Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

M1 dressuur en BB springen met Doran!

 
Profiel   

Hoi hoi!

Graag wilde ik wat filmpjes met jullie delen van afgelopen weekend!
We hebben op zaterdag 2 M1 proeven gereden en zondag een rondje BB gesprongen.

Klein paspoortje:
Doran, 12 jaar, KWPN, spring gefokt.

Dit is proef 15:



Proef 16:



En dit is ons rondje springen:


Doran vind het springen heel erg leuk, zelf ben ik een beetje angstig }>

Natuurlijk zijn we erg benieuwd wat jullie er van vinden :)
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 12:18 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rijden in the picture.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 12:34 



 
Profiel   

Ik heb nog wel een goede tip voor je denk ik.
Als je bij de onderdelen middendraf en hals strekken gaat licht rijden, dan is het toegestaan en handig om een aantal meters vóór de oefening al te gaan licht rijden.

Jij draait nu de diagonaal op en gaat dan lichtrijden op het moment dat je paard vertrekt voor de middendraf. Door de overgang van doorzitten naar lichtrijden kan je je paard wat uit balans halen. Daarom is het slim om alvast tussen (bv) A en K alvast te gaan lichtrijden, dan bij K diagonaal op rijden en voorbij de M pas weer te gaan doorzitten.

Dit zelfde geldt voor hals strekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 12:49 



 
Profiel   

Heb alleen de eerste proef gezien. Maar wat mij daar opvalt is net als Dispar_Vulgo zegt dat je pas op de diagonaal gaat lichtrijden. Toen ik nog M1 en M2 reed, deed ik dat al voordat ik van hand ging veranderen al lichtrijden.
Nog een tip, doe echt wel minimaal 4 passen achterwaarts, in dit filmpje deed je er maar 3. En je hebt hetzelfde probleem wat ik ook zo nu en dan nog heb. Je gaat ietwat voorover zitten ipv op je kont.

Voor de rest zijn het ietwat kleine foutjes, die met meer ervaring in deze klasse wel beter zullen gaan.
Succes met de volgende wedstrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:09 



 
Profiel   

Een springpaard wordt iets anders gegymnastiseerd dan een dressuurpaard.

Voor beiden is het belangrijk om je dier te oefenen in verticale balans, zodat het dier niet schuin door de bocht draaft. (Uiteraard mag een dier schuin door de bocht in het parcours, maar dat gaat over een topprestatie, niet over hoe je je dier dag in, dag uit traint 'op onderhoudsbasis'.)

Om de rug te versterken zou ik veel halsstrekken oefenen met de neus voor de loodlijn, "dat kost kracht" maar levert veel op.

De uitgestrekte stap in het eerste filmpje vond ik mooi, maar omdat je dier aandraafde (hij zat kennelijk aan zijn max) kreeg je waarschijnlijk geen mooi cijfer. Jammer, de goede poging verdient waardering!

(En van de halshouding in de moderne dressuur snap ik helemaal niets.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:26 



 
Profiel   

FriesWytske schreef
Heb alleen de eerste proef gezien. Maar wat mij daar opvalt is net als Dispar_Vulgo zegt dat je pas op de diagonaal gaat lichtrijden. Toen ik nog M1 en M2 reed, deed ik dat al voordat ik van hand ging veranderen al lichtrijden.
Nog een tip, doe echt wel minimaal 4 passen achterwaarts, in dit filmpje deed je er maar 3. En je hebt hetzelfde probleem wat ik ook zo nu en dan nog heb. Je gaat ietwat voorover zitten ipv op je kont.

Voor de rest zijn het ietwat kleine foutjes, die met meer ervaring in deze klasse wel beter zullen gaan.
Succes met de volgende wedstrijden.


je moet bij achterwaarts gaat juist ook iets van je kont af/je gewicht naar voren verplaatsen, anders kan je paard niet goed achterwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:33 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! Van het lichtrijden voor die tijd was mij niet bekend, gaan we volgende keer zeker proberen.

We wisselen hoofd hals houding in de training vaak af Janneke, alleen wat je bedoeld met schuin door de bocht draven is me niet geheel duidelijk :o
Middenstap inderdaad een 4 ivm de drafpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:36 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
FriesWytske schreef
Heb alleen de eerste proef gezien. Maar wat mij daar opvalt is net als Dispar_Vulgo zegt dat je pas op de diagonaal gaat lichtrijden. Toen ik nog M1 en M2 reed, deed ik dat al voordat ik van hand ging veranderen al lichtrijden.
Nog een tip, doe echt wel minimaal 4 passen achterwaarts, in dit filmpje deed je er maar 3. En je hebt hetzelfde probleem wat ik ook zo nu en dan nog heb. Je gaat ietwat voorover zitten ipv op je kont.

Voor de rest zijn het ietwat kleine foutjes, die met meer ervaring in deze klasse wel beter zullen gaan.
Succes met de volgende wedstrijden.


je moet bij achterwaarts gaat juist ook iets van je kont af/je gewicht naar voren verplaatsen, anders kan je paard niet goed achterwaarts.


Ik bedoelde het niet bij het achterwaarts gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:47 



 
Profiel   

Snap wat je bedoeld FriesWytske, over het algemeen heb ik de neiging om iets voorover te vallen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:53 



 
Profiel   

Respect voor je openheid om dit neer te zetten en je goede reacties op de feedback!

Ik heb je eerste proef gekeken, zitten wat foutjes in, maar dat hoort erbij. Bijvoorbeeld niet vierkant staan en daardoor niet diagonaal achterwaarts en wat weinig buiging in de 2e boog van de door een S van hand veranderen, maar het is een nette, vriendelijke proef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:56 



 
Profiel   

Dankje BoWo, klopt inderdaad dat er genoeg punten zijn die nog strakker mogen!
Het buigen rechtsom (2e boog van de slangevolte) vind hij lastiger als linksom, hij wil dan het liefst naar buiten uitzwaaien, dit zie je in de 2e proef in de kleine volte rechtsom ook.

En wat vinden jullie van ons rondje springen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:11 



 
Profiel   

Waar ik op doelde met 'schuin door de bocht' zag ik vooral in draf.
Het gaat over de verticale balans, het gelijkelijke gewicht op beide voorbenen. Zie je een dier recht van voor, dan staan de benen (voor zover die op de grond zijn) ook netjes haaks op de grond.

De verticale balans maakt goede lengtebuiging mogelijk / makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:14 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Waar ik op doelde met 'schuin door de bocht' zag ik vooral in draf.
Het gaat over de verticale balans, het gelijkelijke gewicht op beide voorbenen. Zie je een dier recht van voor, dan staan de benen (voor zover die op de grond zijn) ook netjes haaks op de grond.

De verticale balans maakt goede lengtebuiging mogelijk / makkelijker.


Bedankt voor je toelichting! Ik zal er eens op letten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:20 



 
Profiel   

Bij het springen lijkt hij af en toe wat zoekend/twijfelend bij de afzet voor de sprong. Alsof hij niet precies weet wanneer hij moet afzetten en hoeveel ruimte hij daarin moet nemen. Misschien kun je hem daar wat meer in begeleiden en wat meer steun in bieden. Verder vind ik het er netjes uitzien. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:24 



 
Profiel   

Hihi dankje Lau07 ik kan hem er alleen niet echt mee helpen hij helpt mij het parcour door :+ :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:28 



 
Profiel   

Mooie filmpjes Buxy.

Gezien er al voldoende tips zijn voor de proeven, en ik persoonlijk meer van het springen ben, zal ik het bij je parcours laten.

Wat mij opvalt is dat je een paar passen voor de sprong een dot gas geeft (niet álle sprongen) en daarmee je afstand steeds weer dicht rijdt. Op deze hoogte is eigenlijk iedere afstand prima en dus is het zaak om niet proberen een afstand te rijden maar juist alleen aan je basisvoorwaarden te voldoen: Dus een goed ritme, voldoende sprong in de galop en aan de hulpen. Als je hier aan voldoet dan hoef je je paard eigenlijk alleen nog maar door het parcours te begeleiden (ofwel zorgen dat je in elke wending, elke rechte lijn etc aan de voorwaarden voldoet en de juiste richting op sturen). Als je dan óók nog iedere sprong netjes mee zit en met een zachte hand de mond volgt dan rijd je een perfect rondje!

Maar al met al heb je dapper rond gereden en dat is ook zeker wat waard! Super! En lekker door blijven gaan met springen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:31 



 
Profiel   

Bedankt voor je tip M_vainqueur! Snap precies wat je bedoeld zodra ik een hindernis 'spannend' vind geef ik 3 passen van te voren inderdaad gas bij O:)
Op les proberen we inderdaad vaak 'rustig wachten tot de sprong komt' maar hier ga ik inderdaad toch toe rijden :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 14:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen