Lady Brown op les bij Arne Koets

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 12:19

Na een pauze van ongeveer 9 maanden in verband met dracht ben ik een paar weken geleden weer begonnen met het rijden van Lady Brown. Helaas ging dat niet zoals verwacht en ben ik er een paar keer flink hard vanaf gegaan wegens miscommunicatie tussen ons. Hierdoor kreeg ik spanning waarbij al mijn oude (manege)gewoontes weer omhoog kwamen, wat bij Brownie ook weer spanning gaf. Een soort vicieuze cirkel naar beneden. We zouden op vakantie/trainingsweek naar Arne Koets gaan en ik heb meermaals getwijfeld of dat wel verstandig was, ik zag mezelf weer vliegles krijgen en zonder omheining in de bak zou Brownie alle kanten op kunnen. Niet ideaal dus.
Uiteindelijk heb ik toch besloten haar gewoon mee te nemen en alleen te rijden onder begeleiding, en als het niet ging, dan zou ik niet rijden. Mijn eerste les bij Arne die week was dan ook heel confronterend. Ik hield Brown veel te vast van voor, omdat ik bang was dat ze weg zou rennen. Hierdoor kreeg zij juist spanning, waardoor ze eigenlijk alleen maar harder ging. Back to basics dus. Hand eraf en alles oplossen op de zit. Overgangen naar draf, met de intentie om gelijk terug naar stap te gaan, zonder mijn handen te gebruiken. Nageeflijkheid uit de zit halen, niet uit de hand. Veel achtjes voor een correcte buiging, schouderbinnenwaarts gebruiken om haar aandacht bij mij te houden bij enge dingen. Gewichtsverplaatsing tussen de voorbenen in stilstand. Ik heb geregeld even stil moeten staan omdat ik gewoon kramp kreeg in mijn spieren omdat ik die niet vaak genoeg gebruik :+

Als ik de foto's terug kijk valt het me op hoe blij Brown op elke foto kijkt. Is het perfect, nee. Absoluut niet. We hebben nog genoeg te leren, maar deze basis moeten we eerst weer even door zodat we straks mooi samen door kunnen. Op een manier die ons allebei past. Want oh, wat heb ik me schuldig gevoeld naar Brown toe. Ik heb na het rijden ook echt even moeten huilen toen ik besefte hoe ver we van het pad afgeraakt waren dat ik eigenlijk wil bewandelen.

1. Van tevoren nog even longeren, maar op een constructieve manier. Niet laten rennen tot ze moe is, maar haar buitenvoorbeen richting geven, vierkantjes longeren en haar al in de juiste state of mind krijgen voor het werk. Vooral haar hele zachte, rustige blik valt op ten opzichte van eerst.
Afbeelding

2. Hand eraf en nageeflijkheid krijgen vanuit de zit. Ik gebruik nog teveel mijn been, deze moet ik lang laten en meer vanuit mijn kuit werken.
Afbeelding

3. Hier zie je mijn oude gewoontes, teveel hand, te weinig zit. Brown wordt dan strak en ik verlies mijn buiging.
Afbeelding

4. Nog iets te lang, maar al een stuk beter. Ik moet hier meer indraaien met mijn schouder en navel om zo meer buiging voor elkaar te krijgen.
Afbeelding

5. Even pauze voor mijn hardwerkende spieren :+
Afbeelding

6. Werken aan de buiging.
Afbeelding

7. Bij deze foto kreeg ik een brok in mijn keel, want als het dan allemaal samenkomt ziet het er zo fijn uit!
Afbeelding

Deze foto's zijn allemaal van mijn eerste les. De tweede les heb ik meer in draf gewerkt, daar was er al meer vertrouwen tussen ons. In september heb ik weer een clinic bij Arne, dus dan hoop ik hier weer op verder te borduren.

Alle foto's zijn gemaakt door Eva Roemaat.

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:07

leuk paardje !! En wat glanst zij mooi !! Wees niet te hard voor jezelf. paardrijden gaat altijd met ups en downs.

Btw hoe oud is je paardje ??

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 20:10

Dankjewel :) ze is nu 14, maar ze is pas anderhalf jaar geleden zadelmak gemaakt doordat ze altijd als fokmerrie gebruikt is (en nog steeds wordt). En dat is dus inclusief 9 maanden pauze in verband met haar laatste veulen.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:18

Onwijs tof wil ook nog eens graag naar zijn lessen!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:26

Leuke merrie en wat tof om les van hem te krijge . Maar even een vraagje over je zadel... Hoor je zo weinig ruimte te hebben in dit type zadel? Lijkt me zo moeilijk om zo vanuit je zitbeenknobbels te werken/rijden..Het is net of je teveel opgesloten zit.

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:28

goldenarrow schreef:
Dankjewel :) ze is nu 14, maar ze is pas anderhalf jaar geleden zadelmak gemaakt doordat ze altijd als fokmerrie gebruikt is (en nog steeds wordt). En dat is dus inclusief 9 maanden pauze in verband met haar laatste veulen.


Dus eigenlijk nog maar pas een half jaar onder het zadel!
Niet zo streng zijn voor jezelf, heel goed dat je toch gegaan bent.
Gaat helemaal goed komen.
ps dat zadel ziet er heel comfortabel uit :j

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:36

Mooie foto's van een mooie combinatie!

Niet te geloven dat Brownie al 14 is en als fokmerrie is gebruikt. Ze zit mooi strak in haar velletje.

Emotioneel worden omdat je de weg terug of de juiste weg met je paard weer gevonden hebt, is zo gaaf.

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:06

Ik vind het altijd zo zonde dat mensen zich halverwege hun verhaal typen dat het niet perfect is. Dat zou helemaal niet nodig moeten zijn. Je zou je niet moeten hoeven verantwoorden dat je in een leer proces zit. Perfectie is zo lastig haalbaar (eigenlijk bijna niet)

Je doet je best, en de foto's die je hier laat zien, zie je een ruiter en paard die samen plezier hebben en samen aan het leren zijn,je ziet de concentratie bij jullie beide.
Heerlijk toch. Geniet samen, heb plezier en leer samen.
Daar gaat het om.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:44

Zijn mooie foto's geworden. Leuk dat jullie mee waren en mooi om te zien hoe kalm Brown bij de tweede les al was. :)

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 22:02

_Zoe schreef:
Onwijs tof wil ook nog eens graag naar zijn lessen!

Er is in september weer een clinic in Renesse, de praktijk plekken zijn al gevuld, maar ik dacht dat er wel nog ruimte was voor theorie deelnemers. Daar zou je Rider @ Bokt even een berichtje over kunnen sturen.


Zammie schreef:
Leuke merrie en wat tof om les van hem te krijge . Maar even een vraagje over je zadel... Hoor je zo weinig ruimte te hebben in dit type zadel? Lijkt me zo moeilijk om zo vanuit je zitbeenknobbels te werken/rijden..Het is net of je teveel opgesloten zit.

Ik denk dat het zo lijkt door de achterpommel, ik zit eigenlijk best lekker, maar hij zou niet krapper moeten zijn. Voordeel van dit zadel is dat hij je in een correcte houding zet zonder je daarbij vast te zetten (je wil immers complete vrijheid om je zit te kunnen gebruiken). Mijn beugels zouden nog een gaatje langer mogen, maar dan mis ik steun bij het lichtrijden en het is voor mij net een beetje extra zekerheid. Ik merk nu dat ze te kort zijn doordat ik niet altijd helemaal naar wens mijn been kan indraaien. Als ik nu mijn been lang probeer te maken kom ik mijn stijgbeugel nog teveel tegen. Uiteindelijk is het de bedoeling om ze een gaatje langer te doen, maar eerst het vertrouwen maar weer even terugkrijgen aan beide kanten :)

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:06

goldenarrow schreef:
Dankjewel :) ze is nu 14, maar ze is pas anderhalf jaar geleden zadelmak gemaakt doordat ze altijd als fokmerrie gebruikt is (en nog steeds wordt). En dat is dus inclusief 9 maanden pauze in verband met haar laatste veulen.


Ohh veertien had ik haar niet gegeven ik dat eerder dat ze 4 of 5 was.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 22:08

rider schreef:
Zijn mooie foto's geworden. Leuk dat jullie mee waren en mooi om te zien hoe kalm Brown bij de tweede les al was. :)

Ja hè, het heeft ons echt goed gedaan! Ook mede dankzij jullie hulp natuurlijk. Het is fijn dat er zo'n open sfeer hing, dat je niet wordt beoordeeld of je paard altijd correct nageeflijk loopt of niet, maar dat iedereen snapt dat het een leerproces is.


mala26 schreef:
Ik vind het altijd zo zonde dat mensen zich halverwege hun verhaal typen dat het niet perfect is. Dat zou helemaal niet nodig moeten zijn. Je zou je niet moeten hoeven verantwoorden dat je in een leer proces zit. Perfectie is zo lastig haalbaar (eigenlijk bijna niet)

Je doet je best, en de foto's die je hier laat zien, zie je een ruiter en paard die samen plezier hebben en samen aan het leren zijn,je ziet de concentratie bij jullie beide.
Heerlijk toch. Geniet samen, heb plezier en leer samen.
Daar gaat het om.

Dankjewel! Dat plezier is voor ons beide ook echt wel even weg geweest, dus dit was wel echt even nodig. Ik ben ook gewoon (veel te) streng voor mezelf. De manier waarop Arne lesgeeft is in die zin veel vrijblijvender. Hij kijkt naar wat op dit moment haalbaar is en gaat van daaruit verder. Ik voelde me bijvoorbeeld echt ontzettend stom omdat ik niet eens fatsoenlijk kon galopperen, wat voor de pauze wel ging. Arne zegt dan dat dat helemaal niks uit maakt en dat we eerst gewoon de vorm klaar moeten hebben en in welke snelheid dat dan is niks uitmaakt. Heeft ie een punt :+ En dat maakt vervolgens dat je veel relaxter gaat rijden want er 'moet' helemaal niks. En als ik even een pauze wil nemen dan doe ik dat. Aan het einde van deze les deed Brown welgeteld 1 pas richting travers, waarop ik afgestapt ben als beloning, dat dit zo ontzettend goed was dat ze nu klaar was met werken. En dat moedigt Arne ook alleen maar aan. Als het goed is, dan is het goed. Dan hoef je echt niet per se een uur te rijden.

Maflinger_S schreef:
Mooie foto's van een mooie combinatie!

Niet te geloven dat Brownie al 14 is en als fokmerrie is gebruikt. Ze zit mooi strak in haar velletje.

Emotioneel worden omdat je de weg terug of de juiste weg met je paard weer gevonden hebt, is zo gaaf.

Scheelt denk ik dat ze sinds 2010 (toen was ze 4) pas 5 veulens heeft gehad. Ze is nu weer drachtig, maar ze is nog niet echt 'uitgewoond' om het zo maar te zeggen :+

Jinte

Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:26

Niet zo streng zijn voor jezelf hoor :(:) Jullie zijn een mooi team, en soms moet je even de weg kwijt zijn om te zien waar je weer naar toe moet. Nu heb je weer een richting om te volgen en weet je waar je aan moet werken. Ben benieuwd waar jullie over een paar maanden staan!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:41

Leuke foto's hoor en paardrijden is heel erg moeilijk zeker als je er paar keer van afgevlogen bent. Dus ik vind je dapper en ben blij dat je de clinic gewoon door hebt laten gaan. Ik vind je paardje een schatje en heel mooi en jullie zien er geconcentreerd uit (die 2 serieuze koppies :j )

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:49

Wat is Brown knap!
En zeker niet te streng voor jezelf zijn hoor!

Jullie komen er wel n

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:57

Wat een schitterend paard, en mooie foto's :) ziet er erg vriendelijk uit.
Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof het zadel achterop boven het paard zweeft. Je ziet in ieder geval duidelijk dat het niet mooi op de rug ligt, vooral bij foto 2. Of zie ik dit helemaal verkeerd? In ieder geval wel prachtig zadel ook.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Lady Brown op les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:18

Wat een prachtig paardje is Brown. Ik had haar geen 14 gegeven :) Heel goed dat je hulp gezocht heb om weer vertrouwd te kunnen rijden. Arne Koets lijkt me daar heel geschikt voor. Veel plezier met de lessen :)

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 13:27

Lynnepinny schreef:
Wat een schitterend paard, en mooie foto's :) ziet er erg vriendelijk uit.
Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof het zadel achterop boven het paard zweeft. Je ziet in ieder geval duidelijk dat het niet mooi op de rug ligt, vooral bij foto 2. Of zie ik dit helemaal verkeerd? In ieder geval wel prachtig zadel ook.

Het zadel is iets te wijd nog, ze mist wat bespiering op haar schouder doordat ze zo lang niks heeft mogen doen en is daar ook wat ongelijk bespierd, maar dit zadel is er ook op gebouwd dat het laatste stuk niet draagt. Dat loopt ook echt een stukje terug omhoog, dus zelfs al zou hij niet ietwat wijd zijn dan zou hij nog wat 'zweven' daar. Brown laat duidelijk weten als ze het ergens niet mee eens is, ik had er eerst op aanraden van de zadelmaker een frontriser onder, maar daar bokte ze op (ook aan de longeerlijn), dus die heb ik er nu onder uit en dat vindt ze wel prettig. Dus dan doen we dat maar. Het zadel ligt verder mooi stil en schuift niet, iets wat bij mijn Engelse zadel wel gebeurde, dus als mevrouw het zo prettig vindt en ik blijf gewoon zitten waar ik het zadel neer heb gelegd, dan is dat voor mij prima.