PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:11

Ja, autocorrect :x oeps!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:13

Wauw! Mooie vooruitgang! :D

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:03

superpony schreef:
Een mega geoot verschil met de oude foto's die je plaatst.

Maar als je toch wel nog wil verbeteren ga ik iets zeggen, wat vast niet bevalt. Maar ik zou echt aanraden om samen een flink aantal western lessen te nemen.

Ik kom uit het Engels en heb zowel engels als western les gegeven. Ik heb vaak de combinatie gemaakt, omdat veel mensen met spanning rijden, moeite hebben met fijn zitten etc etc.

Het doel kan echt helemaal hetzelfde blijven, fijn dressuurmatig rijden.
Maar de oplossingen die je aangereikt krijgt zijn vaak net even anders. Dus ipv met het contact van voren bezig, ga je bijv wat oefeningen doen dat het lijf ontspant, het paard je begrijpt en wat makkelijker wil loslaten.

Een zit is heel belangrijk, juist omdat veel op zit gereden wordt. Een goede trainer helpt je daarbij. Er zijn heel veel mensen die juist door ongemakken een western zadel hebben. Ik zelf heb helaas flink reuma, maar kan nog wel lekker rijden. Geen perfecte houding meer en rij minder, maarhet meer op de billen zitten, meer ontspannen gaat het nog wel een tijdje goed.

Ik weet echt dat ik er veel weerstand mee oproep altijd, maar heb inmiddels heel veel goede ervaringen ermee en ik weet meer dressuur ruiters die tegenwoordig ook eens wat les krijgen van een western trainer om vanuit het lijf wat meer ontspanning te krijgen.

Er zijn wel een aantal trainers waar je dan absoluut niet moet zijn. Maar Rieky Young bijv geeft al jaren dressuur ruiters op niveau les.
En meer recreatief, hms is Irene Smeets een aanrader

Als je weinig met western hebt (maar misschien geldt dit niet voor de ts hoor!), lijkt het me wat te ver voeren om het daarin te zoeken.
Een aantal lessen van een goede Centered Riding instructeur kunnen ook enorm helpen om, ook met een wat 'lastiger' lijf, meer te leren ontspannen en vanuit de zit te rijden. Crux is dat je je lichaamsbewustzijn activeert, van daaruit bewust wordt van bepaalde minder functionele houdingspatronen en gewoonten in het rijden, en dat bewustzijn vervolgens gebruikt om jezelf (balans, houding, ontspanning, symmetrie, arm/handpositionering) te verbeteren - en daarmee je paard.

MeganSummer
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-10-20

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:11

Ook voor de spanning in je paard en jezelf is irene smeets een aanrader!
Ik vind het op de foto's lijken alsof je continue druk op de bit hebt, dus te zwaar teugel contact.
Probeer iemand te vinden die jou kan helpen om een lichte aanleuning te krijgen, dat is mijn advies!

Anoniem

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:21

Centered riding en lichaamsbewust rijden heb ik al die jaren al gedaan en zit er (laagdrempelig) ook weer aan te komen.

Richting de western en Mo het laten uitzoeken was juist ons probleem dus gaan we zeker niet doen.


Teveel druk op het bit durf ik met zekerheid te zeggen dat dat niet zo is, dan zat ik er namelijk niet meer op :+

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:25

MeganSummer schreef:
Ook voor de spanning in je paard en jezelf is irene smeets een aanrader!
Ik vind het op de foto's lijken alsof je continue druk op de bit hebt, dus te zwaar teugel contact.
Probeer iemand te vinden die jou kan helpen om een lichte aanleuning te krijgen, dat is mijn advies!

Die indruk had ik eerst ook, maar als je goed kijkt zie je dat ze juist heel veel meegeeft in haar ringvinger.

Ik ben ook niet zo pro het je paard maar laten uitzoeken, dat kan soms ook je paard in de steek laten zijn. Ook in western begin je met contact, en pas als de zelfhouding correct bevestigd is, ga je loslaten, en vraagt van het paard ook daar te blijven.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:27

Gewoon zo door gaan! Lekker je tijd nemen!
Leren doe je niet door snel, leren doe je door trail en error.
Wat voor de één werkt werkt niet voor de ander.

Waar de één op de rem trekt, letterlijk, laat de ander letterlijk los.
Geen paard is gelijk en helemaal die gevoelige types niet

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:31

Bij het zien van de titel dacht ik al, PRE Modesta, zou dat dr zijn? En ja hoor Mo *\o/*
Woww, die oude foto's vergeleken met je nieuwe foto's is echt een mega verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:53

Thanks Lysanne! Jij hebt al eens mogen meemaken hoe Mo kan reageren :=


Avalanche; je slaat de spijker op zijn kop, ik heb Mo heel lang 'in de steek gelaten' met rijden en dat heeft echt een functie gehad maar daar wil ik echt nog niet misschien naar terug op dit moment. Ik durf er eindelijk aan te komen en nu moeten we een beetje samen gaan uitvogelen hoe dan precies, wat kan wel en wat kan ook niet.

We nemen onze tijd, we hebben geen haast en we maken vooral veel plezier.

Ik wil nog even benadrukken dat Mo echt een bijzonder (gecompliceerd) paard is die al gespannen kan raken van een vreemde die zijn hand langzaam op tilt. Die kleine dingen kunnen zich razendsnel opstapelen en ze kan ze niet altijd 'normaal' af laten vloeien.
Dat heb ik inmiddels helemaal geaccepteerd en zoals iemand mij van de week zo treffend zei: jullie hebben samen zo je eigen maniertjes gevonden om dingen te doen en die moet je ook vooral blijven doen met daarin ruimte voor verbetering.

Ik heb bijzonder veel van haar mogen leren, ben en ga nog steeds met veel meer gevoel gaan rijden en ben zelf een veel zachter mens geworden door haar.
Zo'n paard kom ik nooit meer tegen <3

Dus, dat :D

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:13

Robijntjah schreef:
12.
[ [url=m/QPKVaK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ga deze foto er nog even uitpikken om een tip op te geven die ik uit eigen ervaring ook al heb proberen te doen. Wat mij hier op valt is een schouder die niet op 1 rechte lijn is. Je plaatst je schouder al scheef. Instinctief gaat je heup ook verder volgen. Probeer (hoe moeilijk het ook is met een 'half lijf') om echt je schouder partij als eerste al op 1 rechte lijn te houden (behalve als de oefening het vraagt natuurlijk) en zo zal onbewust je heup ook meer proberen te volgen.

Als je zegt dat die runners lunge voor je ook veel te moeilijk is, probeer misschien eens te werken met blokjes om niet zo diep door te zakken in het begin? Om de oefening heel laagdrempelig te maken. Het is niet dat ik hier super hard wil over doordrammen en mijn heup probleem is erfelijk en daarom waarschijnlijk niet hetzelfde, maar je moet die spieren rond die zone echt terug flexibel mee krijgen. In het begin is dat wenen en pijnlijk. Maar bij mij na een halfjaar van dagelijkse stretching kon ik dan uiteindelijk helemaal in de lunge zakken en werd het rijden op dat stuk al minder pijnlijk (moest je pijn ervaren tijdens het rijden). Nu ben ik daar al weer verder in en kan ik al veel meer van stretches en is mijn scheefheid minder. Nog niet daar want nu moeten die spieren ook nog fatsoenlijk weer leren werken, maar het is beter!

Maar je ben goed bezig, want sommige reacties in je vorige topic waren wel hard jeezes als ik daar even doorga

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:36

The_Cat schreef:
Robijntjah schreef:
12.
[ [url=m/QPKVaK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ga deze foto er nog even uitpikken om een tip op te geven die ik uit eigen ervaring ook al heb proberen te doen. Wat mij hier op valt is een schouder die niet op 1 rechte lijn is. Je plaatst je schouder al scheef. Instinctief gaat je heup ook verder volgen. Probeer (hoe moeilijk het ook is met een 'half lijf') om echt je schouder partij als eerste al op 1 rechte lijn te houden (behalve als de oefening het vraagt natuurlijk) en zo zal onbewust je heup ook meer proberen te volgen.

Als je zegt dat die runners lunge voor je ook veel te moeilijk is, probeer misschien eens te werken met blokjes om niet zo diep door te zakken in het begin? Om de oefening heel laagdrempelig te maken. Het is niet dat ik hier super hard wil over doordrammen en mijn heup probleem is erfelijk en daarom waarschijnlijk niet hetzelfde, maar je moet die spieren rond die zone echt terug flexibel mee krijgen. In het begin is dat wenen en pijnlijk. Maar bij mij na een halfjaar van dagelijkse stretching kon ik dan uiteindelijk helemaal in de lunge zakken en werd het rijden op dat stuk al minder pijnlijk (moest je pijn ervaren tijdens het rijden). Nu ben ik daar al weer verder in en kan ik al veel meer van stretches en is mijn scheefheid minder. Nog niet daar want nu moeten die spieren ook nog fatsoenlijk weer leren werken, maar het is beter!

Maar je ben goed bezig, want sommige reacties in je vorige topic waren wel hard jeezes als ik daar even doorga


Het ligt hier wat ingewikkeld want ik heb een serieuze bewegingsbeperking opzij en nog wat andere bijkomende afwijkingen. Hoera voor de hobby paardrijden :+

Ik ga hem eens proberen met een verhoging of iets.

MeganSummer
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:00

Robijntjah schreef:
Centered riding en lichaamsbewust rijden heb ik al die jaren al gedaan en zit er (laagdrempelig) ook weer aan te komen.

Richting de western en Mo het laten uitzoeken was juist ons probleem dus gaan we zeker niet doen.


Teveel druk op het bit durf ik met zekerheid te zeggen dat dat niet zo is, dan zat ik er namelijk niet meer op :+


Je hebt blijkbaar geen idee wat western inhoudt :+

Mbt het bit: oké, dan vertekenen je foto's heeel erg, want bij eigenlijk elke foto zie je het bit meer dan een cm uit de mond komen.

Anoniem

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:30

Ik zeg en ;) ik heb zelf western gereden.

MeganSummer
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-10-20

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:40

Nou ik kan me niet voorstellen dat je western hebt gereden, "het zelf uit laten zoeken" heeft namelijk niks met western te maken ;)

Anoniem

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:42

Lees eens goed en verzin een ander onderwerp om op verder te gaan of lees lekker een ander topic ;)

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:02

Wow, wat een vooruitgang na al die jaren! Wat fijn dat jullie zo jullie manieren hebben gevonden om er het beste van te maken. Volgens mij ken je haar handleiding als de beste en weet jij als geen ander wat juist wel of niet werkt.

Je mag enorm trots op jullie zijn :D.

Anoniem

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:45

Thanks :o

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:14

Ja ik kan me nog een hoop gezeur herinneren gelinkt aan jouw bokt naam, haha.
Nu heb ik niet zoveel verstand van fatsoenlijk rijden, maar ik ben blij voor dat je vooruitgang hebt gemaakt en het ook zo ervaart.
Vergeleken met de oudere foto's ziet het er inderdaad beter uit. Lekker door gaan. En vooral veel buiten blijven rijden, of eens spelletjes doen met je paard!

Wat Nick enorm heeft geholpen is een 'niet vlakke' ondergrond. Hij werd pas los in zijn lichaam toen we een vijver, heuvel, boomstammen op het looppad etc hadden. Daar is zijn achterhand mooi sterk van geworden. Eerder had hij totaal geen zweemomenten in draf en zat heel vast in zijn lichaam.
Juist door vrij te bewegen, heuvel op, heuvel af (want een haflinger doet er alles aan om maar aan en grasspiertje te komen) door het water, over boomstammen stappen etc. En dat allemaal zonder mij, dus gewoon in zijn eentje.
Dat wil ik hier ook weer hebben. Een ongelijke/speelse leefruimte voor hem. Waar hij sterk van blijft en zichzelf als het ware blijft trainen :) En hij wordt er ook minder schrikkerig/gespannen van.

edit. Nick is een heel slim paard, en daarom ook zo gevoelig. Hij denkt gewoon te veel na :') :') Een uitdaging in zijn leefomgeving brengt hem rust! Hij vermaakt zichzelf het beste als hij moet nadenken. :j

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:27

Wow Jolijn, diep respect voor de vooruitgang die jullie samen hebben geboekt!

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:35

Rijtechnisch heb ik niks te melden maar oh! Het orenspel maakt me blij!

Haar gezicht is nu ook totaal anders en ze lijkt zich enorm op je te focussen.

Fijn voor jullie beiden, dit!

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:48

Robijntjah schreef:
Avalanche; je slaat de spijker op zijn kop, ik heb Mo heel lang 'in de steek gelaten' met rijden en dat heeft echt een functie gehad maar daar wil ik echt nog niet misschien naar terug op dit moment. Ik durf er eindelijk aan te komen en nu moeten we een beetje samen gaan uitvogelen hoe dan precies, wat kan wel en wat kan ook niet.

Je moet daarin ook wat zoeken, en ik vind het goed om eraan te komen in die zin. Geen paard dat van nature snapt hoe het een mens moet dragen, en daarin mag je ze ook best wat uitleggen. Zolang je dat op een eerlijke manier doet is er niets mis mee.
Ik vraag regelmatig mijn paard rond, ook aan de hand, en leg met een zweepje (niet slaan, maar je kan gewoon een zweepje aanleggen) uit dat het wel echt de bedoeling is dat de achterhand ook goed gebruikt wordt, ik beloon haar voor naar mijn hand toe te komen, en pas als ik voel dat ze echt van mij is, en ik merk dat ze op een goede manier beweegt, gaan we een stapje verder, en op die manier vinden we in elke stap de balans, voorwaarts, neerwaarts, verticaal en horizontaal. En dat is echt niet hetzelfde als ruk, pluk, in de krul, maar een stukje techniek is daarin belangrijk, weten wat je moet zien, weten hoe je het doet. Rijden op gevoel is leuk, maar het heeft geen zin als je niet weet wat je moet voelen.
Robijntjah schreef:
We nemen onze tijd, we hebben geen haast en we maken vooral veel plezier.

Ik wil nog even benadrukken dat Mo echt een bijzonder (gecompliceerd) paard is die al gespannen kan raken van een vreemde die zijn hand langzaam op tilt. Die kleine dingen kunnen zich razendsnel opstapelen en ze kan ze niet altijd 'normaal' af laten vloeien.
Dat heb ik inmiddels helemaal geaccepteerd en zoals iemand mij van de week zo treffend zei: jullie hebben samen zo je eigen maniertjes gevonden om dingen te doen en die moet je ook vooral blijven doen met daarin ruimte voor verbetering.

Ik heb bijzonder veel van haar mogen leren, ben en ga nog steeds met veel meer gevoel gaan rijden en ben zelf een veel zachter mens geworden door haar.
Zo'n paard kom ik nooit meer tegen <3

Dus, dat :D

Door te werken zoals ik eerder beschreef, krijg je ook een stuk ontspanning, en dat zie ik nu in jouw foto's ook terug. Je paard wordt zelfzekerder als ze snapt wat de bedoeling is, snapt wat gevraagd wordt, en daarin ook bevestigd wordt dat ze het goed doet. Idd ook belangrijk dat je je paard daarin accepteert, maar realiseer ook dat er prima mee te werken valt.
Paarden die bv een volbloed/koudbloed kruising zijn, hebben dit meer. En er valt goed mee te werken hoor, maar het zijn idd geen simpele paarden :)

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:24

Wauw wat een voorruit gang!
En respect voor jou! Super wat je doet! _/-\o_

Ben heel benieuwd naar jullie verdere reis!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:57

Wat een gave foto's zijn het toch!! _/-\o_ Haar blik is ZO anders dan op de oude foto's, echt een véél blijer paard <3 Heel fijn om te zien.
Rijtechnisch vind ik het lastig om van foto's iets te zeggen, maar ik weet (ook al ziet het er idd op de foto's misschien wel een klein beetje zo uit) dat jij ECHT GEEN kracht zet op de teugels!!! Wat ik o.a. een mooi doel vind is inderdaad haar meer ruimte kunnen geven, maar wel contact kunnen houden :j Maar daar werk je zelf ook al naartoe :D

Anoniem

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:22

Thanks all :D

Chasey: al die genoemde zaken hebben we hier in de track ook inderdaad.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:20

Wat een prachtig paard en wat een draai stel zijn jullie nu. En wat een verschil met de oude foto's. Ontspanning is volgens mij eigenlijk altijd een heel belangrijke factor bij alles.
Gefeliciteerd!