Rijden met Ivy

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:30

Samy schreef:
Ik vind het zo knap van je dat je elke keer weer opnieuw filmpjes plaatst en weet dat je weer rot commentaar kan krijgen.


Dit vind ik ook, geeft wel aan dat je echt probeert beter te worden :) .

Mag ik vragen hoe lang je al rijdt?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:32

Het gaat zeker de goede kant uit !
Nog te verbeteren : hielen niet optrekken, zachter gaan zitten bij lichtrijden, bij lichtrijden je handen niet mee omhoog nemen (je handen moeten bij het paard blijven, dus als je gaat rechtstaan moet je je handen naar beneden doen, wanneer je gaat zitten je handen terug omhoog, je kan dat oefenen door een pluk manen met je pink vast te houden), beide teugels zacht in contact houden.
Succes !

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:18

Je hebt een leuk en Sympathiek paard onder je. Ze wil het heel graag goed doen voor je.

Je zou van mij je handen nog iets meer boven de schoft mogen houden. Daarnaast kun je ook heel goed oefenen op je constante verbinding. Dan heb ik het absoluut nog niet over aanleuning of nageeflijk rijden.

Gewoon bewust bezig zijn met je hand mooi voor houden en contact op allebei je teugels.

Ik zou ook geen kleinere voltes gaan rijden maar het voor nu even bij voltes 15 tot 20 meter houden. Eerst mooi actief voorwaarts met een constant contact en van daar uit weer verder.

Je bent misschien onrustig met je hulpen maar ik vind je zeker niet onvriendelijk.

Succes +:)+

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 14:19

Bedankt allemaal!
Ik rij nu zo’n 10 jaar.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:50

Ik zie wel verbetering met de vorige keer hoor. Ze is al iets voorwaartser! Maar als ik je zou lesgeven, zou de focus echt zitten op vooruit vooruit vooruit en niets anders. Echt even uit jullie comfortzone tot er voldoende activiteit is om terug te kunnen komen naar een goed maar actief tempo. Pas dan zal jij los mee met de beweging kunnen zitten en je handen stilhouden. Ik blijf erbij dat eerder focussen op je handen, maar beperkt resultaat zal hebben.

Ze loopt nu dus al vlotter, maar je ziet nog steeds dat er onvoldoende voorwaartse drang en activiteit is. Hierdoor gaat zij wat wegdrukken en hoogkomen, en laat ze jou niet fijn zitten.

Maar ik zie zeker verbetering :j

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:16

Wat goed dat je je bewust bent van je fouten en daar aan werkt!

Ik denk alleen dat je probleem niet in je armen zit, maar in je balans en je core stability. Het lichtrijden is geen vanzelfsprekende beweging. Je onderbenen vliegen naar voren als je omhoog komt bijvoorbeeld. Alles bij elkaar kan je dan niet goed je armen en benen onafhankelijk bewegen waardoor je armen mee gaan met lichtrijden en je een los - vast verbinding krijgt.

Rijd je wel eens in de verlichte zit? En hoe gaat dat?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:24

Ik had eerst ook altijd een los-vaste verbinding. Dit is voor het paard heel onduidelijk en onrustig. Wat voor mij echt een eye-opener is geweest is de teugels als stokjes naar de paardenmond zien. Je hebt er dus altijd wat druk op zodat je een constante verbinding hebt met de paardenmond, maar wees daar wel zacht in (anders "breken" de stokjes).

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:49

Ik zie een grote verbetering, maar naar mijn mening lijkt het net alsof je uit balans bent. Is het misschien een idee een aantal keren een centered riding instructeur erbij te halen? Heeft bij mij heel veel goed gedaan qua houding, waarna het rijden drastisch is verbeterd.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het slecht is, maar meer om je verder op weg te helpen. Lekker kilometers blijven maken, met paardrijden ben je nooit uitgeleerd.

Ps. Mensen horen je niet af te branden. Zegt echt meer over hen dan over jou. Is sowieso iets wat me vaker opvalt op Bokt, terwijl op die manier de misschien goedbedoelde feedback dan ook totaal niet meer aankomt.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:49

Ik vind het er niet eens zo slecht uitzien. Paard iets actiever naar de hand rijden lijkt me, waardoor het dan beter áán de teugel komt en minder hoofd beweegt en zal jij je handen waarschijnlijk ook minder bewegen. Succes!

En goede instructie is zeker belangrijk om je net op de juiste momenten aanwijzingen te geven. Soms kan het zijn dat je te laat je hand ontspant of juist de teugels te los hebt.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:52

Goed van je Ts, dat je steeds wilt verbeteren! Knap dat je ook blijft posten ondanks het vervelende commentaar van sommigen. Er zouden meer mensen moeten zijn die zo goed willen leren en bewust van hun eigen leerpunten zijn.

Ik ben het mee twee voorgangers hierboven eens, dat het niet zozeer ligt aan je handhouding of handen, maar aan de balans in je hele lichaam.
Je schrijft ook dat je vanaf het filmpje hebt gezien, dat je nog steeds wat onrustig bent. Het zou eigenlijk heel fijn voor jou en je paard zijn, als je het leert voelen.
Voor mij ziet het filmpje er ook uit alsof jij weinig bewust bent van het gevoel in je lichaam.
Dat is misschien iets waar je het met je instructrice over kunt hebben. Hoe kan zij jou helpen, zodat je kunt voelen wat jouw lichaam aan het doen is op het paard. Zodat je kunt herkennen terwijl je aan het rijden bent, wat de verbeterpunten zijn.
Dan daarna komt het daadwerkelijk veranderen van die dingen, maar ik heb het idee dat het voelen wat je paard doet en wat jij zelf eigenlijk allemaal met je lichaam doet terwijl je rijdt, bij jou eerst geleerd moet worden. Als je dat herkent, kun je er iets aan doen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 17:57

Bedankt allemaal weer voor de vele tips! Daar kan ik echt wat mee!
Verlichte zit heb ik een aantal keer geoefend, delen gingen goed, andere delen wat minder, vond het wel erg lastig om lang vol te houden.
Ik zal eens kijken naar zo’n centered riding instructeur!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:46

Persoonlijk denk ik dat oefenen met verlichte zit best kan helpen, maar ik ben geen instructeur.
Ik denk dat je dan meer gevoel krijgt voor het druk houden in je beugels en je knieën aan het zadel te houden en dat ook je balans daardoor verbeterd. En als je dan tijdens de verlichte zit ook nog figuren en overgangen gaat rijden, steek je er alleen maar nog meer van op denk ik.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:59

Top dat je iedere keer filmpjes en foto's plaatst over je vooruitgang.
Waarom rijd je met sporen?
Is het niet beter als je nog geen goede balans hebt om zonder sporen te rijden zodat je je paard niet onnodigd prikt?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:55

Bowo schreef:
Persoonlijk denk ik dat oefenen met verlichte zit best kan helpen, maar ik ben geen instructeur.
Ik denk dat je dan meer gevoel krijgt voor het druk houden in je beugels en je knieën aan het zadel te houden en dat ook je balans daardoor verbeterd. En als je dan tijdens de verlichte zit ook nog figuren en overgangen gaat rijden, steek je er alleen maar nog meer van op denk ik.


Ik denk persoonlijk dat TS dan alleen maar verkrampt gaat zitten en enorm gaat klemmen. Daar heeft zijzelf en haar paard weinig aan. In verlichte zit voel je ook een stuk minder wat er onder je gebeurd, dus ik zie dat niet als een iets wat gaat helpen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 21:07

Purny, omdat ik het idee heb dat ze dan beter op mijn been (vooral opzij) reageert. Ze valt namelijk soms heel erg door mijn binnenbeen heen en dan kan ik even iets duidelijker zijn.
Bedankt weer voor de tips!

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:20

Je hebt al veel goede tips gekregen, dus ik wil alleen nog maar even zeggen dat ik het zo goed van je vind dat je dit plaatst! Ik heb nog niet eerder gereageerd in je topics maar er wel een paar van gezien. Je staat er zo positief in als je feedback krijgt en je wil zo graag verbeteren, echt, heb ik respect voor. Er zijn denk ik meer mensen die zich met jou kunnen identificeren als met een dressuurruiter aan de top. Ik kan alleen maar zeggen: ga zo door :)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 21:25

Bedankt! Fijn om te horen :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:31

Kimmie25501 schreef:
Purny, omdat ik het idee heb dat ze dan beter op mijn been (vooral opzij) reageert. Ze valt namelijk soms heel erg door mijn binnenbeen heen en dan kan ik even iets duidelijker zijn.
Bedankt weer voor de tips!

Om dat probleem met sporen op te lossen zou je een heel stabiele zit moeten hebben. Zo niet ga je je paard ook op andere momenten prikken zonder dat dit de bedoeling is. Dan ga je je paard leren om ook de sporen te negeren en maak je het probleem groter ipv kleiner.
Je moet net met je paard de afspraak maken been=reactie. Doet hij dat niet, dan tik met de zweep net achter je been. Reageert hij wel goed, dan belonen. Stel dat je paard je binnenbeen negeert als je op de volte in draf bent. Ipv dat in draf proberen op te lossen kan je een nette overgang naar stap rijden en dan duideijke oefeningen voor binnenbeen in stap oefenen. Bv. wijken, wijken op de volte, wending om de voorhand. Dus je concentreert je even op binnenbeen=reactie in stap. Echt overdreven belonen als het goed gaat. Als het in stap goed gaat dan terug in draf en terug die volte. Binnenbeen er duidelijk aan en als je paard correct reageert weer heel enthousiast belonen en eventueel dan stoppen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 13:31

Bedankt voor je uitleg! Daar ga ik mee aan de slag!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 09:25

Gisteren weer wedstrijd gehad en best trots, wil daarom graag het filmpje even met jullie delen :)



Afbeelding

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:29

Netjes hoor! Leuk :)

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:31

Ze lijkt niet helemaal rad, weet niet of anderen het ook zien maar t viel me op. Verder top dat je zo serieus je best doet om vooruitgang te krijgen, gaat vast wel lukken!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 09:39

Vond ik ook, zeker tijdens het losrijden. Mensen hebben meegekeken en geconcludeerd dat het kwam doordat ze zich heel erg vasthield. Toen ik wat meer losliet en naar voren reed, ging zij ook beter lopen

blondiesJarig
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:40

Oh daar zitten toch al best fijne stukken tussen!
Het is mooi om te zien dat je paard eigenlijk zelf je hand zoekt maar hij vraagt je denk ik ook wat meer steun daarin. Ik vermoed dat als je je teugels een klein tikje korter houdt dat dit voor hem veel rustiger voelt en je een constantere aanleuning krijgt. Vooral niet sterk worden daarin want dat is nergens voor nodig. Is een springteugel niks voor je? Dat je zelf ook iets meer feedback hebt over teugellengte en links-rechts?
Verder is het al 263737x gezegd over je balans maar het gaat toch al steeds beter!!!

Ik denk niet per se dat hij niet rad loopt maar vooral (nog) niet over de rug loopt, stijf en spanning. Maar ik ben echt geen expert daarin...

Lekker doortrainen hoor :) leuk paard ook!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 09:56

Dank je! Normaal had ik idd mijn teugels wat korter, maar ik kreeg van mijn instructrice de tip om mijn teugels wat langer te laten zodat ze wat lager kon met haar hoofd. Springteugel heb ik idd, iig betekent dat dat er stopjes op zitten?
Wat jij zegt over het rad lopen denk ik ook.
Bedankt voor je tips!