Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurmiepje aan de working equitation

 
Profiel   

Sinds een tijdje heb ik een nieuwe tak van sport ontdekt namelijk working equitation (WE).
En aangezien ik dit zo goed bevalt naast de reguliere dressuur en het nog niet zo bekend is, wil ik dit graag met jullie delen. :D

In de WE zie je nagenoeg alle type paarden, maar op het hoogste niveau (en mede doordat de oorsprong in Zuid-Europa ligt) springen de Lusitano en de PRE eruit.
Mijn "partner in crime" hierbij is Halivia > Lievi > 7,5 jarige KWPN merrie, 1,65m v. Chippendale x Rubels x Jazz.

[ img ]

Vorig jaar heb ik een keer een clinic bijgewoond. Veel geleerd en erg leuk om te voelen hoe het paard met je meedenkt en het leuk vind. Lievi pakte de vele nieuwe dingen ook super op. Ondervonden dat dit niet alleen leuk ter afwisseling kan zijn, maar ook wat voor aanvulling het kan hebben de reguliere dressuur trainingen. Bijvoorbeeld de slalom, zijwaarts over de (travers)balk, achterwaarts in een bochtje. Allemaal dingen waarbij de verschillen tussen links er rechts duidelijk maken en de oefeningen het heel tastbaar kunnen maken. En 1 handig werken wat juist weer eyeopeners kunnen zijn voor het op 2 teugels rijden.

[ img ]

[ img ]

Mijn zusje had vorig najaar dit opgepakt en ook met Lievi een wedstrijdje gereden.
Daarna is het een beetje naar de achtergrond gezakt, ook omdat ik zelf begin van het jaar even was uitgeschakeld.
Dit voorjaar/zomer weer een paar keer een clinic meegenomen. En begin augustus vond ik het tijd voor ons wedstrijddebuut. We zijn direct WE-2 gestart.
Spoiler:
(een erg verkorte uitleg vd niveaus; WE-introductie, trail in stap/draf. WE-1, trail in galop wissels via de draf. WE-2, trail in galop met eenvoudige wissels. WE-3, trail in galop met vliegende wissels. WE-4, zelfde als 3 maar dan eenhandig). Meer info; http://www.workingequitationholland.nl Opzich springt Lievi als ZZL/Z dresuur paard prima vliegende wissels, maar om de 3/4 sprongen in een slalom is best pittig. En aangezien zoveel nieuw is toch maar de 2 gestart.


De dressuur lukt prima en hoef ik niet echt anders te rijden dan reguliere dressuur wedstrijden. Sommige onderdelen zijn even anders (opgebouwd) zoals de volte 8 meter in draf met enkele passen überstreichen met de binnenhand.
In de stijltrail maakte ik helaas een fout namelijk de 3 tonnen verkeerd aangereden :+ (in mijn verdediging die stond anders bij het parcour verkennen voor de ander klasse :Y) ) waardoor we werden uitgesloten. Gelukkig mag je dan nog wel de speedtrail starten en hebben we nog wel het hele parcours kunnen rijden. Al met al een hele ervaring wat ons een 3e prijs opleverde (van de 3 :Y) ) maar ook de extra prijs "aanstormend talent" wat een les inhoude *\o/*


[ img ]
[ img ]
(nog een voordeel, geen witte outfit :Y) )

Dit smaakte wel naar meer, daarom had ik ons maar direct voor de volgende wedstrijd opgegeven in september. Wat dan wel weer direct een internationale wedstrijd was. Maar het was dichtbij en zoveel wedstrijden zijn er niet dus hup.

Omdat het een internationale wedstrijd was moesten we eerst door de vet check. Daarna de dressuur, deze ging op de eerste lijn na (iets met spannende jury tafeltjes en hebt toch een dressuurpaard) weer netjes. De volgende dag in de ochtend de stijltrail. Op een paar kleine rommeltjes en een storing bij het ringsteken vanaf de koe na, heel erg tevreden.

Ik ben een beetje huiverig om een video te plaatsen op bokt, maar is toch informatiever dan foto's en leuker dan tekst. Dus hierbij de gehele trail;



Deze trail leverde ons bijna 70% op en in de tussenstand een voorlopige eerste plaats *\o/*

Daarna werd in de middag de speedtrail gereden. Dit is nagenoeg hetzelfde parcours maar dan zo snel mogelijk met controle. En we waren niet eens hopeloos traag. Op dit onderdeel waren we 4e (vd 6) en als ik niet zo stuntelig de ring op het ringsteken had gemist (levert -10 sec op) ook nog 3e. Maar met de punten van de dressuur(trail) werden we overall 1e *\o/*

[ img ]
[ img ]
[ img ]

We trainen lekker verder en op naar de WE-3 *D

Bij WE hoort "normaal" ook nog een 4e onderdeel. Namelijk met koeien. Dit onderdeel is alleen voor veel wedstrijden niet haalbaar om te organiseren. Hiervoor moeten we ook nog oefenen, want die vind ze nog wat spannend. }:0

[ img ]

Foto's van de wedstrijden met dank aan dressuur-totaal
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:08 



 
Profiel   

Ontzettend gaaf! Ik snap best dat dit ook een waardevolle toevoeging kan zijn voor de reguliere dressuur wedstrijden, ook vanwege alle obstakels die je letterlijk overal in de proeven tegen komt. Daarnaast misschien door een andere insteek bij WE van de oefeningen ook een verbetering voor dressuur oefeningen. Heel erg tof en ziet er goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:26 



 
Profiel   

Pippaa schreef
Ontzettend gaaf! Ik snap best dat dit ook een waardevolle toevoeging kan zijn voor de reguliere dressuur wedstrijden, ook vanwege alle obstakels die je letterlijk overal in de proeven tegen komt. Daarnaast misschien door een andere insteek bij WE van de oefeningen ook een verbetering voor dressuur oefeningen. Heel erg tof en ziet er goed uit!


Helemaal mee eens, het lijkt me zo leuk om te doen en voor het paard is het ook leuk. Ik heb ze zo enthousiast zien worden er van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:46 



 
Profiel   

Wat leuk om te lezen!! Ik heb je speed trail nog gezien bij de Karma Cup! Ging hartstikke lekker! Super leuk! *\o/* Gefeliciteerd met je 1e plaats! :)F
En wel heel toevallig .....rijd ik op jouw oortjes-foto met mijn paard tussen de koeien! :D We zaten in dezelfde groep bij Ton!
Leuk om te lezen dat het zo goed gaat! Veel succes en plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:48 



 
Profiel   

Zo leuk dit ! :D
En gefeliciteerd met jullie mooie resultaat !

Maar hoe onthou je in godsnaam de volgorde van al die oefeningen ? :=
Ik heb heel wat proeven uit mijn hoofd gereden, maar dit lijkt me toch net ietsje lastiger :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:53 



 
Profiel   

Oh wat ziet dit er leuk uit! Ik ken er niets van, maar kan me voorstellen dat het inderdaad een meerwaarde is en een leuke afwisseling! Gefeliciteerd hoor!

Maar inderdaad, ik rij hele proeven uit mijn hoofd maar dit lijkt mij nog best moeilijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:57 



 
Profiel   

Wat leuk, weer eens iemand met een WE topic! Ik vond de stijltrail er ook erg netjes uitzien, het zag er zo rustig en gecontroleerd uit. Op koeien afrijden en ringsteken is duidelijk nog een dingetje, maar dat komt vast goed met oefening }:0

Ik wil zelf WE ook ooit heel graag gaan proberen (maar laat ik eerst maar eens de basis goed krijgen :+ ), dus vind het altijd super leuk om topics erover voorbij te zien komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:58 



 
Profiel   

Dat lijkt me een heel leuke afwisseling voor amazone en paard zeg!

Het gedeelte met de koeien mag wat mij betreft helemaal achterwege blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:59 



 
Profiel   

Wat zie jij er dolgelukkig uit op je paard :D Begrijpelijk ook! Ziet er lekker vriendelijk uit.

Even nieuwsgierig: op de eennalaatste foto, zie ik het goed dat je daar in galop om die tafel heen moet? Hoe krap is het daar? Of lijkt het maar zo klein :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:59 



 
Profiel   

Super gaaf! Ook een leuke afwisseling voor ruiter en paard lijkt me en jullie zien er allebei heel happy uit!
In de toekomst lijkt het mij ook heel erg gaaf om te doen als ik een eigen paard heb gekocht :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:59 



 
Profiel   

Ziet er heel gaaf uit! Wat til je nou op in het filmpje? Een thermosfles ofzo? :+

Lijkt mij heel leuk om ook te gaan doen met mn paard. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 15:25 



 
Profiel   

Wat een leuke reacties!

@Pippaa, dank je voor de complimenten en helemaal eens :D
@Elisa, ja is echt super leuk! Je kunt thuis met een paar dingen ook best wel makkelijk een oefening nabootsen.
@Marieke33, wat grappig toevallig! Heb jij ook meegedaan?
@Pandora2 en Stral, het allemaal onthouden is best pittig. Ook omdat als je een obstakel nog niet gehad hebt je er niet doorheen mag rijden, wat best wel even een puzzel geeft. Op de dag zelf loop je in deze klasse het parcours uitgebreid samen met de jury. Het parcours wordt een week van tevoren goedgekeurd door de jury en dan meestal ook vrij gegeven.
Zo;
[ img ]
Ik heb dus voor beide wedstrijden mijn eigen bak een week volgebouwd met zo goed als het hele parcours. Alleen heb ik niet alle objecten dus moet ik een beetje creatief zijn.
Zoiets :
[ img ]

@Narcomil, dank je. Een slalom of ergens overheen lopen kun je natuurlijk ook al prima meenemen in de basis :D
@Boras, zeker een leuke afwisseling!
@Niobe, ik heb best wel vaak een erg geconcentreerde blik bij het rijden. Maar de hoeveelheid lachende foto's hierbij vielen mij ook erg op. Ook zo trots op dit paard dat ze het allemaal zo goed wil doen.
De roundpen is inderdaad erg krap. In de dressuur trail moest hij in mijn klasse in stap. Maar in de speed in galop.
De afmetingen :
[ img ]

@Kirstenhorse, leuke toekomst plannen! Als je nu op de manege rijdt kun je het ook altijd een keer opperen om te mogen doen in de lessen oid :D
@Splinter, ja een thermoskan inderdaad :Y) eigenlijk om gewoon aan een sta tafel te kunnen drinken te paard :')
Uitleg :

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 16:09 



 
Profiel   

dus een volte van 5m in galop met daarin biggen (zitten daar echt levende dieren in??)
ik krijg die van mij daar van ze leven niet in :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 16:13 



 
Profiel   

Oh man, dat vind ik serieus knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 16:17 



 
Profiel   

Wat een leuke uitleg ! Bedankt !

Alsnog zou mijn geheugen mij gewoon in de steek laten vrees ik :')
Maar ik mag dit aan de leeftijd toeschrijven denk ik :Y) Toch ? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 16:19 



 
Profiel   

Ik ben nog geen levende dieren tegengekomen :Y) . Ook niet op filmpjes. Maar ze kunnen het best spannend vinden inderdaad. Lievi vind de brug/over dingen heen lopen spannender dan door smalle gangetjes lopen.

@Pandora, ja tuurlijk mag dat 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 16:21 



 
Profiel   

Ik had hier nog nooit van gehoord maar het klinkt echt superleuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 17:19 



 
Profiel   

Erg leuk en de dressuuroefeningen goed uitgevoerd, zijn een geweldige basis voor de WE.
Veel plezier, heb je deze al gezien?
https://www.youtube.com/results?search_ ... ankrijk+ek

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 18:11 



 
Profiel   

Zo leuk he! Ik merk dat ik door de WE consequenter ben gaan trainen en dat ik door bepaalde oefeningen het ook leuker en makkelijker vind.
Hier nog een dressuurmiep die 20 okt haar eerste WE1 wedstrijd heeft.
Het is echt een leuke, goede toevoeging op het dressuurrijden!
[ img ]
Koeien vangen hebben we ook gedaan.... ga 7 dec weer, jij ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 18:41 



 
Profiel   

Ik heb zelf niet meegedaan bij de KarmaCup. Mijn dochter Marlon wel. Zij is 2e geworden bij de intro klasse. Gedeelde 2e plaats bij de dressuur en gedeelde 1e plaats bij de trail.
Was echt een super mooie wedstrijd vond ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 01:54 



 
Profiel   

Wat is dit toch ontzettend leuk, ik hoop me zelf ooit te ver te krijgen dat ik dit ook kan doen met mn ruin, lijkt me zo ontzettend leuk :j

Je trail zag er ook super uit zeg, zo veel rust en beheerst ookal wou je paard best een tandje meer geven :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 09:32 



 
Profiel   

nou rij ik al jaren niet meer, maar zou dit echt leuk vinden :j

zou er bijna weer voor gaan rijden, hahah

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 09:35 



 
Profiel   

kimmie261 schreef
nou rij ik al jaren niet meer, maar zou dit echt leuk vinden :j

zou er bijna weer voor gaan rijden, hahah

Kom maar op Prada oefenen. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 13:18 



 
Profiel   

Ziet er goed uit en we zien je de 7e voor de koeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 13:55 



 
Profiel   

wat is dit onwijs leuk! en gaaf paard, geniet van elkaar :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 14:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen