

Als ik het zo hoor zijn jouw doelen behaald, dus dat is top! :)

Jammer altijd, die warmte.. Daar kun je ook niet heel erg op trainen. Hoe had je losgereden?

Uiteindelijk is een proef voor mij altijd een soort steekproef voor je niveau van rijden, iemand die je nooit ziet rijden geeft verbeterpunten aan, vaak zitten ze daar echt wel goed mee. Lekker doortrainen, jullie komen er wel. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen