Beleren, what a Joy!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 20:10

Hallo Bokkers! :wave:

Omdat Joy nu bijna 6 maanden onder het zadel is, vond ik het tijd voor een overzicht van onze vorderingen. We hebben er nu ongeveer 30 ritjes onder het zadel op zitten. Tot nu toe heb ik alles zelf gedaan (uiteraard met de bezielende instructie van Naomi Tinneveld). Van het eerste grondwerk, tot het zadelmak maken en het beleren onder het zadel.

Joy is mijn eerste (jonge) paard en het eerste paard dat ik opleid. Ik heb erg getwijfeld of ik het wel zelf zou doen, maar het grondwerk ging zo fijn, en Naomi staat bij mij op stal, dus is er vaak bij. Dat deed me besluiten het zelf te gaan proberen.

Ik ben ontzettend trots op haar! <3 *\o/* Ze is oerbraaf, wil graag werken, onze band is ijzersterk en ze leert supersnel. Ze doet zo haar best en alles gaat op een hele relaxte manier.

Ik wil jullie graag meenemen vanaf het prille begin van zadelmak maken tot vandaag, een stap/draf training. We rijden ongeveer 2 tot 3 keer per week 15-20 minuten. In die 3 keer zit 1 keer les in de week. De andere dagen heeft ze vrij of doe ik grondwerk, haltertraining of vrijheidsdressuur.

Ga er maar even lekker voor zitten en enJoy! *\o/*





Toen werd het 20 april 2019 en zat ik er voor het eerst op! *\%/*
Afbeelding



















Soms doen we ook gekke dingen :+




We gaan rustig verder met deze lijn. Mijn doel is vooral om het voor ons allebei leuk en relaxed te houden. We genieten met volle teuge(ls)n :D _/-\o_ <3

Bedankt voor het kijken!
Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:27

Zadelmak maken zonder cap op ..... goed voorbeeld voor alle pennymeisjes op bokt .... sorry hoor ... blij dat het allemaal zo soepel ging en je zo een goede band met je paard hebt . Maar dit was dom . Je hebt een engeltje op je schouder.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:34

Absolem schreef:
Zadelmak maken zonder cap op ..... goed voorbeeld voor alle pennymeisjes op bokt .... sorry hoor ... blij dat het allemaal zo soepel ging en je zo een goede band met je paard hebt . Maar dit was dom . Je hebt een engeltje op je schouder.

Ik zie de hele tijd een cap als ze er op zit :o?

Heerlijk dat het zo ging, in mijn hoofd is ook dit boktpaard nog een klein frummeltje hoor :Y)

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:37

Jullie zijn een mooi setje. Fijn dat het zo goed gaat. Ze ziet er relaxed uit :)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:13

Absolem schreef:
Zadelmak maken zonder cap op ..... goed voorbeeld voor alle pennymeisjes op bokt .... sorry hoor ... blij dat het allemaal zo soepel ging en je zo een goede band met je paard hebt . Maar dit was dom . Je hebt een engeltje op je schouder.


Zet jij elke keer dat je even gaat hangen een cap op dan?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 21:28

Absolem schreef:
Zadelmak maken zonder cap op ..... goed voorbeeld voor alle pennymeisjes op bokt .... sorry hoor ... blij dat het allemaal zo soepel ging en je zo een goede band met je paard hebt . Maar dit was dom . Je hebt een engeltje op je schouder.


Bedankt voor je (opbouwende) kritiek. Ik denk dat ik echter een heel goed voorbeeld ben. In alle rust, met grondwerken vanaf het prille begin, heb ik Joy getraind tot het punt waarop we klaar waren voor het zadel. Ik hoop dat je begrijpt dat wat je hier ziet slechts hele kleine stukjes zijn van al het werk wat we verzet hebben. Alles wat ik doe, doe ik met een reden en is weloverwogen gedaan. Ik nodig je van harte uit om eens een kijkje te nemen in mijn volgtopic. Of zelfs in real life om te zien hoe wij te werk gaan. Mijn pb staat sowieso altijd open voor vragen!

En voor alle Pennies in dit topic: ik ben 32 en droomde al sinds ik 6 was van een paard. Het heeft niet voor niets 23 jaar geduurd voordat die droom werkelijkheid werd. Ride safe and DO try this at home! (Met cap +:)+ )

Dankjewel Splinter! <3

Haha Azmay, het is nog steeds mijn Guppie, ook al is het al 3 jaar geleden dat ik er overheen kon kijken :')

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:53

Avalanche81 schreef:
Absolem schreef:
Zadelmak maken zonder cap op ..... goed voorbeeld voor alle pennymeisjes op bokt .... sorry hoor ... blij dat het allemaal zo soepel ging en je zo een goede band met je paard hebt . Maar dit was dom . Je hebt een engeltje op je schouder.


Zet jij elke keer dat je even gaat hangen een cap op dan?



Ja juist in dat stadium . Paard kan nog zo relaxed ogen maar voor hetzelfde geld schrikt hij net als jij hangt ergens van en zet een rodeo in . Dan krijg je vliegles . This een jong dier en je leert m iets totaal nieuws . This en blijft een vlucht dier . Het verbaast me meer dat je deze vraag stelt . Veiligheid voor alles .

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:58

Absolem schreef:
Zadelmak maken zonder cap op ..... goed voorbeeld voor alle pennymeisjes op bokt .... sorry hoor ... blij dat het allemaal zo soepel ging en je zo een goede band met je paard hebt . Maar dit was dom . Je hebt een engeltje op je schouder.


Volkomen mee eens. Je hebt geluk gehad dat jouw paard braaf bleef met opstappen... Dit had vele malen erger kunnen aflopen met alle gevolgen van dien.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:00

Ze stapt toch helemaal niet op zonder cap? Wat een gezever om niets >;)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:11

Jij kan het gezever noemen maar niet iedereen is zichzelf bewust van de eventuele gevaren met opstappen. Misschien is TS wel gaan hangen zonder erbij na te denken om een cap op te zetten?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:19

Ts is volwassen, dus get over it +:)+

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:26

Ziet er ontspannen uit ts!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:37

Wat leuk dat je alle stadia hebt kunnen filmen en het deelt! :D In je vorige topic reageerde ik al over hoe leuk het is dat ze onder het zadel is. *\o/* Ik vind het super tof om te zien, ga zo door en geniet er zeker van :j.

Die cap discussie mag ergens anders plaatsvinden. TS bepaalt het zelf en jullie zorgen zijn al verwoord. Is het slimmer om een cap te dragen bij alle stadia? Jazeker, maar het zou zonde zijn als deze leuke update wordt gemaskeerd door nog meer discussie over wel/geen cap. :o

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:40

Wat een mooi overzicht zo! Kan me voorstellen dat je daar wel trots op terugkijkt. En wat is Joy ook braaf en mooi zeg. :D

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:57

Ons voorbeeld team <3 jullie gaan echt super! Mooi om die ontwikkeling te zien

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:00

Zo leuk om alles nog een keer terug te zien. En die laatste foto is echt héél lief. <3

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:07

Nou de volgende keer je topic maar op western zetten. Daar snappen ze nog wat meer van het concept eigen verantwoordelijkheid..

Mooi overzicht! Je bent super bezig!

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:11

Wat mij dus heel eng lijkt is dat jij zelf geen teugels hebt bij het eerste keer daadwerkelijk zitten. Dan heb je dus zelf geen rem
Maar hij doet helemaal niks gelukkig dus hij was wel echt goed voorbereid. Top hoor! Ik zou het niet durven

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:21

Dorine92 schreef:
Wat mij dus heel eng lijkt is dat jij zelf geen teugels hebt bij het eerste keer daadwerkelijk zitten. Dan heb je dus zelf geen rem
Maar hij doet helemaal niks gelukkig dus hij was wel echt goed voorbereid. Top hoor! Ik zou het niet durven


Als je ze wel hebt en je trekt er aan als ze er van door schieten, wat een logische reactie is, heb je dus juist geen rem maar een paniek tractie. Ze kennen dus geen rem.
Ze heeft de knop vast van het zadel. Lijkt mij persoonlijk ook niks, maar het is iets
Ik gebruik een touw om de nek.

Fijn dat je het zelf hebt kunnen doen. Het ziet er uit als een erg fijn paard!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 08:28

Dankjullie! <3 *\o/*

haha troi :') een ervaring rijker en een illusie armer zullen we maar zeggen ;)

Precies de reden dat we geen teugels hadden bij de eerste twee keer. Puur omdat trekken eraan geen zin heeft :) . En natuurlijk een goede voorbereiding is alles!

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:35

Wat een plaatje is Joy en zo te zien een paardje dat flink haar best doet! Jullie zijn goed bezig!

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:45

Oh, wat een geweldig topic zeg! Ik ben nog niet zo heel lang actief op Bokt, dus ik heb je volgtopic niet kunnen volgen, maar wat een heerlijk paard heb je. Ben er jaloers van, zo heerlijk door de bak rijden, terwijl jullie allebei zo ontspannen zijn.

Ik moest er ook hartelijk om lachen. Bij dat eerste filmpje, waar je naast haar stond te springen. Hoe ze naar je omkeek, ik zag haar bijna een denkbeeldige wekbrauw optrekken. “Eh, baas, gaat het goed met je?”
Nog heel veel plezier samen, maar dat gaat wel lukken denk ik zo.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:55

Ik had er ook geen teugels bij de eerste keer, als ze er echt vandoor zouden gaan dan doen ze dat ook met teugels hoor. Dat trekken aan de teugels HO is dat weten ze toch nog niet.
Heb dan liever dat ze hun rodeo doen zonder dat ze op die teugels kunnen gaan staan want daar krijg ik alleen maar rillingen van.

Ziet er goed uit hoor!

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:14

Ondanks dat ik het leuke filmpjes vind en geen cap ook een eigen keuze vind vind ik geen teugels erg raar. En vooral dat iedereen nu schrijft dat je paard nog geen teugels kent als je de eerste keer erop gaat. Bij een goede voorbereiding hoort in mijn ogen ook het wennen aan de hulpen vanaf de zijkant. Dus ook het stoppen voor teugeldruk.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Beleren, what a Joy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:20

Stoppen voor teugeldruk zeker, maar zo helder denken in een schrikreactie vraagt toch veel van ze denk ik.
Zal hier ook vast niet allemaal logisch zijn wat we doen, of niet volgens het boekje. Maar we doen waar ik me wel het best bij voel en ik vind het echt een heel akelig idee dat mijn jong paard zou gaan lopen met teugels en daar dan op gaat staan. Weet ook zeker dat hij het fijner vindt als ik rustig en gerust ben op zo'n moment