Jezelf scherp houden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:29

Fijn dat je zo veel doet voor je paard hoor! Je hebt een paard met grote bewegingen, en het kost veel energie zelf dan zoveel balans te ontwikkelen dat je een onafhankelijke zit krijgt. Dan hangen ook je benen stil. Ik zie ook dat je steun uit het teugelcontact haalt en daarmee je paard erg stoort, het dier kan zich niet ontspannen. Dat is al een aantal keren genoemd. Een onafhankelijke zit kun je krijgen door zitles, centered riding lessen, en ook door lange stukken draven met losse teugel (dus niet de lange kant van de bak maar echt lange stukken). Of je neemt een tijd westernles, die rijden altijd met losse teugel. (dus het 'engels' met constant teugelsteun zelf afleren, je paard kan wel zonder ;) )
Zodra je zelf een onafhankelijke zit hebt, kun je je paard leren te ontspannen, en zal hij ook beter naar je been luisteren, en makkelijker nageven op een stille hand.
Ik zie toch nog veel ruiters bij elke stap hun paard aansporen (dat is verkeerd aangeleerd of aangewend) nooit doen, je paard wordt er stokdoof van en zal niet reageren als het wél moet.
Veel succes!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 08:44

Bedankt voor alle fijne tips! Daar ga ik zeker mee aan de slag! 7 games doen we idd deels al vanaf de grond, bedoel je dat?

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:28

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor deze fijne tips!
Hoe moet je je onderrug ontspannen?


Ten eerste - superstoer dat je dit zo allemaal online durft te zetten, wat tof hoe je omgaat met de feedback!

Een tip die mij heel erg heeft geholpen is - kijk waar je heengaat en laat even los hoe je paard loopt. Dit doe je als het goed is ook met de zitlessen. Probeer je paard niet naar beneden te rijden, probeer je te concentreren op een ontspannen armhouding (alleen contactteugel) en te sturen door te kijken waar je heen gaat. Hou je benen lang en let op je ademhaling. Dat voelt eerst raar en je paard zal ook niet nageeflijk zijn maar maakt je wel heel bewust van je houding.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:00

Het “opvoeden” van je paard wat hier genoemd wordt heeft geen enkel nut. Core stability training ook niet. Je bent niet te slap om goed te kunnen rijden, je gebruikt je balans en spieren niet op de juiste manier. En je paard kan niet fatsoenlijk lopen als je hem zo in de weg zit.

Ben hier toevallig nu volop bezig met zitlessen om mijn eigen zit te verbeteren en daarmee m’n paard te helpen. Geloof me, dit was heel erg hard nodig. De tips die je daar krijgt staan meestal haaks op wat standaard word gezegd. Met als grote verschil dat het echt helpt.

Je bent een statische beweging aan het doen maar vergeet te voelen. Paardrijden is voelen in alles en op elk moment.laat een centered riding instructeur komen. Met een half uurtje les heb je genoeg om een week of 3 door te oefenen. Als je het huiswerk beheerst kun je een stapje verder en weer een les nemen.

Hetgeen dat me het meest opviel is dat bijna iedereen achter z’n zitbeenknobbels blijkt te zitten en als je daar goed gaat zitten, valt je been anders en gaat je rug vanzelf mooi recht zonder kracht (of een bodyprotector) nodig te hebben.

Doe je hand maar eens tussen je lijf en je zadel. Eerst de ene kant, dan de andere en zoek je zitbeenknobbels. Ze zitten heel ver naar voren gek genoeg. Laat je hand daar maar eens een minuut of wat liggen. Eerst stilstaand beide kanten, terug naar de eerste kant en dan stappen. En laat dan je zitbeenknobbels meerollen met de beweging van het paard zonder zelf te werken maar ook zonder zelf tegen te houden. Dit klinkt heel simpel maar is echt lastig. Oefen dit al drie weken en nog lukt het niet altijd.

Hier in de buurt heeft het lessen nog niet stil gelegen door Corona (op eigen paarden dan) dus geen reden om het op de lange baan te schuiven.

Je zaagt niet met je handen omdat je graag wilt zagen maar gebruikt dit om je eigen disbalans te compenseren. Dan kun je nog zo proberen om je handen stil te houden naar dat gaat echt niet lukken.

Het grootste wat me is opgevallen na de eerste lessen is dat als je optisch stiller komt te zitten, dat er juist alles aan jezelf beweegt. Door krampachtig te proberen stil te zitten, wat iedereen dus doet kom je optisch nooit stil te zitten en zit je je paard automatisch in de weg. Was echt een openbaring toen ik dat besef kreeg.

Je wilt heel graag je best doen maar zonder het juiste 0 punt kun je niet anders dan heel hard blijven werken en toch falen. Dan gaat het uiteindelijk ten koste van je rijplezier en doorzettingsvermogen. Dat zou heel erg zonde zijn. Dus mijn tip: laat een centered ronding instructeur komen voor een zitles en ga daarna lekker oefenen met zitten. Hoewel de “echte training” van je paard even op een laag pitje komt te staan voor het oog van de buitenwereld zul je voelen dat je beide met hele grote stappen vooruit zult gaan. Ik zelf heb er spijt van dat ik het niet veel eerder heb gedaan.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:54

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor alle fijne tips! Daar ga ik zeker mee aan de slag! 7 games doen we idd deels al vanaf de grond, bedoel je dat?



7 games is officieel vanaf de grond inderdaad. Ik heb dit samen met iemand die les geeft in grondwerk ook uitgebouwd naar onder het zadel. Ik gebruik het eigenlijk overal bij, zo blijft jou paard op jou letten, zoeken wat je wil, en als je het goed doet, ook nog met alle plezier.

Maar zoals idd gezegd wordt, helemaal vanaf 0 beginnen, en je bewust worden van jezelf. Dan komt je er zeker wel!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:35

Bedankt voor alle fijne tips! Ik ga er zeker mee aan de gang!

Vanwege Corona mogen er bij ons op stal even geen instructeurs van buitenaf komen. Die tip moet ik dus helaas nog even mee wachten

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:34

Pluisje 88; ik geloof gelijk dat je veel aan je lessen hebt en het lijkt me hartstikke goed! Echter vind ik niet dat je de rompstabiliteit oefeningen daarmee overboord kunt gooien. Ik heb jarenlang les gegeven en de sportievelingen zitten vaak een stuk beter te paard. Ik had ooit eens een vrouw die binnen enkele lessen fantastisch te paard zat, bleek dat ze op hoog niveau aan ballet had gedaan. Topruiters zijn vaak ook in de sportschool te vinden. Ik denk dat het en en is.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:36

Misschien kan je proberen een lange sperriem als bokriem aan je zadel vast te maken. En die op de lange zijde dan vast te houden, af en toe één hand etc. Zo kan je je handen niet extreem omhoog gooien, je armen wel mooi op ontspanning houden en geen extreme aanspanning.

Het laatste filmpje ziet er al echt een stuk beter uit hoor :)

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:11

DiscoDipp schreef:
Knap dat je zo open bent om alles te laten zien! Goed dat je wil leren :D

Ik heb alleen het eerste en het laatste filmpje gezien, ik ben zelf geen Anky maar ik denk wel dat het voor jou misschien fijn is om aam te geven wat ik ( wij, anderen langs de kant haha) zien. Allereerst probeer jij een paard nageeflijk te rijden die totaal niet voor het been is, niet actief van achter en daardoor ook zijn rug wegduwt. Joj hebt geen goede balans, hiermee zit je hem ook in de weg, je duwt heel erg met jou lichaam bij, en hierdoor gaat alles wiebelen.

Als ik dit zou moeten oplossen dan zou ik beginnen bij het begin, zowel jij als je paard moeten leren ontspannen, voor jou betekent dat een onafhankelijke zit, met controle over jou lichaam, en voor jou paard betekent dat leren dalen en de juiste spieren gebruiken.

Longeren met een longeerhulp is hier bijv handig voor. Kwa rijden zou ik ook helemaal opnieuw beginnen. Ga in de stap eens oefeningen doen. Letten op je zit, ademhaling, gewicht, en wat is de reactie van je paard, probeer een buigingen te maken in de stap, en bouw dit uit naar draf en galop. Leer je paard dat het fijn is om actief en ontspannen te lopen.

Ik denk trouwens dat de 7 games ook echt iets gaat toevoegen bij jou paard. Moet je maar eens opzoeken :)

Je komt er vanzelf wel!! :D


Dit. Laat die voorkant los. Een paar moet eerst aan je been zijn en voorwaarts denken, daarna kan je wat met de voorkant (wat dan trouwens vaak ook uit zichzelf komt, nageeflijkheid is immers gewoon ontspanning en geen pluk en trek werk.)

Zorg dat je paard aan je been word en dat je niet elke pas zo veel hoeft te drijven. Probeer daar sowieso hard aan te gaan werken, er komt ook een punt dat ze gewoon je been gaan negeren en je nóg meer moet drijven om reactie te krijgen. Dat is juist niet wat je wil, daar word je zelf zo moe van.

Laat die voorkant voor wat het is, en begin vanaf het begin.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 09:18

Ga ik doen!

Er zit overigens wel al Een bokriempje aan mijn zadel. Is dat ook oké?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:17

Ik vind een bokriempje juist niet bevorderlijk voor een onafhankelijke zit, in elk geval niet om je echt aan 'vast' te houden. Een iets langer riempje zou je kunnen gebruiken om je pinken doorheen te steken om zo de juiste hoogte te leren voelen, maar iets echt vasthouden wat al vastzit aan je zadel maakt juist alleen maar krampachtiger.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 18:49

Ah oké!

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:22

_Nelleke_ schreef:
Ik vind een bokriempje juist niet bevorderlijk voor een onafhankelijke zit, in elk geval niet om je echt aan 'vast' te houden. Een iets langer riempje zou je kunnen gebruiken om je pinken doorheen te steken om zo de juiste hoogte te leren voelen, maar iets echt vasthouden wat al vastzit aan je zadel maakt juist alleen maar krampachtiger.



Het heeft mij vroeger wel erg geholpen. Het voelde natuurlijk voor mijn armen om ze mee omhoog te nemen. Je moet het riempje ook niet stevig vast houden maar gewoon af en toe wat los en vast, maar dat zal bij iedereen ook wel anders wezen

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:49

Wat voor mij ook een eye opener is, is de flex chair. Ik doe dit bij een fysio die zelf ook rijdt. Bij mij valt dit dus onder fysio. Is ook goed voor je rug, want ook niet ruiters maken er gebruik van bij rugklachten.
Dus misschien nu je geen instructie van buitenaf mag laten komen, ook een optie? Het is dan weliswaar niet op een paard, maar je wordt je zeker bewust gemaakt van en dat gaat je op het paard ook helpen!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:01

Ik heb inderdaad een paar keer flex chair gedaan! Daarna is besloten om over te stappen op houdinglessen, omdat dat voor mij beter werkt. Op een flex chair gaat het namelijk heel goed, maar dat daarna toepassen is best lastig.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:13

Kimmie25501 schreef:
Ik heb inderdaad een paar keer flex chair gedaan! Daarna is besloten om over te stappen op houdinglessen, omdat dat voor mij beter werkt. Op een flex chair gaat het namelijk heel goed, maar dat daarna toepassen is best lastig.

Ooit aan een paardensimulator gedacht ? Dat is ook een hele mooie manier om aan houding en zit te werken waarbij je directe feedback krijgt van het simulator paard.
Daarin zijn verschillende opties. Ik heb zelf een Joker, daar moet je als "ruiter" de beweging maken en als "de ruiter" het niet goed doet doet Joker het ook niet. Duidelijker feedback kan eigenlijk niet :)
Er zijn ook simulator paarden die zelf de stap, draf galop beweging maken en daar is de feedback via sensoren.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:16

Oh ja ik begrijp wat je bedoelt! Ik ken idd iemand die daar workshops mee geeft, helaas vanwege corona even niet. Ik zet het op mijn lijstje!

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:39

Je zou naar een locatie met een Otto kunnen kijken inderdaad, de simulator van racewood.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 10:39

Ik zal eens op zoek gaan!

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:52

Ik zie dat je al onwijs veel tips krijgt. Ik wil vooral even zeggen dat ik echt vind dat je een hele grote sprong hebt gemaakt in vergelijking met het vorige topic dat ik van je gezien heb! Ja je armen en handen zijn (te) onrustig, maar je houding is echt een heel stuk verbeterd. Ook gaaf die les op neckrope. Valt me op dat je daar je armen ook al een heel stuk rustiger houd.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 16:53

Dankjewel, wat lief van je!

karijn

Berichten: 5406
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:18

Durf je aan een longeerlijn te draven met de teugels los? Dus jij zit op je paard, iemand houdt de longeerlijn vast en je gaat draven met de teugels los. Je houdt dus niks vast.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 13:42

Euhm dat durf ik denk ik wel :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Jezelf scherp houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:09

Ik vind je ook super stoer, jouw bereidheid om te leren is het halve werk!

Als je een keer iemand vind die jouw paard wil longeren terwijl jij erop zit, zou je een keer kunnen oefenen met lichtrijden zonder beugels of zadel. En dan niet dusdanig knijpen met je benen dat je zelf alsnog actief gaat staan zoals je nu doet. Het paard gooit jou een paar cm omhoog, en jij laat jezelf voorzichtig weer zakken. En dat dan later ook met beugels. Als je minder ver uit het zadel komt gaat je rijden er denk ik al veel rustiger uit zien.

En vergeet niet ook gewoon te genieten, rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Op een dag merk je opeens dat je weer vooruit gegaan bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:38

purny schreef:
Ik zou ook eerst beginnen met je paard consequent naar je been te laten luisteren. Nu zit je hem bij iedere pas ongevraagd in het lijf te prikken.
Hou je benen stil. Bij aandrijven moet je paard reageren op je been. Mocht hij dit niet doen dan drijf je harder aan. Bij nog geen reactie tikje met je zweep erbij.
Actie is reactie


Ik heb dit ook. Dit doe ik onbewust. Dan hoor ik weer "je drijft constant aan, maar er gebeurt niets." Maar voor mijn gevoel drijf ik niet. Maar blijkbaar ga ik bij elke keer zitten mijn benen aanleggen. Dus de tip niet constant drijven gaat vaak niet op. Dat weet iedereen wel. Ik probeer mijn beugels een gaatje korter te doen zodat ik meer controle op mijn benen hou.