Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ons M1 debuut

 
Profiel   

Ik doe zelf veel overgangen rijden om het paard beter aan het been te krijgen en wat flistender te krijgen. Stap, draf en galop en dan weet terug en dat een aantal keren achter elkaar. Als je je handen iets hoger en wat dragender houd kun je je paard wat opgerichter krijgen, goed de achterhand er onder rijden dan zul je zien dat het er al heel anders uit gaat zien. Trek je niets van het negatieve commentaar aan. Niemand is perfect en met wat oefenen kom je al een heel eind verder. Je moet toch ergens beginnen en je bent al M1 dat is toch al super goed?! Succes en laat je niet ontmoedigen hoor.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:27 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
little_birdy schreef
Ze loopt sinds een paar maanden zonder ijzers ( ik vind dat ieder paard dat moet kunnen )
Maar vandaag de dag blijft ze toch iets te gevoelig .
Maar wat ik zeg dat moet ik echt met mijn smid overleggen


Ik zou dit paard eens graag met ijzers zien lopen.
Dat gevoelig lopen komt gewoon in alles terug.
Ik denk dat je het jezelf en je paardje echt heel veel makkelijker kan maken door hier gewoon terug minstens vooraan ijzertjes onder te zetten en af te stappen van het principe '' elk paard moet zonder ijzers kunnen ''.
Want dat is niet zo helaas.



Ik heb mijn smid al een appje gestuurd .
Denk ook wel dat dat gaat gebeuren inderdaad .
Ze stond ook alleen voor op ijzers achter niet .

Upendo
Lang en laag en daarna iets opgericht .
Met losrijden ging ze heel fijn lekker actief los in de hand .
Alleen dan worden we moe en houden we het eigenlijk nog niet zo lang vol en dan kakken we in .
Iemand maakte ergen nog een opmerking over de wrongen op het zadel .
Er zitten kleine hoge wrongen op nu die kan ik wisselen voor kniewrongen .
Ik zit er dus niet overheen maar er onder .
Ga ik even aan sleutelen viel mezelf ook al op dat ik te makkelijk mijn been op kan trekken nu .
En die dingen zijn niet voor niks verplaatsbaar natuurlijk
Paardenfann4 schreef
Ik doe zelf veel overgangen rijden om het paard beter aan het been te krijgen en wat flistender te krijgen. Stap, draf en galop en dan weet terug en dat een aantal keren achter elkaar. Als je je handen iets hoger en wat dragender houd kun je je paard wat opgerichter krijgen, goed de achterhand er onder rijden dan zul je zien dat het er al heel anders uit gaat zien. Trek je niets van het negatieve commentaar aan. Niemand is perfect en met wat oefenen kom je al een heel eind verder. Je moet toch ergens beginnen en je bent al M1 dat is toch al super goed?! Succes en laat je niet ontmoedigen hoor.


Klopt ik rij vaak nog te makkelijk los ...
Teveel 1 tempo tis ook zo moeilijk om alles tegelijk te doen :o
Zie net een herinnering op Facebook voorbij komen .
Vorig jaar reden we in de B nu haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 09:34 



 
Profiel   

Probeer eens meer te trainen naar een onafhankelijkere zit.
Je bovenbenen klemmen te veel om jezelf in balans te houden, waardoor je iets meer 'stuitert' en niet zo lekker in je zadel kunt blijven zitten.
Zo nodig oefenen zonder beugels en veel overgangen rijden. Zodat die sneller en gemakkelijker reageert op beenhulp, waardoor je zelf steeds minder hoeft te klemmen en makkelijker zitten kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 10:28 



 
Profiel   

little_birdy schreef
mee doen hoor !!
Ik ben ook echt aan het nadenken erover nu.
Massage is een heel goed idee dat hebben we nog niet gedaan .
Wel komt ieder half jaar de ostheo erbij en de zadelmaker en die zijn pas geweest .

Kun je me nog een goede masseur aanraden ?

Ik zit niet echt bij jou in de buurt denk ik dus daar ga ik beperkt behulpzaam in zijn. Ik ken hier wel iemand waar ik echt heel positieve ervaringen over gehoord heb en dan van subtop ruiters en internationaal presterende ruiters dus niet van 'vriendjes van'. Maar die zitten een heel eind van jou denk ik? Dadelijk eens kijken wat jouw woonplaats is.

Ik ben geen DA maar op basis van de beweging ben ik geneigd te denken dat het eerder spieren zijn die te strak zijn nu. Dan krijgen ze op termijn ook blokkades (door te compenseren) en die haalt jouw osteo dam weg maar zolang de spieren niet soepel raken komen die onvermijdelijk terug. :) Denk dat dat een beetje het cirkeltje is waar je in zit. Het kan ook zijn dat als je he; regelmatig laat masseren dat de osteo minder nodig is omdat ie dan ook minder blokkeert. :)

Daarom zou ik bij deze dus een masseur halen. Kan zijn als hij een keer goed gemasseerd is, dat jij hem gewoon verder soepel kan houden. Kan zomaar dat hij gewoon nooit geleerd heeft dat ontspannen ook kan. En dat hij dat nu ook niet 'durft' omdat het stijf voelt allemaal. En dan mag jij nog zo correct rijden, als hij niet durft of die spieren zijn zo strak dan heeft ie gewoon even manueel hulp nodig, Als mijn spieren zzo strak staan krijg ik het er ook niet uit puur met oefeningen en beweging. Dan moet mijn kinesist het eerst wat los werken en dan kan ik het wel weer zelf een tijd soepel houden. Masseer je hem dan los, dan durft hij dat waarschijnlijk wel en dan kan je dat onderhouden. :) Gezien hij verder geen afwijkingen heeft zou ik daar op durven gokken. :) (ik heb die wel dus bij mij is het blijvend en bij paarden met afwijkingen ook denk ik, maar dat lijkt me hier dus niet van toepassing als ik jou goed begrijp)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 10:44 



 
Profiel   

Ik zit in zuidholland nabij rotterdam .
We hebben een tijdje terug al eens via pb contact gehad ivm zitlessen
Ik ben al een jaar op zoek inmiddels naar een echt goede instructie voor zit lessen maar iedereen zit vol of zijn gestopt of nemen geen nieuwe klanten aan zeer frustrerend kan ik je vertellen .
Ik zal eens in mijn omgeving rondvragen voor een goed paarden sport masseur.

Klopt wat je zegt in het begin liep ze in 1 houding en wilde geen centimeter zakken.
Ze durft wel steeds meer te rekken maar blijft indd stijf .
Ze heeft dikke korte spieren .
Veel kracht weinig souplesse

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 10:50 



 
Profiel   

Oei ja da's best een eind. Nederlands limburg rijden ze vast nog wel maar rotterdam is toch een stukje verder. Dan kost de verplaatsing meer dan de dienst. :=
Zitles herinner ik me idd vaag wat van. :D Jammer dat het zo'n gezoek is joh!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 10:56 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen....
Maar met de dingen die ik wel gelezen heb ben ik het wel mee eens.
Er zijn zeker positieve dingen te noemen aan deze proef. Ik vind dat je je handen mooi voor je houdt. Het neusje mooi op de loodlijn is en het paard braaf de baan rond gaat en gehoorzaam lijkt (begreep dat het niet altijd zo is). Maar inderdaad voor een M proef mag het zeker allemaal meer en beter. Zelf herken ik het ook, dat doorzitten de proef niet spectaculairder maakt. Doorzitten is toch best moeilijk een hele proef :D Het ligt natuurlijk aan de souplesse van de ruiter, maar zeker ook aan die van het paard. Ik denk ook zeker dat dit paard dat mist. Zelf vraag ik me af of er wel eens een fysio of osteo bij is geweest. Want ik denk dat het paard rondom de lendenen wat geblokkeerd is. Dat verklaart denk ik ook de onregelmatigheid die het paard soms laat zien. Ook met lengtebuiging en ondertreden binnen achterbeen lijkt het paard moeite te hebben....

Tsja, als je het mij vraagt zou ik eerst nog wat dingen verbeteren voordat je verder met de M gaat. Maar aan de andere kant ben ik zelf ook wel eens te vroeg uit een klasse gegaan omdat ik eens een keer wat anders wilde en groeide ik in die klasse terwijl ik er al in zat....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 11:13 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Ik heb mijn smid al een appje gestuurd .
Denk ook wel dat dat gaat gebeuren inderdaad .
Ze stond ook alleen voor op ijzers achter niet .


Dit lijkt mij een strak plan !
Laat ze maar eerst weer eens op ijzers lopen, train een tijdje door en zie wat het resultaat is.
Grote kans dat je helemaal geen fysio's en osteo's nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 11:24 



 
Profiel   

Ijzers lijkt mij absoluut geen oplossing :n


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 12:24 



 
Profiel   

Ijzers kunnen wel een oplossing zijn voor bepaalde problemen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 12:31 



 
Profiel   

Ik pak vaak net voordat ik mn proef in ga op de grote volte draf galop overgangen mee. Bijvoorbeeld 10 passen draf, 10 galop en weer 10 draf, 10 galop. Als ik dat een aantal x herhaal op beide handen, merk ik dat ik met veel meer impuls door de ring gaat. Dit kan je ook gewoon in de ring doen, vaak zie je ruiters alleen een rondje draf doen. Maar juist die snelle overgangen, maken je paard alert

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 14:45 



 
Profiel   

Dankjewel voor de tip tango !
Ga ik zeker doen is een hele goede .
Ostheo en zadelmaker komen ieder half jaar erbij .
Pas nog geweest en weinig blokkades .
Ze heeft een een prachtige rug goed bespierd mooi recht en breed

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 15:30 



 
Profiel   

Ik dacht YEAAAAH eindelijk iemand die meer moeite heeft met zitten dan ik! :D
Oke, grapje, je weet dat ik dat niet dacht...

Maar ik zag het zwaar in toen ik de eerste twee pagina's aan reacties las. Nu ik het filmpje aan het kijken ben, heb ik besloten er een paar kleine dingen uit te pakken en die reacties verder te laten voor wat ze zijn; een beetje té zwartgallig naar mijn smaak. *understatement*

Ik vind dat je heel erg goed omgaat met jouw lengte ten opzichte van het paard. Jij hebt duidelijk een wat langer bovenlichaam dan ik (wat me in combinatie met je lengte best een oorzaak lijkt van je rugklachten, die heb ik echt niet in jouw mate, ik heb dat dan weer in mijn knieen bij overbelasting), lijkt me heel erg lastig en valt misschien nog wel veel meer op met dit paard die vrij horizontaal gebouwd lijkt!
Ik denk dat je heel veel kan winnen door wat trotser te zitten en dan écht op je gat. Flink wat training voor je rug zal daar nog wel voor nodig zijn.
Gezien die rugklachten denk ik dat je juist al heel knap alles weet op te vangen in je lichaam.

Maar goed, weet dat de opmerkingen die je hier krijgt heel herkenbaar zijn voor mij, je bent niet alleen :(:) Ik vind lang zijn gewoon poedersuiker. :+

Verder denk ik dat je echt wat kordater mag gaan rijden. De oefeningen mogen veel meer 'gezet' worden.
Ik zie niet echt een paard dat niet rad is, ik kijk naar een niet super goede kwaliteit video die af en toe wat haakt. Daarbuiten denk ik dat het kordater rijden zorgt dat je paard minder twijfelt over waar de voeten neergezet moeten worden. Waardoor je een veel 'sterker' beeld krijgt.
In dat opzicht herken ik het beeld wel een beetje van mezelf twee jaar geleden. Alle oefeningen waren twijfelend, het was het allemaal net niet. Een hele hoop kleine dingetjes leidden hiertoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 15:30 



 
Profiel   

Dankjewel janine !
Ga ik allemaal mee aan de slag !
Lang zijn is ook poedersuiker ...
Weet je zelfs als ik op een shire stap van 2 meter ben ik er nog te lang voor door mijn bovenlichaam ^)

Bedankt voor je opbouwende feedback ga ik mee aan de slag .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 16:04 



 
Profiel   

Ik sluit mij een beetje aan bij de voorgaande reacties..

Je rijdt dit proefje netjes en braafjes rond (wat ook perfect normaal is als je net start in deze proef!). Helaas vind ik jouw paard ook echt niet zuiver lopen.. Zowel in het eerste als het tweede filmpje thuis. Ik denk zeker dat dit inderdaad met jouw spanning te maken heeft bij het doorzitten maar zou toch echt vooral aan de ontspanning in de rug werken! Er zijn inderdaad al wat tips gegeven hierboven van wat zou kunnen helpen.

Om te reageren op de mensen die zich afvragen waarom de jury niet uitbelt of reageert; ik zat afgelopen weekend op een wedstrijd waar zich hetzelfde geval voordeed. Blijkt dat een paard in de 3 gangen moeten manken om uitgebeld te mogen worden.. Wat dus helemaal absurd is! (België)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 16:28 



 
Profiel   

Lumkea schreef
Ik sluit mij een beetje aan bij de voorgaande reacties..

Je rijdt dit proefje netjes en braafjes rond (wat ook perfect normaal is als je net start in deze proef!). Helaas vind ik jouw paard ook echt niet zuiver lopen.. Zowel in het eerste als het tweede filmpje thuis. Ik denk zeker dat dit inderdaad met jouw spanning te maken heeft bij het doorzitten maar zou toch echt vooral aan de ontspanning in de rug werken! Er zijn inderdaad al wat tips gegeven hierboven van wat zou kunnen helpen.

Om te reageren op de mensen die zich afvragen waarom de jury niet uitbelt of reageert; ik zat afgelopen weekend op een wedstrijd waar zich hetzelfde geval voordeed. Blijkt dat een paard in de 3 gangen moeten manken om uitgebeld te mogen worden.. Wat dus helemaal absurd is! (België)

Uhm nee. Dat verschilt van jury tot jury. Heb ze hier al uit gebeld weten worden met alleen onregelmatige draf. :) Maar de jury bepaalt.
En veel jury’s zeggen ‘ik ben geen DA dus ik bel niet uit’

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 16:30 



 
Profiel   

Dat was alvast het antwoord dat zij kreeg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 18:15 



 
Profiel   

Lumkea schreef
Dat was alvast het antwoord dat zij kreeg..


Ik vermoed dat daarmee bedoelt wordt dat het paard daadwerkelijk kreupel moet lopen.

Op het filmpje zie ik beslist geen kreupel paard en vermoed ik dat het niet-rad wat hier en daar opgemerkt wordt, zit in de kwaliteit van de video en Youtube, dan dat het paard onregelmatig was.
Was het paard écht onregelmatig waren er échte taktfouten in de middendraf ontstaan en we hebben allemaal op de protocollen kunnen lezen dat dit niet werd opgemerkt.
Jury's weten ook allemaal hoe belangrijk dit is gezien de beoordeling volgens het scala.

Paarden die gewoon niet rad zijn, kunnen taktmatig prima goed zijn, wij noemen het ook wel eens een slag in het wiel. Gaat je fiets niet kapot van, hij rolt ook nog prima... maar het oogt vanuit bepaalde hoeken opmerkelijk. Totilas op het EK in 2015 was kreupel, dat was geen slag in het wiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 18:22 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ben ik dan de enige die het op valt dat dit paard niet rad loopt?
Ik twijfel of het rechtsvoor of linksvoor is, Ik neig meer naar links voor als ik langer kijk. Al was mijn eerste gedacht "rechts is ie niet goed."

Is het in Nederland de bedoeling dat het paard nog zo "vrijblijvend" loopt kwa oprichting in het m? (dit is een serieuze vraag, ik kan nl. als Belg slecht inschatten wat verwacht wordt kwa oprichting in jullie proeven.)


Zeker niet rad nee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 19:34 



 
Profiel   

Ik zag het filmpje gisteren al en dacht toen "hm, dit is toch geen stuiteren", maar nav de reacties dacht ik het verkeerd te zien. Echter, na uitleg van TS en reacties van anderen denk ik toch dat mn gevoel redelijk in de juiste richting zat.

Ik zie namelijk eerder een ruiter die met name de (onder)rug en bovenbenen vastzet om zichzelf op te vangen. Om juist niet te stuiteren dus. TS, als ervaringsdeskundige ( :') ) geef ik als tip te zorgen dat je met name je rug wel echt loslaat, anders ga je straks met rugpijn van je paard stappen.

Als je paard meer over de rug loopt, buikspieren aanspant en zijn rugomhoog brengt, zal jij ook beter kunnen gaan zitten. Bij rugproblemen juist de buikspieren trainen, zowel paard als ruiter. ;)

Verder, dat het paard niet rad lijkt te lopen kan ook nog door de scheefheid komen (wat ook terug komt op je protocol). Veel binnenhoefslag rijden en controle houden over de buitenschouder. Heb je spiegels op de korte zijde?

Ik ben het ook eens dat je meer impuls, gedragenheid en verzameling zou moeten tonen voor een m proef. Veel overgangen en tempowisselingen rijden om de achterhand sterker te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 20:05 



 
Profiel   

Ik heb de reacties niet gelezen dus sorry als ik in herhaling val.

TS, voor het stuiteren kan fysiotherapie goed helpen, ik heb zelf ook lang last gehad van een vaste/stijve rug, fysiotherapie heeft goed geholpen. Verder laat ik het rijtechnische commentaar even zitten, maar mij viel direct op dat je paard niet lekker loopt, ze is stram en onregelmatig. Ik zou dat zeker even laten onderzoeken door de DA als ik jou was, misschien is het voor jou ook makkelijker om stil door te zitten op een paard dat gewoon goed loopt :)


Laatst bijgewerkt door StableDoor op 20-06-19 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 20:16 



 
Profiel   

Ik heb je eerste filmpje in delen bekeken (niet alles) en je protocollen.
Ik ben zelf jury en van mij had je denk ik vergelijkbare punten gekregen :j
Op zich gaat er niet iets echt fout (dat zie je ook aan je punten, die zijn echt niet dramatisch) maar het ontbreekt net even aan het beetje extra.

Je paard loopt nog teveel horizontaal. In de L2 kom je hier nog wel mee weg, ook doordat je dan meer kunt compenseren door je netheid van figuren bijvoorbeeld, maar voor de M moet dat echt meer voor elkaar. Meer de achterhand eronder en de voorkant van de grond. Dan komt die nette middendraf en soepele SB ook vanzelf.

Ben het met de rest eens dat je aan je eigen houding ook nog wel één en ander kunt schaven, maar ook dat vind ik niet dramatisch :)
Meer ontspanning en jezelf minder 'vast' proberen te zetten op je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 20:25 



 
Profiel   

Ts , je filmpje bekeken en kijk zelf eens naar de tweede lus wanneer je via een S van hand veranderd , daar is duidelijk te zien dat je paard helaas niet zuiver loopt. Ze knikt omdat daar het meeste gewicht op het voorbeen zonder aftekeningen komt . Volgens mij is er dus wel iets aan de hand met je paard. Je zit is voldoende over gezegd maar zou i.p.v. alleen je paard te trainen ook zeker aan jezelf werken want om een dier echt goed te rijden zal je zelf ook beter moeten worden . Voor een M proef is dit inderdaad niet wp waardig want je hebt de motor van achteren niet aan staan. Nu was dit je debuut maar wanneer je over 20 proeven nog steeds dit soort punten of lager( vind dit nog vriendelijk gepunt) haalt is dat zonde . Dus laat je paard nakijken, vooral de voorbenen, werk aan jezelf en misschien eens een keer les nemen van iemand anders. Ik vind wel dat je heel vriendelijk rijd, blijf dat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 20:56 



 
Profiel   

Hmmz ik zie wat je bedoeld .
Ik moet eerlijk zeggen dat de pees van die voet een paar keer wat vol stond de afgelopen tijd.
Ik ga er eens nader naar kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 21:27 



 
Profiel   

Dan de pees laten scannen voor je weer gaat belasten, ze moet nog langer mee. En ze heeft er duidelijk last van, fijn dat je het ziet, veel succces en zeker met dat warme weer opkomst kan het geen kwaad om dat been veel te koelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 21:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen