Project kneus in de m1

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 11:22

https://youtu.be/bexSCxwVlMU
Zo begonnen we 2,5 jaar geleden.

Afgelopen weekend hebben we de m1 afgesloten met 196 en 194,5 met een 2e en 1e prijs. Geen foutloze proeven maar je moet wat te verbeteren hebben toch?
Na 5 wedstrijden hebben we 19 winstpunten dus volgende maand gaan we de m2 onveilig maken.
Mijn nichtje Lieke en de man van een lesklant hebben deze mooie plaatjes gemaakt.
Oja Ice is een 6 jarige Gelderse ruin van 1.88 ( Wilson x Special D)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:26

Wauw wat een mooi paard! Ziet er goed uit :o
Dit geeft mij hoop om met mijn eigen nieuwe paard verder aan de slag te gaan :D
Succes met de verdere wedstrijden +:)+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:04

TS, ik wil jouw paard!! Wat een vreselijk gaaf dier. <3

Gefeliciteerd met het mooie resultaat.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:26

Wauw wat een gaaf dier! Succes in het M2, gaat zeker lukken zo te zien <3

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:33

Mooi dier! Leuke combi ook zo, dat komt vast goed in het M2.

Ligt je zadel wel lekker? Die lijkt vrij ver op de schoft/schouder te liggen en wat omhoog te komen van achter.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:46

ijscoooooooo!!!! Hij is zo leuk en wat doen jullie het knap samen. Een feestje om mee op concours te gaan!

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:48

Gaaf paard, en herkenbaar koppie van de special D kant!
Verder geen tips TS, want ik ben nog lang niet zo ver haha. :=

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:51

Jullie zijn goed vooruit gegaan ts!
Mooi paard, wat een krachtpatser!

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:53

Ziet er super vriendelijk uit Ts! Het enige wat me opvalt is dat je wel aardig in een stoelzit zit. Is dit zadel wel fijn voor je?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Project kneus in de m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:55

Hij wilde eerst pony blijven
Maar toen is hij toch maar paard geworden :+

Leuk om te zien Nimber. Je hebt al heel wat bereikt met je grote reus.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:55

Wat een gaaf paard! En wat een reus :oo Hij is haast onherkenbaar op je filmpje van 2,5 jaar geleden. Gefeliciteerd met je mooie punten.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:00

MarliesV schreef:
Mooi dier! Leuke combi ook zo, dat komt vast goed in het M2.

Ligt je zadel wel lekker? Die lijkt vrij ver op de schoft/schouder te liggen en wat omhoog te komen van achter.


Ja die ligt top, minimaal 1 keer per jaar de zadelmaker erbij, hij is erg gevoelig en heeft een verleden van opstapproblemen, singeldwang en teugelkreupelheid toen ik hem kocht.
Als er ook maar iets is aan t zadel, singel of een dekje wat hem niet zint laat hij dat luid en duidelijk merken dus ik zit er heel erg bovenop om hem zo optimaal voor elkaar te hebben.Vandaar dubbel check door de zadelmaker en ook jaarlijks chiropractor en osteopaat die het zadel dan ook naloopt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:02

Mooi paard, beweegt lekker maar ojee wat heb jij een stoelzit ...
Maak je beugels eens een gaatje langer, positioneer je bekken/zitbeenknobbels meer naar voren zodat je in het diepste punt v/h zadel zit ipv tegen de lepel, en laat dan je benen recht naar beneden afhangen zodat je 'boven je voeten' zit. Steeds zodra je merkt dat je knieën weer omhoog en je onderbenen naar voren komen, je been vanuit je heup terugleggen. Blijf je bovenbenen ontspannen (knieën niet aandrukken).
Als je op die manier een betere verticale balans kunt handhaven, zit je veel beter mee in de bewegingen.

Ik heb ook het idee dat het zadel voor jou te klein is waardoor je niet lekker kunt zitten.

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:04

Heerlijk dier jullie zijn goed bezig !
Zou wel iets aan je houding gaan knutselen als dat lukt .
Dat maakt het plaatje helemaal af <3

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:05

pien2010 schreef:
Ziet er super vriendelijk uit Ts! Het enige wat me opvalt is dat je wel aardig in een stoelzit zit. Is dit zadel wel fijn voor je?


Ja dat is een hele zoektocht geweest van diverse merken en types. Of hij wilde er niet onder lopen ( of erger) of ik kon niet doorzitten zonder last te krijgen van mijn lijf of er af te stuiteren. Dit was het enige zadel waar hij meteen als een trein mee liep en ik geen last van mijn lijf kreeg.
Paard zit verre van fijn door maar als ik de filmpjes terug kijk is er geen sprake van stoelzit.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:06

Wauw wat loopt dat paard lekker zeg! Heerlijk om naar te kijken.

Des te zonde is jouw eigen houding, als je die ook goed voor elkaar hebt is het helemaal een genot om naar te kijken.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:08

Askja schreef:
Mooi paard, beweegt lekker maar ojee wat heb jij een stoelzit ...
Maak je beugels eens een gaatje langer, positioneer je bekken/zitbeenknobbels meer naar voren zodat je in het diepste punt v/h zadel zit ipv tegen de lepel, en laat dan je benen recht naar beneden afhangen zodat je 'boven je voeten' zit. Steeds zodra je merkt dat je knieën weer omhoog en je onderbenen naar voren komen, je been vanuit je heup terugleggen. Blijf je bovenbenen ontspannen (knieën niet aandrukken).
Als je op die manier een betere verticale balans kunt handhaven, zit je veel beter mee in de bewegingen.

Ik heb ook het idee dat het zadel voor jou te klein is waardoor je niet lekker kunt zitten.


Dat is niet het geval, beugels langer kan ook niet, wel geprobeerd hoor maar dan moet ik op mijn tenen staan om te kunnen lichtrijden. Paard heeft enorme bewegingen en zit helaas niet al te makkelijk.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:16

Tja sorry maar ik zie toch echt een stoelzit, plus de nodige spanning ...
Met je beugels een gaatje langer kun je best goed lichtrijden, ook op een groot bewegend paard. Maar juist daarbij is het cruciaal dat je je onderbenen onder je kunt houden, vanuit een beenpositie zoals op jouw foto's kun je ueberhaupt niet goed in balans lichtrijden omdat je steeds achter de beweging aan komt, helemaal op een groot dravend paard. Ook moet je niet op je tenen staan bij het lichtrijden, maar bewegen vanuit naar beneden uitverende enkels.
Veel ruiters komen bij het lichtrijden te veel omhoog. Als je met je bekken meer naar voren en terug beweegt is het gemakkelijker om te lichtrijden met iets langere beugels.

Ik snap best dat je paard moeilijk uit te zitten is, maar door in een betere balans te zitten wordt het echt gemakkelijker. Hoe zit het met je core stabity? Die moet wel goed ontwikkeld zijn om zulke grote bewegingen vloeiend uit te zitten.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:26

WAUW!...wat een gaaf paard!!

Het enige wat mij ook stoort aan de plaatjes is je stoelzit. Als een zadelmaker dit zadel goedgekeurd heeft als zijnde dressuurzadel dan mag hij/zij zijn diploma inleveren. Je zit totaal niet in balans op dit zadel. Ik denk als je een zadel vindt waar je echt goed in balans zit dan gaan jullie nog meer de sterren van de hemel rijden!

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:26

Wat een prachtig paard.
Maar ik ben nog een beetje verbluft 1.88!!!!!!!!
Dan vind ik nog veel knapper van jou en het paard.
Van mijn kant alleen maar respect en complimenten ;-)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:29

Bedankt voor alle reacties en feedback.
Leuk om te lezen en ook interessant om te lezen.

Askja dank voor je input. Ik moet op mijn tenen staan omdat ik anders niet bij mijn beugels kom als ik ze langer doe zoals jij aangaf, bovendien heb ik dan een geheel gestrekte knie.

Ik vind de mening van de mensen waarbij ik train, die geholpen hebben dit paard op te knappen en die ons goed in de gaten houden, regelmatig zien, belangrijker dan mensen die op basis van 15 foto’s vinden dat er van alles aan mankeert. En weet je er is altijd wat te verbeteren hè. Ik scoor niet 100%, rijd geen GP, niet op de Olympische spelen. Kritisch zijn is goed, dat ben ik zelf zeer zeker en de mensen waar ik mee train ook :)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:39

Knap dat je zoveel bent afgevallen in verhouding tot het filmpje! Mag ook gezegd worden!

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:40

Wat een gaaf paard en wat heb je hem fijn aan het lopen! Mag hopen dat je dikke punten hebt voor t halsstrekken? Echt heel heel mooi.

Mbt de stoelzit: kijk eens naar je foto's en de lijn schouder-heup- hak? Valt je het dan niet op?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:48

1.88 :wow: ! En wat een gaaf paard! En wat heb je hem fantastisch aan het lopen!

Op de foto's is je zit idd een stoelzit, maar wat scheelt het wanneer je je paard er duidelijk niet mee in de weg zit en er ook nog eens dikke punten mee scoort. Functioneel boven het perfecte plaatje, imo +:)+.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:52

ach, onze grote vriend Edward Gal en Hans Peter Minderhout hebben ook een stoelzit.

is het het mooiste plaatje als je af en toe niet goed zit met je benen? nee. maar het paard loopt goed, gebruikt zijn lijf. Ruiter kan zitten (voor zover dat lukt op dit paard).
ik zit ook niet perfect, maar effectief genoeg om het paard aan het lopen te krijgen.
Mijn instructeur gaat niet voor het mooiste plaatje, wel voor effectief. Als het werkt, werkt het.